Archief - De bedrijfswagen topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
berenod zei:
Niet altijd te kiezen als leasebak hé.
Aan +30,000 km/jaar gaan er al veel leasebedrijven u naar diesel pushen, dat diesel nu evenveel kost als benzine is hun probleem niet.

Pas vanaf dat de algemene mentaliteit qua levensduur benzine vs diesel gaat veranderen zullen de leasemaatschappijen volgen...

Er zit nog steeds een mentaliteit in dat een dieselwagen met 150,000 km op de teller nog veel langer kan meegaan dan een benzinewagen met evenveel km, wat zich vertaald in hogere restwaardes, dus interessanter voor de leasebedrijven.

Zou dat argument nog altijd zo fel boven komen? Uiteindelijk zijn de meeste diesels gekocht omdat het goedkoper uitkwam, maar ondertussen wordt het toch moeilijk om de aankoop van dieselwagens te blijven verdedigen?

Nineshots

Legacy Member
Bij ons zijn ze sinds dit jaar overstag gegaan naar benzine. En ik denk dat er nog veel bedrijven gaan volgen dit en volgend jaar.
De politiekers zijn net iets TE hard anti diesel aan het worden.

sandervdw

Legacy Member
Nineshots zei:
Bij ons zijn ze sinds dit jaar overstag gegaan naar benzine. En ik denk dat er nog veel bedrijven gaan volgen dit en volgend jaar.
De politiekers zijn net iets TE hard anti diesel aan het worden.

Tot ze beseffen dat CO2 ook nog altijd een probleem is... :)

HUSKE

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
Enkel in diesel vorm kunt ge Quattro krijgen met lage PK's. Voor de naft versie ... direct 252PK als enige optie.
Nu ja ... zoals ge zegt ... in normaal gebruik ... I wonder ... of ik 't echt zwaar zou merken dat het voortractie is tegenover mijn huidige achtertractie.

Als ge wilt gaan driften of racen of zo, fine, dan gaat da zeker opvallen, maar in normaal every day use op een Belgische baan ... kweenie ze.
Daarom da'k weliswaar nog eens zal moeten gaan proberen he.

En uiteraard ... discussiëren over d'opties. :D

NOTE: Who buys diesel anymore anyway? You'd have to be craaaaaaazy. :doh:

Ik was verplicht tot diesel, zelfs een 10k goedkopere benzine in een lagere leaseklasse was uitgesloten. TCO van de benzine was een stuk lager.
Beslissing kwam van bedrijf, niet van de lease.

En de rijdynamiek, ge moog in België veelal 50/70 en met wat geluk 120km/h rechtdoor.
Of ik nu met de BMW 3 van mijn ouders rij of met mijne VW Arteon, die doen dat beiden perfect. Alleen is mijn Arteon vanbinnen een heel stuk stiller, ruimer en makkelijker om in en uit te stappen.

Nineshots

Legacy Member
sandervdw zei:
Tot ze beseffen dat CO2 ook nog altijd een probleem is... :)

Inderdaad, precies kippen zonder kop zijn het.
En met de adblue tegenwoordig doet diesel het helemaal niet slecht tov benzine.

ThekillingGoku

Legacy Member
Nineshots zei:
Inderdaad, precies kippen zonder kop zijn het.
En met de adblue tegenwoordig doet diesel het helemaal niet slecht tov benzine.

Bij ons komt er ook geen diesel meer op den hof. Er heeft het nog enen toe gekregen, maar ik heb al gehoord dat men dat liever als de laatste ziet.
Verdere nieuwe wagens zijn vooralsnog benzine wagens.

Restwaarde is gestaag aan het kelderen voor die diesels. Binnen dit & 2j geraakt ge ze aan de straatstenen niet meer kwijt.
+ Die diesels worden gewoon kapot belast nu ... extra inschrijving, wegentaks, ...

En dat het nu duurder is aan de pomp kan zeker al tellen nu.

FlatSix

Legacy Member
Ideale moment om ergens goedkoop een CLA 220d shooting brake op te scharen. :)

ThekillingGoku

Legacy Member
xTwL- zei:
Ideale moment om ergens goedkoop een CLA 220d shooting brake op te scharen. :)

Goh ... ik zou mij privé toch ook genen diesel ni mer kopen hoor.
De manier waarop ze nu bezig zijn is het maar een kwestie van tijd eer de diesels volledig uit de steden geweerd worden (er zijn zelfs al enkele steden die dit bevestigd hebben, weliswaar niet noodzakelijk allemaal in den Belgique).
Maar ge moogt er vrij zeker van zijn ... ginder in Antwerpen, die lage emissie zone da wordt uiteindelijk ook een no-diesel zone er bij.

FlatSix

Legacy Member
Ik hoop het, dan mag ik een nieuwe bedrijfswagen kiezen want ik heb nog een stomme diesel. :) Haha. Heb eigenlijk altijd veel liever met benzine gereden.

eniac

Legacy Member
xTwL- zei:
Ik hoop het, dan mag ik een nieuwe bedrijfswagen kiezen want ik heb nog een stomme diesel. :) Haha. Heb eigenlijk altijd veel liever met benzine gereden.
Instapbenzine van de mijne heeft 190PK. Graag hoor :)

Enira

Legacy Member
sandervdw zei:
Tot ze beseffen dat CO2 ook nog altijd een probleem is... :)
CO² is niet het probleem, NOx. NOx maakt diesels zo schadelijk. En de Belgische staat maar inefficient plat taxeren op CO².
Dat krijgt ge me nen waalse homofiele sos aan het roer. Meneer heeft de verkeerde meeteenheid genomen.

Nineshots zei:
Inderdaad, precies kippen zonder kop zijn het.
En met de adblue tegenwoordig doet diesel het helemaal niet slecht tov benzine.
Zelfs met adblue heb je nog altijd wel een pak NOx.

sandervdw

Legacy Member
Enira zei:
CO² is niet het probleem, NOx. NOx maakt diesels zo schadelijk. En de Belgische staat maar inefficient plat taxeren op CO².
Dat krijgt ge me nen waalse homofiele sos aan het roer. Meneer heeft de verkeerde meeteenheid genomen.

Euhm, dat is exact wat ik zeg? Eerst wat CO2 het probleem dus diesel promoten. Nu blijkt NOx een probleem dus benzine promoten. Tot CO2 terug een probleem vormt en dan kunnen we nog eens terug he.

Enira

Legacy Member
sandervdw zei:
Euhm, dat is exact wat ik zeg? Eerst wat CO2 het probleem dus diesel promoten. Nu blijkt NOx een probleem dus benzine promoten. Tot CO2 terug een probleem vormt en dan kunnen we nog eens terug he.
Bwah, CO² is nu wel een goedje waar we relatief veel kennis over hebben. Hoeft niet echt een probleem te vormen.

sandervdw

Legacy Member
Enira zei:
Bwah, CO² is nu wel een goedje waar we relatief veel kennis over hebben. Hoeft niet echt een probleem te vormen.

De reden dat ze daar nu minder problemen mee hebben is omdat ze decennia lang de co2 reductie hebben doorgevoerd. Maar door nu alles terug op benzine over te schakelen zal het binnen x-jaren wel terug over klimaatopwarming ipv fijn stof gaan.

desolation

Legacy Member
CO2 kunt ge makkelijk counteren met planten, stoflong en tumoren al wat moeilijker...

Enira

Legacy Member
desolation zei:
CO2 kunt ge makkelijk counteren met planten, stoflong en tumoren al wat moeilijker...
lol :p


Nuja best wel zeer spijtig want nu zitten we met een zware legacy van regering di pipo.

Vroeger was dit allemaal oké. Je had NOx en CO². Gezien alle bedrijfswagens diesels zijn, moeilijk hoeft het niet te zijn. Onder het concept: "kiest uw eigen een getalleke en taxeert daar maar wat op". De prioriteit van Di Rupo was dan ook om lease wagens gewoon platvloers en pervers te taxeren. Je had dan ook geen benzinewagens die in de picture kwamen in die tijd.

En nu zitten we dus met een gigantisch groot probleem waar blijkbaar diesel toch niet zo goed. De verhoogde NOx waarden zorgen voor vetzakkerij, smog, ozon en zure regen. Maar als je de CO² waardes op papier tegenover benzine gaat vergelijken denkt jan modaal nog altijd niet dat er zulk groot probleem is. Maar dit is omdat de overheid al jaren het verkeerde referentiegetal neemt.

Neem nu bijvoorbeeld de nieuwe A4 diesel. Op papier 99g CO², NOx 52 mg/km. Echter in benzine 126g CO² wel maar 27 mg/km NOx. Dus de A4 benzine is de helft minder giftig ten kostte van 26g CO².
Topdeal lijkt me.

Maar geen enkele werkgever gaat zijn eigen personeel op kosten jagen hierdoor. Gezien er toch wel wat salaris wagens zijn is dit gewoon oneerlijk. Die wagen is integraal deel van het loon, en een hogere CO² met bijhorende VAA verplichten is gewoonweg een vorm van verdoken extra belastingen (en dus loonsdaling).

Fairder zou zijn dat ze de benzine waarde van CO² gedeeld door twee doen: hun equivalent in meerwaarde op gebied van NOx, dan zouden werkgevers geneigd zijn om wel benzinewagens toe te laten en is er een incentive om toch te kiezen voor de benzine wagen. Maar daar denken ze niet aan in Brussel, liever extra wetten en meer taksen.

Allesjanse dat ze ons nu al niet plat takseren :ironic:

sandervdw

Legacy Member
Enira zei:
lol :p


Nuja best wel zeer spijtig want nu zitten we met een zware legacy van regering di pipo.

Vroeger was dit allemaal oké. Je had NOx en CO². Gezien alle bedrijfswagens diesels zijn, moeilijk hoeft het niet te zijn. Onder het concept: "kiest uw eigen een getalleke en taxeert daar maar wat op". De prioriteit van Di Rupo was dan ook om lease wagens gewoon platvloers en pervers te taxeren. Je had dan ook geen benzinewagens die in de picture kwamen in die tijd.

En nu zitten we dus met een gigantisch groot probleem waar blijkbaar diesel toch niet zo goed. De verhoogde NOx waarden zorgen voor vetzakkerij, smog, ozon en zure regen. Maar als je de CO² waardes op papier tegenover benzine gaat vergelijken denkt jan modaal nog altijd niet dat er zulk groot probleem is. Maar dit is omdat de overheid al jaren het verkeerde referentiegetal neemt.

Neem nu bijvoorbeeld de nieuwe A4 diesel. Op papier 99g CO², NOx 52 mg/km. Echter in benzine 126g CO² wel maar 27 mg/km NOx. Dus de A4 benzine is de helft minder giftig ten kostte van 26g CO².
Topdeal lijkt me.

Maar geen enkele werkgever gaat zijn eigen personeel op kosten jagen hierdoor. Gezien er toch wel wat salaris wagens zijn is dit gewoon oneerlijk. Die wagen is integraal deel van het loon, en een hogere CO² met bijhorende VAA verplichten is gewoonweg een vorm van verdoken extra belastingen (en dus loonsdaling).

Fairder zou zijn dat ze de benzine waarde van CO² gedeeld door twee doen: hun equivalent in meerwaarde op gebied van NOx, dan zouden werkgevers geneigd zijn om wel benzinewagens toe te laten en is er een incentive om toch te kiezen voor de benzine wagen. Maar daar denken ze niet aan in Brussel, liever extra wetten en meer taksen.

Ook niet overdrijven he, ik betaal met mijn 163gr CO2 minder VAA dan bij mijn vorige 110gr diesel ;). Het grootste effect van Di Rupo was de invoering van catalogusprijs in die berekening, niet de afrekening op CO2-uitstoot.

Enira

Legacy Member
sandervdw zei:
Ook niet overdrijven he, ik betaal met mijn 163gr CO2 minder VAA dan bij mijn vorige 110gr diesel ;). Het grootste effect van Di Rupo was de invoering van catalogusprijs in die berekening, niet de afrekening op CO2-uitstoot.
CO² maal cataloguswaarde. Niet vergeten uw fiscale aftrekbaarheid voor het bedrijf. (75%, 80%, 90%) Die betaalt gij niet maar u werkgever ;) Dus dat is twee maal CO²-coefficient in dat verhaaltje.

sandervdw

Legacy Member
Enira zei:
CO² maal cataloguswaarde. Niet vergeten uw fiscale aftrekbaarheid voor het bedrijf. (75%, 80%, 90%) Die betaalt gij niet maar u werkgever ;) Dus 2 maal CO² in dat verhaaltje.

Zelfstandige ;) dus ik betaal beide (en nog eens een CO2-bijdrage ook trouwens).

eniac

Legacy Member
sandervdw zei:
Ook niet overdrijven he, ik betaal met mijn 163gr CO2 minder VAA dan bij mijn vorige 110gr diesel ;). Het grootste effect van Di Rupo was de invoering van catalogusprijs in die berekening, niet de afrekening op CO2-uitstoot.

Beide toch? Allez, ik denk dat je die case wel kan omdraaien en voorbeelden kan vinden van wagens die duurder zijn maar minder VAA hebben wegens lagere CO2.

Voor Di Rupo hadden we een formule die cilinderinhoud ("fiscale PK") en afstand woon-werk mee in rekening nam. Di Rupo heeft dat omgeslaan naar een milieucomponent (CO2) en een jaloeziecomponent (catalogusprijs).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan