Archief - zwakke 12v lijn??

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

den Acid Burn

Legacy Member
lo,

ik had een chieftec 360watt psu in mn kast steken, maaar ik had de laatste tijd een ambetant probleem.
mn pc viel een keer of 2 per dag uit.
amonitor springt op standby en de leds van de pc branden wel nog enzo mar hij reageert op nix niemeer.

ik dacht voeding te zwak mss.
die gaf 11.187 op de 12v lijn

n hebk een 650watter getsoken van sweex en deze geeft maar 10.822 op de 12v lijn.
hij is wel nog niet uitgevallen.

afwachten dus.

maar is 10.822 niet errg weinig en kan dit eigenlijk kwaad voor de componenten??

grtz Acid.Burn

Davion

Legacy Member
- das veel te weinig, ge hebt dan ook een brolvoeding gekocht, ik raad u nen 400W+ aan van Antec/Enermax/OCZ/Tagan/AOpen/Tt....

den Acid Burn

Legacy Member
nah ja,
sweex is geen topmerrk maar de voeding doet zn werk degelijk en stil .
+ hij heeft me maar 59€ gekost.

ik heb em gekocht na het leen van deze review: http://www.backyard-family.com/html/sweex_650watt.html

zolang hij het doet zolas het hoort ga ik geen andere kopen he.
kmoet nog een dual-layer schrijver kopen en een nieuwe harde schijf van 200 gig.

duur tijden :p

ik vroeg me alleen af of die te lage 12v lijn schadelijk kon zijn voor mn hardware, maar wss kan dit niet veel kwaad he?
als dat bv 14 volt moest geven zou erger zijn niet?

vinteg

Legacy Member
lage voltlijnen is ook niet gezond. anway voor da geld van die sweex kon de al een deftigge tagan kopen ofzow, das veel beter dan die sweex brol

JackF

Legacy Member
Sweex is het schoolvoorbeeld van slechte voedingen. Zogezegde 650Watters die het niveau niet halen van een degelijke 350W voeding.

One-t|M@[hINe

Legacy Member
keb ne 550watt ook van brolmerk, en 12+ voltlijn aan 20 ampere, en da valt ook af en toe uit, ma vanaf dak men ruit openzet, valt die dus NOOIT uit :\ ookl ist buiten warmer dan ier :wtf:

bij men vorige voeding: 350watt powermax/maxpower wast ook zo erg :\ maja nu dak geupgrade heb naar ne 6800nu moestk zowiezo wel upgrade,, noujah.

Attila

Legacy Member
gemeten met multimeter of via program in windows.
bij mij geeft da verkeerde resultaten weer

Maar idd brolmerken zijn niet altijd te betrouwen op vlak van stabiele lijnen

Exit

Legacy Member
inderdaad, check ook eens bios voor die voltages, in win nie altijd juist!

apa

Legacy Member
In theorie mogen voltlijnen niet meer dan 10% verschillen van de nominale waarde. Voor de 12 Volt-lijn betekent dat dat de effectieve waarde tussen de 10,8 Volt en de 13,2 Volt moet liggen. Als de uitlezing bij jou klopt, dan zit je er wel zeer dicht bij... En ja: dit kan gevaarlijk worden. Stel dat je harde schijf op die lijn draait en dat die niet voldoende stroom krijgt, dan krijgt de schijf problemen om correct te functioneren waardoor die niet meer zo correct zal kunnen lezen en schrijven (met als gevolg corrupte data in het beste geval).

Ohja, en voor diegenen die denken dat een low-cost voeding eigenlijk niet zo veel uitmaakt: heb vorige week een pc mogen wegsmijten toen bleek dat de (low-cost) voeding doorgebrand was en dat die een stroomstoot richting componenten had gestuurd. Gevolg was verbrand mobo, verbrande harddisk, ... Die persoon had dan wel EUR 30,00 ofzo bespaard op die voeding t.o.v. een high-end voeding, maar ik durf te wedden dat die dat nu niet meer als een besparing ziet.

Nu denken jullie allicht: het gebeurt alleen bij anderen... Welja, denk dat maar...

kickthebaby

Legacy Member
Hier ook een geval waar een low cost voeding een gloednieuwe pc om zeep heeft geholpen. Geforce, mobo en cpu allemaal kapot. Onderdelen hebben 900 euro gekost... Hoop dat zoiets onder garantie valt :cry:

den Acid Burn

Legacy Member
mja in dat geval ga ik straks mn chieftec er terug insteken zenne.
die 12v lijn gaf iets in de 11.
toch al beter als die sweex...

apa

Legacy Member
Nog een kleine correctie bij mijn eerdere post: de 12 Volt lijn mag inderdaad maximaal 10% van zijn normale waarde afwijken. De 3,3 Volt lijn mag maximaal 4% verschillen en de 5 Volt lijn maximaal 5%...

den Acid Burn

Legacy Member
ja
dan ga ik bst die chieftec teg steken.

die 12v is iets in de 11 (dus wijkt geen 10% af)
en die 5v en 3v wijken maar een 0.01 af ofzo

ooit eens een sterkere goede voedingaanschaffen dan aar.
een tagan 470watt bv

den Acid Burn

Legacy Member
ik weet niet waar ik me zorgen om maak :p
in de bios geeft die 12v lijn 11.456v.

die chieftec geeft in mn ander systeem 11.996v
in de week die chieftec hier nog eens aanhangen en checken

tfcw2000

Legacy Member
apa zei:
....En ja: dit kan gevaarlijk worden. Stel dat je harde schijf op die lijn draait en dat die niet voldoende stroom krijgt, dan krijgt de schijf problemen om correct te functioneren waardoor die niet meer zo correct zal kunnen lezen en schrijven (met als gevolg corrupte data in het beste geval).

Spanning zeker ???? al wat in V(volt) staat is spanning, daar waar A(Ampère) staat is stroom....
Het gevaar met lagere voltages is eigenlijk simpel :
Met een bepaald niveau van spanning (laat ons zeggen 12V) en een zeker verbruik (bepaald door toepassing..bv.harddisk) gaat uw voeding een zeker stroom leveren (Ampère). Als de spanning nu daalt en het verbruik blijft hetzelfde(want uwen harddisk is er nog steeds :) ), dan zal de stroom STIJGEN !
Dit kan tot gevolg hebben dat : 1) oftewel uw voeding bezwijkt omdat ze de gevraagde stroom niet kan leveren
of
2) dat uw komponent (bv harddisk) te veel stroom krijgt, warmer wordt en eventueel verbrand/kapot gaat.

Spanning MOET redelijk nauwkeurig zijn om de goede werking van bepaalde komponenten te verzekeren. De afwijkingen zijn al uitvoerig beschreven door APA :niceone:

En zoals APA het mooi heeft uitgelegd :
apa zei:
Stel dat je harde schijf op die lijn draait en dat die niet voldoende stroom krijgt, dan krijgt de schijf problemen om correct te functioneren waardoor die niet meer zo correct zal kunnen lezen en schrijven (met als gevolg corrupte data in het beste geval).
Ik zou het niet beter kunnen zeggen op het 'stroom/spanning' woordspelinkje na ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan