Archief - Vragen cpu temperatuur, moederbord prob? Graka juist?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Kheb vandaag mn pc gebouwd met devolgende onderdele:

- case: cm 690 II lite
- cpu: i5 2500k + scythe mugen 2 rev . B
- mobo: p8z68-v pro
- sapphire radeon hd6950 dirt 3 edition???


Nu heb ik een aantal vragen:
1) by het opstarten van mn pc kryg ik een foutmelding "cpu fan error" is dit normaal? Via de bios kan ik zien dat de cpu fan ongeveer 580-650 rpm is.

2) via de bios zie ik dat de temperatuur van de cpu begint met 41 graden en stygt heel rustig naar 48. Mobo temp is 30. Zyn dit normale temperature? Lyken me te hoog in idle

3) als ik de pc start, gaat hy na 5 seconden uit en start nogmaals vooral ik beeld kryg, is er een oplossing hiervoor?

4) kheb een sapphire radeon hd6950 dirt 3 edition gekocht van tones.be, echter 1 klein probleem: de doos ziet er helemaal anders uit dan de reviews die ik las op het internet, hoewel de kaart sprekend erop lykt. Ook zyn er accessoires zoals een crossfire bridge en hdmi kabel er niet by. Iemand ervaring mee?

Dank by voorbaat

Exit

Legacy Member
1. snelheid zal te laag liggen en daarom die error
settings aanpassen indien mogelijk dat deze lagere snlheid 'goedkeurt'

2. cpu is mss wat hoog maar zeker geen probleem, was is de temp onder stress?
mobo temp is normaal

3. kan aan mobo liggen die een 'quickboot ofzo heeft die ff start.

4. check verpakking of daar vermeld wordt of dat erbij hoort te zitten
hdmi kabel wrs niet, de brug zal wrs eerder bij mobo zitten, niet bij videokaart

verreckie

Legacy Member
Bij mijn HD6950 dirt 3 (van Alternate) zat wel een hdmi kabel en crossfire brug bij.
Dat van die kabel staat geloof ik op de doos of ergens in het boekje als ik me niet vergis.

Hoe ziet jouw doos er dan uit?

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Eerst en vooral bedankt voor de reacties, temp onder full load heb ik nog niet getest, morgen ofz

Myn doos is anders das die van dirt 3 edition. Op myn doos staat die vrouw van sapphire (wat ook op de meeste sapphire producten staat)

Maar de kaart lykt identiek op een dirt 3 edition kaart

Psy

Legacy Member
Bios temp = geen idle temp
in de bios loopt uw cpu op full speed (3.3), in windows wanneer cpu idle is zal die aan 1.6 lopen & dus stukken lager temps hebben..
Hier op m'n mugen 2 ongeveer 28-30 idle, 40-50 load.

Cpu fan error ook normaal, zet die warning RPM op 400-500 ipv 600, die mugen fan draait vrij traag op low temps, zeker als ge net uit een cold boot komt zal die error er altijd staan als ge die rpm warning niet verlaagd

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Idd, als ik via windows zie draait die op 1,6ghz en temp is 32 graden

Ivm cpu fan error, de minimun rpm heb ik verlaagd via bios

De moederbord boot probleem zal wss opgelost worden dmv een bios update, zal ik strax eens proberen

Dus 3 van de 4 vragen zyn opgelost, nu zit ik nog met die 4de vraag

Exit

Legacy Member
Exit zei:
4. check verpakking of daar vermeld wordt of dat erbij hoort te zitten
hdmi kabel wrs niet, de brug zal wrs eerder bij mobo zitten, niet bij videokaart

dus check de handleiding/verpakking wat de inhoud moet zijn en je hebt je antwoord of het erbij hoort te zijn of niet.

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Ik heb net een test geprobeerd op prime95. Een uurtje late draaie op 100% load, 4,3 ghz en de temperaturen zyn 65-70. Is dit normaal???

Edit: nieuw probleem
Na prime95 heb ik windows update opgestart en laten updaten. Erna moest ik pc opnieuw starten. En nu wilt die nimeer opstarte, een rood lichtje op de moederbord brand (cpu led). Ksnap er nix meer van

Edit 2: na uurtje werkt die wel weer?? Ksnap et echt ni

Edit 3: nu werkt het weer ni

Iemand die meer hiervan weet?

Ow ja ik heb ook de bios geupdate, kan dit hieraan liggen?

Hungry®

Legacy Member
BIOS geflasht in DOS of via die online Asus-update of varianten?
Reset uw BIOS via de jumper en doe de BIOS-setup via DEL toets of F...variabele opnieuw.

TeddySo

Legacy Member
het kan zijn dat de bios niet goed geflashed is, de beste methode is toch via dos.
probeer nog eens opnieuw te flashen. en kijk of u probleem solved is.

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Kheb via dos opnieuw geflasht en alle onderdele opnieuw eruit en terug erin gdaan.

Op eerste zicht lykt da opgelost te zyn, hoop ik tog in ieder geval

Hungry®

Legacy Member
Sgt.Makaveli zei:
Kheb via dos opnieuw geflasht en alle onderdele opnieuw eruit en terug erin gdaan.

Op eerste zicht lykt da opgelost te zyn, hoop ik tog in ieder geval

goed gedaan, had nog geen tijd om te antwoorden. Een biosupdate doen terwijl Windows loopt is geriskeerd, je ziet niks en bovendien kan simpelwg je virusscanner parten spelen. Via DOS zie je het wissen van de EPROM en het bijwerken ervan. Bovendien loopt de flash zonder programma 's die de flash kunnen beïnvloeden.

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Everest heb ik al. Is idd een goeie programma.

Merci vr de reacties manne

Khoop da de probleem is opgelost

Psy

Legacy Member
Content voor u dat ge nog hebt terug kunnen flashen, bios flash is 1 v/d dingen die ik persoonlijk zo weinig mogelijk uitvoer lol, sta altijd met schrik in de benen -.-
Zeker als het pas nieuwe hardware is, zit hier op dees mobo ook nog met een versie van in april, maar k'ga het mij niet riskeren

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Haha ja nu heb ik da ook ondervonde, ze zegge alty "als je gn probleme hebt, blyf af vn de bios"

EDIT:
Pff net dat bf3 beta er is,
probleem is er weer, da komt vaak als de pc langer dn een uur aan heeft gestaan.

Kheb de bios vanop de mobo cd geprobeerd en probleem nog steeds ni opgelost. Moet ik de BIOS nog verder downgrade of??

Ieman nog suggesties?

Psy

Legacy Member
Hm en telkens cpu led dat aangaat?
op wa voltage draait ge? aangezien ge aant oc'en zijt zal het wel eerder daaraan liggen veronderstel ik?

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Neen, bn nog niet beginne te overclocke. Alles staat op oriiginele BIOS instellingen.

Dus de probleem is dat mn pc niet wil opstarten wnnr ik langer dan een uur op heb gezeten en ik hem terug opstart. Er brand een rode cpu led op de mobo. Als ik dan de pc volledig afsluit en voeding kabel er 3 minute eruit trek, werkt hy dan wel weer. Maar eens in windows loopt die vast na 20min en kan ik nix meer doen dan de uitknop lang indrukke

Afbeeldinge: de eerste is wnnr de pc functioneert (geen rode led)
De tweede is wnnr de pc ni wil opstarte (rode led)
3eeb8dc4-9ed2-6632.jpg

3eeb8dc4-9ef7-86b2.jpg

fortuneke

Legacy Member
die rode led geeft aan dat er iets mis is met je cpu , haal het er terug eens uit en bekijk de socket pinnen eens of die allemaal nog mooi recht staan. Als die recht staan , dan kan er iets mis zijn met je cpu zelf .

maar het kan eveneens ook liggen aan je motherboard socket zelf , maar het heeft te maken omtrent cpu gedeelte.

*edit* al eens geprobeert op te starten zonder HDD/SSD aangekoppeld of die red led daarna niet meer brand ?

Sgt.Makaveli

Legacy Member
Pff kheb vanalles geprobeerd, kga nu sata uithale en boote, daarna ram en boote maar ik betwyfel het

Kheb gisteren de hele computer eruit gehaald en trug ineen, socket en cpu zagen er perfect in orde uit

Bn ten einde radeloos

Ik ken ook niemand met een 2500k. Heeft er niemand een 2500k die ik hierin kan teste? Wil je ervoor vergoede ofz

EDIT: kheb ram eruit gehaald, geboot = nog steeds rode led
Hdd eruit en geboot = rode led

Kan dit mss aan de voeding liggen? Ik hoor een heel zacht sissend geluid uit de voeding kome, geen fan geluid maar iets anders

Of is da normaal en zie ik spoke?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan