Archief - Vraagje over cpu en ram verbruik

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Swiske

Legacy Member
Hallo, ik ga het probere zo kort en duidelijk mogelijk te maken :)

Ik speel nu een tijdje sc2 en mw2 en mijn pc is niet zo sterk maar kan het wel aan op niet zo hoge graphics. Nu vraag ik mij af, kan het kwaad dat als ik deze spellen speel mijn ram verbruik(ik heb 4gig) 75% is dus 3gig in gebruik is en dat mijn processor hard moet werken uren aan een stuk. Ik vraag dit omdat de cpu van mijn vorige pc helemaal gecrasht was en niet meer te maken, dit komt denk ik door te veel aan een stuk zware spellen te spelen. De cpu van mijn nieuwere pc is beter, maar zou deze ook kunnen gaan crashe en kan ik dit voorkomen door te overclocke? Mijn processor is een pentium(R) Dual core E5300 @ 2.60 Ghz en deze is goed om te overclocke blijkbaar. Of kan ik dit voorkomen door een andere videokaart te kopen of doet dit helemaal niets? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :D

Greetz

sneax

Legacy Member
Uw cpu zal niet kapot gaan door veel en hard te werken, alsook uw ram, zolang alles correct geplaatst is. Als ge vragen zoals dit vraagt zou ik niet overclocken maar eerst nog wat bijleren. Van overclocken kunt ge uw cpu wel naar de zak helpen.

The Monopoly Guy

Legacy Member
^what he said
zolang de temperaturen normaal blijven is alles in orde

Basil Fawlty

Legacy Member
Overklokken zorgt eerder voor een verminderde levensduur, zeker als je de spanning gaat verhogen. Maar meestal gaan CPU's véél langer mee dan hun nuttige levensduur, zelfs met (normaal) overklokken.

Swiske

Legacy Member
Ah ok, merci voor de antwoorde en ik ben een noob en onwetend op computer gebied, merci voor het helpe!

The Monopoly Guy

Legacy Member
Swiske zei:
Ah ok, merci voor de antwoorde en ik ben een noob en onwetend op computer gebied, merci voor het helpe!

Het enige wat kan verslijten zijn de bewegende componenten (harde schijf)
De logische componenten kunnen wel doorbranden maar enkel als de temperaturen zeer hoog liggen

Basil Fawlty

Legacy Member
Strikt gezien slijten niet bewegende componenten ook. Onder andere door processen als elektronenmigratie. Maar ook bepaalde condensators slijten door chemische veranderingen.

Een CPU gaat doorgaans wel niet stuk door gewoon slijtage. Eerder door een spanningspiek of extreem overklokken. Maar componenten zoals flashgeheugen (bvb een SSD) kunnen wel slijten door veel schrijfacties.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan