Archief - Vraagje dual-channel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

swift.be

Legacy Member
Dual ram kan door u moederbord aangesproken worden door 2 gangen , langs twee zeiden. Single ram heeft ma 1 verbinding met ui moederbord en is dan op de ramplaat zelf verbonden met 2 banen

snelheidsverschil is duidelijk => vergelijking , als ge mee 500 man door 1 deur moogt , of ge moogt mee 500 man door 2 deuren , kies ik toch vo die twee deuren zu :p

greezt morpheus (ke ke gepost :p)

apa

Legacy Member
Morpheus zei:
mag ik even vragen wat de effectieve performance verschillen gaan zijn?

Op wat voor een systeem? Voor welke toepassingen? Dat wil namelijk wel eens verschillen van geval tot geval hoor...

swift.be zei:
Dual ram kan door u moederbord aangesproken worden door 2 gangen , langs twee zeiden. Single ram heeft ma 1 verbinding met ui moederbord en is dan op de ramplaat zelf verbonden met 2 banen

Da's bank-interleaving... Heeft niets te zien met dual-channel. Dual-channel betekent dat er 2 memory-controllers parallel draaien en vereist minstens 2 RAM-latten zoals ik hoger al uitlegde.

swift.be zei:
snelheidsverschil is duidelijk => vergelijking , als ge mee 500 man door 1 deur moogt , of ge moogt mee 500 man door 2 deuren , kies ik toch vo die twee deuren zu :p

Mjah... Vind ik niet meteen een geweldige vergelijking: het lijkt erop dat alle mensen in 1 kamer zitten wat niet klopt. In een dual-channel systeem zou je eigenlijk 2 kamers moeten hebben met elk 1 deur.

Daarnaast is de bandbreedte ook niet enkel afhankelijk daarvan. Bij de nForce2 in dual-channel voor de AthlonXP komen de 2 kamers uit op 1 gang op het einde van dewelke er slechts 1 deur is... Dit komt dan overeen met de FSB van de XP die slechts de helft van de bandbreedte van het geheugen kan slikken.

xpr·k

Legacy Member
Juist eens wa aant benchen geslagen om eens te zien hoeveel verschil er tussen DC en SC zou zitten en ik kom op verrassende resultaten uit die waarschijnlijk alleen maar willen zeggen dat mijn benchmarking skills 0 zijn =] .


System specs :
DFI lanparty revB , nforce² ultra
AMD XP mobile 2600+ : 225x10.5 (2480mhz)
2x256 Mushkin special 222 BH6 : cas2 2 2 11
Sapphire radeon 9800pro : stock settings / CAT4.6 drivers

PC wizard RAM bench :
Single channel
Dual channel

DOOM³ Timedemo demo1 :
Single channel
Dual channel

resolutie 1024*768
High detail
seta image_useCache "1"
seta image_cacheMegs "384" <|--------- Zijn eigenlijk 1 gig ram settings
seta image_cacheMinK "2048"

3Dmark2k1 :
Single channel
Dual channel

En nee ik heb niet de verkeerde picjes gelinkt . De single channel presteerde op mijn systeem beter als de dual channel in 3Dmark .
Ik heb deze bench wel maar 1 keer voor elks gerunned dus de resultaten zijn niet super betrouwbaar . De DOOM³ benches zijn meermaals gedaan en ik heb de meest terugkerende waarde gepakt voor beide .

Conclusie :
Ik ga voorzichtig beweren dat het verschil tussen 2x256 DC en SC voor gaming geen merkbaar verschil in framerates gaat geven op Nforce²

apa

Legacy Member
xpr·k zei:
System specs :
DFI lanparty revB , nforce² ultra
AMD XP mobile 2600+ : 225x10.5 (2480mhz)
2x256 Mushkin special 222 BH6 : cas2 2 2 11
Sapphire radeon 9800pro : stock settings / CAT4.6 drivers

[...]

Conclusie :
Ik ga voorzichtig beweren dat het verschil tussen 2x256 DC en SC voor gaming geen merkbaar verschil in framerates gaat geven .

Vandaar dat ik zei dat het van een aantal factoren afhangt. De AthlonXP kan die extra bandbreedte niet zo goed benutten. De FSB kan maximaal 3,2 GB/s versassen wanneer de FSB op 200 MHz draait. Het RAM in dual channel kan aan 200 MHz 6,4 GB/s leveren...

Nu kan je wel vrij makkelijk inzien dat de CPU die extra 3,2 GB/s (= 6,4 GB/s - 3,2 GB/s) nooit zal kunnen gebruiken aangezien de FSB die niet kan slikken.

Op een Athlon64 (Socket939) kan die dat wel evenals op een dual-channel PC3200 systeem met een Pentium4 met FSB van 800 MHz. Daar is het verschil dan ook groter. Bij de Athlon64 zal de extra bandbreedte ook niet zo enorm veel uitmaken gewoonweg omdat de bandbreedte bij de Athlon64 niet echt de bottleneck vormt in de performance: eens die voldoende bandbreedte heeft, zal een toename van de bandbreedte geen duidelijk merkbare performance-toename meer laten zien.

(alle cijfers zijn hier theoretische maxima)

apa

Legacy Member
Pentium4's zijn zeer bandbreedtehongerige processoren... Dus ja: jouw systeem zou zeer waarschijnlijk een stevige performance-boost krijgen bij de overgang naar een dual-channel systeem.

Morpheus

Legacy Member
apa zei:
Pentium4's zijn zeer bandbreedtehongerige processoren... Dus ja: jouw systeem zou zeer waarschijnlijk een stevige performance-boost krijgen bij de overgang naar een dual-channel systeem.

fantastisch nieuws apa!!! :niceone:

swift.be

Legacy Member
apa zei:
Da's bank-interleaving... Heeft niets te zien met dual-channel. Dual-channel betekent dat er 2 memory-controllers parallel draaien en vereist minstens 2 RAM-latten zoals ik hoger al uitlegde.

.

vergist met deze info:
• SIMM : single inline memory module
contactpunten op de module zijn inwendig verbonden met elkaar
• DIMM : dual inline memory module
contactpunten op de module zijn niet verbonden met elkaar en
werken afzonderlijk

sorry vo de verkeerde info

Heezy

Legacy Member
apa zei:
Vandaar dat ik zei dat het van een aantal factoren afhangt. De AthlonXP kan die extra bandbreedte niet zo goed benutten. De FSB kan maximaal 3,2 GB/s versassen wanneer de FSB op 200 MHz draait. Het RAM in dual channel kan aan 200 MHz 6,4 GB/s leveren...

Nu kan je wel vrij makkelijk inzien dat de CPU die extra 3,2 GB/s (= 6,4 GB/s - 3,2 GB/s) nooit zal kunnen gebruiken aangezien de FSB die niet kan slikken.

Op een Athlon64 (Socket939) kan die dat wel evenals op een dual-channel PC3200 systeem met een Pentium4 met FSB van 800 MHz. Daar is het verschil dan ook groter. Bij de Athlon64 zal de extra bandbreedte ook niet zo enorm veel uitmaken gewoonweg omdat de bandbreedte bij de Athlon64 niet echt de bottleneck vormt in de performance: eens die voldoende bandbreedte heeft, zal een toename van de bandbreedte geen duidelijk merkbare performance-toename meer laten zien.

(alle cijfers zijn hier theoretische maxima)

Heeft de FSB altijd slechts een 64bit busbreedte? En heeft de mem controller on-die van AMD dan een 128bit busbreedte? En hoe zit dat dan voor Pentium?

Bedankt!

apa

Legacy Member
Heezy zei:
Heeft de FSB altijd slechts een 64bit busbreedte? En heeft de mem controller on-die van AMD dan een 128bit busbreedte? En hoe zit dat dan voor Pentium?

De busbreedte voor het geheugen is afhankelijk van het type geheugen. SDRAM heeft een busbreedte van 64-bit. Daarom heeft 1 SDRAM memory controller steeds een busbreedte van 64 bits. Wil je een bredere bus, dan moet je met meerdere memory controllers werken. Dual-channel SDRAM systemen gebruiken 2 memory controllers en hebben dus een bandbreedte van 2 x 64 bit = 128 bit.

De busbreedte van de FSB staat in werkelijkheid los van de busbreedte van het geheugen. Aangezien de FSB klassiek echter hoofdzakelijk gebruikt wordt/werd voor communicatie tussen CPU en RAM, werd meestal gekozen voor een FSB die een even grote bandbreedte (= busbreedte x effectieve kloksnelheid) had als het RAM.

De busbreedte van de FSB van de Pentium4 is 64 bits; dat is meteen ook de busbreedte voor de K7 (Athlon-reeks). Bij de K8 (Athlon64 e.a.) ligt dat iets anders. Daar wordt gebruik gemaakt van HyperTransport voor communicatie met de rest van het systeem; maar niet voor de communicatie met het geheugen (tenzij dan weer bij de Opteron waar dat wel het geval is). In dat geval is de bandbreedte van deze link niet noodzakelijk dezelfde als deze van het geheugen. Bij de Athlon64 is dat echter wel het geval en levert een HyperTransport link op 800 MHz een bandbreedte van 6,4 GB/s; wat hetzelfde lijkt als de bandbreedte van dual-channel PC3200 DDR-SDRAM. Lijkt omdat de HT-link full-duplex is. Dat betekent dat je via de HT-link tegelijk kan zenden en ontvangen, elk aan maximaal 3,2 GB/s. De bruikbare bandbreedte om data uit het geheugen te halen via de HT-link is dus 3,2 GB/s...

Heezy

Legacy Member
Bedankt, schitterende uitleg.

apa zei:
Bij de Athlon64 is dat echter wel het geval en levert een HyperTransport link op 800 MHz een bandbreedte van 6,4 GB/s; wat hetzelfde lijkt als de bandbreedte van dual-channel PC3200 DDR-SDRAM. Lijkt omdat de HT-link full-duplex is. Dat betekent dat je via de HT-link tegelijk kan zenden en ontvangen, elk aan maximaal 3,2 GB/s. De bruikbare bandbreedte om data uit het geheugen te halen via de HT-link is dus 3,2 GB/s...

Nog 1 vraagje:

Dual channel PC3200 DDR-SDRAM geheugen kan 6.4GB/s versluizen, maar kan dit in 1 richting of zit daar een limiet op?
Want als die de 6.4GB/s in 1 richting kan zenden, maakt de HT toch ook nog geen optimaal gebruik van dual channel, juist?

En een Pentium op 800mhz, kan die dan de volle 6.4GB/s aan, of is er ook hier een soort van 'full duplex' trucje?

Alvast bedankt!

apa

Legacy Member
Heezy zei:
Dual channel PC3200 DDR-SDRAM geheugen kan 6.4GB/s versluizen, maar kan dit in 1 richting of zit daar een limiet op?
Want als die de 6.4GB/s in 1 richting kan zenden, maakt de HT toch ook nog geen optimaal gebruik van dual channel, juist?

En een Pentium op 800mhz, kan die dan de volle 6.4GB/s aan, of is er ook hier een soort van 'full duplex' trucje?

Het geheugen is half-duplex. Dat betekent dat je maximaal 6,4 GB/s naar of van het geheugen kunt halen. Maar terwijl je stuurt kan je niet ontvangen...

De FSB van de Pentium4 is bij mijn weten eveneens half-duplex, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Heezy zei:
Bij mobo's die 4 sloten hebben, en 2 x in DC kunnen werken, hebben de cpu's daarvoor dan 4 memory controllers? Of zit er iets anders achter?
Je hebt dan een 128bit toegang op elk DC kanaal. Mag je dan zeggen dat je in totaal een 256bit busbreedte hebt of niet?

Neen... 1 enkele memory-controller kan verbonden worden met meerdere geheugensloten. De totale busbreedte is dan afhankelijk van de memory-controller en in het geval van SDRAM is dat dus 64 bits.

Heb je een dual-channel systeem, dan heb je 2 memory-controllers van elk 64 bits. Iedere memory-controller kan dan weer verbonden worden met meerdere geheugensloten. In dat geval heb je dus nog steeds slechts een busbreedte van 128 bits.

citrofenwick

Legacy Member
Morpheus zei:
Kan je mij concreet zeggen hoe ik mijn latten dan moet steken?
Allebei naast elkaar? Of elk in zo één "eilandje"
van ik werkte het niet naast elkaar
nu zitte ze apart op een eiland :)

constant blue screens :cry:
en daardoor crash gehad en mogen formatten => alles kwijt :angry:

*edit*
en ja de preformance is prachtig :applause:
niet plat te krijgen als je veel doet tegelijk :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan