Morpheus
Legacy Member
en?Morpheus zei:mag ik even vragen wat de effectieve performance verschillen gaan zijn?

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
en?Morpheus zei:mag ik even vragen wat de effectieve performance verschillen gaan zijn?


)Morpheus zei:mag ik even vragen wat de effectieve performance verschillen gaan zijn?
swift.be zei:Dual ram kan door u moederbord aangesproken worden door 2 gangen , langs twee zeiden. Single ram heeft ma 1 verbinding met ui moederbord en is dan op de ramplaat zelf verbonden met 2 banen
swift.be zei:snelheidsverschil is duidelijk => vergelijking , als ge mee 500 man door 1 deur moogt , of ge moogt mee 500 man door 2 deuren , kies ik toch vo die twee deuren zu![]()
xpr·k zei:System specs :
DFI lanparty revB , nforce² ultra
AMD XP mobile 2600+ : 225x10.5 (2480mhz)
2x256 Mushkin special 222 BH6 : cas2 2 2 11
Sapphire radeon 9800pro : stock settings / CAT4.6 drivers
[...]
Conclusie :
Ik ga voorzichtig beweren dat het verschil tussen 2x256 DC en SC voor gaming geen merkbaar verschil in framerates gaat geven .
apa zei:Pentium4's zijn zeer bandbreedtehongerige processoren... Dus ja: jouw systeem zou zeer waarschijnlijk een stevige performance-boost krijgen bij de overgang naar een dual-channel systeem.
apa zei:Da's bank-interleaving... Heeft niets te zien met dual-channel. Dual-channel betekent dat er 2 memory-controllers parallel draaien en vereist minstens 2 RAM-latten zoals ik hoger al uitlegde.
.
apa zei:Vandaar dat ik zei dat het van een aantal factoren afhangt. De AthlonXP kan die extra bandbreedte niet zo goed benutten. De FSB kan maximaal 3,2 GB/s versassen wanneer de FSB op 200 MHz draait. Het RAM in dual channel kan aan 200 MHz 6,4 GB/s leveren...
Nu kan je wel vrij makkelijk inzien dat de CPU die extra 3,2 GB/s (= 6,4 GB/s - 3,2 GB/s) nooit zal kunnen gebruiken aangezien de FSB die niet kan slikken.
Op een Athlon64 (Socket939) kan die dat wel evenals op een dual-channel PC3200 systeem met een Pentium4 met FSB van 800 MHz. Daar is het verschil dan ook groter. Bij de Athlon64 zal de extra bandbreedte ook niet zo enorm veel uitmaken gewoonweg omdat de bandbreedte bij de Athlon64 niet echt de bottleneck vormt in de performance: eens die voldoende bandbreedte heeft, zal een toename van de bandbreedte geen duidelijk merkbare performance-toename meer laten zien.
(alle cijfers zijn hier theoretische maxima)
Heezy zei:Heeft de FSB altijd slechts een 64bit busbreedte? En heeft de mem controller on-die van AMD dan een 128bit busbreedte? En hoe zit dat dan voor Pentium?
apa zei:Bij de Athlon64 is dat echter wel het geval en levert een HyperTransport link op 800 MHz een bandbreedte van 6,4 GB/s; wat hetzelfde lijkt als de bandbreedte van dual-channel PC3200 DDR-SDRAM. Lijkt omdat de HT-link full-duplex is. Dat betekent dat je via de HT-link tegelijk kan zenden en ontvangen, elk aan maximaal 3,2 GB/s. De bruikbare bandbreedte om data uit het geheugen te halen via de HT-link is dus 3,2 GB/s...
Heezy zei:Dual channel PC3200 DDR-SDRAM geheugen kan 6.4GB/s versluizen, maar kan dit in 1 richting of zit daar een limiet op?
Want als die de 6.4GB/s in 1 richting kan zenden, maakt de HT toch ook nog geen optimaal gebruik van dual channel, juist?
En een Pentium op 800mhz, kan die dan de volle 6.4GB/s aan, of is er ook hier een soort van 'full duplex' trucje?
Heezy zei:Bij mobo's die 4 sloten hebben, en 2 x in DC kunnen werken, hebben de cpu's daarvoor dan 4 memory controllers? Of zit er iets anders achter?
Je hebt dan een 128bit toegang op elk DC kanaal. Mag je dan zeggen dat je in totaal een 256bit busbreedte hebt of niet?
van ik werkte het niet naast elkaarMorpheus zei:Kan je mij concreet zeggen hoe ik mijn latten dan moet steken?
Allebei naast elkaar? Of elk in zo één "eilandje"



