Archief - Vraagje dual-channel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Morpheus

Legacy Member
Ik zou mij een nieuw mobo kopen.
Ik heb keuze tussen één met dualchannel en één zonder.
Wat is het beste?
Is er veel verschil?
Ik zit nu met merkloze RAM, zal dat gaan voor dualchannel?

Groeten
Morpheus


bijvraag: op een Intel Socket 775 kunde gene gewonen prescott 3.0GHZ plaatsen zeker?

Ah ja... kheb keus tussen de ASUS p4p800 en de msi pt880 neo lsr, wat zou jij nemen en waarom?

Tomba

Legacy Member
voor dual channel moet ge identieke ram plaatjes hebben
zelfde grootte, zelfde merk, zelfde reeks
als ge geen nieuw ram gaat kopen (nu of in de toekomst) voor dual channel te hebben ist dus best (lees: goedkoopst :p) dat ge een mobo zonder dual channel koopt, alhoewel bijna ieder moederbord da tegenwoordig heeft, zonder een noemenswaardige meerprijs

ik ben zelf heel content van men asus p4c800-e deluxe mobo, en da verschilt nie zo enorm veel van die p4p800 buiten de chipset. en met asus zijt ge meestal wel goed gesteld ook :)

Morpheus

Legacy Member
Thingie zei:
Dualchannel RAM heeft vooral voordelen ivm met snelheid. Via volgende link (http://www.cooltechzone.com/index.php?option=content&task=view&id=377&Itemid=0) kan je alle ste weten komen over geheugen. Wanneer je dualchannel RAM gebruikt is het wel aan te raden dat op zijn minst de paren van hetzelfde merk zijn, liefst allemaal. Het is mogelijk dat het met verschillende merken ook werkt maar kan problemen geven

maar ik weet niet welk ram ik heb,het zijn wel dezelfde latjes, het is naamloos...
of is het zoieso altijd dualchannel?

Tomba

Legacy Member
het heeft nix met ram zelf te maken, dual channel is gewoon de manier waarop het aangesproken wordt door uw mobo. maar uw moederbord wil dan allebei de latjes op precies dezelfde manier gebruiken, en als de latjes teveel verschillen is dat niet mogelijk.

om te weten of uw latjes dat aankunnen, kijk er eens naar eh, zien ze er volledig hetzelfde uit dan is de kans dat ge ze in dual channel kunt gebruiken aanwezig. hebt ge echter één latje later dan het andere gekocht, is de kans al klein dat ze gelijkaardig genoeg zijn om in dual channel te gebruiken

Thingie

Legacy Member
T0mBa zei:
voor dual channel moet ge identieke ram plaatjes hebben
zelfde grootte, zelfde merk, zelfde reeks

Is niet perse noodzakelijk hoor. Ik heb ook met verschillende merken gewerkt in Dual Channel. Werkte perfect maar bij overclocken liep het direct fout.

Morpheus

Legacy Member
heb ik al gedaan resultaat is:

2 exact dezelfde latten
Micron tech 512 unbuffered pc3200

Thingie

Legacy Member
zeker te proberen. Lukt het niet dan zal je toch andere Ram moeten kopen. Sommige moederborden kunnen ook werken met dual channel uitgeschakeld maar dat is ten koste van de prestaties

Morpheus

Legacy Member
Thingie zei:
zeker te proberen. Lukt het niet dan zal je toch andere Ram moeten kopen. Sommige moederborden kunnen ook werken met dual channel uitgeschakeld maar dat is ten koste van de prestaties

en moede die optie inschakelen in bios?
en is er een deftig verschil tussen aan en uit?

***ARF***

Legacy Member
T0mBa zei:
voor dual channel moet ge identieke ram plaatjes hebben
zelfde grootte, zelfde merk, zelfde reeks
nee,
het is aangeraden,
ge kunt gerust dual channel gerbuikenmet latjes van verschillende merken
ge moet gewoon wa chance hebbe

Thingie zei:
zeker te proberen. Lukt het niet dan zal je toch andere Ram moeten kopen. Sommige moederborden kunnen ook werken met dual channel uitgeschakeld maar dat is ten koste van de prestaties
als u moederbord dual channel kan draaien kan het zowiezo ook single channel draaien.

en moede die optie inschakelen in bios?
en is er een deftig verschil tussen aan en uit?

normaal kunde da in u bios ergens vinden ja
en ja der is een deftig verschil tusse aan en uit

apa

Legacy Member
  1. De latten hoeven niet per sé identiek te zijn. Hoewel het relatief vaker zal lukken met 2 identieke latjes dan met 2 verschillende. De latten mogen zelfs een verschillende capaciteit hebben! Het enige absoluut noodzakelijke is dat je minstens 2 latten installeert.
  2. Je kan dual-channel werking gewoonlijk niet in de BIOS aan of uitzetten. Dual-channel betekent dat er 2 memory-controllers tegelijk gebruikt worden. In single-channel mode wordt slechts 1 memory-controller gebruikt. Ieder DIMM-socket is verbonden met 1 enkele memory-controller. Als je een dual-channel mobo hebt en je wil in single-channel mode werken, dan installeer je al je latten in de DIMM-sockets van éénzelfde memory-controller en geen lat in de sockets van de andere memory-controller.

Morpheus

Legacy Member
apa zei:
  1. De latten hoeven niet per sé identiek te zijn. Hoewel het relatief vaker zal lukken met 2 identieke latjes dan met 2 verschillende. De latten mogen zelfs een verschillende capaciteit hebben! Het enige absoluut noodzakelijke is dat je minstens 2 latten installeert.
  2. Je kan dual-channel werking gewoonlijk niet in de BIOS aan of uitzetten. Dual-channel betekent dat er 2 memory-controllers tegelijk gebruikt worden. In single-channel mode wordt slechts 1 memory-controller gebruikt. Ieder DIMM-socket is verbonden met 1 enkele memory-controller. Als je een dual-channel mobo hebt en je wil in single-channel mode werken, dan installeer je al je latten in de DIMM-sockets van éénzelfde memory-controller en geen lat in de sockets van de andere memory-controller.


Kan je mij concreet zeggen hoe ik mijn latten dan moet steken?
Allebei naast elkaar? Of elk in zo één "eilandje"

xpr·k

Legacy Member
apa zei:
  1. De latten hoeven niet per sé identiek te zijn. Hoewel het relatief vaker zal lukken met 2 identieke latjes dan met 2 verschillende. De latten mogen zelfs een verschillende capaciteit hebben! Het enige absoluut noodzakelijke is dat je minstens 2 latten installeert.
  2. Je kan dual-channel werking gewoonlijk niet in de BIOS aan of uitzetten. Dual-channel betekent dat er 2 memory-controllers tegelijk gebruikt worden. In single-channel mode wordt slechts 1 memory-controller gebruikt. Ieder DIMM-socket is verbonden met 1 enkele memory-controller. Als je een dual-channel mobo hebt en je wil in single-channel mode werken, dan installeer je al je latten in de DIMM-sockets van éénzelfde memory-controller en geen lat in de sockets van de andere memory-controller.


de regels voor dual channel verschillen van chipset tot chipset . Zo zal je op nforce2 idd geheugen van verschillende grootte mogen gebruiken , maar onder de voorwaarde dat in elk channel evenveel geheugen steekt . Dus 2x256 + 512 = DC anders niet . Op intel kan dit niet bij mijn weten en moeten ze effectief even groot zijn (heb geen intel dus info kan verkeerd zijn) .
Van VIA Nforce4 ken ik niks maar de kans is er dat hier ook andere regels voor gelden . Als je al weet welk mobo je hebt met welke chipset raad ik je aan een forum te zoeken specifiek over u mobo en het daar te vragen .

xpr·k

Legacy Member
Morpheus zei:
Kan je mij concreet zeggen hoe ik mijn latten dan moet steken?
Allebei naast elkaar? Of elk in zo één "eilandje"

ik vermoed elk in een eilandje . Ze zetten die dimms uiteen om aan te duiden dat de dimms die bijeen staan 1 channel is en verder staande(n) het andere channel .

apa

Legacy Member
Morpheus zei:
Kan je mij concreet zeggen hoe ik mijn latten dan moet steken?
Allebei naast elkaar? Of elk in zo één "eilandje"

Dat hangt van de fabrikant af en kan je terugvinden in de handleiding van je mobo.

xpr·k zei:
de regels voor dual channel verschillen van chipset tot chipset . Zo zal je op nforce2 idd geheugen van verschillende grootte mogen gebruiken , maar onder de voorwaarde dat in elk channel evenveel geheugen steekt . Dus 2x256 + 512 = DC anders niet .

Ik snap niet waar iedereen dat maar blijft vandaan halen, want dat klopt gewoonweg niet. Je mag gerust 1x256 + 1x512 stoppen en je zal nog steeds in dual-channel kunnen werken. Dit natuurlijk wel op voorwaarde dat er geen timing-problemen optreden!

xpr·k zei:
Van VIA Nforce4 ken ik niks maar de kans is er dat hier ook andere regels voor gelden.

VIA Nforce4? Wa's da... Anyway: de Athlon64 processoren hebben ingebouwde memory-controllers waardoor de regels voor alle dual-channel athlon64 systemen dezelfde zijn.

xpr·k

Legacy Member
Op amdmb.com haal ik het in ieder geval en VIA Nforce4 is eenderzijds VIA en anderzijds Nforce4 maar zelf een komma verzinnen is natuurlijk te uitputtend voor de hersenen ;]




How do I use Dual Channel?

Dual Channel requires at least two modules for operation. It is recommended that the modules you use be of the same size, speed, arrangement etc. Dual Channel is optional on the original nforce2 motherboards and nforce2 ultra400. You can also choose to run in single channel mode on these motherboards. Nforce2 400 boards are singe-channel only. Most dual channel capable nforce2 motherboards come with three slots. On these motherboards the first memory controller controls only the first slot (or the slot by itself), while the second memory controller controls the last two slots (which are usually closer together). Name them slots 1, 2 & 3 respectively. To implement Dual Channel, it is necessary to occupy the slot 1 (channel 0) and either one of the two slots that are closer together, slots 2 or 3 (channel 1). The entire config would be running in 128 bit mode.

In addition, on nForce2 motherboards, you may use three modules in Dual Channel Mode, by filling the third unoccupied slot. With three sticks, slots 1 remains as channel 0 while slot 2&3 become channel 1. To maintain 128-bit mode, with all three slots filled, each channel must have an equal amount of memory. For example, slots 1 should be filled with a 512 Mb module, while slots 2 & 3 are populated 256 Mb modules. If you were to use three modules of the same size, then only the first two modules would be running in 128 bit Dual Channel Mode. Example, using 3x 256 Mb modules will have the first 512 Mb running in 128 bit Dual Channel mode, while the remaining 256 Mb will be in 64-bit Single Channel mode.

apa

Legacy Member
xpr·k zei:
Op amdmb.com haal ik het in ieder geval en VIA Nforce4 is eenderzijds VIA en anderzijds Nforce4 maar zelf een komma verzinnen is natuurlijk te uitputtend voor de hersenen ;]

Dacht ik wel, maar je zegt VIA (wat de naam van een bedrijf is) en daarachter nForce4 (wat een productnaam is). Wat denk jij als ik spreek over de "nVidia K8T890"? Of over de "Intel 760MPX"?

xpr·k zei:
Dual Channel requires at least two modules for operation. It is recommended that the modules you use be of the same size, speed, arrangement etc.

Awel... Daar staat toch hetzelfde als wat ik zei?! Er staat immers "recommended" en niet "required".

Morpheus

Legacy Member
mag ik even vragen wat de effectieve performance verschillen gaan zijn?

xpr·k

Legacy Member
apa zei:
Dacht ik wel, maar je zegt VIA (wat de naam van een bedrijf is) en daarachter nForce4 (wat een productnaam is). Wat denk jij als ik spreek over de "nVidia K8T890"? Of over de "Intel 760MPX"?



Awel... Daar staat toch hetzelfde als wat ik zei?! Er staat immers "recommended" en niet "required".

je hebt gelijk , die regel waar ik het over heb geld alleen wanneer je alle 3 de dimms vol hebt steken en dan MOETEN de totale MB's in elk channel even groot zijn , 2x256 + 512 in mijn geval dus .
Ik had het in de tijd voor mezelf opgezocht vandaar de verwarring nam de regel als algemeen over . Ik heb het trouwens net even getest en 256 in 1 chan en 512 in het ander werkt perfect in DC .
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan