Archief - Vraag over de AMD64 3500+

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gamedude

Legacy Member
alleen newcastle? mijn beste, hier ligt ne AMD 64 3000+ Winchester 90nm naast mij :D

Ephram

Legacy Member
flov007 zei:
die draait op 2.0ghz. voor zover ik weet bestaat daar alleen ne newcastle van, dus ne 3000+ 1.8ghz bestaat ni :)

3000+ newcastle = 2ghz
3000+ winchester = 1.8ghz

Gamedude

Legacy Member
Ephram zei:
3000+ newcastle = 2ghz
3000+ winchester = 1.8ghz
Hoe komt het dat de winchester 0.2 ghz trager is feitelijk? Die is standaard toch kleiner, neemt minder stroomsterke & is beter oc'baar...

Fr@gsta

Legacy Member
Alle socket 939 varianten maken 200mhz verschil op hun single channel vrienden goed door dual channel.

Fr@gsta

Legacy Member
Dan hun Newcastle s939 vrienden ook é :p

Maar er is een vriendinnneke op komst, januari gereleased.
Heel knap en totaal niet heet :D

krisse

Legacy Member
Waarom hoor ik hier dat de oc niet hoger kan omdat de ram niet meewil?

Bij goede nforce3 borden ( zoals Epox 9NDA3+ ) kunt ge uw ram snelhied toch perfect locken?

Dus dan is de ram in mijn ogen toch geen beperkende factor?

of ben ik mis?

Davion

Legacy Member
krisse zei:
Waarom hoor ik hier dat de oc niet hoger kan omdat de ram niet meewil?

Bij goede nforce3 borden ( zoals Epox 9NDA3+ ) kunt ge uw ram snelhied toch perfect locken?

Dus dan is de ram in mijn ogen toch geen beperkende factor?

of ben ik mis?

PCI en AGP speeds kunde locken, RAM kunde alleen met divider werken maar dat gaat tenkoste van de performance

scorpion007

Legacy Member
ik zit ier me 3500+ newcastle , die gaat zonder probleme zonder vcore verhoging naar 11*223 , dan zit ik vast me men ram (klote corsair valueselect). Dus ik peis wel da die op 2.6-2.7 geraakt me deftig ram ...

Weet er btw iemand of nen xp120 op den MSI past ?

Ephram

Legacy Member
scorpion007 zei:
ik zit ier me 3500+ newcastle , die gaat zonder probleme zonder vcore verhoging naar 11*223 , dan zit ik vast me men ram (klote corsair valueselect). Dus ik peis wel da die op 2.6-2.7 geraakt me deftig ram ...

Weet er btw iemand of nen xp120 op den MSI past ?

Probeer eens met een divider als ge wilt.

apa

Legacy Member
Davion zei:
PCI en AGP speeds kunde locken, RAM kunde alleen met divider werken maar dat gaat tenkoste van de performance

Heb je een idee hoeveel performance je daarmee verliest?

Met het RAM die ik heb en de CPU die ik verwacht, zal ik meer dan waarschijnlijk asynchroon moeten draaien wil ik het meeste uit de CPU kunnen halen. Mijn RAM haalt waarschijnlijk niet veel meer dan 225 MHz stabiel en de CPU heeft een MP van slechts 9x...

9 x 225 MHz is slechts 2025 MHz en dat vind ik wat weinig voor een Winchester; die zou op zijn minst 2,5 GHz moeten halen (voor mij althans)... Daarvoor zou de HT-link op 278 MHz moeten draaien en zou het geheugen met een divider van 5/4 moeten draaien. Heeft iemand hier reeds een review over gevonden?

Fr@gsta

Legacy Member
scorpion007 zei:
ik zit ier me 3500+ newcastle , die gaat zonder probleme zonder vcore verhoging naar 11*223 , dan zit ik vast me men ram (klote corsair valueselect). Dus ik peis wel da die op 2.6-2.7 geraakt me deftig ram ...

Weet er btw iemand of nen xp120 op den MSI past ?

gaat MAAR ... ge moet een capacitor buigen, officeel past hij niet.

Davion

Legacy Member
apa zei:
Heb je een idee hoeveel performance je daarmee verliest?

Met het RAM die ik heb en de CPU die ik verwacht, zal ik meer dan waarschijnlijk asynchroon moeten draaien wil ik het meeste uit de CPU kunnen halen. Mijn RAM haalt waarschijnlijk niet veel meer dan 225 MHz stabiel en de CPU heeft een MP van slechts 9x...

9 x 225 MHz is slechts 2025 MHz en dat vind ik wat weinig voor een Winchester; die zou op zijn minst 2,5 GHz moeten halen (voor mij althans)... Daarvoor zou de HT-link op 278 MHz moeten draaien en zou het geheugen met een divider van 5/4 moeten draaien. Heeft iemand hier reeds een review over gevonden?

Hoeveel is moeilijk in te schatten maar ik heb een klein benchken gedaan met SuperPi (ZONDER PATCHES)

config: ASUS K8V SE Deluxe
- AMD A64 3200+ CH @ STOCK
- Corsair XMS3200C2 @ 2.5-3-3-6

SuperPi RAM 1:1: 43s
SuperPi RAM 3:2: 47s

Ik schat dat ge toch 200-250Mhz meer op de CPU zult moette hebben om die divider's performance loss te overbruggen

apa

Legacy Member
apa zei:
Heb je een idee hoeveel performance je daarmee verliest?

Ik vond dit voor mij wel belangrijk en daarom heb ik zelf wat opgezocht hierover.

In een Athlon64 draait het geheugen altijd asynchroon. De kloksnelheid van het geheugen wordt bepaald door de snelheid van de CPU zelf te delen door een divider.

Zoals je in de specs van de ASUS A8N-SLI o.m. kan zien ondersteunt die DDR400, DDR333 en DDR266 geheugen. Nu weet iedereen ondertussen wel dat de memory-controller in de CPU gebakken is, dus is het eigenlijk de CPU die deze geheugentypes ondersteunt.

Stel je hebt een Athlon64 3000+ op Socket 939: die draait aan een kloksnelheid van 1,8 GHz. Om DDR400 snelheid te halen, wordt deze kloksnelheid gedeeld door 9; voor DDR333 wordt die gedeeld door 11 en voor DDR266 wordt die gedeeld door 13,5.

Stel in mijn geval nu dat ik 2,5 GHz wil halen met die Winchester en mijn geheugensnelheid moet beneden de 225 MHz blijven. Dan stel ik de HT-klok op 278 MHz en stel ik het geheugen in op 166 MHz (divider 11). Op die manier wordt de kloksnelheid van mijn RAM: 2500 / 11 = 227 MHz (da's ietske meer dan wat ik zou willen, maar misschien krijg ik dat nog stabiel).

Conclusie: je verliest geen performance door het asynchroon draaien aangezien de Athlon64 altijd asynchroon draait... Je verliest echter wel een beetje geheugenbandbreedte (allicht aangezien je geheugen langzamer draait).

Davion zei:
SuperPi RAM 1:1: 43s
SuperPi RAM 3:2: 47s

Is dat niet eerder de divider voor je AGP/PCI wat jij bedoelt?

corvette

Legacy Member
idd Apa, wat je zegt is correct.

Dividers op het K8 platform maken geen bal uit, enkel in bandbreedte dan.

ook belangrijk om te weten.
1T command @ 270HTT : 4200MB/s
2T command @ 270HTT : 3800MB/s

apa

Legacy Member
corvette zei:
1T command @ 270HTT : 4200MB/s
2T command @ 270HTT : 3800MB/s

Da's een van de memory-timings, niet? Deze die bij de AthlonXP bekend stond als "CPC on" voor 1T en "CPC off" voor 2T... De 2T laat je dan toe verder te oc'en (dat is althans wel de bedoeling), maar verlaagt de performance wel significant.

corvette

Legacy Member
apa zei:
Da's een van de memory-timings, niet? Deze die bij de AthlonXP bekend stond als "CPC on" voor 1T en "CPC off" voor 2T... De 2T laat je dan toe verder te oc'en (dat is althans wel de bedoeling), maar verlaagt de performance wel significant.

ja idd das wat ik bedoel.

maar of het zo een invloed heeft op performance..

Davion

Legacy Member
apa zei:
Ik vond dit voor mij wel belangrijk en daarom heb ik zelf wat opgezocht hierover.

In een Athlon64 draait het geheugen altijd asynchroon. De kloksnelheid van het geheugen wordt bepaald door de snelheid van de CPU zelf te delen door een divider.

Zoals je in de specs van de ASUS A8N-SLI o.m. kan zien ondersteunt die DDR400, DDR333 en DDR266 geheugen. Nu weet iedereen ondertussen wel dat de memory-controller in de CPU gebakken is, dus is het eigenlijk de CPU die deze geheugentypes ondersteunt.

Stel je hebt een Athlon64 3000+ op Socket 939: die draait aan een kloksnelheid van 1,8 GHz. Om DDR400 snelheid te halen, wordt deze kloksnelheid gedeeld door 9; voor DDR333 wordt die gedeeld door 11 en voor DDR266 wordt die gedeeld door 13,5.

Stel in mijn geval nu dat ik 2,5 GHz wil halen met die Winchester en mijn geheugensnelheid moet beneden de 225 MHz blijven. Dan stel ik de HT-klok op 278 MHz en stel ik het geheugen in op 166 MHz (divider 11). Op die manier wordt de kloksnelheid van mijn RAM: 2500 / 11 = 227 MHz (da's ietske meer dan wat ik zou willen, maar misschien krijg ik dat nog stabiel).

Conclusie: je verliest geen performance door het asynchroon draaien aangezien de Athlon64 altijd asynchroon draait... Je verliest echter wel een beetje geheugenbandbreedte (allicht aangezien je geheugen langzamer draait).



Is dat niet eerder de divider voor je AGP/PCI wat jij bedoelt?

Nope, ik had op de Ram:HTT divider :)

-[DTT]- Jumpy

Legacy Member
kheb nen 3200+ NC en corsairC2
@DDR400 2-3-2-5: 42s pi
@DDR333 2-2-2-5: 43s pi
(alles zonder patch uiteraard)

ik heb mijn beste resultaat (35s) gehaald 11*230 @ 2.5-3-2-6
synchroon dus
echter op 11*205, CPU/14 2-2-2-5, had ik terug 42s
maar ik kon veel hoger gaan in fsb
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan