Archief - Tips & tricks for battery life (netbook/notebook)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Basil Fawlty

Legacy Member
Sommige SSDs verbruiken meer dan harde schijven. Het hangt er sterk vanaf!

Daikenas08

Legacy Member
Dan haal ik die terug uit de beginpost

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Daikenas08

Legacy Member
kwist dak ne belangrijke vergat!
added

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Basil Fawlty

Legacy Member
Bij sommige CPU's kan je met een programma zoals RMClock de Vcore dynamisch verlagen. Bij mijn oude Pentium M kon ik op de laagste multiplier op 0,7V stabiel werken in plaats van de standaard 0,98V!! Dat scheelde enorm veel in batterijduur en in ventilatorgeluid.

Het nadeel is dat je veel moet testen om de minimale spanning te bepalen. Bovendien werkt het programma niet meer goed onder alle besturingssystemen, en zeker al niet voor elke CPU! Met de core i3/i5/i7 CPU's kan je het al helemaal vergeten.

Daikenas08

Legacy Member
intetessant, er bestaat vast een ander programma die gelijkaardig werkt denk ik
iemand advies?
en via taakbeheerder kan je ook wat proccesen verwijderen dan zeker?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

sneax

Legacy Member
Tenzij ge echt alles wilt tot 10seconden extra toe, be my guest maar ik vind dat redelijk nutteloos. De dingen die vooral helpen:
- Brightness naar beneden halen, heel belangrijk. Uw ogen worden daar snel aan gewoon, zet maar laag genoeg.
- Bluetooth of wifi uitschakelen
- Alle mogelijke crapware van uw pc smijten, gebruik een 'clean' install, maar overdrijf ook niet. Laat nvidia/mse/andere hulpapps die ge echt gebruikt gerust in de tray staan en begin niet als zot vanalle services en processen uit te schakelen, krijgde op lange termijn alleen meer last van en energie bespaart ge er niet mee.
- Alle randapparatuur natuurlijk uitschakelen
- Laat de computer zijn display volledig dimmen na 30 seconden, in slaap gaan na 3 minuten etc... - uit of in slaap gaan duurt amper 2 tot 5 seconden, als uw pc in totaal in intervallen 30 minuten in slaap ligt dan is dat (bijna) 30 minuten gespaard. Allé thangt natuurlijk af van uw verbruikspatroon, maar elke 5 minuten dattem in slaap ligt is bijna 5 minuten gespaard, zelfs al gaat ge gewoon nekeer kakken of ne koffie maken ...

Al de rest is bs. Bv zwarte background - die pixelkes verbruiken echt amper iets, als ge daarmee 1 seconde uitspaart heeft dat dan enig nut? Het is trouwens zwart die vaak meer verbruikt (de backligt moet gestopt worden) wit laat het licht gewoon door en dan staan de pixels 'af', maar das wss minder dan ne watt ofzoiets, in elk geval verwaarloosbaar. Het doet er u alleen maar dom uitzien als ge dat echt doet ...

flyingdutchman

Legacy Member
Van die zwarte achtergrond, dat heb ik eigenlijk van de smartphones, dus ik ging er van uit dat het bij net- en notebooks net hetzelfde werkt. blijkbaar niet :p.

Een samsung Omnia 7 (WP7) gaat tot wel een halve dag langer mee met het zwarte thema als met het witte thema en das gene zever.

Daikenas08

Legacy Member
voor een telefoon kan da wa schelen omdat em auto brightness hogerzet bij wit thema en ge efectief langer op uw achtergrond vertoeft.
maar een halve dag langer, nee hoor daar spelen andere factoren ;)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

sneax

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Van die zwarte achtergrond, dat heb ik eigenlijk van de smartphones, dus ik ging er van uit dat het bij net- en notebooks net hetzelfde werkt. blijkbaar niet :p.

Een samsung Omnia 7 (WP7) gaat tot wel een halve dag langer mee met het zwarte thema als met het witte thema en das gene zever.

Waarschijnlijk omdat die een OLED scherm heeft. Dit is helemaal anders als schermen die met een backlight en lcd werken. Enkel high end telefoons werken met oled (of amoled en al die zever). Een laptop werkt voor zover ik weet altidj met een backlight en een lcd - en daar maakt het niks uit wat er op het beelschserm getoond wordt.

Bovenstaande is niet correct (dat brightness hoger zou zijn als er een wit scherm getoond wordt).

Bij amoled displays denk ik inderdaad wel dat ge uuuuren aan battery life kunt sparen door een donker thema te gebruiken aangezien er dan minder lciht moet gemaakt worden (elke pixel is zogezegd een miniscuul ledje).

Saftcore

Legacy Member
Om je levensduur van je batterij te bewaren is het ook aan te raden je ac adapter eruit te pluggen wanneer je batterij vol is.
De meeste mensen laten hem erin zitten en na 2 jaar janken ze dat hij als ze hem portabel gaan gebruiken dat hij nog geen 10 minuten aan blijft staan :P

sneax

Legacy Member
Bij huidige batterijen maakt dit niet meer uit, in de batterijen zit een processor die goed bijhoudt wanneer hij moet laden, wanneer ontladen etc... ge moogt gerust uw adapter laten insteken, die batterij zal niet overladen,of ze zal niet zichzelf om de zoveel minuten weer opladen en een cycle kwijtspelen. Hoe het juist zit weet ik niet maar ze gaat er niet van kapot :p

Wat ge wel kunt doen als ge altijd op ac werkt is de batterij er uithalen en op een koele plaats bewaren. Maar ik vind dat weer te ver gaan, ...

Saftcore

Legacy Member
weer wa bijgeleerd he :)
Men zus had heel vroeger dat hij plotseling compleet plat was. Ze kon hem gewoon niet meer gebruiken zonder AC

flyingdutchman

Legacy Member
Daikenas08 zei:
voor een telefoon kan da wa schelen omdat em auto brightness hogerzet bij wit thema en ge efectief langer op uw achtergrond vertoeft.
maar een halve dag langer, nee hoor daar spelen andere factoren ;)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Gast, ik zweer het u. Zijn meerdere reviews die dat melden. Het scheelt echt wel een halve dag of langer. Heb het zelf ook écht meegemaakt hoor :p.

Wat sneax zegt dus.

Daikenas08

Legacy Member
ma een halve dag is tog enorm veel.om gewoon felle kleuren te meiden :p


voor bovenstaand: batterij koelen hadden we al

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Xtala

Legacy Member
Daikenas08 zei:
ma een halve dag is tog enorm veel.om gewoon felle kleuren te meiden :p


voor bovenstaand: batterij koelen hadden we al

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

AMOLED schermen bestaan volledig uit LED's (itt conventionele schermen die een plaat met een backlight erachter hebben).
Als op zo'n scherm zwart moet getoond worden, krijgt die LED geen stroom.
Bij wit daarentegen krijgt die zowat het maximum.

Dus ja, dat kan enorm veel uitmaken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan