Archief - Tips & tricks for battery life (netbook/notebook)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Daikenas08

Legacy Member
De titel zegt het al: we gaan een keertje alles opsommen wat ervoor kan zorgen dat u batterij of dan toch ten minste je laptop het langer uithoud.

Ik maak van deze eerste post een lijst met alle tips die binnen komen.
Ik weet er zelf ook al bescheiden een paar but correct me if i'm rong :p
Alles is welkom, van programma's tot zonnecellen die ge op het scherm vn u pc plakt :p

Hardware tips

*Een 2de batterij kopen. Nadeel> ze moet opgeladen zijn en je moet eerst afsluiten voor je kan wisselen om gegeven verlies te voorkomen

*laad u batterij(en) volledig op voor u vertrekt =)

*usb toestellen unpluggen als je ze niet (meer) gebruikt


Software tricks

*Scherm helderheid omlaag halen. Nadeel> minder zicht, maar dat moeten we erbij nemen.

*selecteer een laag energie besparend schema (ingebouwd in windows 7 klik op het batterij icoon in de desktop voor opties ) > Nadeel: de prestaties gaan omlaag wat de snelheid kan aantasten

*leg je wifi, bluetooth e.d. af als je het niet gebruikt.

Gebruik

*Als je bezig bent voor je werk doe alleen wat je moet doen, alles die op de achtergrond draait dat je niet nodig hebt verbruikt batterij. Nadeel: dat ge minder up to date zijt met 9lives? :p

*Tijdens werken onder netstroom haal je batterij uit je toestel, warmte verlaagd te capaciteit van je batterij (optionele zorg dat de batterij koel ligt)> nadeelvergeet je batterij niet in te steken als je unplugged van het net ;)

Daikenas08

Legacy Member
de link geef uitleg over li-ion accu's.
De tip die ik eruit haal is een 2de (li-ion) batterij aanschaffen maar die tip hadden we al of mis ik iets?
Interessante materie btw: ik bekijk dat nog wel es op mn gemak ;)

Xtala

Legacy Member
Elke notebookbatterij is tegenwoordig wel Li-Ion :)

Lage helderheid, energiebesparing (al hangt het nut daarvan sterk af van de instellingen) brengen je al een heel eind.
Voor iemand gaat klagen over slechte zichtbaarheid: had ge dan maar een laptop met mat scherm moeten halen :p

flyingdutchman

Legacy Member
Een zwarte bureaublad achtergrond, bespaart al snel redelijk wat, aangezien je backlight niet zo hard meer hoeft te branden.

jm188

Legacy Member
als uw laptop lange tijd (weken, maanden) aan de netstroom op u bureau hangt, haal u batterij er dan uit, die van mij gaan zo altijd kapot

Extrizyo

Legacy Member
als je je laptop gebruikt zonder netspanning, zorg er dan voor dat je ze totaal leeg laat lopen en laadt deze dan pas terug op, als je dat in korte stukjes doet ( vb. leeg laten tot 70% en dan terug opladen tot 100 en opnieuw ) gaat de levensduur ook groot achteruit :)

Daikenas08

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Een zwarte bureaublad achtergrond, bespaart al snel redelijk wat, aangezien je backlight niet zo hard meer hoeft te branden.

we gaan toch niet de hele tijd naar onze achtergrond zitten kijken? :p


Darkrai61 zei:
als je je laptop gebruikt zonder netspanning, zorg er dan voor dat je ze totaal leeg laat lopen en laadt deze dan pas terug op, als je dat in korte stukjes doet ( vb. leeg laten tot 70% en dan terug opladen tot 100 en opnieuw ) gaat de levensduur ook groot achteruit :)

die tijd is al voorbij naar verluid, tegenwoordig steken ze in laptops technologie die ervoor zorgt dat de batterij flexibel omspringt met dit soort toestanden.
Voor oudere modellen wel nog goeie tip

playforfun91

Legacy Member
je bluetooth uitschakelen als je die niet gebruikt :)

Xtala

Legacy Member
Darkrai61 zei:
als je je laptop gebruikt zonder netspanning, zorg er dan voor dat je ze totaal leeg laat lopen en laadt deze dan pas terug op, als je dat in korte stukjes doet ( vb. leeg laten tot 70% en dan terug opladen tot 100 en opnieuw ) gaat de levensduur ook groot achteruit :)

Niet juist, lees Epyon zijn blogpost er maar eens op na (staat hier ergens in de thread gelinked)

tha_rippa1be

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Een zwarte bureaublad achtergrond, bespaart al snel redelijk wat, aangezien je backlight niet zo hard meer hoeft te branden.

Hm, dat betwijfel ik.
Een backlight kan niet op verschillende plaatsen op u scherm een andere helderheid tonen he.
De backlight werkt gewoon op de helderheid dat ge hebt ingesteld, en de pixels veranderen wat er van de backlight doorkomt.

laloo

Legacy Member

bij moij niet ik werk altijd onder netstroom
wat je ook kan doen als je altijd onder net stroom werkt is je batterij er uit halen :D

Basil Fawlty

Legacy Member
Een donker bureaublad zorgt er wel degelijk voor dat het stroomverbruik voor een stukje achteruit gaat. Dat heeft dan te maken met de pixels, en niet met de backlight. De enige uitzondering erop zijn TV's met adaptive backlight. Die kunnen in verschillende zones met verschillende sterktes werken.

Wat de batterij opladen betreft. Li-Ion batterijen kunnen gerust opgeladen worden als ze nog niet helemaal leeg zijn. Sterker nog, ze mogen niet helemaal leeg geraken. De elektronica in de batterij geeft dus 0% aan als de batterij nog niet helemaal leeg is om te voorkomen dat de cellen schade oplopen.

Desalniettemin laat ik mijn batterij niet in mijn laptop als ik langdurig aan netstroom werk. De hitte die de laptop afgeeft aan de batterij zorgt voor een snellere degradatie. Het beste zou zijn om je batterij in de koelkast te leggen, maar dat gaat wel erg ver ;)

Daikenas08

Legacy Member
playforfun91 zei:
je bluetooth uitschakelen als je die niet gebruikt :)

added to tips

Basil Fawlty zei:
Een donker bureaublad zorgt er wel degelijk voor dat het stroomverbruik voor een stukje achteruit gaat. Dat heeft dan te maken met de pixels, en niet met de backlight. De enige uitzondering erop zijn TV's met adaptive backlight. Die kunnen in verschillende zones met verschillende sterktes werken.

Wat de batterij opladen betreft. Li-Ion batterijen kunnen gerust opgeladen worden als ze nog niet helemaal leeg zijn. Sterker nog, ze mogen niet helemaal leeg geraken. De elektronica in de batterij geeft dus 0% aan als de batterij nog niet helemaal leeg is om te voorkomen dat de cellen schade oplopen.

Desalniettemin laat ik mijn batterij niet in mijn laptop als ik langdurig aan netstroom werk. De hitte die de laptop afgeeft aan de batterij zorgt voor een snellere degradatie. Het beste zou zijn om je batterij in de koelkast te leggen, maar dat gaat wel erg ver ;)

van dat bureaublad: je zit toch niet de hele tijd op je achtergrond te kijken dus maakt da toch niet uit?

we leren ook dat je batterij capaciteit (tijdelijk?) afneemt als je batterij warm krijgt?

Basil Fawlty

Legacy Member
Niet tijdelijk, permanent. Het degradatieproces van Li-Ion batterijen gaat continu door, ook wanneer de batterij niet in gebruik is. Een van de beïnvloedende factoren, ook tijdens gebruik, is de temperatuur. Hoge temperaturen zorgen voor een sneller degradatieproces.

En nee, je kijkt niet heel de tijd naar je bureaublad. Maar een donker theme kan dan ook helpen. Maar ik betwijfel of je er zelfs maar een minuut batterijtijd mee wint ;)

Daikenas08

Legacy Member
Weer wat bij geleerd :)
dat van het donkere thema gaan we er niet bij zetten want voor het visuele van een mooi beeld vs 60 seconden hebben we toch snel gekozen, nie?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Dastardly

Legacy Member
SSD kopen ipv gewone harde schijf. minder warmte & verbruik. beide goed voor uw batterij.

Daikenas08

Legacy Member
PEB zei:
uit de zon houden


Hoort bij koel houden

Dastardly zei:
SSD kopen ipv gewone harde schijf. minder warmte & verbruik. beide goed voor uw batterij.

Ben er geen kenner van maar we zullen u maar op je woord nemen ;)
al is deze vast geen tip voor iemand die niets van zn pc kent


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

.conne.

Legacy Member
Dastardly zei:
SSD kopen ipv gewone harde schijf. minder warmte & verbruik. beide goed voor uw batterij.

Klopt niet. Een SSD verbruikt evenveel zo niet meer dan een SATA. Zoek maar op.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan