Archief - Thuis netwerk met Telenet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

WilliamTM

Legacy Member
Momenteel heb ik een thuis netwerk alsvolgt opgesteld:

Modem(Telenet)------> Wifirouter(Telenet)-----> PowerlineMain*

PowerlineMain----------> Powerline(living)------> Switch Living
----------> Telenet Digicorder
----------> Mediaplayer / NAS (Playon!HD)


PowerlineMain---------> Powerline(bureau)-------> Switch Bureau
---------> PC 1
---------> PC 2
---------> Printer

Ik heb een Telenet Fibernet 60 dus qua aantal, verbruik etc is er geen probleem.
Echter mijn probleem is alsvolgt. Gezien Telenet met dynamische IP's werkt kan ik soms andere apparaten niet meer vinden in het netwerk. Voornamelijk heb ik dat probleem met mijn Mediaplayer. Ik moet regelmatig de IP herinstellen gezien ik daar niet met dynamische kan werken. Het netwerk tussen de 2 pc's loopt al helemaal mis. En sinds ik recent een netwerkprinter heb aangeschaft loopt het daar ook al mis. De ene dag kan ik ze alemaal zonder problemen in netwerk zien/gebruiken. De andere dag moet ik de helft weer aanpassen etc.

Is er een oplossing om met Telenet vaste Ip's te gebruiken in mijn netwerk? Zodat het netwerk altijd stabiel blijft?
Werkt een eigen gekochte router ipv die wifirouter van telenet als oplossing? Of moet het dan ook dynamisch worden ingesteld? Ik heb op router gebied alvast zeer weinig ervaring.

Waarom de powerlines? Ik heb geen kabels van de plaats waar mijn modem binnenkomt lopen naar mijn bureau / living

De Wifi Router werd geplaatst door Telenet gezien mijn Modem Dos 3 ofziets al was. Mijn modem stond al in de woning bij aankoop.

Modem= Motorolla met modelnr: SBV 6120E
Router= Dlink Dir615
Powerline= Die van telenet Powerline 6400 AV

Exit

Legacy Member
anders in de speler een vast lokaal ip instellen zodat het niet kan veranderen.
pc's kan je ook vaste ip's geven.
printer idem, kan je normaal vast ip geven.

welke ip's krijgen pc's/mediaspeler?

aangezien je een aparte router hebt zoud die alles moeten goed bijhouden
tenzij die router als simpel AP is ingesteld
en je dus externe ip's telkens ontvangt.

waar ik van u uitleg wel van uit ga.

die router als router instellen zal het oplossen maar dan zal die digibox/corder geen extern ip meer krijgen en geen interactiviteit meer hebben.

oplossing => switch en router wisselen van plaats
+ extra powerlines bij nemen. (pwoerline verbinding van na de router naar de mediabox
switch living kan weg.

tenzij die router (of via alternatieve firmware) vlan aankan (maar dit zal wellicht niet helpen hier.

The Monopoly Guy

Legacy Member
kweet niet veel van powerlines maar kheb wel deze thread gevonden
https://www.beyondgaming.be/archive/hardware.21/switch-na-powerline.753181

Kdenk dat deze opstelling zou moeten werken maar needs confirmation want kheb geen ervaring met powerlines

Modem(Telenet)------> Wifirouter(Telenet)----->router(living) (als AP opgesteld)

router(living)
----->digicorder
----->mediaplayer
----->PowerlineMain

PowerlineMain--------->Powerline(bureau)-------> Switch Bureau
---------> PC 1
---------> PC 2
---------> Printer

WilliamTM

Legacy Member
probleem is dat ik zo dan mijn mediaplayer nog steeds niet constant in mn netwerk zie? Als de digicorder met nieuwe router connect ben ik m'n interactiviteit dan niet kwijt?

Als ik bv
Modem(Telenet)------> Switch ----> PowerlineDIGI + Wifirouter(Nieuw)
Wifirouter-----> Powerline Main

PowerlineDIGI----------> Telenet Digicorder
PowerlineMain------>PowerlineMain(Living)----> Mediaplayer / NAS (Playon!HD)


PowerlineMain---------> Powerline(bureau)-------> Switch Bureau
---------> PC 1
---------> PC 2
---------> Printer

Hoe kan ik met 2 verschillende powerlines verschillende netwerken hebben? Want de digibox heeft een dynamische nodig.. Maar ik moet al de rest in een netwerk hebben.

Exit

Legacy Member
modem => switch => powerline lan1 en 2 => powerline living => digibox/corder

powerline 2 => wifi router bureau => pc's en powerlinelan1

powerlinelan1 => powerlinelan2 (living) => mediaplayer.

zo zit alles achter de router voor lokaal netwerk en zit de digicorder achter de router.

powerline 1, 2 en living zitten in 1 netwerk
powerline lan, en 2 zitten achter de router en vormen een 2de netwerk.

T-Blade

Legacy Member
Ik denk eerder dat jou probleem is dat je geen router hebt.
Als je een SBV 6120E hebt staan als modem (gewone docsis 3 zonder wifi / buildin router)
dan het enige wat wij als technieker bijhebben zijn die Dlink Dir615
Nu .. als je die via ons (telenet tech's) hebt aangekocht, zijn dit echter Access points en GEEN routers. in tegenoverstelling tot de zelfde d-links die in de handel te verkrijgen zijn maar dan wel als router.
Ik ben niet zeker, maar ik dacht met een firmware upgrade van de D-link wordt deze wel een router.
voor home networks zijn vaste ip's (via routers) makelijker dan de dynamische ip adress die je nu zal hebben.

als je zeker wil zijn, controleer je IP op pc's en dergelijke. indien alles een 192.168.x.x krijgt = router
indien 213.xxx.xxx.xxx 78.xxx.xxx.xxx en god weet wat andere Ip ranges we nog allemaal hebben dan is het zonder router
hopelijk helpt dit je een beetje verder

edit: vergeten vermelden dat digitale boxen steeds een IP moeten krijgen via de modem zelf of switch. Interactiviteit na de router is niet mogelijk

Voor 2 netwerken via powerline heb je 4 powerlines nodig. per set van 2 op hun eigen geconfigureert. in jou geval misschien zelfs 5 pwl's

modem telenet -> switch -> PWL group 1 main -> PWL group 1 recieve -> digicorder
modem telenet -> switch -> router -> PWL group 2 main -> PWL group 2 reciever 1 -> NAS media
modem telenet -> switch -> router -> PWL group 2 main -> PWL group 2 Receiver 2 -> switch -> PC1+2+printer

sneax

Legacy Member
Vraag een telenet/modem alles in één (als anderen dat krijgen hebt gij daar ook recht op). En gebruik hostnames ipv ip adressen in uw lokaal netwerk.

WilliamTM

Legacy Member
Ik heb inderdaad die dlink door de telenet techs gekocht (1euro door promo). En mijn ip's zijn idd altijd van die rare.

Ik snap wel niet hoe ik verschillende powerlan's kan connecteren met elkaar? Is er ook geen enorm snelheids verlies door powerline achter powerline achter router?

Momenteel heb ik 3 powerline dinges. Ik moet er dus 2 bijkopen? Om het makkelijk te maken ook die van telenet of?

Ik hoor alleen maar negatiefs over die alles in één modem..

Exit

Legacy Member
als je de modem zou kunnen latenv ervangen door de modem/router combi dan kan alles zo blijven als dat het nu is verbonden, die digicorder zal autom juiste ip krijgen.

WilliamTM

Legacy Member
maar dan heb ik toch nog steeds dynamische ip's op mijn comuters?

T-Blade

Legacy Member
die alles in 1 dingen zijn nog redelijk goed, en aangezien je reeds een dlink AP hebt van ons kan je zelfs een 2e wireless netwerk ermee opzetten voor meer dekking in huis. De alles in 1 router = docsis 3.0 tech + build in wifi router (N)+ 4 LAN ports zijn ook speciaal aangepast dat digicorder hun IP nog krijgen na deze router.

Ik plaats die modems elke dag, en op uitzondering van de oudere pc's die wireless wat lastig durven doen, heb ik er nog niet echt problemen mee gehad.
thuis heb ik echter wel een gewone 3.0 zoal jij, maar ik heb over UTP liggen en maakt het iets eenvoudiger. Powerlines geven ook wel verlies afhankelijk van de kwaliteit van het elektriciteitsnet. Meestal heb je hier minder verlies mee dan via wifi.

WilliamTM

Legacy Member
Dan lijkt mijn optie nieuwe router + 2 adapters bijkopen de oplossing.
Over dat verlies in kwaliteit kan miss wel wat zitten. Met mijn FN 60 haal ik op mn pc net 45mbits/s

Hoe connecteer je die losse adapters met elkaar in 2 afzonderlijke netwerken?

Hoe snel kunnen die adapters van telenet gaan?

T-Blade

Legacy Member
ik zou persoonlijk voor de wireless modem gaan van telenet die ze normaal gratis vervangen denk ik. is het goedkoopste en makelijkste.

nieuwe router +- 50-80€, 2 pwl's 70-90€
wired via recente pc met FN 60 zou je +-53-57 MBPS moeten hebben (pwl's routers en switchen er allemaal tussen vetragen het boeltje wel ofc!)

indien je toch wil pwl's bijkopen.De 3 die je nu hebt zijn reeds op elkaar verbonden.
Nieuwe powerlines hebben een manual waar hun procedure in uitgelegt staat. sommige hebben een knopje zoals de AV6400's anderen gaan software gebruiken dat je op de PC moet instaleren.

anyways voor de 6400's is het zo
Op de plug waar je de andere mee wil verbinden druk je 2 seconden het knopje in.
Powerled gaat beginnen pinken
Nu doe je hetzelfde op de plug die er moet mee verbinden
pwrled pinkt, beide pluggen resetten en middeste lampje geeft hun netwerk weer
(groen = goed, orangje = verlies, rood = zeer slechte connectie, geen = panic! ofwel geen andere plug gevonden)

WilliamTM

Legacy Member
Mja ik heb geen UTP's liggen jammer genoeg dus verlies ga ik zoizo hebben. Zijn die 6400's eigenlijk snel genoeg? Kunnen die bevoorbeeld de nieuwe FN XL aan?

T-Blade

Legacy Member
indien mogelijk, ookal trekt het op iets minder is nog steeds het beste: zoek een oplossign om UTP te trekken tot aan de modem. Dit is en blijft de beste oplossing, spijtig genoeg niet steeds de properste of meest gewenste.

6400 zijn 200 Mbps .. optimaal natuurlijk

anyways off to bed now, moet er vroeg uit :p

WilliamTM

Legacy Member
UTp's trekken zou leuk zijn. Ma daar heb ik al helemaal twee linker handen voor :) en een technieker laten komen kost ook weer wat meer dan nieuwe router/pwl's

Thx voor de hulp! NN :)

The Monopoly Guy

Legacy Member
WilliamTM zei:
maar dan heb ik toch nog steeds dynamische ip's op mijn comuters?

Je kan gewoon een static IP instellen op je NIC hoor
Je moet wel zien dat de gateway juist ingesteld staat dan(gewoon opschrijven wat er nu staat bij je gateway etc.)

Exit

Legacy Member
gateaway verandert mee met het ip dat je krijgt (en dus de toegang van de serverpc waarlangs je op internet gaat)

als je die draadloze modem/router van telenet neemt/krijgt dan krijgen de pc lokale ip's, geen dynamische externe ip's
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan