Archief - Temperatuur van grafische kaart!!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pedroo

Legacy Member
Ik heb dus een HD4890 Black Edition, met een Artic Cooler Twin Turbo. Tot gisteren werd mijn kaart tijdes bv gta niet hoger dan 62 graden (met fans op 60%). Met een furmark Xtreme burning enzo werd hij niet warmer dan 70 graden.

Nu heb ik iets ENORM dom gedaan, vraag me niet waarom. Ik zou zien of ik de temps nog lager kon krijgen, dus dacht ik; ik reseat hem even.... Dat was de domste beslissing ooit. Nu worden mijn temps 86 graden met GTA 4! Met furmark valt de pc na een tijd gewoon uit (oververhitting) Hoe komt dit?? IK heb zéker 3 keer opnieuw geprobeerd. Telkens zelfde conclusie!
De heatsinks raken elkaar goed, beide fans draaien, allees gecheckt! Maar hoe komt het dat mijn temps plots zo HOOG zijn?

Indertijd is die koeler door den Alternate er zelf op gemonteerd, dus weet niet wat ze exactt gebruikt hebben van Koelpasta. Ikzelf heb thuis koelpasta liggen; AS 5, Antec Formula 5, CoolerMaster Performance. Ik kan niet zeggen dat ik onhandig ben met pc's. Maar zo'n FAIL? :/ Plz help! :doh:
:help:

Mvg

GTXpower

Legacy Member
Khad hetzelfde voor me nen ati 6850, artic silver zou goe moeten zijn.. Kweet ook ni wa zij gebruiken, mijne pc viel ook altijd uit na het veranderen vd pasta, ook meerdere keren andere pasta geprobeerd en goed gemonteerd.. Maar ging altijd naar 103°c en viel daarna uit.. Kzit eigg ook wel me dezelfde vraag, kan u ni helpen sorry m8, kga dit topic 1ns volgen. :) Bel anders eens naar alternate en vraag wat ze hiervoor gebruiken.. Tis idd raar, ik heb al 10tallen keren pasta vervangen met betere resultaten maar bij ati's is dat toch af te raden. :p

Wasbeer

Legacy Member
alles terug zuiver maken 1 druppel in het midden en kruislings aandraaien maw schroef 1 dan 3 dan 2 dan 4 ! en je mag goed hard aantrekke zoals een cilinderkop van een auto !

dan zou hij perfect contact maken

V1nce

Legacy Member
om het perfect te doen moet ge eerst koelpasta op beide oppervlakken doen, die dan bij een bankkaart of dergelijk opensmeren en afschrapen zodat er zo goed als nix overblijft met het blote oog, en dan zoals wasbeer zegt ne enkele druppel int midde erop en aandraaien.

Pedroo

Legacy Member
Wasbeer zei:
alles terug zuiver maken 1 druppel in het midden en kruislings aandraaien maw schroef 1 dan 3 dan 2 dan 4 ! en je mag goed hard aantrekke zoals een cilinderkop van een auto !

dan zou hij perfect contact maken

@ Wasbeer : Spijtig genoeg doe ik dit ook :( t' klinkt misschien stom, maar dit is precies 't enige wat ik niet kan van computers. Thermal Paste aanbrengen :doh:

@ GTXpower: Mja ik snap er nu eens echt niets van. Ik had da echt nooooit mogen doen, de temps waren perfect! :( Ze gebruiken hun eigen pasta (op de fabriek er reeds opgedaan, zoals bij de meeste koelers). Dit is misschien een nog stommere vraag, maar ik doe dus mijn pasta dus enkel op dat 'blinkende gedeelte' zalk maar zeggen van de gpu. Als je nu kijkt naar de pasta die ze in't farbiek erop doen ;

1zpgug9.jpg


Ze doen dus meer op dan m'n gpu groot is (omdat nvidia grotere heatsinks heeft denk ik?) Zou dit hier ook mee te maken kunnen hebben? 'k vind het echt heel vreemd!

Merci voor de snelle replies alvast!

Wasbeer zei:
alles terug zuiver maken 1 druppel in het midden en kruislings aandraaien maw schroef 1 dan 3 dan 2 dan 4 ! en je mag goed hard aantrekke zoals een cilinderkop van een auto !

dan zou hij perfect contact maken

En nog iets; voor een cpu zeggen ze 1 rijstkorrel. (hoeveelheid pasta) Hoe zit dat met een ATI gpu? Dat is toch iets kleiner qua oppervlakte? Ik doe er dus ook wat minder op... Hoe groot raad jij aan die druppel in't midden?

GTXpower

Legacy Member
hmz, ik smeer het open me mijne vinger, tot je er nog een beetje door kan kijken.. daarna doe ik dezelfde hoeveelheid ook nog eens op de heatsink, overtollig pasta gaat toch aan de kant.

Pedroo

Legacy Member
GTXpower zei:
hmz, ik smeer het open me mijne vinger, tot je er nog een beetje door kan kijken.. daarna doe ik dezelfde hoeveelheid ook nog eens op de heatsink, overtollig pasta gaat toch aan de kant.

Hmm, ik heb zo 'een speciaal' kaartje drvoor (zal bij cooler master pasta, trekt op een bankkaart). Ik dus dus een beetje erop, en smeer een laagje op de cpu/gpu, 'k smeer dat dus helemaal open,( heel de heatsink bedekken) en bij mij kan je er verrevan doorkijken... Het is echt een laagje bij mij. :( ('k heb da gwn van 't internet gezien een jaar geleden ofzo.)

RpR

Legacy Member
V1nce zei:
om het perfect te doen moet ge eerst koelpasta op beide oppervlakken doen, die dan bij een bankkaart of dergelijk opensmeren en afschrapen zodat er zo goed als nix overblijft met het blote oog, en dan zoals wasbeer zegt ne enkele druppel int midde erop en aandraaien.

Neen hierdoor komt er lucht tussen de koelpasta en de processor en de koeler.
Woals wasbeer zei.
Druppel of lijntje (zie Artic silver site) en gelijkmatig aandraaien

V1nce

Legacy Member
RpR zei:
Neen hierdoor komt er lucht tussen de koelpasta en de processor en de koeler.
Woals wasbeer zei.
Druppel of lijntje (zie Artic silver site) en gelijkmatig aandraaien

Van de artic silver site...


Ongeveer in het midden
http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_method_vertical_line_v1.1.pdf




Tinting the Heatsink and Metal cap:
Why tint the heatsink and metal cap? Simply put, it will lessen the break-in
period. If the break-in period is reduced you will achieve maximum performance
in less time (To learn more about the break-in period for your Arctic Silver's
product please see page 6).

- Your new thermal compound
-An old credit card or a piece of hard
plastic with a straight edge
-Coffee filter or lens cleaning cloth

Dus wel doen.

Pedroo

Legacy Member
V1nce zei:
Van de artic silver site...


Ongeveer in het midden
http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_method_vertical_line_v1.1.pdf




Tinting the Heatsink and Metal cap:
Why tint the heatsink and metal cap? Simply put, it will lessen the break-in
period. If the break-in period is reduced you will achieve maximum performance
in less time (To learn more about the break-in period for your Arctic Silver's
product please see page 6).

- Your new thermal compound
-An old credit card or a piece of hard
plastic with a straight edge
-Coffee filter or lens cleaning cloth

Bedankt voor de tip! Van jullie allemaal btw :applause:
Zeker dat laatste van de site van Artic zelf was handig!
Ik zal men temps even posten binnen een paar dagen, wanneer ik nieuwe pasta heb aangebracht en wanneer die 'break-in' periode al een beetje op gang is ;) Het enige wat ik nog steeds vreemd vind; de idle temperatuur is hetzelfde gebleven. Enkel de load temp is met +- 20 °C omhoog gegaan. Zou men idle dan ook niet ietwat hoger moeten liggen eigenlijk? (idle is altijd +- 37 geweest)

Thx! :bow:

Beste mensen, hier een update van de situatie!
Niets hielp, wat ik ook deed. Dan nam ik de koeler er eens af en checkte eens met een metalen lineaal ofdat de heatsink van de Artic cooler wel recht was. Ik schrok men eige een ongeluk! Het zag er uit als een kom, waar ge bijna soep uit kon eten!!
Dan ben ik maar eens beginnen lappen :D Hier wat foto's:

Hier was ik dus al ffie bezig. Ge ziet heel duidelijk dat de heatsinks elkaar zeeer slecht zouden raken als ge de koeler monteerd!
2mh60.jpg


Het 'eindresultaat'. ZIt met examens, dus wou er niet téveel tijd insteken...
8x0j02.jpg


Heb dit in totaal op half uurke max gedaan. Misschien na de examens nog eens doen, maar weet niet of dit veel verschil zou maken...

Na een furmark benchmarkske (waarbij die dus voorheen +- 85 werd!!) Helemaal in't begin voor ik de pasta vervangen had, werd hij +- 63 graden. Dus er is verbetering!!
2s9yez6.jpg

De fans staan op 60% en zijn daarbij werkelijk niet te horen. Pas vanaf 75% hoor je "iets"'. Dank aan iedereen dus, voor de tips enzo!

Misschien een handig iets voor mensen met wat hoge tempjes ;)

Muscleduck

Legacy Member
Ow uw koeler ook een klein beetje doen en met uw vinger in een diepvrieszakje de pasta opensmeren en dan de teveel er af halen. Op die manier vul je kleine krassen in de onderkant van je heatsink op.

Pedroo

Legacy Member
Muscleduck zei:
Ow uw koeler ook een klein beetje doen en met uw vinger in een diepvrieszakje de pasta opensmeren en dan de teveel er af halen. Op die manier vul je kleine krassen in de onderkant van je heatsink op.

Heb ik ook wat gedaan. Wanneer hij echt perfect is gelapped, zal da ni meer nodig zijn. Een gewoon laagje is dan echt meer als genoeg ;)
Maar daarvoor heb ik 2000 grit 'schuur'papier nodig, en dat vind ik jammer genoeg nergens... :D

GTXpower

Legacy Member
Hmmz ik ging tot korrel 1000 denkek voor te lappen, derna me zo'n polijst middel blijve wrijven me nen doek tot het ne spiegel was.. Die methode ga ook. Alleen zijn er wss ni al te veel mensen zot van het idee van met vloeibaar middel bezig te zijn op een cpu :p

Pedroo

Legacy Member
GREAT!!!!! R.I.P. HD4890 :'( :doh:!! Videokaart begaf het ineens bij Furmark extreme Burning mode. Hij was op max 71°C (na 5 min bezig). Boem, ineens verticale bruine balken over het hele scherm. GEen beweging in pc meer te krijgen. Letterlijk ALLES geprobeerd om terug beeld te krijgen. Niets lukt. Heb hem in men test pc gestoken, ook niet :( . Steek men 9400gt erin, alles werkt perfect! Wa is er aan de hand? Ik snap er niets van! Op sommige momenten HAAT ik pc's :(

GTXpower

Legacy Member
^ me to, een van mijn 6850's is er ook aan :-(, ge moogt zegge wa ge wilt, kvind amd/ati veel fragieler dan nvidia als ge andere koelers begint te plaatsen enz. AMD maakt ook gebruik van een ander soort pcb hebk al gemerkt, dak ni zo goe vin. Of hun indeling van het pcb da anders is i dunno.

Musk

Legacy Member
^


Misschien al eens aan gedacht dat gij misschien er beter met je pootjes vanaf zou blijven? Als het net dan is dat ze kapot gaan :)

Pedroo

Legacy Member
U HD6850 is er al aan??? :o wtf?? MAja, Nvidia wordt dan echt wel pokke warm, en daar heb ik nen hekel aan... En ik heb geen geld voor een volledige waterkoeling... Pff, heel men concentratie voor de exames is nu naar de kl*. Heb geen geld om een nieuwe te kopen -> maanden zonder een klein beetje te gamen enz :doh: (al doe ik het eigenlijk ni vaak mr enfin)
VErdorie toch!!!

Musk zei:
^


Misschien al eens aan gedacht dat gij misschien er beter met je pootjes vanaf zou blijven? Als het net dan is dat ze kapot gaan :)

Uhm, ik heb genoeg kennis en ervaring om niet dingen stuk te maken, dus beetke kalm aub?

GTXpower

Legacy Member
Mwah, kheb al 30 kaarten in mijn poten gehad, nog maar 3 gesneuveld, nieuwe koeler plaatsen/voltmod placeren & poten afhouden ga ni echt same ^^

@pedro, ni op lette, de musk sta altij hevig. :D
jep idd, nvidia worre wel veel te warm.. :(

Pedroo

Legacy Member
GTXpower zei:
Mwah, kheb al 30 kaarten in mijn poten gehad, nog maar 3 gesneuveld, nieuwe koeler plaatsen/voltmod placeren & poten afhouden ga ni echt same ^^

Ik ben/ was een kaartfreak. Heb echt al zeer veel kaarten gehad. Om te testen, benchmarks, tweaks, enzovoort. 'k vond men 4890 nu gewoon een leuke kaart :(

Edit: ah ké, zo leer ik wa mense hun karakter kenne op 't forum ;)
In principe zou ik oook graag nvidia willen, maar enkel met waterkoeling. Maarja zoals ik al zei, no money for that shizzle

GTXpower

Legacy Member
mja ma dan moeje al veel rads beginne zetten, nen dualrad voor een single kaart alleen al.. pfft
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan