Archief - Telenet Expressnet Plus Met Hub?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

apa

Legacy Member
Miljaarde wat een gezever hier ;) Een aantal hier geven het goede antwoord, maar duidelijk niet allemaal. Samengevat komt het hier op neer:

Met ExpressNet+ krijg je idd 4 IP-adressen van Telenet. Om die te gebruiken, neem je een hub/switch met 5 poorten. Je verbindt een van die poorten (welke maakt niet ui) via een normale UTP kabel met je kabelmodem. Je 4 PC's verbindt je via normale UTP kabels met diezelfde hub. Er komt dan geen enkele router aan te pas en iedere PC zal een Internet IP-adres hebben.

Voordeel van dit systeem: iedere PC staat op Internet en alle applicaties zullen normaal werken (dus ook webcam, voice-communications, ...). Nadeel is dat je niet zo makkelijk en veilig bestanden en printers sharen tussen je PC's (aangezien alles dan ook geshared wordt voor het Internet).

dommel

Legacy Member
ik heb ook een vraagje hierover

ik ken weinig tot niets van netwerken, op dit moment hangt mijn broers pc aan de mijne via een crossed cable, dus mijn pc moet aanstaan wil hij surfen
nu heb ik wel interesse in die 2 ip's, maar ik lees hier een aantal keer dat het moeilijk is via een hub een netwerkje te leggen

is het bvb haalbaar om ons internet via de hub te delen, maar ook nog bestanden naar elkaar kunnen te sturen via die crossed cable (met extra netwerkkaart in beide pc's ofcourse) mss dommme vraag :)

thanks

apa

Legacy Member
SkyWalker.be zei:
ik ken weinig tot niets van netwerken, op dit moment hangt mijn broers pc aan de mijne via een crossed cable, dus mijn pc moet aanstaan wil hij surfen
nu heb ik wel interesse in die 2 ip's, maar ik lees hier een aantal keer dat het moeilijk is via een hub een netwerkje te leggen

is het bvb haalbaar om ons internet via de hub te delen, maar ook nog bestanden naar elkaar kunnen te sturen via die crossed cable (met extra netwerkkaart in beide pc's ofcourse) mss dommme vraag :)

Dat kan ja... Je hebt daarvoor een hub/switch nodig die minstens 3 poorten heeft (3-poorts zal je waarschijnlijk niet vinden, maar 5-poorts is wel te vinden). Je kabelmodem verbindt je met je hub via een normale kabel en je verbindt je 2 PC's met je hub via normale kabels. Beide PC's moeten 2 netwerkkaarten bezitten. De netwerkkaart die met die hub verbonden is, stel je in op de normale Telenet settings.

De 2de netwerkkaart in iedere PC verbindt je dan rechtstreeks via een cross-linked kabel. Als netwerk-instellingen gebruik je in beide PC een vast IP-adres: 10.0.0.1 in de eerste PC en 10.0.0.2 in de tweede PC. De DNS-server laat je leeg staan. File & printer-sharing zet je aan voor de tweede netwerkkaart maar af voor de eerste.

ZEER belangrijk is dat je ExpressNet als abonnement neemt bij Telenet! Ben je al vrij lang abonnee, dan is de kans groot dat je nu nog een Internet-Mono abonnement hebt. Daarmee kan je maar 1 PC tegelijk met de kabelmodem verbinden... De omzetting kan je zelf doen op de Mijn Telenet-pagina.

dommel

Legacy Member
apa zei:
Dat kan ja... Je hebt daarvoor een hub/switch nodig die minstens 3 poorten heeft (3-poorts zal je waarschijnlijk niet vinden, maar 5-poorts is wel te vinden). Je kabelmodem verbindt je met je hub via een normale kabel en je verbindt je 2 PC's met je hub via normale kabels. Beide PC's moeten 2 netwerkkaarten bezitten. De netwerkkaart die met die hub verbonden is, stel je in op de normale Telenet settings.

De 2de netwerkkaart in iedere PC verbindt je dan rechtstreeks via een cross-linked kabel. Als netwerk-instellingen gebruik je in beide PC een vast IP-adres: 10.0.0.1 in de eerste PC en 10.0.0.2 in de tweede PC. De DNS-server laat je leeg staan. File & printer-sharing zet je aan voor de tweede netwerkkaart maar af voor de eerste.

ZEER belangrijk is dat je ExpressNet als abonnement neemt bij Telenet! Ben je al vrij lang abonnee, dan is de kans groot dat je nu nog een Internet-Mono abonnement hebt. Daarmee kan je maar 1 PC tegelijk met de kabelmodem verbinden... De omzetting kan je zelf doen op de Mijn Telenet-pagina.

de meeste dingen had ik al door, toch bedankt voor je uitgebreide uitleg
ik vroeg mij gewoon af of die netwerkjes geen conflicten gingen geven met elkander :)

misschien had ik het zelf wat beter moeten verwoorden
dan ga ik maar eens met de kerstman overleggen voor een hubje onder de kerstboom :crazy:

Apu het aapje

Legacy Member
|SoD|Ryuken zei:
Indd, ik had eerst ne router met expressnet+. Dan gebruikte ik 1 ip en dan maakte de router er 3 aan. Nu heb ik een hub gestoken (zonder dat een pc moet aanliggen :ironic: ) en gebruik ik 3 van de 4 ip's die telenet me geeft. Het enige ambetante is dat je met een router op elkaars pc kunt omdat je in een netwerk zit. Met die hub kan dat dus niet meer. Dan moet je al bijna HD's beginnen versteken van pc als je grote bestanden wilt overzetten.

da zou toch ni mogen...

apa

Legacy Member
SkyWalker.be zei:
ik vroeg mij gewoon af of die netwerkjes geen conflicten gingen geven met elkander :)

Niet als de 2 netwerken op verschillende netten staan. Daarom moet je voor de netwerkkaarten die met elkaar verbonden zijn een IP-adres kiezen die zeker niet op Internet zal voorkomen. Er zijn 2 ranges die niet op Internet mogen voorkomen:

10.X.X.X
192.168.0.X

Beide PC's moeten een IP-adres hebben binnen hetzelfde (sub)net: kies je voor je eerste PC een adres als 10.0.0.1, dan moet je 2de PC een adres hebben in dezelfde range. De subnet-instelling moet trouwens gelijk zijn op beide PC's: samen met je IP-adres bepaalt deze immers de range van adressen die tot hetzelfde subnet behoren. In jouw geval kies je als subnet best 255.255.255.0.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan