Archief - Telenet Expressnet Plus Met Hub?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Deletos

Legacy Member
ik heb telenet expressnet plus en wil 4 pc's aansluiten (wat moet ik instellen)
mag dit met mijn hub?
en is het een goeie hub?

Producent Micronet
Partnr SP250B
Omschrijving 5-Port 10 Mbps Ethernet Hub Mini-Size ,external power supply

den Acid Burn

Legacy Member
denk eraan met een hub moet de pc die het internet doorgeeft via de hub altijd aanstaan he.

je kan best een router plaatsten.
dan kan je je modem rechtsreeks op je router hangenen de router geeft de andere pc's een ip.
zo kan je met elke willekeurige pc op internet zonder dat daarvoor een andere pc constant moet aanstaan.

ik zou je een d-link di-604 aanraden.

erg goede routers voor slechts 45€

Deletos

Legacy Member
ik heb al een router staan (linksys)
waarom ik een hub wil is voor apparte ip's

den Acid Burn

Legacy Member
aparte ip's??

de router krijgt een ip van telenet.
en maakt zelf 4 lokale ip's aan voor die 4 computers zenne.

ik snap je niet helemaal?
ben je mss bang dat telenet te weten komt dat je je internet verdeeld obver meerdere pc's?

daar zou ik niet bang voor zijn zenne.
je doet niets verkeerd.
je hebt geoon dezelfde internetverbinding die je verdeeld over meerdere pc's bij je thuis.
daar knn ze je niets voor doen.

hetzelfde bij kabeltelevisie bij je thuis.
ja split dat zoveel in je huis als je zelf wil he, alleen het signaal gaat zwakker worden.
hetzelfde voor je internet.

Deletos

Legacy Member
ik ben niet bang ;)
ieder pc heeft zijn eigen ip maar router zend maar 1 ip uit naar internet, ik zou 4 ip's willen doorzenden

Gamedude

Legacy Member
den Acid Burn zei:
erg goede routers voor slechts 45€
Kheb hier nog een in verpakking staande router: topcom br 604 voor 30€ gekocht in carrefour, zijn die niet decent?

Exit

Legacy Member
als da abo 4 ip's geeft, gewoon op hub alles pc's aansluiten, nie meer en nie minder!

De Pette

Legacy Member
den Acid Burn zei:
denk eraan met een hub moet de pc die het internet doorgeeft via de hub altijd aanstaan he.

je kan best een router plaatsten.
dan kan je je modem rechtsreeks op je router hangenen de router geeft de andere pc's een ip.
zo kan je met elke willekeurige pc op internet zonder dat daarvoor een andere pc constant moet aanstaan.

wa zijde gij bezig? der moet enkel de pc aanstaan die opt inet gaat. De rest mag uit. Leest eerst es uwe cursus netwerke.

In feite is nen hub gewoon een stom dingske da uwe kabel in 4 splitst (daar komt het basic op neer).

Deletos

Legacy Member
dus de enige manier om ip's te hebben is doormiddel van een hub maar dan moet er altijd 1 pc aanstaan?

|M°B|Morbuus

Legacy Member
Hub hang je aan router! Hoeft dus geen pc aan te staan :s, da denk ik toch.

Exit

Legacy Member
|M°B|Morbuus zei:
Hub hang je aan router! Hoeft dus geen pc aan te staan :s, da denk ik toch.
niet dus!!!

hang de modem aan de hub! als telenet op da abo 4 ip's levert zullen die door de hub aan de 4 pc's worden toegekent!
ge legt de pc aan die ge wilt, er moet geen 1 aanliggen, die die online wilt moet aan, de rest kan gerust afblijven of online gaan, ze werken totaal onafhankelijk ... maakt nie uit maar TIS nie verplicht 1 aan te zetten om internet te krijgen op alle pc's. router is hier niet nodig aangezien ge externe ip's wilt krijgen .. GEEN router dan.

Deletos

Legacy Member
de hub heeft enkel maar een uplink en 5 ports voor pc's aan te sluiten (heb dus ingang tekort :()
uplink is toch voor een 2de hub?

Thingie

Legacy Member
Eerst en vooral is er een verschil tussen een hub en een switch. Beide toestellen dienen voor hetzelfde maar er is een groot verschil in snelheid. Een 100 Mbit hub beschikt over een netwerkcapaciteit van 100 Mbit die verdeeld kan worden over het aantal poorten dat de hub bezit. Een 100 Mbit switch daarentegen beschikt over een netwerkcapaciteit van 100 Mbit per poort die het toestel bezit. Meestal merk je dit verschil niet maar zit je bijvoorbeeld met meerdere op een netwerk grote bestanden te kopiëren dan merk je het wel. Tegenwoordig zijn er in de handel ook bijna geen hubs meer te krijgen.
Beschik je over een Telenet aansluiting en wil je meerder computers toegang geven tot het internet zonder een andere PC te moeten laten draaien dan moet je zeker een kabel-router in je bezit hebben. Deze router sluit je aan op het internet en het is dit toestel dat een Wan-IP (internet IP) krijgt van Telenet. Bij een normale account heb je slechts recht op één IP-adres en dit is dan nog dynamisch ook. Op je router zit ook één of meerdere netwerkpoorten waar je andere PC's op aan kan sluiten. Heb je niet genoeg poorten dan kan je het netwerk uitbreiden door een switch bij te plaatsen. Let er hierbij goed op dat je, indien nodig, de uplink poort van één van de toestellen gebruikt. Meeste switchen zijn van een dergelijke poort voorzien om verbinding te maken met een andere switch. Meestal gaat het om een aparte poort die bij gebruik één van de andere poorten uitschakeld. (zie hiervoor de docu van de switch). Let er ook op dat slechts één van de toestellen gebruik maakt van de uplink poort. aan de andere zijde sluit je aan op een normale poort.
Het eenvoudigste is dat je je router instelt als DHCP server. Op die manier worden de lokale IP's alsook de DNS-adressen en gateway uitgedeeld door de router en heb je het minste instelwerk. Wanneer nu één van deze PC's verbinding maakt met het internet gaat de router het uitgaande en inkomende netwerkverkeer naar de juiste PC's sturen. Voor de buitenwereld hebben alle computers in je netwerk (4 in jouw geval) hetzelfde Wan-IP. Wil je meerdere Wan-IP's dan vrees ik dat je een (zeer) dure account zal moeten openen. Als die al te krijgen is voor particulieren.
Als je meerdere Wan-IP's wil om met meerdere PC's van thuis uit online te kunnen gamen bijvoorbeeld dan vrees ik dat er niets anders op zit dan zelf de server te draaien.

Radiance

Legacy Member
jongens jongens wat lezen we hier weer allemaal
uitleg van Thingie is juist, met uitzondering van het feit dat:
- als je Expressnet hebt, wat evenveel kost als het "oude" Mono, je standaard al 2 IP's (voor WAN dus) van Telenet krijgt, voor 4 IP's (en dus pc's) neem je expressnet + wat iets van een 10 euro meer kost
- je hebt niet op elk klein thuis switchke een uplink poort hoor, en is ook voor niks nodig, je kan ook op één of beide een standaard poortje gebruiken, uiteraard met de juiste keuze tssn straight & crossed UTP

om dan eens op de vraag van de threadstarter te antwoord:
Ja dat gaat met die hub, internet is toch nooit sneller dan 10Mbit, dus qua snelheid gaat een switch niet echt veel winst opleveren.
Houdt er ook wel rekening mee dat je opgescheept zit met max 10Mbit dataverkeer tussen uw pc's intern ook, zelfs al zou je nog een 100Mbit switch zetten ipv die hub, dat passeert immers altijd nog even via uw modem (die hier als bridge fungeert), en die dus 10Mbits blijft. (of zijn de nieuwe xpnet+ modems 100Mbit aan de LAN zijde ? heb k nog niet bekeken)

Deletos

Legacy Member
kzal bij mijn router blijven :s
kheb telenet expressnet + en had graag gebruik gemaakt van die 4 ip's

Sander H

Legacy Member
gwn ne switch/hub zetten en tis toch opgelost ?
(btw ik heb nog ne switch met 5 poorten te koop staan :p zie sig)

FlameDB

Legacy Member
expressnet +, telenet geeft u 4 ip's ter beschikking, nen HUB geeft al die ip's aan elk nen pc, nen router pakt 1 ip van telenet en verdeelt ze onder alle pc's. Zo was het dacht ik :)

Engessa

Legacy Member
Indd, ik had eerst ne router met expressnet+. Dan gebruikte ik 1 ip en dan maakte de router er 3 aan. Nu heb ik een hub gestoken (zonder dat een pc moet aanliggen :ironic: ) en gebruik ik 3 van de 4 ip's die telenet me geeft. Het enige ambetante is dat je met een router op elkaars pc kunt omdat je in een netwerk zit. Met die hub kan dat dus niet meer. Dan moet je al bijna HD's beginnen versteken van pc als je grote bestanden wilt overzetten.

Exit

Legacy Member
dat is nadeel van van switch/hub ... omdat ge veelal nie in zelfde ip range zit ... hoewel, probeert eens met \\ip-pc in uitvoeren om de andere pc te vinden
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan