Archief - Random crashes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

amdr

Legacy Member
Hallo iedereen

Enkele weken geleden begon mijn toen 2 maand oud systeem enorm veel problemen te krijgen, ik dacht eerst dat dit door het moederbord was sinds hier sata problemen bij zouden zijn (zie https://www.beyondgaming.be/archive/hardware.21/gigabyte-1155-ga-p67a-ud7-mss-sata-probleem.796870 ) Dat bordje is momenteel binnen in RMA en ik zit nu voorlopig op een Asus P8P67-m moederbordje...op een systeem dat nog steeds randomly crashed tijdens het gamen.

Momenteel is hier bijvoorbeeld heel de tijd een geluid aan het loopen (hetzelfde als 5minuten geleden toen de game crashte) en dit kan ik niet stoppen tenzij ik men systeem herstart. De gebruiker afmelden doet niks want dat blijft loopen.
De crashes zijn simpelweg CTD's of zoals daarnet dat ik de melding kreeg fsx.exe heeft een fout opgelopen...

Ik weet echt niet meer in welke richting ik moet gaan zoeken, buiten mijn voeding is heel het systeem nieuw. Harde schijven met leesfouten vanuit die thread zijn ook vervangen.

Het systeem
I5 2500K
2x4GB Corsair ram geheugen
Asus P8P67-M
Asus HD6970 2GB
Asus Xonar D2 sound card
1x OCZ Agility 3 120GB
1x OCZ Vertex 2 120GB
1X WD 1tb 64mb cache Caviar Black
1X WD 2tb 64mb cache Caviar Green
DVD Writer
Corsair TX650W

In welke richting kan ik nog gaan zoeken?

Bedankt

mdgf

Legacy Member
Voeding/geheugen(/graka (als het enkel in games is)?
Voeding is gemakkelijk te testen in andere pc, geheugen kun je met memtest doen (maar het zou niet de eerste keer zijn dat memtest geen fouten geeft terwijl ze er wel zijn), graka kun je in andere pc stoppen (of een ander in jouw pc).

Er waren toch geen leesfouten met je harde schijven? Enkel met de defecte kabels.

amdr

Legacy Member
Ja idd maar 1 daarvan (de 320gb schijf) was nog 1 met 16mb cache en sinds dat eigelijk de schijf was waar ik al men programmas op draaide mocht die wel is geupgrade worden :p

En het is in sommige games want bv Arma 2 (welk nu zeker ni het lichtste spel is) kan ik uren aan een stuk spelen :unsure:
Kzeg het, ik vind het allemaal even raar ze dat het zo random kan zijn.

Ik zal eens beginnen met memtest86 op een CDROM te zetten om te zien of dat iets vind.
En een andere PC vinden is hier thuis nog niet zo simpel, laptops alom.

amdr

Legacy Member
Kweet niet of ik hier nu terug mag posten of moet editen...We'll see.

Dus voorbije dagen heeft mijn PC hier bijna constant staan stressen.
Ben begonnen met de voeding te "testen", in zoverre dat mogelijk was.
Dit voornamenlijk gedaan door de OCCT Power suply test samen (deze stressed u CPU & GPU simultaan) met de Everest HDD test te laten draaien. Daarna hetzelfde nog eens gedaan door de OCCT GPU test, samen met de Everest HDD & Prime 95 vollenbak te laten draaien
Alle 6fans draaiden op hun maximum, CPU was een beetje oc'ed + ik was terwijl een muziek-cd aan het afspelen. Dit heb ik bijna 3uur laten draaien zonder enig probleem.
Grafieken toonde wel aan dat onder een zeer hoge load mijn lijnen een beetje variatie tonen (12V ging tot 11.82) maar de 12V was het ergste. 3,3-5V-Vcore hadden een maximum variatie van 1.20%. Crashes heb ik wel niet meegemaakt

Daarna ben ik met de GFX kaart begonnn. Ook eerst met OCCT test geprobeer sinds die een GFX test heeft ingebouwd (welke serieus hard stressed, heb hier fansnelheden gezien die ik dacht ni mogelijk waren :lol: ). Dit ook weer 2u laten draaien zonder problemen. 3Dmark Vantage/06 kan ik op de hoogste resolutie laten loopen, alsook zonder problemen.

Memory heb ik nog niet kunnen testen maar wou men huidige bevindingen hier toch al neerzetten voor ik het vergeet :p
Als er nog iemand goeie stress tips heeft, laat maar weten want ik zou graag den boosdoener zoeken :)


Nog een klein bevindingeske dat misschien bij iemand een lampje doen branden. Als ik mijn PC wil afsluiten/herstarten (via de conventionele Start -> Herstarten) terwijl ik muziek of een film ben aan het afspelen, blijft dit geluid op dezelfde manier als bij men systeem crashes loopen. Alsof het systeem Winamp (oid) sneller afsluit dan dat het programma kan volgen ofzo. Dit loopend geluid (net als bij de crashes) stopt ook niet tot de PC volledig afstaat.
Dit is nu ook iets dat ik vroeger nog nooit heb gehad :)

Aap

Legacy Member
Probeer eens de drivers van je geluidskaart te verwijderen en de geluidskaart te verwijderen. Kijk dan eens of dat je nog steeds problemen hebt met spelletjes spelen. Is het trouwens bij één spel of meerdere spellen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan