Archief - Ram Divider !

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cliff

Legacy Member
Ik zit hier zo met cursus van computer architectuur in men pollen.
En nu had ik een vraag :).

Alsk ge nu neh cpu hebt die ge kunt zetten op 250 HTT (op zen 64 bit dan gezien) maar ge hebt value ram gekocht, wat niet aangeraden is om te overclocken.

Ge gooit ram divider op 5 / 4. Het ram loopt niet meer synchroon.
Uw L2 cach gaat sneller vol zitten, L1 cach gaat sneller vol zitten doordat cpu en ram niet synchroon loopt !

Maar, uwe cpu gaat sneller werken, is het dan niet alsof ge neh buh stel dat ge neh 3000+ had (om het gemakkelijk te maken) nu fungeerd als neh 4000+ ofzo ?

Ja, beetje onnuttige vraag, maar vroeg het mij af :).

Khad hier graag een zinnig antwoord op gehad :).

Maw Davion, Zwan, En dien ene kerel met zen race helmke als avater (die geeft ook altijd zinnige uitleg :)) en anderen als ze het weten !

Make My Day !

Alvast bedankt

Cliff

nazaar

Legacy Member
die kerel met zijn racehelmke noemen wij hier apa :usnure:

Witte

Legacy Member
Wel met dien RAM divider kan je het geheugen op z'n pc3200 waarde (200MHZ) laten werken, terwijl de bus tussen de CPU en de chipset op een hogere snelheid z'n werk zal doen. Niet gelijk aan een 4000+ dus, want daar blijft ook die snelheid gewoon pc3200 snelheid aanhouden.
Zo zit het volgens mij toch in elkaar.

Cliff

Legacy Member
wittekakker zei:
Wel met dien RAM divider kan je het geheugen op z'n pc3200 waarde (200MHZ) laten werken, terwijl de bus tussen de CPU en de chipset op een hogere snelheid z'n werk zal doen. Niet gelijk aan een 4000+ dus, want daar blijft ook die snelheid gewoon pc3200 snelheid aanhouden.
Zo zit het volgens mij toch in elkaar.

Maar als ge bijvoorbeeld neh benchmark doet moet cpu toch meer punten halen doordat hij nu op 2500 mhz draait ipv 2000 mhz.

Ik sla ik ergens verkeerd in mijn redenering, logisch dat de divider 1:1 grote boost zal zijn, maartoch moet er nu ook al een boost zijn nee ? ...

Witte

Legacy Member
Wel neem nu twee CPU's:
Eén die via RAM divider FSB 220 heeft en multiplier 10, maar z'n RAM loop dus gewoon op 200MHz. De andere heeft FSB 200, de snelheid waarop ook z'n RAM loopt, maar dan een hogere multiplier nl 11.
In beide instanties klokt de CPU op 2200 MHz, maar doch zal de eerste de beste score halen (theoretisch).
Moest die eerste z'n RAM ook nog eens synchroon lopen, 1/1 dus, dan zal z'n benchmarkscore nog hoger zijn.

Cliff

Legacy Member
wittekakker zei:
Wel neem nu twee CPU's:
Eén die via RAM divider FSB 220 heeft en multiplier 10, maar z'n RAM loop dus gewoon op 200MHz. De andere heeft FSB 200, de snelheid waarop ook z'n RAM loopt, maar dan een hogere multiplier nl 11.
In beide instanties klokt de CPU op 2200 MHz, maar doch zal de eerste de beste score halen (theoretisch).
Moest die eerste z'n RAM ook nog eens synchroon lopen, 1/1 dus, dan zal z'n benchmarkscore nog hoger zijn.

Zo dacht ik er ook al over ! :).

Maar zal de eerste (220*10) in de bench overeenkomen met de tweede (200*11) of zal hij door de divider minder presteren ?

Mvg

Cliff

walvis

Legacy Member
Cliff zei:
Zo dacht ik er ook al over ! :).

Maar zal de eerste (220*10) in de bench overeenkomen met de tweede (200*11) of zal hij door de divider minder presteren ?

Mvg

Cliff
dit hangt af van welke bench je neemt.
zal je voorbeeld een raw cpu test nenen dan zal deze in beide gevallen ongeveer over elkaar komen.
maar neem je een ram test dan zal de 220*10 sneller zijn.
dit hangt af van welke bench je draait.
voor dagelijks gebruik was bij de athlon xp de regel hoe hoger de fsb hoe beter

Cliff

Legacy Member
walvis zei:
dit hangt af van welke bench je neemt.
zal je voorbeeld een raw cpu test nenen dan zal deze in beide gevallen ongeveer over elkaar komen.
maar neem je een ram test dan zal de 220*10 sneller zijn.
dit hangt af van welke bench je draait.
voor dagelijks gebruik was bij de athlon xp de regel hoe hoger de fsb hoe beter

cpu test zal dus hetzelfde zijn, maar aangezien door de divider bij 220*10 dus ram = 200mhz zal de ram test toch ook zelfde zijn als bij 200*11 ram = 200 mhz. Nee ?

Cliff

Witte

Legacy Member
cpu test zal dus hetzelfde zijn, maar aangezien door de divider bij 220*10 dus ram = 200mhz zal de ram test toch ook zelfde zijn als bij 200*11 ram = 200 mhz.
Wel dat denk ik ook, mss een klein beetje in het voordeel van eerste CPU, ma da weet ik niet zeker.
Met divider é
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan