Archief - Paar vraagjes...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

brechtvm

Legacy Member
-kan iemand wat info géven over wat je kan aanpassen in ramtimings om betere oc te bekomen ?
want ik had alle timings in mn ram met 1 verlaagd (in bios) en dan heb ik mn cmos moeten clearen :s (pc wou niet meer booten :s)
ik dacht ff dat mn mobo-eeprom-chip WEERAL gecrashed was,maar gelukkig niet

-als je een voltage-change doet in je bios (cpu of ram - voltage aanpassen),...en je draait clockgen in windows,worden dan de voltages van je bios gebruikt ? want clockgen gaat niet zo hoog in voltages als mn bios... (clockgen blijft zelf ZEEEEEEEER laag,je kan verre geen voltages omhoog doen :s max 1.550v... en dit is toch wat weinig hé

-waar kan ik de northbridge temp aflézen ?

greetz...
(momenteel nog op 36sec met super pi , met no-name (MDT) ram


-----
edit
-----
- The ClockGen versions for AMD64 CPU line also include FID/VID control (this feature needs the BIOS to allow the FID/VID control).

-> kan dit de verklaring zijn voor de lage voltages ?

nazaar

Legacy Member
als ge niet meer kunt booten nadat ge uw timings verlaagd hebt:

- dan moet ge meer volt geven aan uw ram (Vdimm verhogen)
- als dat geen resultaat geeft dan kan je ram gewoon niet lager in timings

Davion

Legacy Member
-CL - Trcd - Trp - Tras

dat zijn de belangrijkste timings, ofcourse is 2-2-2-5 het beste...

- Zolang je in ClockGen in FID/VID niets applyet zal hij het voltage van de BIOS gebruiken

- Nergens, ik heb hier nen sensor van menne fancontroller daarop geplakt

- Neen, u BIOS ondersteunt het zeker, maar ze zetten dat niet in ClockGen omwille van veiligheidsredenen prolly..

brechtvm

Legacy Member
moet je ALLE timings van je ram verlagen ?
of enkel bepaalde dingen ?
ik draai nu aan 2.5-3-3-8
greetz

nazaar

Legacy Member
best zou zijn als je het op 2-2-2-* kunt zetten, voor die laatste moet je maar wat experimenteren met sandra, wat het meeste BW geeft.

brechtvm

Legacy Member
ik had alles op 2-2-2-7 gezet,maar toen startte pc niet meer op (cmos-clear)...
ik dacht dus dat mn bios weeral naar de zak was,maar dit was gelukkig niet het geval...
kan je bios corrupt zijn en crashen van slechte ram values ? :s
pc was nog geen maand oud toen ik al nieuw mobo kreeg (bios corrupted)..
vandaar dat ik niet nogmaals bij mn 'pc-boer' wil gaan met een kapot mobo..:s

nazaar

Legacy Member
als u pc niet meer boot nadat ge uw timings hebt veranderd is nen clear cmos genoeg (ik spreek nu wel alleen uit mijn eigen ervaring)

brechtvm

Legacy Member
mn max mem-voltage is 2.7v...zou dit genoeg zijn als ik mn timings wil verlagen ?
greetz

apa

Legacy Member
Dat hangt van veel factoren af; waarbij de kwaliteit van je RAM natuurlijk een grote rol speelt. MDT ken ik zelf niet, dus kan ik je er niet veel van zeggen. Zelfs bij high-end RAM (zoals Corsair XMS) kan je niet altijd aan 2-2-2-2-5 draaien hoor! Wat ik ook doe, mijn latjes willen niet beter doen dan 2-2-3-2-6 halen (ook niet op 2,9 Volt).

brechtvm

Legacy Member
apa zei:
Dat hangt van veel factoren af; waarbij de kwaliteit van je RAM natuurlijk een grote rol speelt. MDT ken ik zelf niet, dus kan ik je er niet veel van zeggen. Zelfs bij high-end RAM (zoals Corsair XMS) kan je niet altijd aan 2-2-2-2-5 draaien hoor! Wat ik ook doe, mijn latjes willen niet beter doen dan 2-2-3-2-6 halen (ook niet op 2,9 Volt).

welkle values zou ik eerst moeten veranderen om betere tijden te krijgen bij superpi ? (daar draait alles om :))
eerst de begin values ? of de eind-values ? x-x-x-x ?
of allemaal in één keer ??? :ironic:

apa

Legacy Member
De CAS latency (de eerste dus) is de belangrijkste; omdat dat de tijd is die gewacht moet worden bij iedere geheugentoegang. De anderen worden minder vaak gebruikt (soms bij de eerste toegang in een reeks).

tony wauters

Legacy Member
Ik heb ook een vraagske: zijn deze timings van elkaar afhankelijk? Of mag je ze zomaar los van elkaar veranderen, zoals je zegt gewoon het eerste alleen verlagen?

brechtvm

Legacy Member
eerste en laagste is al verlaagt bij mij :
@ 200 mhz :
2-3-3-7
(normaal 2.5-3-3-8 @200 Mhz )
ik blijf lager gaan (proberen toch)

normaal @ 166 mhz :
2-3-3-7
(dusja,das al iets é,aan 200mhz diezelfde scores :applause: )

brechtvm

Legacy Member
oink ????
mn laatste setting op 10 zette ??? dit is toch hoger :s (is dit dan niet trager ook) ?
greetz

nazaar

Legacy Member
voor die laatste hangt het wat af van het systemm dat ge hebt: bij mij is het het snelste op 2-2-2-11 en niet op 5 of 10.

zelf experimenteren is dus de boodschap

brechtvm

Legacy Member
experimenteren = superpi altijd laten draaien ofzo ? :s pfff....
of zoals je reeds zei : voor die laatste moet je maar wat experimenteren met sandra, wat het meeste BW geeft.

BW = ?
sandra = SiSoftSandra ? (welk onderdeel van dit proggie ?)

greetz

Sacristar

Legacy Member
'k geloof dat het algemeen gezien zo is:
bij een P4 systeem moet ras op 5
bij een Axp systeem moet ras op 11
bij een A64 systeem moet ras op 10

sandra = idd sisoft sandra
bw = dunno really maar dat zal wel gewoon de geheugen benchmark zijn

brechtvm

Legacy Member
hey...
ik heb het maximum uit mn ram gehaald :
2-3-2-5
helaas kan ik de laatste 2 niet aanpassen en deze zijn 7-16 :(
in totaal dus :
2-3-2-5-7-16 @ 200Mhz
Bank Cycle Time & Dram Idle Timer kan ik dus niet veranderen in mn bios...
heeft iemand hiervoor een oplossing ?
greetz

***
edit
***
wat moet ik naar 10 zetten ?
is dat één van de 2 laatste ?
greetz

(timings staan op volgorde zoals in CPU-z)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan