Archief - Numpad is eigenlijk fake? [Opgelost]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

King of rs14

Legacy Member
Hallo,

Ik heb me zopas een Asus X5QSF-S1095V aangeschaft via de Campusshop.be

Ik ben heel tevreden over deze laptop, alleen is er 1 groot minpunt: er is geen numlock key.
Na wat zoeken ben ik er dan achter gekomen dat het numpad eigenlijk niet echt is, en slechts een kopie van de 1-9 nummers van het echte toetsenbord.

Ik moet dus telkens shift indrukken als ik het numpad wil gebruiken.
Dit vernielt natuurlijk het hele nut van een numpad.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

EDIT: Er is inmiddels een BIOS update uitgebracht die dit probleem verhelpt. Check pagina 3 voor meer info!

MrKend54l

Legacy Member
Major troll xD
nee serieus :P volgens mij kijk je gewoon over het knopje.
Al eens op internet opgezocht?

King of rs14

Legacy Member
Ja, en het knopje is er echt niet. Tussen al mijn zoekopdrachten meen ik ergens gelezen te hebben wat ik hierboven beschreven heb, en het klopt.
Ik heb daarstraks een remap-programma proberen te gebruiken om te kijken of dat mijn probleem zou kunnen oplossen maar helaas: het registreert de nummers van mijn numpad als dezelfde toetsen als onder mijn f-toetsen. :(

PRQPHET

Legacy Member
Mss kan je proberen om num-lock automatisch te laten activeren als je je laptop opstart?

--> google:

Moet in het register aangepast worden en doe je zo:
Ga naar start, typ in het zoek-vak uitvoeren en druk op enter of klik er met de muisknop.
Type regedit waardoor de register editor geopend wordt > Klik dan op het pijltje voor HKEY_USERS en dan op ditzelfde pijltje voor .DEFAULT en daarna ControlPanel
Klik vervolgens Keyboard aan, en druk uw rechtermuisknop in op InitialKeyboardIndicators en kies voor Aanpassen. Geef daar de waarde 2 in en druk op ok.
Bij de volgende opstart zal de numlock toets nu wel automatisch aangezet worden.

Anderzijds vind ik het echt wel nutteloos dat die knop er niet zou zijn, dan heeft die numpad helemaal geen functie lol.
Laat iets weten als het lukt :) (ik heb interesse in de N75SF die er binnenkort aankomt, als die da ook heeft .. -.-)

King of rs14

Legacy Member
Heb ik al geprobeerd, maar het probleem is dat het geen numpad is: De toetsen op het numpad zijn niet verbonden met de zogenaamde numpad-nummers-circuits, maar met de gewone nummers. Ze worden door de computer dus ook niet herkent als numpad nummers & het in-/uitschakelen van numpad heeft dus geen effect op hun... :(

PRQPHET

Legacy Member
Da's echt wel dom. Waarom steken ze dat er dan bij :S. Kan je dat toetsenbord makkelijk vervangen/zijn er andere toetsenborden in omloop met een numlock die hierin passen?

King of rs14

Legacy Member
Daar ik heb jammer genoeg geen verstand van; als ik echt geen oplossing vind kan ik misschien eens wat raad gaan vragen in een computerwinkel.

Ik heb daarstraks naar de campusshop gemaild, ik ben benieuwd wat ze antwoorden.

PRQPHET

Legacy Member
Ik bekijk dit topic nog wel. ;) hopelijk is er een oplossing voor!

King of rs14

Legacy Member
@ Sneak; ik kopieer mijn uitleg van een vorige post: "Heb ik al geprobeerd, maar het probleem is dat het geen numpad is: De toetsen op het numpad zijn niet verbonden met de zogenaamde numpad-nummers-circuits, maar met de gewone nummers. Ze worden door de computer dus ook niet herkent als numpad nummers & het in-/uitschakelen van numpad heeft dus geen effect op hun... "

@Maxdevis: FN + F9 schakelt bij mij mijn touchpad in/uit, maar heeft geen effect op mijn numpad-toetsen.

Campusshop heeft inmiddels gereageerd met de bevestiging dat er geen numlock key op het toetsenbord stond. Zover zat ik dus al -.- Nu even proberen te mailen naar Asus zelf dan maar.

sneax

Legacy Member
Ma ik snap het niet goed. Dus er is een numpad met nummers maar de nummers werking niet, enkel de pijltjes?

dask

Legacy Member
Ik zou wel eens een foto willen zien van dat keyboard, alle gekheid op een stokje.

u4ea

Legacy Member
sneax zei:
Ma ik snap het niet goed. Dus er is een numpad met nummers maar de nummers werking niet, enkel de pijltjes?

nee, de nummers gedragen zich als de nummer boven de letters, dus 1 is een &(bij mij), 2 een é, 3 een ".
En als ge dan op shift drukt worden dat dan de cijfers, zoals die toetsen.

Kheb trouwens ook juist een asus van campusshop, één waar da ni zo is:p

King of rs14

Legacy Member
Welk model, Wim? Helemaal hetzelfde, of?

dask zei:
Ik zou wel eens een foto willen zien van dat keyboard, alle gekheid op een stokje.

Het ziet er uit als een gewoon toetsenbord hoor?

sneax

Legacy Member
Probeer eens een ander toetsenbordinstelling? Ge weet wel normaal is da 'belgisch (punt)' probeer is US of hollands en zie of het numpad dan wel nr behoren werkt? Volgens mij moet het zoiets zijn, windows 'beseft' niet dat er een echt numpad is ofzoiets. Als het da is dan moet er toch een eenvoudige oplossing zijn om uw belgisch keyboard met numpad werkende te krijgen.

Wat zijn de secundaire knoppen van dat numpad? Ook &é"''((§( of Home en End en pijltjes en dergelijke? Ik bedoel dus effectief de labels op het keyboard.

dask

Legacy Member
fn+ scr lk (scrol lock), of een combinatie van fn met een andere key in de buurt van je numpad?

King of rs14 zei:
Het ziet er uit als een gewoon toetsenbord hoor?
Nummers in het blauw of wit?

King of rs14

Legacy Member
@Sneak: Heb het geprobeerd na jouw bericht, maar maakte geen verschil.

@Dask: Heb elke mogelijke toets al geprobeerd, maar niets werkte. En alles staat in het donkergrijs op lichtgrijze toetsen, geen kleurverschil.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan