Archief - Niko inbouw utp socket

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Councy

Legacy Member
Hey guys,

In mij nieuw appartement heeft de elektricien mooi de UTP kabels in de muur weggelegd en overal NIKO utp sockets geplaatst.

Probleem :

1. Digicorder krijgt geen 10.x.x... ip adres waardoor hij niet interactief is.
2. Blu Ray speler kan geen verbinding maken met Internet
3. pc maakt wel verbinding met Internet

De Telenet technieker heeft gezegd dat in de Niko socket de kabeltjes verkeerd aangesloten zijn.

Mijn vraag :

moet de utp kabel van modem -> digicorder een straight of een crossed over kabel zijn?

En weet iemand waar ik een schema kan vinden om aan de elektricien te geven? (Niko site helpt niet helaas)

Bedankt !!

TrsH

Legacy Member
man man man sommige techniekers zijn zo lui, als ik zoiets tegenkom dan is het welgeteld 2 minuten om zo'n utp dingetje juist aan te sluiten...

doe het anders zelf eens open de kleurencombinatie staat aan de binnenkant.
je hebt 2 combinaties, A en B voor een straight heb je A nodig dus gewoon alle kleurtje volgen die bij A staan.

kijk ook eens waar je install hangt of daar geen losse UTP's meer hangen.

Councy

Legacy Member
@Hecticcc Enkel een kabel van de modem naar de corder. maar het is wel degelijk een crossed die ertussen zit. Als ik deze in mijn switch steek en dan verbind met mijn laptop, dan krijgt hij ook geen verbinding.

@TssH Ja, ik vind het ook vreemd dat de technieker niet gewoon de kabels opnieuw gestript en omgekeerd aangesloten heeft toen hij het probleem constateerde.

Soit, geen slecht woord over die jongen, die heeft heel snel, deftig en vooral proper werk geleverd. Oh, en hij heeft uitgelegd wat hij aan het doen was, dit is voor mij belangrijk :)

Nu heb ik hier op mijn werk een krimptang & utp kopjes gevonden, vanavond wordt het knutselen geblazen :-)

Kan ik eventueel een andere crossed kabel aansluiten (modem - crossed - crossed - corder) zodat ik eigenlijk een straight heb?

Bedankt alvast !

TrsH

Legacy Member
tgoh da wetek nu nie echt, ma ik denk dat je dan problemen kan krijgen met je twisted pairs, ma ik kan mis zijn, je kan het natuurlijk eens proberen.

tgaat ongeveer als volgt denkek

je hoofdsignaal komt in de middelste kabeltjes, daarrond zitten de andere als het ware geweven die dienen als shielding.

als je van straight naar crossed gaat komt het signaal zogezegd via de shielding binnen waardoor er signaalverlies ontstaat.

ik denk toch dat het zo is, ma voor hetzelfde geld zittek hier BS te verkopen :D

tis intussen al bijna 9 jaar geleden dak mijn opleiding gekregen heb bij Telenet en die dingen passen wij niet toe in praktijk dus zo'n dingen gaan vergeten :D

Councy

Legacy Member
Hehe alright.

Ik ga vanavond sowieso snel een twisted kabeltje kopen en ga het daarmee eens testen. Ik zal nog iets laten weten :-)

Arf ... nog een vraagje : Heeft er iemand een handig schema voor mij? Heb er nu al 3 verschillende gevonden (qua kleur combinaties) :(

TrsH

Legacy Member
van links naar rechts

wit oranje
oranje
wit groen
blauw
wit blauw
groen
wit bruin
bruin

in connector schuiven met klepje naar beneden

das een straight

Councy

Legacy Member
Alright, dit gaat me verder helpen !! Dit is toch met de metalen pinnetjes naar boven gericht he ? (ja, ik ken er niets meer van :( ) bedankt

TrsH

Legacy Member
Councy zei:
Alright, dit gaat me verder helpen !! Dit is toch met de metalen pinnetjes naar boven gericht he ? (ja, ik ken er niets meer van :( ) bedankt

idd metalen pinnetjes naar boven en plastieken klepje naar beneden.

en goed duwen zodanig dat alle 8 kabeltjes tot het einde zitten en zeker contact maken met de pinnetjes die je doorduwt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan