Archief - Nieuwe pc om dan te overclocken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

educasoft

Legacy Member
Hallo,

Ik zou binnen enkele maanden graag een nieuw I7 systeem in elkaar knutselen met als hoofddoel videobewerking te gaan doen.

Daarbij is het superbelangrijk dat de processorkracht en memorospeed superhoog is, want daar is videobewerking zeer gevoelig voor. HDD speed en GFXspeed zijn niet echt een probleem hier, want als osdisk ga ik een SSD gebruiken en de grafische kaart wordt een GTX470 (en rapper moet niet want ik heb al meer dan genoeg cuda cores voor de videobewerking)

Dus de vraag gaat hier vooral over Moederbord, CPU en memory (+ koeling uiteraard)

Gezien de prijs van processoren lijkt mij momenteel de I7 950 een zeer prijsgunstig onderdeel. Standaard staat die op 3.06Ghz geclockt en heeft 4 cores/8threads

Heeft iemand enige suggestie over welk moederbord ik best koop ?

En welk hegeugen is best als je wilt overclocken? Ik las dat het tot 2100Mhz gaat tegenwoordig.

Bedoeling is om initieel 3 x 4 GB te steken, dan blijft er plaats om later eventueel nog wat bij te steken

En voor koeling twijfel ik serieus tussen luchtkoeling en waterkoeling.




Laat het simpel gezegd zijn. Ik kan goed mijn weg vinden in softwareland, maar op hardwarevlak zoek ik wat hulp. Vooral i.v.m. dat overclocken en eventueel i.v.m. waterkoeling zoek ik hulp (eventueel uiteraard tegen vergoeding)


Wie kan me helpen met wat raar (en binnen een eind met daad ook?)


met dank,

Bart

morfer

Legacy Member
Het kan mss een Dom idee lijken maar al eens gedacht aan een Moederbord met 2cpu's ( i7 ) waar dan tonnen ram op kan ?
Maw een moederbord die daar voor uitgevonden is ;)

Normale set-up voorbeeld:

http://www.alternate.be/html/produc.../386805/?tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel
Usb3 klaar mobo, sata3, veel HDD ruimte
http://www.alternate.be/html/produc...i-Kit/483648/?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR3
Dit als geheugen, GEIL heeft er ook, maar zijn duurder..
En ik twijfel eerlijk gezegd aan het nut van de snelheid van 2000Mhz :p

Voor HDD raad ik u aan om eens te kijken naar het 240 GB Revodrive2 model ;) daar ga jij heel veel uithalen volgens mij, of je zou een raid ary moeten hebben van 7-8 tal schijven :D

En met een Goeie luchtkoeler kom je ook al ver hoor ;)
Ik heb vroeger altijd deze gebruikt, thermalright ultra-120 extreme
Volgens mij zal dat nog altijd een van de beste koeler zijn dat te krijgen is ;)

Als je met waterkoeling begint moet je al een pomp kopen, Radiator, watervat, cpu block, Darm, water, koppelingen...
Als je dit beter wil doen dan een luchtkoeler mag je al snel rekenen op 300-350 en dat zal niet overdreven veel zijn, ik spreek uit ervaring :p
Ik denk dat er atm rond de 1000 euro aan watercooling parts in mijn pc aanwezig zijn :D

educasoft

Legacy Member
Een Dual CPU zal niet echt nuttig zijn denk ik. Ik heb hier al een Dual Xeon quadcore staan en dat is 8 x 2.33 Ghz effectieve cores.

Ik dacht dat dat snel ging zijn maar blijkbaar zou het een stuk sneller zijn om een I7 950 te overclocken naar +- 4Ghz (als da kan). 4 x 4 Ghz lijkt minder dan 8 x 2.33Ghz, maar dual cpu systemen hebben vrij grote overhead en die I7 zou dus moeten mijn oude systeem serieus bij zijn *** nemen.

Eventueel zou ik zelfs durven gaan voor een 970 of 980X en dan 6 cores hebben, maar liefst dus geen Dual CPU meer. Die borden zijn vrij krachtig maar zeker niet de beste oplossing voor videobewerking, want ik haal echt geen superscores, zelfs niet met ECC FB geheugen en striped harde schijven.


Dus ik zoek echt hulp om op een I7 optimale prestaties te krijgen, desnoods met een beetje overclocken

morfer

Legacy Member
wel die 3.05 Ghz 950 I7 kan je zonder problemen 24/7 laten draaien op 4 ghz hoor ;)

Maar om daar een pak geld tegen te gooien en een 980x te nemen lijkt mij wat weg gesmeten geld eerlijk gezegd...

Ik zou raad vragen aan een van deze Jongens hier op 9lives voor een zeer stabiel OC moederbord, en dat te nemen + uw snel geheugen

educasoft

Legacy Member
Ik zie dat jij zelf een watergekoeld systeem hebt.

Is dat interessant voor mij ?
Ik neem aan dat dat het overclocken zeker niet ten nadele komt?

persoonlijk was ik van plan om liefst te gaan voor een overclockte i7 950 en als grafische kaart komt er een MSI GTX470 FrozrII in

Voor bootdisk twijfel ik ook om op SSD te gaan


probleem is dat ik nog nooit iets met waterkoeling heb gedaan en ook nog nooit overclockt heb, dus zoek ik eigenlijk iemand die wat kan helpen (desnoods tegen vergoeding uiteraard)

morfer

Legacy Member
Wat ik zou nemen ( mijn mening )

Goed OC moederbord.
de 950 i7 = OC naar 4 of meer ( of eventueel de 970 / 980 ) 2 core's meer, in theorie 50% meer rekenkracht op zelfde frequentie... iets om te overwegen bij nader inzien,
Dat snel gegeugen 2000mhz 12gb
Uitzoeken welke luchtkoeling beste presteert op een i7.
Bootdisk zou ik geen twijfel mogelijk SSD nemen.
Bekijk eens de Revodrive2 dat is een PCI SSD 740 mb's lezen 720mb's schrijven, en 120.000iop op 4k dacht ik? correct me if i'm wrong..

Waterkoeling is Goed te doen, eens ingebouwd heb je daar ook geen kijk meer naar...
Maar het minpunt is dan inderdaad wel dat je met een hogere kostprijs zit, Ruimte moet hebben in uw kast.. etc etc

Met een goeie waterkoeling zal je zeker en vast een stabielere cpu clock krijgen die koeler zal draaien..
maar of het voor u dienen prijs waar is dat moet jij zelf meer uitmaken ;)



PS: kan iemand van de crew deze post naar aankoop advies verplaatsen, staat hier wat mis denk ik ;)

educasoft

Legacy Member
Ken je toevallig iemand die zo'n waterkoeling installeert ?

Zelf gedaan?

Zou dat veel meer kosten dan luchtkoeling voor de CPU alleen ?
Mijn grafische kaart is een MSI GTX470 FrozrII, dus ik weet niet of ik daar waterkoeling op kan steken want dat is geen stock kaart maar een gemodifieerd MSI design dat al beter zou moeten koelen dan de reference kaarten. Bovendien wil ik de GTX470 niet overklokken want het gaat mij vooral om rekenkracht van CPU en snelheid van RAM

morfer

Legacy Member
Ik heb alles zelf gedaan ;)

Watercoolingblock op grafka kost tussen de 90 - 130 euro, en het enige wat je er in u geval met bereikt is de geluidslast verminderen.. + garantie van uw kaart vervalt wanneer de zegel van de schroeven gehaald wordt..
Ik kan mij inbeelden dat wanneer je uw grafka gebruikt in videobewerking, dat ze redelijk kan staan blazen ? dat ben je dan volledig kwijt

Dat is nog zo een voordeel van watercooling ( een Continu geluidsniveau, Stress of idl )

educasoft

Legacy Member
Dat blazen vind ik persoonlijk dan nog zo erg niet. Momenteel staat hier naast me een Dual CPU Xeon quadcore machine met 2 x 4 effectieve cores aan 2.33Ghz te draaien op een Supermicro moederbord.

Ik kan je verzekeren dat er hier precies een vliegtuig de lucht ingaat als dat ding onder load komt

morfer

Legacy Member
Daar twijfel ik niet aan ;) :D

Ik zou zeggen Volg de andere post en stel daar wat vragen ;) ik denk dat die u kwa hardware wel wat kunnen specifieker helpen ;)
+ gelezen dat snelheid van uw ram niets uitmaakt, enkel de hoeveelheid

groeten

Oli4V

Legacy Member
educasoft zei:
Ken je toevallig iemand die zo'n waterkoeling installeert ?

Zelf gedaan?

Zou dat veel meer kosten dan luchtkoeling voor de CPU alleen ?
Mijn grafische kaart is een MSI GTX470 FrozrII, dus ik weet niet of ik daar waterkoeling op kan steken want dat is geen stock kaart maar een gemodifieerd MSI design dat al beter zou moeten koelen dan de reference kaarten. Bovendien wil ik de GTX470 niet overklokken want het gaat mij vooral om rekenkracht van CPU en snelheid van RAM

Die twinfrozerkoelers zijn zeer stil, m'n maat heeft er zo een op een 5850..., dus daar hoef je geen blok tegen te mikken.

Ik zou anders ook kijken aangezien je aan video bewerking wilt doen etc maar geen tonnen wilt uitgeven aan een 980x i7 kan je misschien kijken naar een 1090T uit de stal van amd, ''n sixcore die de meeste wel op 4.2Ghz krijgen en dat voor is het nu de helft of 1/3 van de prijs van dat intel geweld.

Stop daar dan 8GB in 2x4GB op en je staat ook al een eind, mooie OC amd borden zijn er uiteraard ook in de omloop, UD5 van Gbyte, 890fx-GD70 van MSI, crosshair IV en nog wat van asus ...

WC helpt wel degelijk bij het behalen van koelere load temperaturen van je systeem, mijn cpu zou ik zonder WC niet op 4Ghz krijgen zonder h'm tegen de 70°C onder load te zien worden in de winter, daar ik nu onder volle balast nog niet aan 50°C kom voor m'n warmste core.

Let wel WC, goede cpu only set = makkelijk 350 euro zoals morfer zei, en net zoals hem zit ik al wss al met meer geld aan WC dan geld aan HW in m'n PC :P (+1000 euri schat ik)

educasoft

Legacy Member
Dank voor je info.

Even een paar zaken rechtzetten/of kromtrekken... :P

Voor videobewerking in Adobe Premiere zijn er 2 dingen die als een rots boven water staan

1) Het MOET een I7 zijn (Amd komt in de lijst van premiere gebruikers gewoon niet aan de bak want het haalt bepaalde snelheden niet en zou (als ik goed las) een bepaalde instructieset niet bevatten die door premiere intensief wordt aangeroepen voor snelheidswinst.

2) Een Radeon kaart (AMD-familie) is absoluut uit den boze omdat premiere gebruik maakt van CUDA en geen opencl ondersteunt (momenteel toch niet maar aan de snelheid dat adobe werkt zal dat nog wel even duren). Dit maakt het systeem vele malen sneller tijdens het editeren en je hebt eigenlijk maar een 100 CUDAcores nodig. Dus een GTX470 is lekker overkill en dus zeker snel genoeg. De GTX470 een beetje overklocken zou dan wel weer zin hebben want dan draaien die cores net iets sneller.

Blijkbaar is de hoeveelheid ram van belang. Een 12 GB zou safe moeten zijn dus vermoed ik dat op een bord met 6 slots ik best begin met 3 x 4Gb dan is er later eventueel nog uitbreidingsruimte. Het moet ook DDR3 zijn. Vermoedelijk koop ik best vrij snelle ram als ik een I7 950 of een 980X wil gaan overclocken want ik meen te hebben gelezen dat je ram clock dan automatisch meegaat en dat je dan ram nodig hebt die dat aankan... ?

Ik ben heel blij te kunnen aankondigen dat ik wel degelijk ook een 980X zou zien zitten en dat het momenteel niet op het geld aankomt, maar eerder eerst naar goede specs zoeken. De aankoop zelf is gepland voor maart/april 2011 dus tegen dan verwacht ik eventueel wel dat die 6cores van intel een kleine prijsdaling zullen gehad hebben. Niet dat ze plots supergoedkoop zullen zijn maar als je kijkt wat enkele weken geleden de I7 950 gedaan heeft (bijna gehalveerd in prijs) dan is er wel hoop voor maart/april dat er nog een stukje van die 6cores afgaat.

Heb je enig idee welke onderdelen ik nodig zou hebben voor een waterkoeling op zo4n I7 950 or 980X (dat zijn dezelfde LGA1366 cpus dus vermoedelijk zelfde koelsysteem???) En waar plaats je dan zo'n radiator? Mijn PC zit ingebouwd in een sleuf in het bureau dus een radiator bovenop mijn kast zal moeilijk gaan. Ik neem aan dat je dat ook ACHTER je pc kunt plaatsen? En kan je dan je pc eigenlijk verplaatsen met zo'n waterkoeling of loopt dat water uit als je hem platlegt? (ik zag enkele filmkes op youtube van hoe ze dat vulden en ik zag daar geen stop op, dus wat ik daar zag loopt volgens mij uit, maar op youtube staat ook veel gezever natuurlijk)


Dank voor enige mogelijke hulp...

Bart

morfer

Legacy Member
er is altijd een weg ;)
Je kan de watercooling ook altijd binnen in uw case plaatsen.. maar dan verlies je veel plaats.
Welke kast zou in uw desk passen ? je moet wel uw pomp en watervat weg kunnen steken in uw kast.

http://www.nytimes.com/images/blogs/freakonomics/posts/Mishcompafter.jpg

Verplaarsen ja.. hangt veel af van wat voor watervat je hebt

Ik doe het persoonlijk liever niet ( plat leggen dan ) ik doe veel lan's en das toch iets waar ik altijd op let, dat hij recht staat en niet plat ligt.

voor de onderdelen zal ik eens kijken en u laten weten wat er bij te kijken komt ;)

http://www.it-service.be/webshop/product_info.php?cPath=103_570_695&products_id=1008937
86 euro ( ik heb de 18w versy en werkt al 2 jaar zonder fouten )
http://www.it-service.be/webshop/product_info.php?cPath=103_566_962&products_id=1011447
70 euro cpu block ( deze heb ik ook zitten )
http://www.it-service.be/webshop/product_info.php?cPath=103_569_628&products_id=1008892
95 euro waterrad + 3 Fans +- 45 euro ( 3x120 omdat je een Continu load gaat hebben die uw water gaat opwarmen )
2 meter slang 20 euro ( tygon, heeft dikke wand dus knakt zo snel niet in scherpe bocht )
http://www.it-service.be/webshop/product_info.php?cPath=103_571_939&products_id=1010672
38 euro 250 ml watervat dat heel goed is om alles te ontluchten en om alle lucht uit de leidingen te halen.
klemmen/ koppelingen/montage materiaal = 50 euro
Koelvloeistof 2Lieter 22 euro
Dat is het zo wat denk ik.
Totaal: 425 euro

Dan krijg je Kwaliteit.. en is de watercooling ook Beter dan luchtkoeling.
Neem je zo een setje van 125 euro ga je u in de zak gezet voelen
( http://www.it-service.be/webshop/product_info.php?cPath=103_488_916&products_id=1025342 )
Om u een idee te geven wat het u zou kunnen kosten wanneer je opteert voor watercooling ;)

educasoft

Legacy Member
Kheb zo eens zitten kijken naar zo'n corsair H70 koeler. Die blijken ook nog zeer goed te zijn? iemand ervaring mee?


En dan een klein vraaje over de geheugenlatten.
Die Corsair dominator gt latten zien er zeer krachtig uit, maar ik lees ook dat een Standaard I7 op 1333Mhz zijn ram aanspreekt.

Waarom koop je dan geheugen dat 2000Mhz aankan? Is dat omdat je bij het overclocken de base clock verhoogt en dat daardoor de snelheid van de ram ook verhoogt? Of heeft dat eerder met de multiplier te maken? Ik snap dat deeltje nog niet helemaal.

Thanks,

Bart

morfer

Legacy Member
je hebt deels gelijk,

je kan op bepaalde moederborden ook uw ram op 2000 laten draaien met een stock clock, maar het moet wel vermeld staan..

en inderdaad wanneer je de snelheid van uw cpu verhoogd gaat uw ram automatisch mee.

En wanneer uw ram te snel zou draaien kan je het een Stap terug zetten en terug verder overcloken.

over de H70 cooling heb ik geen kennis
https://www.beyondgaming.be/archive/hardware.21/groot-verschil-in-coretemps-i7.766445
kan je hier volgen, mss aan hem eens vragen of hij een cpu op 4 - 4.2 koel kan houden voor paar uur ;)

Pedroo

Legacy Member
't staat hier precies al even stil...? :)
Ik zou zowiezo wachten op die nieuwe Sandy-Bridges. Ik denk dat er serieuze prijsdalingen gaan aankomen! (ook voor de 980X)
Over de h70: ik heb zelf de H50, zoals velen, en ik ben er qua geluid érg tevreden over (heb 2 CM led fan's erop @ 1200rpm). Als ik deze week men i7 systeempje in elkaar heb gezet, zal ik de temps posten als hij rond de 4 Ghz draait... (al vind je dit wel erg veel op het internet...)

Eerlijk gezegd zou ik als je de 980x zou nemen, een echt waterkoeling set gaan steken. Alvast veel succes met je keuze!
:applause:

educasoft

Legacy Member
ik hoop inderdaad wel nog op een prijsdaling voor de 980X

Trouwens , de 950 kan je blijkbaar vrij eenvoudig naar 4Ghz clocken op lucht.

Wat zou dan het verschil zijn tussen een 950 , een 970 en een 980X ?

Een 970 en 980X zijn beiden 6-cores, dus mag ik dan verwachten dat die de helft sneller is dan de 950 op gelijke clock ?


Ik doe vooral videobewerking en vraag me eigenlijk af of een 980X wel nodig is. Misschien is een 970 al genoeg en met zo'n H70 koeler is dat ook nie mis eh ?

De vraag is gewoon of 980x t.o.v. 970 een groot verschil zou zijn qua pure snelheid, want vermoedelijk ga je beiden ongeveer evenveel kunnen overclocken ?

Pedroo

Legacy Member
Het kan gewoon niet anders zijn dan dat de 980x zal dalen
Je kan alles overclocken, op lucht... Maar of dat goed is voor uw cpu... das wa anders ;)

Goh, gigantisch veel beter zijn die 6-cores niet, die zijn eerder voor in de toekomst... Dus als je toekomst-gericht wil gaan (wat ongetwijfeld wel zal zijn met videobewerking) zou ik wachten tot die nieuwe sockets, want volgens mij komen er dan ook acht-cores uit... (misschien nog beter op uw vlak)

Ik denk persoonlijk dat de 970 genoeg is. Het énige verschil is dat de 980x ne unlocked multiplier heeft (beter voor oc'en) en iets hoger geclocked is... Dus als je zou gaan voor ne 6-core; neem dan de 970!

Conclusie; Wacht dus tot de nieuwe sockets; en kijk dan of de 6-cores qua prijs serieus zijn gedaald. Simpel ; 6-core = futureproof.

educasoft

Legacy Member
Bedoel je met de nieuwe sockets SANDY BRIDGE ?

Daar komen inderdaad ooit ook 8cores van maar niet direct.

Feit is dat een 970 overclocked naar 4Ghz toch ook al 6 x 4 = 24Ghz cpupower zou moeten geven.

Ik weet niet of een 980 daar zoveel overheen zou gaan.


Wat ik wel weet is dat mijn dual quadcore die ik nu heb 2 x 4 x 2.33Ghz = 18.64Ghz zou moeten geven, maar in videobewerking maakt dit zelfs nog niet zoveel indruk. Uiteraard moet ik eerlijkheidshalve er dan wel bijzeggen dat het systeem al van 2006 is en slechts 4GB DDR2 667 ram heeft en dat een dual cpu blijkbaar niet dubbel zo snel werkt als 2 x het single cpu systeem, want er zou een aanzienlijke overhead zijn door communicatie binnen de processor zelf.




Momenteel ben ik een beetje aant uitkijken en voor nieuwe kast had ik gedacht aan een Cooler Master Cosmos S kast en dan eventueel toch maar waterkoeling aansluiten. Mijn huidige dual quadcore is hier met stock coolers en dat is precies een vliegtuig dat opstijgt hier naast me.
Als GFX kaart heb ik een GTX470 gekocht van MSI (Twin Frozr II, dus extra stil)

Ik zou dus enkel de CPU gaan waterkoelen. Dus daar zit nu nog de vraag of ik zo'n H70 zou gebruiken of toch maar een echt radiatorsysteem in losse onderdelen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan