Witte
Legacy Member
Hallo beste forumbezoekers.
Ik heb vandaag een klein testje gedaan om op een éénvoudige manier, en voor een klein budjet toch héél lage temperaturen te behalen.
Ik werk namelijk voor een chemisch bedrijf dat allerhande producten in België en de rest van Europa verspreidt. Zo kwam ik onlangs het produkt Freeze 75 tegen, dat claimt te kunnen koelen tot -49°C. Perfect materiaal, en voor mij geheel gratis om eens uit te testen.
De gebruikte hardware is eerder verouderd, maar dit lijkt me het beste om gewoon even op te oefenen. Het gaat hem hier over een overclockte P3 die op bijna 1GHz loopt.
Als eerste test wou ik met het koelmiddel de heatsink (fan uitgeschakeld) afkoelen, zodat die op z'n beurt de CPU temp doet dalen. Maar jammer genoeg bleek dit niet al te effectief. De temps daalden nauwelijks, en ik dacht dat het middel gewoon te snel vervloog.
Vervolgens heb ik in de opening tussen de processor PCB en de heatsink het koelmiddel geblazen, en dat gaf direct veel beterschap. De CPU daaldan na een tijdje spuiten tot een goeie -25°C. Dit lijkt me al heel degelijk voor een gratis koeloplossing.
Maar, om toch gewoon eens te testen spuitte ik het produkt ook op de achterkant van het moederbord ter hoogte van de processor. Dat ik hier niet van in het begin aan dacht... de CPU temp daalde vrijwel onmiddelijk een aantal graden, en dit om te stoppen bij -40°C. Mss dat het nog verder kon, maar ik had effe geen goesting meer om nog verder te spijten en wou dit resultaat zo snel mogelijk opslaan op men HD.
Alsook wou ik de load temp eens meten, want met idle temps weet je maar de helft van het goede weer. Ook nu ging de CPU temp weer lekker snel voorbij het vriespunt om ook nu weer te stoppen bij een -40°C.
Ziezo, tot hier men info. Mensen die dus eens even extreem willen koelen hebben hiermee een perfecte oplossing voor handen. Hoeveel het produkt kost voor jullie kan ik niet zeggen, maar het gaat om materiaal van het bedrijf CRC. CRC staat garant voor kwaliteit, en wordt vooral industrieel veel gebruikt Het zal zeker duurder zijn dan de alternatieven die Doe-het-zelf zaken aanbieden. Nog een voordeel van het produkt is dat het niet elektrisch geleidend is want het wordt normaal gebruikt als foutopsporring van elektrische componenten. Geheel veilig dus, zolang je maar niet op je eigen handen of andere aanhangsels spuit.
Nadeel is dat het wel constant (met pauzes van enkele seconden) moet gebruikt worden om de temp laag te houden. Het verbruik ligt niet zo hoog, dus met één bus zal je zeker alles wat je wil kunnen benchen
Nog even enkele prentjes. Sorry van de slechte fotokwaliteit, mss morgen overdag eens opnieuw proberen als er wat meer licht is.
Klik
Ik heb vandaag een klein testje gedaan om op een éénvoudige manier, en voor een klein budjet toch héél lage temperaturen te behalen.
Ik werk namelijk voor een chemisch bedrijf dat allerhande producten in België en de rest van Europa verspreidt. Zo kwam ik onlangs het produkt Freeze 75 tegen, dat claimt te kunnen koelen tot -49°C. Perfect materiaal, en voor mij geheel gratis om eens uit te testen.
De gebruikte hardware is eerder verouderd, maar dit lijkt me het beste om gewoon even op te oefenen. Het gaat hem hier over een overclockte P3 die op bijna 1GHz loopt.
Als eerste test wou ik met het koelmiddel de heatsink (fan uitgeschakeld) afkoelen, zodat die op z'n beurt de CPU temp doet dalen. Maar jammer genoeg bleek dit niet al te effectief. De temps daalden nauwelijks, en ik dacht dat het middel gewoon te snel vervloog.
Vervolgens heb ik in de opening tussen de processor PCB en de heatsink het koelmiddel geblazen, en dat gaf direct veel beterschap. De CPU daaldan na een tijdje spuiten tot een goeie -25°C. Dit lijkt me al heel degelijk voor een gratis koeloplossing.
Maar, om toch gewoon eens te testen spuitte ik het produkt ook op de achterkant van het moederbord ter hoogte van de processor. Dat ik hier niet van in het begin aan dacht... de CPU temp daalde vrijwel onmiddelijk een aantal graden, en dit om te stoppen bij -40°C. Mss dat het nog verder kon, maar ik had effe geen goesting meer om nog verder te spijten en wou dit resultaat zo snel mogelijk opslaan op men HD.
Alsook wou ik de load temp eens meten, want met idle temps weet je maar de helft van het goede weer. Ook nu ging de CPU temp weer lekker snel voorbij het vriespunt om ook nu weer te stoppen bij een -40°C.
Ziezo, tot hier men info. Mensen die dus eens even extreem willen koelen hebben hiermee een perfecte oplossing voor handen. Hoeveel het produkt kost voor jullie kan ik niet zeggen, maar het gaat om materiaal van het bedrijf CRC. CRC staat garant voor kwaliteit, en wordt vooral industrieel veel gebruikt Het zal zeker duurder zijn dan de alternatieven die Doe-het-zelf zaken aanbieden. Nog een voordeel van het produkt is dat het niet elektrisch geleidend is want het wordt normaal gebruikt als foutopsporring van elektrische componenten. Geheel veilig dus, zolang je maar niet op je eigen handen of andere aanhangsels spuit.
Nadeel is dat het wel constant (met pauzes van enkele seconden) moet gebruikt worden om de temp laag te houden. Het verbruik ligt niet zo hoog, dus met één bus zal je zeker alles wat je wil kunnen benchen
Nog even enkele prentjes. Sorry van de slechte fotokwaliteit, mss morgen overdag eens opnieuw proberen als er wat meer licht is.
Klik




Om 5 uur wordt er van mij verwacht terug wakker te zijn.