Archief - halveert overklokken de duurzaamheid ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

schumi2003

Legacy Member
xyus89 zei:
tjah da's vrij logisch è

u graka of cpu werkt harder dus meer slijtage en als het te warm is nog es meer slijtage da's toch logisch?

met auto's toch ook, dat hele opfokke en chiptune.

het heeft allemaal hetzelfde principe:

harder werken = meer slijtage

kijk es na die amd xp'ers wa op 2.8 gigahertz draaien hoelang die meegaan ;)
groetz Xyus


wrong wrong wrong veryyyyyy wrong bij u auto's

Chiptunen is idd meer pk's geven, maar omdat ge motor meer kracht geeft gaat die MINDER HARD moeten werken om eenzelfde massa voort te verplaatsen omdat hij meer kracht heeft en u motor zo gespaard wordt en zo ook u verbruik vermindert, iedereen vind dat raar maar het is zo, als ge chiptuned moete ook u turbo's enz vergroten en u koppelingen verzwaren naar een sportkoppeling die die grotere krachten aankunnen, met als met pc's je zwaardere koeling moet steken
;)

spokkie_spok

Legacy Member
zelfs a verhoogd ge u spanning niet toch zal u kaart of cpu warmer worden en dus ook rapper verslijten. Dit komt door de wervel stromen die het omliggend metaal en de geleider zelf dus ook gaan opwarmen. hoe hoger de frequentie hoe grooter deze zulle zijn. Maar als je je kaart voldoende koelt zal dit geen probs veroorzaken. ten zij je natuurlijk gaat voltmodden. Want dan kan het zijn da er diodes doorslagen en dan zijn deze naar de reet tesamen met de kaart.

xyus89

Legacy Member
@ schumi2003: uwe motor gaat dan harder werken daar komt het op neer.
gaat gij zo een 2-mans bedrijfke gelove als ze zegge da chiptunen geen kwaad doet? wie gaat et beter weten? bv BMW centra met 100 specialisten of zo een 2 mans bedrijf?

het principe blijft uwe motor gaat gewoon harder moette werken. 'k vertrouw da nie da hele chiptune gebeure.
wel offtopic ma kom :)

Witte

Legacy Member
Het chiptunen bij auto's is toch omdat alle motors van dezelfde reeks hetzelfde pk zouden hebben door de chip, en zo dus de chip gaan beïnvloeden om meer pk's te krijgen? Het is met andere woorden hetgeen uit je motor wat je motor daadwerkelijk zou moeten krijgen. Hebben zij mij toch ooit wijgemaakt.

Fr@gsta

Legacy Member
Beter voorbeeld: standaard 50cc brommers komen met begrenzing zodat een maximum snelheid van 45km/u wordt behaald. De begrenzing zit hem meestal in de vario, waarbij een ring ervoor zorgt dat de halfpoulie's niet tegen elkaar kunnen komen. Je gaat hoger in toeren draaien om eenzelfde vermogen te generen dan als hij niet begrensd zou zijn. vb 1.7kw @ 5000tpm vs 1.7kw @ 3000tpm.
Wat is hier dan de motor die aan de minste slijtage onderhevig is? Juist ja, de onbegrensde. Hetzelfde met chiptunen dus, meer pk ---> meer koppelvermogen aan lager toerental.

Tot zover de grote off-topic show. Tot volgende week :D

Sacristar

Legacy Member
BAN! en BAN! en BAN! eeeeennnn BAN!!

raaaaah!! machtsmisbruik moet toch zo cool zijn :love:

Fr@gsta

Legacy Member
:ironic:

Wie een put graaft voor een ander, heeft goed gewerkt.

ot: Overdaad schaadt altijd. Daarmee is alles gezegd.

Sacristar

Legacy Member
Could I interest you in buying some humor?

i'll cut you a deal, you look like you can use it...

kr15t0f

Legacy Member
kristos zei:
BAN! en BAN! en BAN! eeeeennnn BAN!!

raaaaah!! machtsmisbruik moet toch zo cool zijn :love:


:offtopic: das al den 2de keer vandaag da ik u op een forum hoor roepen voor een ban van een andere persoon :p

Sacristar

Legacy Member
maar goed dat ge hier niet op het d2 forum zit of 't was den 3de keer geworden :D

nu, daar hebbek mijn goesting gehad :rofl:

xyus89

Legacy Member
jaja okéé

zoals met de bmw 318i die heeft exact dezelfde motor als de 320i enkel minder pk's dus chiptunen maar als ge 100 pk Xtra derin gaat pompe door chiptunen da gaat toch nie gezond zijn? da maakt ge me toch nie wijs dat nen kever opeens 500 pk gaat krijge door è chipke.(hebbe ze al getest op engels program, die kever ging paar second mee op 500 pk toen boem)

xyus

presser

Legacy Member
xyus89 zei:
jaja okéé

zoals met de bmw 318i die heeft exact dezelfde motor als de 320i enkel minder pk's dus chiptunen maar als ge 100 pk Xtra derin gaat pompe door chiptunen da gaat toch nie gezond zijn? da maakt ge me toch nie wijs dat nen kever opeens 500 pk gaat krijge door è chipke.(hebbe ze al getest op engels program, die kever ging paar second mee op 500 pk toen boem)

xyus
Dat heeft Schumi al uitgelegd: hoe meer power, hoe sterker de koppeling moet zijn. Trek dit door naar pc's: hoe meer volts, hoe sterker de koeling moet zijn.

Het voorbeeld dat jij met de kever geeft zou het volgende zijn in pc-land: een Athlon64 met boxed koeler laten draaien aan meer dan 4 GHz. De processor zal het niet lang uithouden.

Sacristar

Legacy Member
die cooling heeft daar niets mee te maken. dat voorkomt dat uw spullen te warm worden en daardoor langer meegaan maar die hardware heeft zijn grenzen.

'k heb het hier al gezegd eh.

moest dat waar zijn van die koeling dan hadden die mannen die hun hardware aan -100° houden nooit geen dooie hardware.

beemer

Legacy Member
xyus89 zei:
jaja okéé

zoals met de bmw 318i die heeft exact dezelfde motor als de 320i enkel minder pk's dus chiptunen maar als ge 100 pk Xtra derin gaat pompe door chiptunen da gaat toch nie gezond zijn? da maakt ge me toch nie wijs dat nen kever opeens 500 pk gaat krijge door è chipke.(hebbe ze al getest op engels program, die kever ging paar second mee op 500 pk toen boem)

xyus

*offtopic
Exact dezelfde motor? Forget it. Een 318i heeft een viercylinder en een 320i een zescylinder. Ze hebben ook nog eens een verschillende cylinderinhoud ( 1995cc voor de 318i tegenover 2171cc voor de 320i ). Het zijn maw dus twee verschillende motoren.

*on topic
Overklokken of chiptuning is gewoon de ingebouwde veiligheidsmarge van het ontwerp die het midden houd tussen duurzaamheid/slijtage en snelheid/kracht verleggen. De snelheid/kracht opvoeren kan alleen maar ten koste gaan van de duurzaamheid.

Firestyler

Legacy Member
slijtage? al zie ik nie te gauw slijtage in de PC zelf...

Sacristar

Legacy Member
totdat ge uw silicon eens open breekt en onder de microscoop vergelijkt met een ongebruikte silicon...

apa

Legacy Member
Firestyler zei:
slijtage? al zie ik nie te gauw slijtage in de PC zelf...

kristos zei:
totdat ge uw silicon eens open breekt en onder de microscoop vergelijkt met een ongebruikte silicon...

Heh? Silicium (want dat is de correcte naam in het Nederlands ;)) slijt bij mijn weten niet zolang het niet in aanraking komt met bewegende componenten... Wat wel kan, is dat die abnormale vormen gaat aannemen (en zelfs scheuren) na te zijn blootgesteld aan hoge temperaturen...

Sacristar

Legacy Member
oké, mss dat ge het niet ziet door ze te breken en te kijken maar ge kunt het toch zien. check de tabula rasa artikels van liquid3D maar op madshrimps.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan