Archief - halveert overklokken de duurzaamheid ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

InThaHouse

Legacy Member
halveert overklokken bij videokaarten de duurzaamheid ?

kutteke

Legacy Member
de gemiddelde kaart heeft een duurzaamheid van jaar of 15(ik heb een 15 jaar oud beeldkaartje:))
ookal word da gehalveerd, wie houwt er nu 7 jaar een videokaart als het om gamen gaat, en dit verminderd de levensduur maar als ge niet gaat voltmodden is da vrij miniem ;)

schumi2003

Legacy Member
als ge nu een zeer goede koeling hebt kan dat "halveren" teniet worden gedaan :lol:

brechtvm

Legacy Member
volgens wat ik hier hoorde op het forum:
oc'en is niet gevaarlijk (lees : slecht) als je maar goede koeling / airflow hebt en je componenten dus niet warmer laat worden dan een bepaalde temp...
dat is mijn mening..
maybe i'm wrong...
just giving my opinion :)

Fr@gsta

Legacy Member
Het zal de levensduur uiteraard verkorten. Niets om u echter zorgen over te maken.
Overclock je een vgakaart en je laat de temps tegen de limiet gaan, gaat de levensduur verkorten door de hitte.

Om er cijfers om te plakken: ideale omstandigheden 1x levensduur
overclocked 0.9x

Pas als je begint te voltmodden en allerhande kaartmisbruikende toestanden gaat toepassen gaat de levensduur er op achteruit. Wat met alle elektronica is imo, draag je er zorg voor gaat het lang mee, veegt ge er u voeten aan dan ist snel kapot.

Sacristar

Legacy Member
"snel" kan van den eerste testrun tot een paar maand duren maar als ge die gasten met hun cascades op hun graka's hoort dan blazen die hun kaartjes toch wel regelmatig op, ondanks dat die zo extreem gekoeld zijn :)

de levensduur van uw equip gaat niet zo maar halveren maar ze gaat zeker verminderen. hoe rap hangt er van af hoe goed het stukje hardware in kwestie er tegen kan en hoe hard je dat dingetje pushed

apa

Legacy Member
Ik zie niet hoe zuiver overklokken (t.t.z. het verhogen van de kloksnelheid) de levensduur van videokaart-hardware kan verkorten... Als het niet lukt met oc'en, dan zal je artifacts krijgen of geen beeld; maar dat zal je meteen merken (niet na een aantal jaar). Hardwarematig is er dan echter nog niets stuk aan je hardware! Even terugklokken en alles is terug OK. Als je na het uitvoerig testen van je OC geen problemen ontdekt, dan is er imho ook geen reden dat je later plots wel problemen zou krijgen.

Je hardware kan wel beschadigd raken wanneer je met de voltage zit te knoeien... Je kan ook vervelendere problemen krijgen door het flashen van je kaart. Die zaken vallen echter niet strikt onder de term "overklokken".

Misschien ben ik verkeerd hoor, maar dan hoor ik graag een gefundeerde mening (hoe het technisch kan verlopen).

Daedie

Legacy Member
overclocken verkort wel degelijk uw levensduur, maar ik me er zeker niet de kop over breken want eer dat uw hardware stuk is (onder overclockte omstandigheden) wilt ge dat al LANG niet meer in uwe computer hebben steken :).

@apa: ben niet heel zeker, maar denk dat hogere warmteproductie (met hogere temp als gevolg) de ion(+)-ion(-) interacties van de metaal-ionen van de geleiders rapper gaat verzwakken.

apa

Legacy Member
Ik zie niet goed de invloed van de kloksnelheid van een processor op ionen binnen een processor... De uitleg die je doet lijkt mij die te zijn van elektronenmigratie tussen verschillende circuits onderling (wanneer dat optreedt, dan is je circuit idd naar de botten); maar bij mijn weten verhoogt de kans op elektronenmigratie niet significant met een toename van de kloksnelheid (in ieder geval niet genoeg om de levensduur te halveren). De kans op elektronenmigratie verhoogt wel met stijgende spanning.

Sacristar

Legacy Member
of je je hardware om zeep kan helpen of dat de levensduur verkort door de clocksnelheid omhoog te drijven laat ik in het midden. Enerzijds lijkt me dit sterk maar anderzijds heb ik toch al een processor gehad die de geest gaf na een maand en ik had enkel de front side bus verhoogt. Het kan natuurlijk ook gewoon aan een fabricagefout gelegen hebben maar zo iets kan ik onmogelijk met zekerheid weten. Misschien dat het kristal dat de clockcyclus aangeeft (ik heb de idee van een kristal in een processor altijd maar raar gevonden maar zo leerden ze het ons in de VDAB :)) de verhoogde clocksnelheid niet aankon maar nu ben ik aan het speculeren.

Als je overclocken heel letterlijk neemt dan is het niet meer dan de kloksnelheid verhogen maar persoonlijk vind ik dat de term overclocken veel breder moet gezien worden. Alles dat tot doel heeft de clocksnelheid te verhogen valt imho onder die noemer. van bios tot voltmods tot cooling...

Apa, je vraagt meer duidelijkheid terwijl je zelf eigenlijk al het antwoord geeft en terwijl je zelf wellicht de aangewezen persoon bent om hier een zo correct mogelijk antwoord op te geven. Het is pas als je het voltage gaat verhogen dat je echt kans loopt om je hardware te beschadigen maar je moet de mogelijkheden van een bios niet onderschatten. Die kan, al dan niet verborgen, instellingen bevatten die het voltage regelen.


PS: Is een elektrisch component gegarandeerd om zeep als er elektronenmigratie optreedt of krijg je dan enkel aansturings-/verwerkingsfouten?

apa

Legacy Member
Ik heb altijd horen zeggen dat als er elektronenmigratie is geweest, dat de circuits dan onheroepelijk beschadigd zijn... Maar ik ben dan ook geen elektronica-expert :)

Er is geen (quartz-)kristal in de CPU... De klokgenerator bestaat wel en werkt op basis van quartz-kristallen (net als in de meeste polshorloges). Deze is echter ondergebracht op het mobo en niet in de CPU. Deze generator draait ALTIJD aan 4,77 MHz. Om hogere clocks te halen wordt deze gemultipliceerd (vandaar de multipliers).

InThaHouse

Legacy Member
als ik mijn 2.4 ghz overklok tot 2.8, hoelang zou die min nog meegaan ( 1 jaar oud)

Fr@gsta

Legacy Member
Dan ga ik nu al innige deelneming zeggen, want morgen is zijn pijp uit.

















Nee, temperatuur goed? Vcore niet te hoog? Dan gaat hij lang genoeg meegaan, geen zorgen.

schumi2003

Legacy Member
InThaHouse zei:
als ik mijn 2.4 ghz overklok tot 2.8, hoelang zou die min nog meegaan ( 1 jaar oud)



ALS uwe temp lager is door betere cooling gaat ie mss 10% minder lang leven


tegen dan hebde al ne nieuwe pc :p


mss tijd voor een wc :)

schumi2003

Legacy Member
Dei Infitiator zei:
:offtopic:
Is het eindelijk zover?uw pc :p



Yup heb net offerte aangekregen via mail en een mail gestuurd dat hij alles mag bestellen...


twas nogal een bedragje en ging kijken wat hij kon doen ;)


A8N-SLI Deluxe haba haba :p

Daedie

Legacy Member
apa zei:
Ik zie niet goed de invloed van de kloksnelheid van een processor op ionen binnen een processor... De uitleg die je doet lijkt mij die te zijn van elektronenmigratie tussen verschillende circuits onderling (wanneer dat optreedt, dan is je circuit idd naar de botten); maar bij mijn weten verhoogt de kans op elektronenmigratie niet significant met een toename van de kloksnelheid (in ieder geval niet genoeg om de levensduur te halveren). De kans op elektronenmigratie verhoogt wel met stijgende spanning.

das iets anders :p. bij een elektronenmigratie is het inderdaad direct naar de klote.

-Helld0g-

Legacy Member
trouwens de meeste gamer kaarten hebben tegenwoordig temp probes dus ik denk niet dat je snel problemen zal hebben als je geen drastische veranderingen doet aan uw voltage....

xyus89

Legacy Member
tjah da's vrij logisch è

u graka of cpu werkt harder dus meer slijtage en als het te warm is nog es meer slijtage da's toch logisch?

met auto's toch ook, dat hele opfokke en chiptune.

het heeft allemaal hetzelfde principe:

harder werken = meer slijtage

kijk es na die amd xp'ers wa op 2.8 gigahertz draaien hoelang die meegaan ;)
groetz Xyus
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan