Archief - GTX580 Unstable

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mad_piggy

Legacy Member
Beste

Ik ben in het bezit van een MSI N580GTX-M2D15D5-OC.
Maar heb hier wat problemen met.

Het is begonnen met Dirt 3 waar ik al eens hulp heb gevraagd hier op het forum: https://www.beyondgaming.be/archive/games-general.91/dirt-3-driver-crash.801240

Nu blijkt dat de chrashes niet enkel voorkomen in Dirt 3 maar ook in BFBC 2 en 3DMARK 11.

Even een korte schets van het probleem
Tijdens het spelen crashed de video driver. En krijg ik de melding: Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.

Het lijkt dat dit probleem zich enkel voordoet als het spel in DX11 modus draait. Bij DX9 heb ik nog geen enkele crash gehad.

Dingen die ik al heb geprobeerd:
- updaten naar de nieuwste 275.33 WHQL drivers van nvidia -> crash
- updaten naar de 270.61 WHQL drivers van nvidia (met driver sweeper) -> geen crash, maar had wel kuren (plots schokte alles zodat het spel onspeelbaar werd, cold restart nodig om op te lossen)
- updaten naar de nieuwste 275.50 BETA drivers van nvidia (met driver sweeper) -> crash
- graka stock overclock ongedaan maken -> geen crash, trg naar stock OC -> tijdelijk geen crash (RAAR???)
- sfc /scannow en chkdsk draaien
- MB bios update
- OCCT GPU stresstest & GPU ram test
- Temp monitor -> GPU max 65°C
- DX volledig up to date

In het begin dat is de GTX580 had was er een probleem met mijn kaart. Elke keer ik een DX11 bechmark zoals 3Dmark of Unigine Heaven draaide liep de kaart vast. Nu bleek dat een hele hoop N580GTX-M2D15D5/OC niet stabiel liepen (memory instability). Na wat over en weer gemail met een MSI technicus kreeg ik een aangepaste bios voor mijn kaart die de vcore verhoogde van 1.013 naar 1.025 wat al mijn problemen zou moeten oplossen. En hab geen problemen meer tot nu dus.

Op de site van msi was er een nieuwe BIOS voor mijn kaart die instabilities zou moeten oplossen. Deze uitgevoerd met de msi update en alles liep vierkant. Kan zelfs geen DX9 games meer spelen.
Terug de oude bios er op gezet met nvflash en dan een manuele update gedaan met nvflash naar de nieuwste bios.

Dit werkte goed voor 1 dag. Vandaag heel de morgend Dirt 3 aan het spelen geweest en geen crash meer gehad en na enkele uren BFBC 2 had ik weer een drivercrash aan mijn been. Omdat ik niet 100% zeker was dat het aan de kaart ligt en niet aan het spel installeerde ik trg 3DMark 11 die mee werd geleverd met de kaart. Na deze volledig te hebben ge-update voerde ik de Extreme benchmark uit en crashte binnen de 5sec van de eerste test. Vervolgens teste ik opnieuw en deze keer liep hij wel perfect.

De crashes zijn dus redelijk random en moeilijk uit te lokken.
Iemand hier ervaring mee?? Of een idee hoe ik dit kan oplossen?

Saftcore

Legacy Member
heb je daar nog garantie op?

mss moet je eens je driver van je grafische kaart volledig verwijderen en direct de nieuwste driver installeren.

EDIT: ik zie ook juist dat je je graka hebt overclocked, mss ligt daar wel de oorzaak. Mss heb je die kaart te hoog doen overclocken en dat resulteerd in permanente schade aan je graka.

Mad_piggy

Legacy Member
Saftcore zei:
heb je daar nog garantie op?
Ja ze is nog maar een half jaar oud. Maar het is moeilijk aan te tonen wat er nu juist fout loopt. De ene keer gaat hij in de fout na 5sec en de andere keer duurt het meer dan een uur.

Saftcore zei:
mss moet je eens je driver van je grafische kaart volledig verwijderen en direct de nieuwste driver installeren.
Ik heb de laatste drivers geinstalleerd door eerst alles te uninstallen in windows software (configuratiescherm) Dan in veilige modus onder apparaatbeheer de kaart uninstallen. Dan terug in veilige modus herstarten en driver sweeper zijn werk laten doen. Hierna pas trg de nieuwe drivers installeren.

Saftcore zei:
ik zie ook juist dat je je graka hebt overclocked, mss ligt daar wel de oorzaak. Mss heb je die kaart te hoog doen overclocken en dat resulteerd in permanente schade aan je graka.
Mijn kaart is door msi zelf overclocked daarom de OC aan het eind van het modelnaam. Zelf heb ik de kaart nog nooit hoger geclocked enkel lager om te testen of het aan de overclock lag.

Momenteel draait hij al meer dan een uur 3DMark 11 extreme bencmark in een loop door de memory te verlagen van 2136 Mhz naar 2100 MHz.

Maar dit heb ik al eens gedaan met de vorige bios en toen werkte dat ook goed voor 1 dag en toen was ik trg bij af.

Mpower

Legacy Member
wat zijn de temps van u kaart ? tijdens dit gebeuren misschien overhit hij ? sinds het nu toch enorm warm weer is. ah had de temps ni zien staan eerste keer die zijn nog relatief dit is tijdens het gamen ?

flyingdutchman

Legacy Member
Ik zou gewoon slim zijn en een stock GTX580 bios erop flashen mbv NvFlash, of in ieder geval een BIOS met standaard GTX580 clocks en voltages. Voor zover ik het zie is die kaart gewoon niet stabiel.

Mad_piggy

Legacy Member
Mpower zei:
wat zijn de temps van u kaart ? tijdens dit gebeuren misschien overhit hij ? sinds het nu toch enorm warm weer is. ah had de temps ni zien staan eerste keer die zijn nog relatief dit is tijdens het gamen ?
Ik maak gebruik van een custom fan profiel. Heb liever wat meer lawaai (zet ik gwn mijn speakers wat luider) als een warme kaart :p

flyingdutchman zei:
Ik zou gewoon slim zijn en een stock GTX580 bios erop flashen mbv NvFlash, of in ieder geval een BIOS met standaard GTX580 clocks en voltages. Voor zover ik het zie is die kaart gewoon niet stabiel.
Ik denk ook dat ze gwn niet stabiel is. Maar is dat iets dat je in garantie kan oplossen? Ik heb wel de meersprijs betaald van de OC versie dus wil ik dit ook kunnen draaien. Zal als het weer wat beter is (iets minder warm) mijn fiets eens pakken en eens naar de winkel rijden waar hij vandaan komt. Eens kijken wat zij ervan zeggen.

flyingdutchman

Legacy Member
Ik snap dat je ervoor betaald hebt, maar die 1FPS ga je niet merken, die blue screens wel... Ik zou gewoon mijn trots inslikken en die clocks omlaag gooien. Je kunt imo beter je tijd investeren in gamen dan in het kloten met een onstabiele kaart ;).

Uiteraard kun je ook om RMA vragen, maar dan hoop ik voor je dat je winkel fatsoenlijke service biedt.

Mad_piggy

Legacy Member
Ik heb geprobeerd om Dirt 3 maxed out met de gwne clocks te draaien en dat loop toch niet echt 100% soepel ze. Met OC haal ik 72Fps en zonder zit hij avg op 60 met drops onder de 50 en dat merk je echt.

Mad_piggy

Legacy Member
Vandaag kaart trg naar de winkel gebracht. En ze wordt binnen garantie terug naar msi opgestuurd. Heb ter vervanging een 240GT meegekregen. Niet echt iets waar ik kan mee gamen maar beter dan mijn pc niet te kunnen gebruiken.

Ik hou jullie op de hoogte van verdere verwikkelingen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan