Archief - GPU kapot ? --> bakken die handel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

T-T

Legacy Member
ik heb in de tijd m'n hd3850AGP voor 10min op voorverwarmd 200graden in de oven gestoken omdat die ook artifacts gaf, artifacts waren jammer genoeg niet weg, maar er is daar ook niets van losgekomen of gesmolten, marcheerde dus nog wel met de artifacts die er al waren.

dus mss ook eens zo proberen, en leg hem voor het zekerst met de gpuchip aan de bovenkant, weet nooit, en mss ook bekijken dat er geen transistors e.d. het metaal van de oven raken.

mavrick

Legacy Member
de nvidia chip moet naar boven gericht zijn, anders gaat hij er uit vallen. Op de foto's van het andere forum was zijn chip naar onder gericht in de oven, als je goed kijkt zie je het duidelijk.

kawadude

Legacy Member
@mavrick
op de 2 forums is de chip naar onder gericht hoor.
Maar als ik hem naar boven richt, kunnen de dikkere stukken soldeersel aan de onderkant dan niet smelten en er afdruipen ?

Alvast bedankt.

oh ja, hoe verwijder ik nu het best die thermal paste ?

T-T

Legacy Member
ik doe het altijd met een bikke naft, ofwel het meeste er een bikke afschrepen met bankkaart ofzo en de rest met papierke afkuisen.

afdruipen van het soldeersel zal wel niet gebeuren volgens mij, daarom zou ik ook niet hoger dan 200graden gaan :p

mavrick

Legacy Member
Kan totaal geen kwaad, ma hou de chip zeker naar de bovenzijde gericht. De pasta verwijderen kan je met tinner doen of zoals hier al vermeld door T-T met een beetje benzine.
En vergeet hem zeker nie te kruiden hé, zout en peper :)

kawadude

Legacy Member
Bedankt voor de tip ;) de oven staat op.
Hmmm krijg er al honger van

*edit*

voila 10min gebakken op 190°.
Nu laten afkoelen en morgen thermal paste gaan zoeken. Ik ben eens benieuwd :p

kawadude

Legacy Member
Dat is inderdaad te gek voor woorden,
Wie is daar in hemelsnaam opgekomen om zijn graka even in de oven te steken :)

Dus als je uw kaart opstuurt voor RMA dan staat daar volgens mij alleen maar een oven :p

kawadude

Legacy Member
:D nice

Misschien toch eens aan de bakker om de hoek vragen of ik overdag zijn bakkerij niet kan huren

SpeedFreak.be

Legacy Member
Ik vraag me wel af hoe de 1e er achter is gekomen. Het zal toch niet zo zijn van ach mijn graka is kapot ... weet je wat ik pleur hem in de oven. :D

Tweek

Legacy Member
Was omdat Nvidia toen is overgeschakeld naar een ander soort soldeersel. Komt erop neer dat tijdens het warm worden en afkoelen van de kaart het soldeersel loskomt/barst en dus slecht contact begint te maken. Dit was gekend dat er problemen waren met het soldeersel, dus ja den 1ste zal zoiets gehad hebben van: "tmoet allemaal gehersoldeerd worden aka need something to heat a large surface -> den oven"

edit: Ik heb wel gelezen dat voor velen dit maar een tijdelijke fix is. Sommige hebben de artifacts al terug na een week en andere na een paar maand. Terugbakken helpt maar dan kunde mss al beter kijken naar vervanging.

JuNkY

Legacy Member
Ik heb mijn 8800GT ook gebakken (op 180 graden btw). Werkt nog steeds sinds dat gedaan is. Rustig laten afkoelen is de boodschap en niet te warm bakken, beter in stapjes 130 - 140 - 150 graden dan ineens vollen bak 200 graden want dan heb je meer kans om iets te beschadigen ipv herstellen :).

Het is aan te raden de cooler ook ineens is open te vijzen en al het stof er uit te kuisen.
Dan wordt hij niet meer zo warm.

Heb er niet op gelet of iemand dit al vermeld heeft maar uzelf ontladen bij het hanteren van computer onderdelen is ZEER belangrijk. Schoenen en kousen uittrekken , op blote voeten ff uw pc case aanraken terwijl hij nog geaard is, of aardingspin van uw stopcontact even vastnemen.

Greets Junky

kawadude

Legacy Member
Bedankt voor de tips JuNkY

Ik heb ineens alle stof verwijderd (nooit gedacht dat er zoveel stof in mijn pc zat ondanks de stoffilters).
Ongeveer een uurtje geleden heb ik de kaart terug gemonteerd en geïnstalleerd.
Voorlopig werkt hij terug zoals het zou moeten. :D
10min in de oven op 190° does the trick :applause:

Het is eigenlijk maar een voorlopige oplossing want ik was toch van plan tegen het einde van het jaar een serieuze upgrade te doen.

@verreckie
Bedankt voor de tip van het bakken :niceone:
Dit heeft me voorlopig wat centjes bespaard. Thx

SXe

Legacy Member
Schoenen en kousen uitdoen is anders wel ferm overdreven zenne :p Gewoon ff de aardingspen vh stopcontact aanraken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan