Archief - Cool 'n' Quiet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Big Taj

Legacy Member
is het erg als ge da nie aanhoudt? wa zijn daar de voor- en nadelen van?

Canniball

Legacy Member
cool 'n' quiet is gwn een instelling dat uw pc op een lager aantal mhz laat lopen zodat uw pc veel cooler zal zijn (voordeel)
bij loopt hij vb op 1000Mhz standaard en bij zwaardere belasting zoals gaming gaat hij geleidelijk naar zijn normale snelheid (bij mij 2200Mhz)
dit 'traag' opkome vind ik wat nadelig...

instelling is dus zelf de bepale, wilde cool pc => gebruiken
wilde uw pc constant volledig benutten => niet gebruiken

vinteg

Legacy Member
Canniball zei:
cool 'n' quiet is gwn een instelling dat uw pc op een lager aantal mhz laat lopen zodat uw pc veel cooler zal zijn (voordeel)
bij loopt hij vb op 1000Mhz standaard en bij zwaardere belasting zoals gaming gaat hij geleidelijk naar zijn normale snelheid (bij mij 2200Mhz)
dit 'traag' opkome vind ik wat nadelig...

instelling is dus zelf de bepale, wilde cool pc => gebruiken
wilde uw pc constant volledig benutten => niet gebruiken
euhm traag opkomen? als ik nog maar klik op een pictogram van een game dan schiet hij al naar 2200MHz
:wtf:

Inv

Legacy Member
vinteg zei:
euhm traag opkomen? als ik nog maar klik op een pictogram van een game dan schiet hij al naar 2200MHz
:wtf:

Mja, bij mij komt da zelfs ni als ik een game aan het spelen ben..

Daarom zet ik het ook af :p

Canniball

Legacy Member
ik heb toch den indruk da da wa trager is dan zonder diejen cool 'n' quiet
mja :D zal aan mij ligge zekers hehe

Snd

Legacy Member
hier schiet da ook op nog minder als ne seconde terug op z'n normale snelheid hoor...

krisse

Legacy Member
dus als ge bv super pi of nen andere bench laat draaien zal uwe cool & quiet pas afspringen als uwe test al ff bezig is?

Canniball

Legacy Member
kdenk da ni
mij scores zen veel lager met cool 'n' quiet dan zonder...

Juul Cézaar

Legacy Member
Hebben de stock coolers op een cpu (bijvoorbeeld amd athlon64) een mechanisme ingebouwd dat de fan trager laat draaien bij koelere temperaturen? Of draait hij de hele tijd aan dezelfde snelheid? Anders heeft dat 'quiet' gedeelte ni veel zin natuurlijk...

Mr. M

Legacy Member
Juul Cézaar zei:
Hebben de stock coolers op een cpu (bijvoorbeeld amd athlon64) een mechanisme ingebouwd dat de fan trager laat draaien bij koelere temperaturen? Of draait hij de hele tijd aan dezelfde snelheid? Anders heeft dat 'quiet' gedeelte ni veel zin natuurlijk...
ja die zijn daar voor gemaakt, ma die cool n quiet wilt bij mij door een of andere rede ni :p

krisse

Legacy Member
en als ge een waterkoeling hebt , en dus geen cpu fan hebt, werkt cool & quiet dan nog?

Juul Cézaar

Legacy Member
krisse zei:
en als ge een waterkoeling hebt , en dus geen cpu fan hebt, werkt cool & quiet dan nog?

Wss wel, maar heeft dat wel nut? Een waterkoeling koelt toch redelijk koud, en lawaai hebt ge daar ni van... dus het eventuele risico op mindere prestaties is het da ni waard denk ik. Correct me if I'm wrong.

Grtz

deleenheir

Legacy Member
het koel gedeelte wel het quiet nimmer volgens mij ;) vermits uw wc altijd hetzelfde geluid produceerd...

krisse

Legacy Member
ge kunt nog altijd uwe fan op radiator regelen he, cpu fan alarm dan maar uitzetten in bios i guess

Puijken

Legacy Member
Cool & Quiet is vooral bedoeld om cpu trager te doen draaien en dus ook op een lagere kloksnelheid... en hierdoor dus ook een lager voltage wat met zich meebrengt dat de temps hierdoor zakken en dus de ventilator trager kan draaien. Met een waterkoeling zal cool&quiet er dus nog altijd voor zorgen dat de processorsnelheid omlaag gaat en dus ook het voltage. Hierdoor zullen de temps ook terug dalen. Als de ventilator die voor de radiator hangt aangsloten is op het moederbord zal cool&quiet er dus ook voor zorgen dat deze trager zal gaan draaien...

Rix0r

Legacy Member
hoe weet je of cool en quiet aan is of niet? en of het werkt?

BraveHeart

Legacy Member
C&Q is idiaal voor als ge veel op uw pc aan het werk zijt met minder zware dingen, zodat uwe cpu op lage speeds blijft bollen zonder dat m op volle kracht hoeft te draaien voor vb een blad in uw internetbrowser om te draaien wat ook gaat met een beetje Mhz ;)
Waarom liggen bakken op volle toeren om een website te lezen ?
C&Q geeft uw CPU een break :)
Al wou het meegeleverde programma van ASUS nogal raar doen met een hoop popups te spammen, ik heb dat er afgesmeten en C&Q werkt ook zonder die ASUS software.

Burny

Legacy Member
BraveHeart zei:
Al wou het meegeleverde programma van ASUS nogal raar doen met een hoop popups te spammen, ik heb dat er afgesmeten en C&Q werkt ook zonder die ASUS software.

Keyboard layout verandere naar belgisch punt. Ik heb dat probleem ook gehad :)

OT: Zet dat gewoon aan. Je pc draait koeler en verbruikt minder stroom. En als je gaat gamen schakelt de cpu zichzelf onmiddelijk naar full speed. Zoniet is er iets verkeerd ingesteld ofzo denk ik.

Rix0r

Legacy Member
BraveHeart zei:
C&Q is idiaal voor als ge veel op uw pc aan het werk zijt met minder zware dingen, zodat uwe cpu op lage speeds blijft bollen zonder dat m op volle kracht hoeft te draaien voor vb een blad in uw internetbrowser om te draaien wat ook gaat met een beetje Mhz ;)
Waarom liggen bakken op volle toeren om een website te lezen ?
C&Q geeft uw CPU een break :)
Al wou het meegeleverde programma van ASUS nogal raar doen met een hoop popups te spammen, ik heb dat er afgesmeten en C&Q werkt ook zonder die ASUS software.
Hoe zet je het aan of uit?

moloko

Legacy Member
Rix0r zei:
Hoe zet je het aan of uit?

In de bios.Wat ik hier wil rechtzetten is dat C§Q niet de fan stiller laat draaien,maar QFAN.Dit kun je ook in de bios aan en uitschakelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan