Archief - Sega Mega CD

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

blasterhjal

Legacy Member
Beste retro-gamers!

Al jaren ben ik gefascineerd door de Sega Mega CD.
Het begon toen ik een jaar of 7 was en ik met mn ouders 2x p.j. bij kennissen op bezoek ging waarvan de zoon een sega met mega cd had staan.

Ik vond o.a. het spel ground zero texas destijds helemaal fantastisch! Bovendien leek het toen alsof het FMV concept de nieuwe vorm van gaming zou worden! (dus niet)

Een paar jaar later heb ik (of mn ouders ;-)) het hele systeem van die kennissen overgekocht en heb deze tot op de dag van vandaag aangesloten staan.

Sinds ongeveer een jaar ben ik weer bezig met het verzamelen van mega cd's en heb nu zo'n 30 titels. Het mooie of fascinerende vind ik misschien ook wel dat de zeldzame games voor de Mega CD tot de zeldzaamste games ooit behoren! Zo zijn er verschillende games die regelmatig voor 4, 5, 600 op ebay aangeboden worden en vervolgens ook verkocht worden!

Mijn vraag is eigenlijk of er op 9lives nog andere Mega CD verzamelaars actief zijn? Zodat we onze ervaringen kunnen delen :-)

Bamboebahr

Legacy Member
ik HAD er één, en no offense, maar ik ben blij dat die uit m'n kamer is :p
Behalve die FMV games leek er mij toch niet echt iets voor gemaakt dat de moeite was om te verzamelen :s

Dustar

Legacy Member
Ik heb hier een boxed MCD en enkele losse MCD II toestellen staan, wel met maar een beperkt aantal spellen.
De meeste spellen zijn inderdaad geen toppers, maar er zijn er toch enkele die het vermelden waard zijn, zoals Sonic CD, Night Trap, Dune en Monkey Island.

De combinatie van de originele Mega CD met de Mega Drive I, blijft toch wel een knaller om te zien :-)

Bamboebahr

Legacy Member
Games als dune en monkey island wil ik gewoon niet met een controller spelen feitelijk :s

En ja,het blijft een zicht, er kunnen 3 consoles in de plaats van één zo'n combo :p

Dustar

Legacy Member
Bamboebahr zei:
Games als dune en monkey island wil ik gewoon niet met een controller spelen feitelijk :s

En ja,het blijft een zicht, er kunnen 3 consoles in de plaats van één zo'n combo :p

Klopt; Dune and Monkey Island spelen beter met toetsenbord en muis ( die trouwens ook voor de Mega Drive zijn uitgekomen geloof ik ), maar als spel zijnde horen deze twee toch bij de beste in hun genre.

red Bulleke

Legacy Member
Dustar zei:
Klopt; Dune and Monkey Island spelen beter met toetsenbord en muis ( die trouwens ook voor de Mega Drive zijn uitgekomen geloof ik ), maar als spel zijnde horen deze twee toch bij de beste in hun genre.

Muis OK, maar keyboard heeft alleszins geen pal release gekend :)

Dustar

Legacy Member
De muis heb ik eens te koop zien staan; van het keyboard ken ik ook enkel maar third party apparaten. Maar aangezien je ook een modem aan de Mega Drive kon hangen vermoed ik dat een toetsenbord wel zal bestaan hebben.

red Bulleke

Legacy Member
Ja, klopt, PAL muis heb ik ook boxed staan. Er is een first party keyboard, maar die is US only.

Dustar

Legacy Member
Netjes! Ze zijn boxed niet zo makkelijk te vinden, zeker niet de PAL versies.

mazonemayu

Legacy Member
de mijne is al een paar jaar de deur uit, heb alleen wel n paar games bijgehouden als souvenir ;)

blasterhjal

Legacy Member
Bedankt voor alle reacties! Ik weet idd dat niet alle mega cd games (ports) het spelen waard zijn! Alleen het concept van de console vind ik al bijzonder (het add on idee) en is daarom samen met de nostalgie die het met zich meebrengt de reden voor mij om voor deze console te verzamelen...
Eigenlijk zou ik in de toekomst ook graag de 32x er nog bijkopen. 1 van de meest begeerde spellen daarop is voor mij kolibri!!! Maar ook deze is belachelijk duur! :-(

Maar ik begrijp dus uit de reacties dat er wel wat mensen zijn die de consoles hebben staan, maar er niet echt actief voor verzamelen? Zijn er toevallig mensen die nog games hebben liggen waar ze vanaf willen?

mazonemayu

Legacy Member
blasterhjal zei:
Alleen het concept van de console vind ik al bijzonder (het add on idee) en is daarom samen met de nostalgie die het met zich meebrengt de reden voor mij om voor deze console te verzamelen...

boah, het was nu niet de eerste keer dat ze zoiets deden, sega heeft het ook gewoon van nec gepikt. niettemin heb ik de megacd ook altijd speciaal gevonden

Lemmichi

Legacy Member
Bamboebahr zei:
ik HAD er één, en no offense, maar ik ben blij dat die uit m'n kamer is :p
Behalve die FMV games leek er mij toch niet echt iets voor gemaakt dat de moeite was om te verzamelen :s

De megacd was niet enkel 'goed' voor fmv games...

Popfull mail
Snatcher
Shining Force cd
Lunar 1+2
Lords of thunder
Keio Flying Squadron
Robo Aleste
Silpheed
Android Assault
Vay
Panic
...

En dan hebje nog de ports die verbeterd zijn zoals
Earthworm Jim Special edition
Final Fight
Samurai Shodown
Eternal champions
Batman Returns
Flink
Ecco
...

Bart Religion

Legacy Member
'k ging ook net Snatcher vermelden. Tweede game van Hideo 'Metal Gear' Kojima

BraveHeart

Legacy Member
De mega CD, tja het was een Megadrive console die CD's afspeelt.

Video's kon je er niet mee kijken, wel audio cd's mee afspelen.

Philips had de CD-i, Sega de MegaCD.

Na de komst van de 32x wist ik dat de SegaCD/megadrive gedoemd was, wie wou nu nog 32bit op een verouderd systeem hebben.
De Saturn was ook al zo n mislukking eerste klas, dus ja, de MegaCD heeft een kort leven gekend als console, na de exclusives was er niks speciaals aan.

Ik wist dat het bestond, je had 2 modellen, met lade en met een klep.
Ik had nog de eerste generatie megadrive console waar die lade versie op paste.
Dat ding was in europa al niet meer te krijgen, en velen hadden zo n afgeslankte megadrive II, vond ik ook al niets, ik had liever het origineel in huis.
Dan maar de zwijgen over de Megadrive III, dat was pas echt een gadget, een flop van sega, nog slanker dan zijn voorganger, je zag dat ding bijna niet liggen of staan.

Toen het uitkwam was het veel te duur, 15000 bef voor een expansion, een stomme CD speler die niks meer deed dan je schijfjes afspelen, je megadrive deed al het rekenwerk, want de mega CD is geen stand-alone product.
De 32x was ook zo een flop van eerste klas, een lang leven heeft het niet gekend.

De enige sega consoles die ik had was de Master System II, en de MegaDrive 1.

Wat ik wel geweten had is de eerste Mastersystem waar de games kwamen op losse kaartjes, dat was pas antiek :lol:

mazonemayu

Legacy Member
wa zegt gij nu?? Saturn een mislukking?? tis anders een van de beste consoles aller tijden (niet vanuit commercieel, wel vanuit über games bibliotheek standpunt)

vidiot

Legacy Member
mazonemayu zei:
wa zegt gij nu?? Saturn een mislukking?? tis anders een van de beste consoles aller tijden (niet vanuit commercieel, wel vanuit über games bibliotheek standpunt)

Groot gelijk Mayu, maar ik denk dat hij idd het commerciële aspect bedoeld, net als de 32X (en de MCD). Voor Saturn geld dat dan vooral in Europa, in Azië/Japan was die een behoorlijk succes.
En ja, de Saturn heeft een zalige spellenbib! (shmups anyone? :p)

BraveHeart

Legacy Member
Ik bedoel het commerciële aspect, sega kwam pas echt door met de dreamcast, dat vond ik nog 1 van de beste uitvindingen voor zijn tijd, jammer heeft het niet mogen duren.

vidiot

Legacy Member
Doorkomen met de Dreamcast? Dat was net hun finale doodsteek...commerciële flop.
Sega's hoogdagen waren de Megadrive, en een beetje de GG (omdat de enige concurrentie de verschrikkelijke Lynx was). SMS was ook een behoorlijk succes.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan