Archief - PvZ - Archon Timing Push

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nova533

Legacy Member
Na enkele weken oefenen tegen een mid/high Masters Zerg heb ik de Archon/Zealot +2weap timing naar mijn stijl aangepast en dan bekeken wat de voor en nadelen zijn.

Wat is de bedoeling van de build?
- Druk zetten
- Voorsprong in Eco nemen
- Genoeg scouting om de build op de moment zelf aan te passen.


Hoe werkt de build?

Je begint me een 1/2 gate expand (+cyber) + forge
Zo snel mogelijk +1 weapons en 1 cannon.

In het begin heb je niet veel units 2 tot 4 sentry + een paar zealots.
Je neemt hallucination VOOR warpgate en scout elke 1 tot 2 min met hallucinated phoenix.

Contante chronoboost op forge + je 2 nexus.
Je maakt 6-7gates in het totaal

Vanaf hier moet je beslissingen maken op wat je scout.
Roach -> blink + archon
Ling -> charge + archon
Baneling -> Archon + stalker + sentry + zealot

De bedoeling is om net voor de muta timing of infestor timing te gaan.
Je +2 is gedaan rond de 9min/10min.
Dus tegen de 9min neem je ook je 3de base, deze push heeft 3 tot 5 archons.
Vanaf hier is het vrij simpel zorg dat je eco damage doet of toch ten minste indirecte doos contant te dreigen en actief met je units te zijn zodat zerg niet snel aan 70+ drones zit.

Zo blijf je minstens gelijk op eco en je tech is vrij logisch.

Ling - Bane - Muta : Blink Stalker -> Archon -> High Templar en eventueel collossus (zolang je de Archons de Banelings laat nemen.)
Roach - Infestor : Blink Stalker -> Immortal > Archon + Sentry
Ling - Infestor : Archon > Zealot > High Templar

Enzovoort...


Ik weet dat Zealot Archon al een tijdje de metagame is alleen is een sterke timing push makkelijker gezegd dan gedaan.
Zonder daarvoor eco op te offeren.
Moesten mensen deze timing een kans geven, val dan aub niet aan als je 30 roaches ziet maak dan een robo maak een obs + immortals.(+eventueel 1/2 extra cannons als je echt niet zeker bent)
Want burrowed roaches is de ENIGE hard counter voor deze timing.

Zelf speel ik ook Zerg en als een protoss geen sterke timing push heeft, zorg ik ervoor dat ik druk blijf zetten op de 3de base van protoss zodat hij te lang op 2base zit.
Dan expanden + dronen Roach/infestor/brood en win.
Dus deze timing is zeer sterk tegen macro zergs die een passief spel spelen.
Het is aan de speler om in te schatten wat de tegenstander doet, daarvoor gebruik je hallucination.
Want als je blind een timing push doet, is de kans er altijd dat je alles verliest en zo achter komt te staan dit risico wil je niet nemen.


Conclusie
Er is genoeg optie voor eigen interpretatie in deze timing, dus zoek wat het best past voor je.
Je kan passief spelen als je er 100% zeker van bent dat je beter macro speelt dan je tegenstander.
Maar waarom geen goede timing zoeken zodat je een voordeel krijgt in het spel.

Waarom ik niet ga voor een collossus timing? (De theorie :D sla gerust over als wiskunde u echt niet boeit)
Ok Archons doen iets minder damage, maar het zijn de Infestors die voor de meeste problemen kunnen zorgen.
Fungal op je sentries of zealots + banelings kunnen je snel int zak zetten.

Met deze stijl heb je toegang tot Psystorm en vooral feedback.
Mijn logica is :

High Templar :
50 min 150 gas

Archon :
100 min 300 gas

Collossus :
300 min 200 gas

Omdat de HT zo goedkoop is op minerals kan je meer minerals in probes, gateways en nexus steken.
Met andere woorden je kan contant produceren van je gates een veel snellere 3de base hebben.

3 collosus timing : 900 minerals
4 archon timing : 400 minerals

-> 2 extra probes + nexus en waarschijnlijk meer gateway units op lange termijn.


Ik zou graag discussiëren over eventuele toevoegingen of ideeën in verband met timings.
En of ik totaal fout zit of dit toch logisch genoeg is.
De zerg waar ik tegen oefen is in ieder geval best onder de indruk met deze timing.
Maar de mening van 1persoon is te verwaarlozen.

Dudenoob

Legacy Member
Neen. ^^ dude stop me tutorials te geven om P nog meer op te maken!!!

Xeo Pablo

Legacy Member
5archons op 9mins met +2? hebt ge daar en replay van want da lijkt mij insane ^^
Chargelot/archon int algemeen is vrij goed tegen infestor/ling en mutaling of baneling play, maar tegen roaches wordt ik altijd gekited en sterf ik.

Nova533

Legacy Member
jaja Josspair, maar geef toe als ge als zerg tegen nen passieven protoss speelt.
Is het ni zo moeilijk om te winne als uwe macro deftig is.

Als ikzelf een protoss voor een snelle 3de zie genoeg units maken om die te snipen.
Ikzelf verkies +1 weap burrowed roach, je houd de toss op 2base voor zo lang mogelijk.
Dit zal waarschijnlijk de protoss all in doen gaan.
Met genoeg spines, paar infestor en roach hou je dit wel af, omdat je productie hoger ligt.

Waar het voor een zerg om draait is vrij simpel:

1. Timing van expos van tegenstander volgen
2. 2 overlords in positie hebben 1 voor de 7 min de andere voor de 9/10min.
3. Protoss neemt 2de jij neemt 3de
4. Neemt protoss een 3de -> NUKE asap
5. Lukt dit niet, tech naar infestor brood en blijf traden vanaf je op 200/200 zit want met MAX roach + 3-4 infestor trade je meer kost efficiënt dan een protoss.

Zolang uwe macro en uw 'gamesense' maar goe zit wint ge het meeste van uwen ZvP.
Tenzij protoss de timings gebruikt om zerg :
a. Te laten over produceren in de midgame
b. Zijn 3de of natural te pakken
c. Genoeg eco damage doet om je terug te laten dronen zodat hij 2-3min later met een grotere push het af kan maken zonder noodzakelijk all in te zijn.

wireke

Legacy Member
@ Nova

Puntje 5:

Neen. Maak daar maar 7-8 infestors van. 1.4 valt nog eventjes af te wachten maar ik heb nu al het gevoel dat de klassieke deathball terug een pak moeilijker af te houden is.

Infestor neural range nerf blijft een pijnlijke flater van blizzard. Dit was écht voor niets nodig.

Nova533

Legacy Member
Neural was toch uit de patch gelaten?
De bedoeling als zerg is om de 3de van protoss zolang mogelijk te vermijden.
Want ja als je protoss 3-4 base onaangeraakt laat nemen is dat wss je fout dat je daarom verliest.
Dit is wat een mid/high masters Zerg toch tegen mij zegt, tegen hem is het lastig voor me om een 3de op te krijgen.

Omdat zijn timing met burrowed roach echt goed is.

wireke

Legacy Member
Nova533 zei:
Neural was toch uit de patch gelaten?
De bedoeling als zerg is om de 3de van protoss zolang mogelijk te vermijden.
Want ja als je protoss 3-4 base onaangeraakt laat nemen is dat wss je fout dat je daarom verliest.
Dit is wat een mid/high masters Zerg toch tegen mij zegt, tegen hem is het lastig voor me om een 3de op te krijgen.

Omdat zijn timing met burrowed roach echt goed is.

Neural range is gedaald van 9 naar 7 als ik het correct heb. Dit is vooral een probleem tegen Terran (mechplay met veel thors is belachelijk sterk tegen Z)

Nova533

Legacy Member
Net terug bekeken en das juist en ik versta da da een probleem in ZvT ik muta/ling/bane gewoon :D herras herras en bane drops op mineral lines.
Dan infestor/ling/ultra vanaf ultras max upgrade hebben zijn ze best goed tegen mech.

pnik

Legacy Member
Nova533 zei:
Net terug bekeken en das juist en ik versta da da een probleem in ZvT ik muta/ling/bane gewoon :D herras herras en bane drops op mineral lines.
Dan infestor/ling/ultra vanaf ultras max upgrade hebben zijn ze best goed tegen mech.

Drunk posts are bad mkay.
Iig, muta ling ban is ni echt ideaal vs mech, dan zeker de bans, dat is vooral weggesmeten geld. Belangrijkste is gewoon zijn mechball nooit te groot te laten worden en zien dat je zijn expos telkens kunt denien. Mech is enorm immobiel, dus als Z moet je daar misbruik van maken.

wireke

Legacy Member
pnik zei:
Drunk posts are bad mkay.
Iig, muta ling ban is ni echt ideaal vs mech, dan zeker de bans, dat is vooral weggesmeten geld. Belangrijkste is gewoon zijn mechball nooit te groot te laten worden en zien dat je zijn expos telkens kunt denien. Mech is enorm immobiel, dus als Z moet je daar misbruik van maken.

Correct. Het is daarom dat ik tegen een te groot mech army vaak kies om zijn leger te ontwijken en voor de basetrade te gaan :)

DaTa

Legacy Member
Baneling drops in de mineral line van een T is ook niet bepaald goed, aangezien hij toch meestal 1-2 turrets heeft staan. Daarnaast is het als Z toch allemaal niet zo 'simpel' hoor Nova, deathball blijft enorm moeilijk om mee om te gaan.

Nova533

Legacy Member
Dus, ge gebruikt geen bane drops (3-4 overlords vol banes voor herrasment?)
Ik gebruikt deze af en toe, gebruikt ze meer tegen protoss waar dit meer als standaard gezien wordt.
En je stuurt 2 overlords 1 lege voor damage soaking van turrets dan 2de voor de banes.
Maar uiteraard niet zo efficiënt sinds terran MULEs heeft! :D


En sorry het was meer bedoeld als muta ling bane tegen marine tank.
Ikzelf verkies na de laatste patch Ultra met roach + infestor al hangt alles er vanaf van de hoeveelheid of hij zeer tank heavy ofzo gaat.
Een terran met een sterke tankline is lastig om mee om te gaan als hij ook nog blueflame thor + marines heeft.

Hier vind ik dat burrow vroeg nemen en lings burrowed op de expasion locaties al veel helpt.
En uiteraard terran geen 3de base laten nemen.
Met mech omgaan moet je al vrij vroeg doen als je niet tegen een max mech leger wil vechten.
Roach drops zijn daarvoor geen slecht idee...
(Of nydus)

Tank -> niet mobiel
Roach -> counter tegen thor in kleine hoeveelheid
Roach > counter tegen helion

Drop --> Terran moet tanks unsiegen wat jou de mogelijkheid geeft om de tank count laag te houden.

Uiteraard is Nydrus ook een optie.
Ieder zijn voorkeur maar zo speel ik als toss ook tot ik de exacte comp heb om deftig aan te vallen.
Maar ik lees genoeg gezever over terran mech op TL dat het imba is, maar het is een kwestie van metagame en hoe mensen hun stijl aanpassen aan de patches.
Ok neural is niet zo goed meer, maar om u een voorbeeld te geven :
Protoss was sterk in PvZ voor de Infestor buff, dan 1 verandering maakte de hele matchup totaal omgekeerd niet alleen door de infestor maar ook omdat zerg eindelijk door hadden hoe ze protoss deftig konden counteren.
(STOP DE 3DE....)
De nerf op Fungal is niet zo groot trouwens, het is beter imo het zij nu 3fungals ipv 2 voor een sentry te doden en 4 ipv 3 voor een stalker.


Maarja, als je als zerg elk spel hetzelfde speelt ook al scout je iets anders dan zal je uiteraard verliezen, dit is hetzelfde bij elk ander ras maar meer specifiek bij zerg.
Simpelweg omdat zerg zich makkelijker aanpast.
Zolang je scouting goed is.

Als voorbeeld:

in TvT was blueflame voor de patch geen slechte opener maar nu dat blueflame minder sterk is gaat het terug naar marine/tank.

Hetzelfde geld voor elk ras dat een buff of nerf krijgt je moet alles terug aanpassen.
Immortal voor protoss is nu terug enorm populair, wat zealot/immortal/archon zeer kost efficiënt maakt al hangt het ook hier vanaf wat je tegenstander doet.

Ik schrijf hier ook alleen maar neer wat de betere zergs mij meegeven.
Daarom is het goed dat je met mensen praat en samenspeelt om zo tot goede builds te komen die effectief zijn, macro gericht en met aanpassing naar jou speelstijl.

Nova533

Legacy Member
En over de deathball, akkoord dat het het lastig is om mee om te gaan.
Maar zoals ik zei, als ge protoss een 3de/4de onaangeraakt laat nemen dan maakt ge het uzelf alleen maar moeilijk.
Of ge weet da ge betere macro hebt, of ge werkt gewoon aan ne goeien timing zoals +1 burrowed roach en voorkomt die 3de zolang mogelijk terwijl ge zelf uw 4de neemt.
Als hij dan op 2base voor zen deathball ga, zullen zijn upgrades slecht zijn en zal hij niet snel kunnen remaxen.
Protoss die op 4base zit hebt ge als protoss minstens 10 tot 14 gates.

Het is een kwestie van voorkeur in speelstijl, maar dit is hoe het tegen mij uitgelegd werd door een zeer sterke zerg.
Maar ik begrijp het probleem ermee als ze tot die hoeveelheid bases komen.
Ikzelf speel zeer greedy als ik een FFE van een protoss zie, en stuur overlord in rond de 7min en de 9min.
De 7min is voor DT/void al scoutje dat aan de hoeveelheid sentries.
Scout op 9min is voor timing push zoals een 6/7gate.

Je hebt 44drones nodig voor een goede 2base eco (4gas) dit heb je vrij snel dan spam je 30 roach + borruw + 1weap + roach ups -> neem je 3de doe je
timing push -> kan je zijn 3de breken val terug -> neem 4de.
Kan je ze niet breken is je timing iets te laat.
De build voor protoss tegen dit is 5gate robo met Immortal blinkstalker en eventueel collossus.
Scout je dit, 20tal speelings burrow 1 roach bij de base zie je dat hij uit de base gaat counter de main me de lings.
Snipe 3de.

Zolang je een manier weet te vinden om de 3de base van protoss uit te stellen win je meeste ZvP spelletjes uiteraard zijn er uitzonderingen zoals all ins.
Maarja daar boei ik mij ni over, want die zie je meestal aankomen.


En de grote vraag is dan, wat als je de 3de niet kan breken?
Dan moet je macro goed zijn en moet je kost efficiënt traden vanaf je maxed bent.
Zijn comp scouten en daar de beste counter tegen maken.
Baneling drops gebruiken en zoveel economische schade toebrengen.
Doe je dit niet, dan is de kans op verlies groter.
Je zal nog wel winnen als je macro beter is of hij een fout maakt.
Maar beter kiezen voor zekerheid zeker:)

Bekijk het zo :
2 goede banebombs = 40probe kills
Protoss heeft ongeveer 75probes
-> 35 probes op 3/4base.

--> trade army
Zerg is remaxed voor protoss en protoss kan niet snel opbouwen omdat hij te weinig eco heeft.
= Win voor zerg tenzij je echt een grote fout maakt en bijvoorbeeld spore + spine op je expos te zetten en je door DTs gepakt wordt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan