Archief - Notariaat: voor- en tegenstanders

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LaCucaracha

Legacy Member
EDIT Plutus: de discussie inzake notariaat ontstaan in het Brutolonen-topic heb ik afgesplitst naar dit nieuwe topic. Gelieve de discussie hier verder te zetten ;) dank!

MrKend54l zei:
Maak maar eens een grote fout als arts, en kijk maar eens hoe weinig gevolgen dit heeft voor uw carrière.

Persoonlijk durf ik met een gerust hart te zeggen dat op vlak van totale jobinvulling een arts zijn loon echt wel gerechtvaardigd is. Als ik dan kijk naar ingenieurs en economen. Tsja dat is niet echt in verhouding. In het bedrijfsleven is er ook gewoon veel gedoogde onkunde. In ons bedrijf zetten ze zulke kaderleden op een zijspoor. Dikbetaalde job die 0,0 impact of meerwaarde heeft. Als arts kan je u dat niet permitteren om blunders aan elkaar te rijgen.

Er is wel een groot verschil he: die onkunde wordt niet met gemeenschapsgeld betaald... Dat is dé reden waarom zo kritisch wordt gekeken naar de artsenlonen: het feit dat die tarieven wettelijk vastgelegd en dus beschermd zijn.
Van mij mag een voetballer, trader, CEO zo veel verdienen als de markt vindt dat hij of zij waard is,maar van zodra dit met gemeenschapsgeld is en/of er een wettelijk monopolie/numerus clausus is, heb ik daar toch ook wel problemen mee en mag dit kritisch worden bekeken. Vandaar dat ik ook een hekel heb aan notarissen, dat vind ik nog 10 keren erger dan de artsen: hier is er ook sprake van een monopolie en vastgelegde tarieven, maar waar dat dit monopolie bij artsen logisch is gezien ze met gezondheidszorg bezig zijn, is dit bij notarissen niet het geval, vermits de overheid/advocaten al hun functies perfect kunnen overnemen.
En het ergste vanal: je kan er gewoon niet aan ontsnappen.

Wordt echt dringend tijd dat ze dit gaan afschaffen.

Bij de artsenlonen is de gemiddelde verloning van alle specialismen zeker gerechtvaardigd, alleen is die verdeling niet eerlijk en zou elk specialisme eigenlijk gelijkaardig moeten verloond worden. Dat heeft alleen maar voordelen, want dan hebben de studenten geneeskunde ook geen enkele financiële incentive om te kiezen voor de ene dan wel de andere specialisatie en gaan die tekorten - die je nu hebt in bepaalde specialiteiten omdat ze te weinig opbrengen- vanzelf verdwijnen.

Xeo Pablo

Legacy Member
LaCucaracha zei:
Vandaar dat ik ook een hekel heb aan notarissen, dat vind ik nog 10 keren erger dan de artsen: hier is er ook sprake van een monopolie en vastgelegde tarieven, maar waar dat dit monopolie bij artsen logisch is gezien ze met gezondheidszorg bezig zijn, is dit bij notarissen niet het geval, vermits de overheid/advocaten al hun functies perfect kunnen overnemen.
En het ergste vanal: je kan er gewoon niet aan ontsnappen.

Wordt echt dringend tijd dat ze dit gaan afschaffen.

Een notaris is wel een enorm gespecialiseerde jurist die tot de top van zijn vakgebied behoort. Elk jaar mogen de beste 50 van de theoretische en mondelinge examens jn Vlaanderen maar beginnen, na 6 jaar studies + minstens 3 jaar stage.

Een gewone advocaat kan dat niet, en de overheid al zeker niet.

LaCucaracha

Legacy Member
Xeo Pablo zei:
Een notaris is wel een enorm gespecialiseerde jurist die tot de top van zijn vakgebied behoort. Elk jaar mogen de beste 50 van Vlaanderen maar beginnen.

Een gewone advocaat kan dat niet, en de overheid al zeker niet.

Voor standaard vastgoedaktes heb je geen enorm gespecialiseerde jurist nodig, want dat is grotendeels bandwerk en bestaat vooral uit allerhande gegevens opvragen bij de overheid en die dan in een template verwerken. En daarvoor betaal je dan een zeer royaal ereloon ( dat een percentage is van de waarde van het verkochte pand ---> $$$$) + nog eens "aktekosten" (= verkapt ereloon, want ligt veel hoger dan hun reële kosten en je krijgt niets terug)
Om van een kredietakte nog maar te zwijgen, dat is al helemaal copy paste van de kreidetovereenkomst met de bank.

Idem voor een oprichtingsakte van een vennootschap/ Eeen kapitaalsvermindering/kapitaalsverhoging. Dat zijn poepsimpele standaardaktes waarvoor je +1500 € kwijt bent.

Alles wat met vastgoed en vennootschapsaktes te maken heeft kan je perfect overlaten aan respectievelijk de overheid en een advocatenkantoor.

Je zegt het goed: notarissen zijn gespecialiseerd in familaal (vermogens) recht en schenk- en erfrecht. Rechtstakken waarvoor een goede adviesverstrekking op maat nodig is.
Dat zou hun core business moeten zijn: schenkingsaktes op maat, opmaak van testamenten, aangifte in de erfbelasting, successieplanning. Activiteiten waar de concurrentie met advocaten en legal consultants dan volop kan spelen.

Alleen zouden ze dan geen 25-50k netto per maand binnenrijven natuurlijk, maar eerder 1/5 daarvan...

Enter hun vetbetaalde monopolieactiviteiten waar ze het overgrote deel van hun inkomsten uit halen : vastgoedaktes, onroerende schenkingsaktes, vennootschapsaktes. Stuk voor stuk aktes waar heel veel mensen mee in aanraking komen en waarvoor je bij de notaris MOET passeren en waar de tarieven wettelijk vastgelegd zijn.
Dan is het geld binnenrijven natuurlijk, op kosten van iedereen.

Overigens die "enorm gespecialiseerde jurist" doet niet veel meer dan de akte met een half oog nalezen en ze voorlezen. Het voorbereidend werk wordt gedaan door personeel dat lang niet altijd juridisch geschoold is ( want dan blijft er netto minder poen voor mijnheer de notaris over natuurlijk).
Bij een gespecialiseerd advocatenkantoor heb je tenminste de garantie dat je dossier door een jurist werd behandeld.

En ja ik heb zelf rechten gedaan en ja ik weet van verschillende mensen hoe het er bij een notariaat aan toe gaat:)

Interessant artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...ige, maar,procent van het volledige notariaat.

Xeo Pablo

Legacy Member
janusderoose zei:
Exact dit.

De ctrl en c toetsen moeten om onbekende redenen bijna jaarlijks vervangen worden bij de keyboards van de notariaatsmedewerkers.

Hakken over de sloot rechtenstudenten kunnen perfect notaris worden.
En dat papa notaris is, garandeert quasi een notarisplaats.

Kortom, alle clichés kloppen hier :)

Dat klopt echt helemaal niet, dat is iets van de vorige eeuw. Het notarisexamen is in dezelfde categorie van de magistratuurexamens. De beste 50 mogen maar beginnen, als je daar door geraakt ben je gewoon een top jurist.

Nineshots

Legacy Member
janusderoose zei:
Exact dit.

De ctrl en c toetsen moeten om onbekende redenen bijna jaarlijks vervangen worden bij de keyboards van de notariaatsmedewerkers.

Hakken over de sloot rechtenstudenten kunnen perfect notaris worden.
En dat papa notaris is, garandeert quasi een notarisplaats.

Kortom, alle clichés kloppen hier :)
Dat examen is toch wel niet zo simpel hoor.

Xeo Pablo zei:
Een notaris is wel een enorm gespecialiseerde jurist die tot de top van zijn vakgebied behoort. Elk jaar mogen de beste 50 van de theoretische en mondelinge examens jn Vlaanderen maar beginnen, na 6 jaar studies + minstens 3 jaar stage.

Een gewone advocaat kan dat niet, en de overheid al zeker niet.
Nochtans heb ik toch al slechte notarissen tegengekomen. Zelfs eens een advies van dit forum mogen uitleggen aan de notaris die uit de lucht kwam gevallen dat er een bepaalde mogelijkheid bestond.
Er zitten zeker goeie bij, maar dat examen die ze ooit in een ver verleden gedaan hebben wilt niet per se zeggen dat ze heel hun carrière top zijn.

PLCman

Legacy Member
Volledig akkoord met wat mac bc zegt: lonen van artsen zijn totaal van de pot gerukt. (En het loon van ingenieurs moet omhoog :D).

Wat lacucaracha zegt, ook: het werk dat de notarissen doen kan perfect door iemand bijvoorbeeld van de gemeente gedaan worden. Het is walgelijk dat zoiets kunstmatig in stand gehouden wordt.

Xeo Pablo

Legacy Member
LaCucaracha zei:
Voor standaard vastgoedaktes heb je geen enorm gespecialiseerde jurist nodig, want dat is grotendeels bandwerk en bestaat vooral uit allerhande gegevens opvragen bij de overheid en die dan in een template verwerken. En daarvoor betaal je dan een zeer royaal ereloon ( dat een percentage is van de waarde van het verkochte pand ---> $$$$) + nog eens "aktekosten" (= verkapt ereloon, want ligt veel hoger dan hun reële kosten en je krijgt niets terug)
Om van een kredietakte nog maar te zwijgen, dat is al helemaal copy paste van de kreidetovereenkomst met de bank.

Idem voor een oprichtingsakte van een vennootschap/ Eeen kapitaalsvermindering/kapitaalsverhoging. Dat zijn poepsimpele standaardaktes waarvoor je +1500 € kwijt bent.

Alles wat met vastgoed en vennootschapsaktes te maken heeft kan je perfect overlaten aan respectievelijk de overheid en een advocatenkantoor.

Je zegt het goed: notarissen zijn gespecialiseerd in familaal (vermogens) recht en schenk- en erfrecht. Rechtstakken waarvoor een goede adviesverstrekking op maat nodig is.
Dat zou hun core business moeten zijn: schenkingsaktes op maat, opmaak van testamenten, aangifte in de erfbelasting, successieplanning. Activiteiten waar de concurrentie met advocaten en legal consultants dan volop kan spelen.

Alleen zouden ze dan geen 25-50k netto per maand binnenrijven natuurlijk, maar eerder 1/5 daarvan...

Enter hun vetbetaalde monopolieactiviteiten waar ze het overgrote deel van hun inkomsten uit halen : vastgoedaktes, onroerende schenkingsaktes, vennootschapsaktes. Stuk voor stuk aktes waar heel veel mensen mee in aanraking komen en waarvoor je bij de notaris MOET passeren en waar de tarieven wettelijk vastgelegd zijn.
Dan is het geld binnenrijven natuurlijk, op kosten van iedereen.

Overigens die "enorm gespecialiseerde jurist" doet niet veel meer dan de akte met een half oog nalezen en ze voorlezen. Het voorbereidend werk wordt gedaan door personeel dat lang niet altijd juridisch geschoold is ( want dan blijft er netto minder poen voor mijnheer de notaris over natuurlijk).
Bij een gespecialiseerd advocatenkantoor heb je tenminste de garantie dat je dossier door een jurist werd behandeld.

En ja ik heb zelf rechten gedaan en ja ik weet van verschillende mensen hoe het er bij een notariaat aan toe gaat:)

Interessant artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...ige, maar,procent van het volledige notariaat.

Dat hangt ervan af. Je hebt geen notaris nodig om je naam of de ligging van het goed en de prijs in te vullen. Als er op vlak van openstaanse schulden, bodem of stedenbouw iets niet in orde is heb je wel een specialist nodig. Dat zijn de zaken waar met meer dan een half oog naar gekeken wordt, en de notaris een zware aansprakelijkheid voor draagt.

Voor veel mensen is de aankoop van een woning een enorme investering. Het is echt wel belangrijk dat alles in orde is, of die mensen zijn gewoon geruïneerd.

Een gewone overheidsbediende is zeker niet de juiste persoon daarvoor.

Het systeem in België is ook zo dat iedereen het fundamenteel recht heeft om een testament of een huwelijkscontract op te stellen. Die akten worden bewust heel goedkoop gehouden. Dat wordt dan gecompenseerd in de vastgoeddossiers.
Met familiale dossiers kan je in het Belgische systeem geen kantoor draaiende houden.

De situatie zou volgens mij niet veranderen door te werken met advocaten. Een advocaat is ook duur, en die zal ook geen tijd of zin hebben in het bandwerk gedeelte en er personeeel voor beginnen aannemen.
Voor onroerend goed heb je publiciteit bij de overheid nodig, dus mag je bij hen toch nog eens passeren voor de formaliteiten en bijhorende administratiekosten.
Dan krijg je gewoon het huidge systeem, maar met minder bekwame juristen.

In Nederland staat er trouwens geen beperking op het aantal notarissen en kiezen ze zelf hun kosten. Resultaat: de prijzen zijn hetzelfde gebleven, en de beste kantoren zijn nog meer beginnen vragen aan hun rijke cliënten.

sandervdw

Legacy Member
Xeo Pablo zei:
Dat hangt ervan af. Je hebt geen notaris nodig om je naam of de ligging van het goed en de prijs in te vullen. Als er op vlak van openstaanse schulden, bodem of stedenbouw iets niet in orde is heb je wel een specialist nodig. Dat zijn de zaken waar met meer dan een half oog naar gekeken wordt, en de notaris een zware aansprakelijkheid voor draagt.

Voor veel mensen is de aankoop van een woning een enorme investering. Het is echt wel belangrijk dat alles in orde is, of die mensen zijn gewoon geruïneerd.

Een gewone overheidsbediende is zeker niet de juiste persoon daarvoor.

Het systeem in België is ook zo dat iedereen het fundamenteel recht heeft om een testament of een huwelijkscontract op te stellen. Die akten worden bewust heel goedkoop gehouden. Dat wordt dan gecompenseerd in de vastgoeddossiers.
Met familiale dossiers kan je in het Belgische systeem geen kantoor draaiende houden.

De situatie zou volgens mij niet veranderen door te werken met advocaten. Een advocaat is ook duur, en die zal ook geen tijd of zin hebben in het bandwerk gedeelte en er personeeel voor beginnen aannemen.
Voor onroerend goed heb je publiciteit bij de overheid nodig, dus mag je bij hen toch nog eens passeren voor de formaliteiten en bijhorende administratiekosten.
Dan krijg je gewoon het huidge systeem, maar met minder bekwame juristen.

In Nederland staat er trouwens geen beperking op het aantal notarissen en kiezen ze zelf hun kosten. Resultaat: de prijzen zijn hetzelfde gebleven, en de beste kantoren zijn nog meer beginnen vragen aan hun rijke cliënten.

Nochtans stond onze akte vol fouten. Letterlijk verkeerd adres (gekopieerd van vorige akte), vol met data die niet klopten (ook gekopieerd)...
Je moet een notaris niet vervangen door een overheidsbediende, je moet ze vervangen door een vrij simpel computerprogramma.

zarathustra

Legacy Member
Xeo Pablo zei:
Dat hangt ervan af. Je hebt geen notaris nodig om je naam of de ligging van het goed en de prijs in te vullen. Als er op vlak van openstaanse schulden, bodem of stedenbouw iets niet in orde is heb je wel een specialist nodig. Dat zijn de zaken waar met meer dan een half oog naar gekeken wordt, en de notaris een zware aansprakelijkheid voor draagt.

Voor veel mensen is de aankoop van een woning een enorme investering. Het is echt wel belangrijk dat alles in orde is, of die mensen zijn gewoon geruïneerd.

Een gewone overheidsbediende is zeker niet de juiste persoon daarvoor.

Het systeem in België is ook zo dat iedereen het fundamenteel recht heeft om een testament of een huwelijkscontract op te stellen. Die akten worden bewust heel goedkoop gehouden. Dat wordt dan gecompenseerd in de vastgoeddossiers.
Met familiale dossiers kan je in het Belgische systeem geen kantoor draaiende houden.

De situatie zou volgens mij niet veranderen door te werken met advocaten. Een advocaat is ook duur, en die zal ook geen tijd of zin hebben in het bandwerk gedeelte en er personeeel voor beginnen aannemen.
Voor onroerend goed heb je publiciteit bij de overheid nodig, dus mag je bij hen toch nog eens passeren voor de formaliteiten en bijhorende administratiekosten.
Dan krijg je gewoon het huidge systeem, maar met minder bekwame juristen.

In Nederland staat er trouwens geen beperking op het aantal notarissen en kiezen ze zelf hun kosten. Resultaat: de prijzen zijn hetzelfde gebleven, en de beste kantoren zijn nog meer beginnen vragen aan hun rijke cliënten.

En in Noorwegen zijn notarissen onbestaande, dat is gewoon iets dat door de staat gedaan wordt, kost zeer weinig.

wat jij zegt is gewoon een probleem dat gemaakt is om het dan te kunnen oplossen.

Xeo Pablo

Legacy Member
janusderoose zei:
Openstaande schulden nagaan?
Bodemattest aanvragen?
Weet je wat een notaris daar zelf aan doet? 0,0.
Gewoon online aanvragen bij de bevoegde overheidsdienst of databank.
Duurt geen 5 min.

Aansprakelijkheid? Zware verantwoordelijkheid?
Kan je eens cijfers geven van het aantal failliete of zelfs eenmalig verlieslatende notariskantoren in de laatste 20 jaar?
Je zal zien dat het risico of aansprakelijkheid voor een notariskantoor in de praktijk nihil is.


Waarom niet gewoon iemand die diploma rechten en notariaat heeft?



Testament kost 300 euro. Huwelijksakte meestal meer.
Denk je dat daar meer dan 2 uur werk in kruipt voor een notaris?
Ik vind anders genoeg volk die voor >100 euro per uur wil werken...
En dat zijn dan nota bene de goedkope 'prul akten' die notarissen er bij nemen omdat het moet.




Waar haal je dat?
De prijzen zijn de eerste paar jaar na de vrijmaking in 1999 gedaald vr vastgoed, gestegen voor de andere. (Aanbod was hetzelfde op korte termijn, gestegen vraag vr familiale akten).
Daarna een daling over de hele lijn.

Nu heb je zelfs online notaris prijsvergelijkers voor elk soort akte.
Prijzen voor standaard akten zijn gekelderd.

Voor gespecialiseerd maatwerk zal je meer betalen, maar dat is hier ook zo als je naar Tiberghien gaat om uw internationale vermogensplanning uit te tekenen.
Daarvoor gebruik je hier ook geen notaris.

Als alles in orde is zal daar weinig werk aan zijn, als er iets niet in orde is zal er een hoop werk in kruipen. Niet elk onroerend goed is volledig in orde met alles.

De notaris moet echt wel veel betalen bij fouten. Onlangs nog gehoord van een gemiste hypotheek, en daar komt de verzekering niet voor tussen. Dat kost je ineens duizenden euro's. Logisch natuurlijk want dat is een grote fout, maar je draagt als notaris wel die verantwoordelijkheid bij elk dossier.

Mensen met een rechtendiploma en/of manama werken nu ook al bij de notaris. Die gaan bij de overheid of advocatenkantoor of dergelijke niet minder kosten.

In een testament kruipt zeker meer werk. Je hebt al een eerste gesprek bij de notaris, dan moet het nog opgesteld worden, en daarna ga je nog eens tekenen met 2 getuigen erbij (die ook iets krijgen voor hun tijd). Dan moet je eigenlijk nog je secretaresse betalen en alle formaliteiten.

Je zegt het zelf, in Nederland zijn de familiale akten gestegen en vastgoed gedaald. Gedaald, niet gekelderd. We spreken nog altijd over duizenden euro's bij een aankoop met krediet. Totale plaatje van alle dossiers zal quasi gelijk zijn. In België kiest men om de familiale akten te beschermen en goedkoop te houden.

Xeo Pablo

Legacy Member
zarathustra zei:
En in Noorwegen zijn notarissen onbestaande, dat is gewoon iets dat door de staat gedaan wordt, kost zeer weinig.

wat jij zegt is gewoon een probleem dat gemaakt is om het dan te kunnen oplossen.

Dat klopt niet, in Noorwegen is er een notary public volgens Engels systeem voor de handtekeningen te authenticeren en dergelijke. De vastgoedexpert die het inhoudelijk dossier doet krijgt 1 à 2,5% commissie. Dat is meer dan de notaris in België.

zarathustra

Legacy Member
Xeo Pablo zei:
Dat klopt niet, in Noorwegen is er een notary public volgens Engels systeem voor de handtekeningen te authenticeren en dergelijke. De vastgoedexpert die het inhoudelijk dossier doet krijgt 1 à 2,5% commissie. Dat is meer dan de notaris in België.

Maar, je kan het wel volledig zelf doen wat voor 99% van de normale gevallen geen probleem is en dan vervalt die kost dus

beryl

Legacy Member
Xeo Pablo zei:
Als alles in orde is zal daar weinig werk aan zijn, als er iets niet in orde is zal er een hoop werk in kruipen. Niet elk onroerend goed is volledig in orde met alles.

De notaris moet echt wel veel betalen bij fouten. Onlangs nog gehoord van een gemiste hypotheek, en daar komt de verzekering niet voor tussen. Dat kost je ineens duizenden euro's. Logisch natuurlijk want dat is een grote fout, maar je draagt als notaris wel die verantwoordelijkheid bij elk dossier.

Mensen met een rechtendiploma en/of manama werken nu ook al bij de notaris. Die gaan bij de overheid of advocatenkantoor of dergelijke niet minder kosten.

In een testament kruipt zeker meer werk. Je hebt al een eerste gesprek bij de notaris, dan moet het nog opgesteld worden, en daarna ga je nog eens tekenen met 2 getuigen erbij (die ook iets krijgen voor hun tijd). Dan moet je eigenlijk nog je secretaresse betalen en alle formaliteiten.

Je zegt het zelf, in Nederland zijn de familiale akten gestegen en vastgoed gedaald. Gedaald, niet gekelderd. We spreken nog altijd over duizenden euro's bij een aankoop met krediet. Totale plaatje van alle dossiers zal quasi gelijk zijn. In België kiest men om de familiale akten te beschermen en goedkoop te houden.


Als de prijs toch hetzelfde is waarom zijn ze er dan zo op gebrand om hun monopolie en hun vaste opgelegde prijzen te behouden. Als dit toch de marktprijzen zijn die je voor dit werk zou krijgen zou het voor hen toch veel beter zijn om alles gewoon vrij te laten? Dan kan niemand nog kritiek geven.

Notarissen zijn in België de best verdienende beroepsgroep en het is ook de enige beroepsgroep die erin geslaagd is z'n inkomen zo hard te laten betonneren door de staat, da's geen toeval. Het is niet alsof notarissen de hoogste toegevoegde waarde in onze maatschappij creëeren of dat ze het moeilijkste werk hebben (al wil ook niet zeggen dat het makkelijk is). Cijferberoepers zoals accountants en belastingconsulenten hebben bijvoorbeeld ook een stage van drie jaar met erna zware examens waar veel mensen gewoon niet doorgeraken. Die verdienen nadien bijlange niet wat notarissen verdienen, ze hebben nochtans een heel gelijkaardig traject afgelegd en qua kunde zal het niveau ook niet veel schelen.

Die bescherming van het beroep en de vaste prijszetting is er om het extreem hoge inkomen van de notaris te beschermen, zo'n prijszetting zou eigenlijk alleen mogen bestaan om consumenten te beschermen en hier doet het het omgekeerde.

Ik vind het eigenlijk wat hallucinant dat zo'n duidelijke oneerlijkheid waar de gewone bevolking zwaar moet betalen aan iemand's persoonlijke rekening, vaak op het moment dat ze dat geld heel hard zelf kunnen gebruiken zoals bij de aankoop van onroerend goed, politiek niet meer tractie krijgt. Het is uiteraard niet de hoofdoorzaak van hoge vastgoedprijzen maar het is wel heel bitter dat dat er nog eens bovenop komt. Het parlement keurt blijkbaar nog liever belastingverlagingen goed voor registratierechten dan dat ze iets doet aan de compleet scheefgetrokken wetgeving doet rond de vergoeding van notarissen.

sandervdw

Legacy Member
beryl zei:
Als de prijs toch hetzelfde is waarom zijn ze er dan zo op gebrand om hun monopolie en hun vaste opgelegde prijzen te behouden. Als dit toch de marktprijzen zijn die je voor dit werk zou krijgen zou het voor hen toch veel beter zijn om alles gewoon vrij te laten? Dan kan niemand nog kritiek geven.

Notarissen zijn in België de best verdienende beroepsgroep en het is ook de enige beroepsgroep die erin geslaagd is z'n inkomen zo hard te laten betonneren door de staat, da's geen toeval. Het is niet alsof notarissen de hoogste toegevoegde waarde in onze maatschappij creëeren of dat ze het moeilijkste werk hebben (al wil ook niet zeggen dat het makkelijk is). Cijferberoepers zoals accountants en belastingconsulenten hebben bijvoorbeeld ook een stage van drie jaar met erna zware examens waar veel mensen gewoon niet doorgeraken. Die verdienen nadien bijlange niet wat notarissen verdienen, ze hebben nochtans een heel gelijkaardig traject afgelegd en qua kunde zal het niveau ook niet veel schelen.

Die bescherming van het beroep en de vaste prijszetting is er om het extreem hoge inkomen van de notaris te beschermen, zo'n prijszetting zou eigenlijk alleen mogen bestaan om consumenten te beschermen en hier doet het het omgekeerde.

Ik vind het eigenlijk wat hallucinant dat zo'n duidelijke oneerlijkheid waar de gewone bevolking zwaar moet betalen aan iemand's persoonlijke rekening, vaak op het moment dat ze dat geld heel hard zelf kunnen gebruiken zoals bij de aankoop van onroerend goed, politiek niet meer tractie krijgt. Het is uiteraard niet de hoofdoorzaak van hoge vastgoedprijzen maar het is wel heel bitter dat dat er nog eens bovenop komt. Het parlement keurt blijkbaar nog liever belastingverlagingen goed voor registratierechten dan dat ze iets doet aan de compleet scheefgetrokken wetgeving doet rond de vergoeding van notarissen.

Het is wel de hoofdoorzaak van het immobiliseren van de Belgische bevolking waardoor mensen steeds verdere woon-werkafstanden moeten doen. En dit drijft de vastgoedprijzen omhoog.
Ik denk dat je impact van die hoge kosten onderschat ;).

LaCucaracha

Legacy Member
Xeo Pablo zei:
Dat hangt ervan af. Je hebt geen notaris nodig om je naam of de ligging van het goed en de prijs in te vullen. Als er op vlak van openstaanse schulden, bodem of stedenbouw iets niet in orde is heb je wel een specialist nodig. Dat zijn de zaken waar met meer dan een half oog naar gekeken wordt, en de notaris een zware aansprakelijkheid voor draagt.

Voor veel mensen is de aankoop van een woning een enorme investering. Het is echt wel belangrijk dat alles in orde is, of die mensen zijn gewoon geruïneerd.

Een gewone overheidsbediende is zeker niet de juiste persoon daarvoor.

Het systeem in België is ook zo dat iedereen het fundamenteel recht heeft om een testament of een huwelijkscontract op te stellen. Die akten worden bewust heel goedkoop gehouden. Dat wordt dan gecompenseerd in de vastgoeddossiers.
Met familiale dossiers kan je in het Belgische systeem geen kantoor draaiende houden.

De situatie zou volgens mij niet veranderen door te werken met advocaten. Een advocaat is ook duur, en die zal ook geen tijd of zin hebben in het bandwerk gedeelte en er personeeel voor beginnen aannemen.
Voor onroerend goed heb je publiciteit bij de overheid nodig, dus mag je bij hen toch nog eens passeren voor de formaliteiten en bijhorende administratiekosten.
Dan krijg je gewoon het huidge systeem, maar met minder bekwame juristen.

In Nederland staat er trouwens geen beperking op het aantal notarissen en kiezen ze zelf hun kosten. Resultaat: de prijzen zijn hetzelfde gebleven, en de beste kantoren zijn nog meer beginnen vragen aan hun rijke cliënten.

Alles wat JanusDeRoose hieronder zegt is gewoon 100% juist.

Het probleem is dat voor de aktes waar zeer veel mensen ooit wel eens in zijn leven mee wordt geconfronteerd (vastgoedaktes, kredietaktes, vennootschapsaktes ) ze EN een monopolie hebben EN een zeer royale vergoeding krijgen. Je kan er dus gewoon niet aan ontsnappen en dat is echt manifest in strijd met de vrije marktprincipes.
Als ik zou mogen kiezen, ik zou voor mijn aankoopakte alle checks zelf doen ( overgrote deel is toch gewoon info opvragen van de gemeente) en het finaal ontwerp eens laten nalezen door een advocaat vastgoedrecht. Dat kost dan misschien 1000 €, maar je hebt tenminste de keuze om die 1000 € al dan niet uit te geven.

Van dat "fundamenteel recht om om een testament of huwelijkscontract op te stellen" maakt slechts een fractie van de mensen gebruik. En voor het overgrote deel van de mensen gaat het dan effectief om standaardclausules wat copy paste is. Dus dan is zelfs die paar honderd euro nog steeds royaal vergoed. Die compenseren dan ook ruimschoots die zeldzame "spitstechnologie aktes" waar wat meer tijd zou inkruipen . En zoals hieronder ook al gezegd: bij zo'n aktes gaat het over de echt grote vermogens en die gaan echt niet naar mijnheer de notaris gaan maar naar een specialist terzake, zoals Tiberghien e.d.

Wat je zegt over Nederlandse aktes kan ik uit eerste hand tegenspreken: familielid heeft in het kader van successieplanning een. schenking voor een NL notaris gedaan. De vermogensplannen kende toevallig een NL notaris die zeer goed en zeer flexibel was. Voor de schenkingsakte (zeer eenvoudig, letterlijk overnemen van het ontwerp van de vermogensplanner) zou het totale tarief 1500 € zijn.
Familielid vroeg aan mij of dat normale prijzen waren. Ik had er geen idee van, maar wist wel dat de markt vrij was, dus ik heb gewoon random een 5 tal notarissen in de grensstreek aangeschreven en 1 notaris vroeg 700 € --> minder dan de helft dus!
Was overigens zeer goede service, waarbij ze zelfs nog enkele inhoudelijke suggesties deden naar verluid.

Of de notaris de geschikte persoon is voor wat hij doet, daar kan je over discussiëren, maar niet over de tarieven: die moeten echt vrijgemaakt worden. En zorg er dan voor dat notarissen ieder jaar een bekwaamheidstest moeten blijven doen, want ze zijn effectief met belangrijke zaken bezig. Zo blijft de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd, maar tenminste aan een eerlijke prijs.
Voor iedereen beter dus. Een Porsche meer of minder zal het nu ook niet maken zeker;)

phate_13

Legacy Member
Laat me er ook aan toevoegen dat ook banken hier enorm van profiteren.

Door de hoge kost om een hypothecaire lening te laten registereren, moet niet zo'n scherpe tarieven hanteren voor klanten die een herziening van een lening willen.

LaCucaracha

Legacy Member
phate_13 zei:
Laat me er ook aan toevoegen dat ook banken hier enorm van profiteren.

Door de hoge kost om een hypothecaire lening te laten registereren, moet niet zo'n scherpe tarieven hanteren voor klanten die een herziening van een lening willen.

Absoluut, al zijn het niet enkel registratie - en handlichtingskosten, maar ook vooral het ereloon en aktekosten die het kostenplaatje zo doen oplopen.

ThekillingGoku

Legacy Member
LaCucaracha zei:
Absoluut, al zijn het niet enkel registratie - en handlichtingskosten, maar ook vooral het ereloon en aktekosten die het kostenplaatje zo doen oplopen.

Ik ken slechts heel weinig mensen die in BE bereid zullen zijn te verhuizen voor het werk als ze eigenaar zijn van hun woning.
Die extra kosten, van de belastingen tot de erelonen om dit te bekostigen verdien je nl. nooit meer terug.

Als het dan echt écht nodig is om 100km heen & weer te bollen voor uw nieuwe job ... dan doe je dat nog liever dan dat je 90 km verder gaat wonen.

Er zijn zeker mensen die verhuizen, ook al zijn ze eigenaar van hun woning. Maar dan is dat meestal niet voor zo'n 'tijdelijke' reden als een job.
Eerder nen trouw en je gaat samen een huis kopen ergens anders of je bent het letterlijk beu waar je nu zit en wil mss een 'upgrade'.
Maar voor uw werk? Who knows ... binnen 2j kan je mss terug verhuizen als het u daar niet al te veel aan staat.

Duuuus ... om de paar jaar terug schrijven & erelonen afdokken? Voor een opslag van een paar euro per maand? ... ... ... naaaah! :tongue:
Niet te vergeten dat je bij nieuwbouw sowieso een deel van de BTW zult moeten slikken. Op een paar jaar tijd win je die 21% echt niet terug op uwen eigendom.

Anyway ... ik moet altijd eens goed lachen als men weer eens af komt met het sprookje van 'ge moet maar verhuizen voor uw werk, tis toch gemakkelijk'.

LaCucaracha

Legacy Member
Zijn hier eigenlijk mensen die in een notariaat werken/gewerkt hebben?

Hawk

Legacy Member
LaCucaracha zei:
Zijn hier eigenlijk mensen die in een notariaat werken/gewerkt hebben?
Ik heb rechten + manama notariaat gedaan en meer dan 5 jaar in het notariaat gewerkt (tot vorig jaar).

Ik zal vanavond de thread eens lezen en mijn gedacht posten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan