Archief - Bitcoin deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Senseo

Legacy Member
Het was gestegen naar 10K. Binnen een uur gezakt naar 9500. Dus ik dacht, het zal meer zakken dus verkocht ik. Helaas pindakaas, sindsdien bleef het maar stijgen..
Is die segwit 2x nu door gegaan of niet?

Anoniem13

Legacy Member
Senseo zei:
Het was gestegen naar 10K. Binnen een uur gezakt naar 9500. Dus ik dacht, het zal meer zakken dus verkocht ik. Helaas pindakaas, sindsdien bleef het maar stijgen..
Is die segwit 2x nu door gegaan of niet?
Nee

tonightwedance

Legacy Member
P4man zei:
I beg to differ.
Decentrale blockchains van vandaag hebben een gigantische overhead. De nodes, de mining, de bandbreedte om elke transactie van een ieder ooit naar elke node te sturen en door iedereen te laten verifieren.
Centrale, permissioned blockchains hebben beduidend minder overhead, maar nog altijd op zijn minst vergelijkbaar met klassieke systemen.
Om een centraal, Paypal achtig systeem te kunnen doen draaien heb je in principe niet veel meer nodig dan 1 goeie database server. Een 5 jaar oude oracle server kan miljoenen transacties per seconden verwerken.



Ja, maar ik ben niet overtuigd dat ze veel bijbrengen voor de "unbanked" van vandaag.

Sorry kmoest mijn antwoord beetje verduidelijken. PoS blockchains hebben weinig overhead. PoW is uiteraard waanzin. Met pos word eigenlijk gewoon bestaande computerkracht en computercapaciteit (naargelang de blockchain goed schaalt naar miljlenen gebruikers natuurlijk) aangesproken, met een minimale kost. Daartegenover staat een gigantische verbetering in veiligheid ivg met uw 5 jaar oude oracle server. Geen centraal punt van failure etc etc.

Slayerbe

Legacy Member
Gerucht gaat de ronde dat Nicehash (een gekende mining pool waarop hashrate kan gekocht/verkocht worden voor zowat alle cryptocurrencies en die uitbetaald in bitcoins) "gehackt" is voor meer dan 4400BTC naar dit adres: https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/12VkDG5PSo5Qh6Lzjje72eCvVwrTwdiuFK en uiteindelijk naar https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ahVh6H4t6jh1mB4rq. Totale waarde $60M :x

Lijkt me weer een goed voorbeeld waarom je cryptocurrencies best in eigen beheer (en dan nog liefst offline) bewaard.

P4man

Legacy Member
tonightwedance zei:
Sorry kmoest mijn antwoord beetje verduidelijken. PoS blockchains hebben weinig overhead. PoW is uiteraard waanzin. Met pos word eigenlijk gewoon bestaande computerkracht en computercapaciteit (naargelang de blockchain goed schaalt naar miljlenen gebruikers natuurlijk) aangesproken, met een minimale kost.

Nope. PoS vereist nog steeds even veel bandbreedte en rekenkracht voor de nodes. Potentieel zelfs veel meer. Je hebt geen PoW mining farms meer nodig, maar so what, die gaan toch niet in Zimbabwe staan. PoS is overigens een enorm compromis in decentralisatie en veiligheid ivgl met PoW.

Daartegenover staat een gigantische verbetering in veiligheid ivg met uw 5 jaar oude oracle server. Geen centraal punt van failure etc etc.

Denk je echt dat we een paar miljard "unbanked" mensen hebben omdat er een te groot security probleem is met gecentraliseerd (online) bankieren of paypal ?
2 miljard mensen hebben geen toegang tot financiele dienstverlening. 4 miljard mensen hebben geen toegang tot het internet.
Ik zie echt niet goed welk probleem crypto oplost voor die mensen.

P4man

Legacy Member
dacuba zei:
Omdat Paypal een private onderneming is. Als je in een land woont waar je bvb geen kredietkaart (of identiteitsbewijs) kan voorleggen, kan je niet terecht bij Paypal. Om nog maar te zwijgen over het confisqueren van fondsen.

Ik bedoel paypal niet letterlijk. Ik bedoel een gecentraliseerde digitale financiële dienstverlening. Crypto help niet als de mensen geen computer, smartphone of internet hebben. Dat lijkt me een groter probleem dan geen ID kaart te hebben. Paypal kan je overigens zo ver ik weet perfect gebruiken zonder ID of bankrekening voor kleine bedragen. En zelfs als dat niet zo zou zijn, is dat geen technisch probleem waarvoor we crypto als oplossing nodig hebben.

P4man

Legacy Member
dacuba zei:
Bij elke gecentraliseerde financiële dienstverlening hang je af van een private onderneming die niet enkel je fondsen kan blokkeren, maar beslist wat er met jouw geld (niet) gebeurt. (Zoals er nu banken zijn die het niet toestaan om naar crypto exchanges te overschrijven) Crypto kan je daarentegen met een gsm van 20$ beheren, wat binnen nu en een aantal jaar makkelijker te krijgen gaat zijn (en goedkoper) dan een paspoort. Het geeft uw geld dezelfde vrijheid die informatie dankzij het internet kreeg.

Dat zijn zaken die jij en ik belangrijk vinden. Maar het is toch niet zo dat we miljarden mensen hebben zonder bankrekening omdat al die mensen schrik hebben dat een bank hun overschrijvingen naar wikileaks gaat blokkeren. Daarentegen gaat de nood aan een internet connectie, $5 transactie fees en de problemen van adequaat beveiligen en backupen van hun private keys, een veel groter probleem zijn. Die "banking the unbanked" vind ik echt zo'n Roger Ver utopie. We kunnen het vandaag ondanks onze high end infrastructuur maar amper doen werken voor een handvol nerdy kattenverzamelaars.

Je mag echt niet vergeten dat wij in het Westen een heel hoge standaard gewend zijn, die voor het grootste deel van de wereld niet geldt. En ja, ik denk dat crypto (bitcoin) op dit moment de eerste échte globale munt is die voor iedereen aan te kopen is, zonder tussenkomst van een overheid.

Hoe koopt een Ethiopische nomaad zonder bankrekening bitcoin?

Dát potentieel alleen al is enorm. Voorbeeld in casu: ik zat vorige maand in Canada. Als ik daar gewerkt had (zelfstandige) moest ik een exchange rate incalculeren, een aantal weken tot de betaling van een Canadese bank op de mijne staat, met nog eventueel een blokkering van fondsen omdat het van een onbekende afzender komt. In crypto zou dat in ettelijke seconden/minuten op mijn rekening staan. Als jij morgen 100€ naar een Derde Wereldland wil sturen heb je hetzelfde probleem, maar dan mét gigantische transactiekosten.

Dat zijn vooral implementatie en/of regelgevende problemen, geen fundamentele of technische problemen. Er is geen enkele technische reden dat een centrale oplossing dagen of weken zou moeten duren. In tegendeel, puur technische gezien zou dat (veel) sneller moeten kunnen werken dan eender welke decentrale crypto oplossing vandaag. Waarom is ripple zoveel sneller dan bitcoin? Omdat het gecentraliseerd is. En tot op zekere hoogte kan dat nu ook al voor klassiek bankieren, neem nu Payconiq. Voor internationale betalingen, is het probleem vooral regelgeving, en vandaag omzeilen we die gewoon met crypto. Is dat echt onze grote troef voor ontwikkelingslanden? Dat we regels kunnen omzeilen? Ofwel gaat dat niet blijven kunnen of mogen, ofwel gaat die regelgeving flexibeler worden voor gecentraliseerde oplossingen. Maar je 1 biljoen market cap projectie hierop gebaseerd is, zou ik toch nog eens nadenken.

Leopold1964

Legacy Member
Vrijdag besloten om te wachten op een drop... Dik miskeken precies. Denken jullie dat er nog een drop aankomt of nu gewoon kopen?

opengrid

Legacy Member
Leopold1964 zei:
Vrijdag besloten om te wachten op een drop... Dik miskeken precies. Denken jullie dat er nog een drop aankomt of nu gewoon kopen?

Nog een paar dagen omhoog en dan een drop, nooit kopen op een moment dat de media er vol mee staat en iedereen er over praat.

P4man

Legacy Member
Leopold1964 zei:
Denken jullie dat er nog een drop aankomt of nu gewoon kopen?

Effe kijken

crystalball.jpg


En het enige juiste antwoord is: Ja, inderdaad. Ofwel komt er een drop, ofwel gewoon nu kopen.

Musk

Legacy Member
GVD khad gewoon binnen kunnen zijn. Kheb er vorig jaar niet zoveel geld in kunnen steken als ik had gewild wegens pas huis gekocht (FU notaris, schrijfgeld, SSV!)

P4man

Legacy Member
dacuba zei:
Ik denk dat we langs elkaar door discussiëren. Het heeft niets met foute overschrijvingen naar Wikileaks te maken, maar met de toegang ertoe. Die mensen kúnnen zelfs geen bankrekening aanmaken, laat staan er souverein over beheersen. Een overheid kan zomaar beslissen dat er geen transfers naar buitenlandse valuta's meer mogen plaatsvinden of print ongelimiteerd bij (ergo Venezuela nu, Argentinië, Zimbabwe, ..) waardoor je inwoners de facto van hun vrijheid berooft.

Ik heb het eens even gegoogled, waarom zoveel mensen unbanked zijn, want ik weet dat niet. Dit komt uit een recent rapport van de worldbank:

Self-reported-barriers-to-use-of-an-account-at-a-%EF%AC%81nancial-institution.gif


http://documents.worldbank.org/curated/en/187761468179367706/pdf/WPS7255.pdf#page=3

Crypto gaat de grootste problemen daar niet oplossen.

Ik heb geen idee wat die Roger Ver's standpunten voor de rest zijn. Ik denk ook niet dat banking the unbanked dé prioriteit is, maar ik vind het weldgelijk fascinerend om na te denken over de implicaties van de technologie.

Mja, ik ook natuurlijk. Ik vind dit alleen een bijzonder zwak argument om de huidige waardering uit te leggen of nog een paar extra grootte orders te voorspellen. Als we de technologie al op punt zouden krijgen dat realistisch te maken, maw, schaling oplossen, gebruiks gemak, tx kostprijs etc, dan zijn er zo veel meer voor de hand liggende use cases in onze eigen maatschappij. Die misschien minder "sociale" impact hebben en in dat opzicht minder belangrijk, maar die veel meer gaan doen voor de numerieke waarde.

Zoals jij en ik dat daar zouden doen: op de zwarte markt. Net zoals wereldwijd mensen op de zwarte markt miljoenen (miljarden?) dollars/euro's/yen per jaar kopen om handel te drijven.

Je mist mijn punt; het is niet makkelijker om aan decentrale crypto's als bitcoin te geraken dan aan ripples of een paypal/payconic/whatever saldo.
Mijn eigen kennissenkring bewijst dat overduidelijk :)

Zowat álle problemen die crypto oplost zijn in eerste instantie regelgevende problemen, of problemen die ontstaan uit (foute/verouderde) regelgeving. Decentralisatie werkt vrijheid in de hand, of het van politiek (Zwitserland) tot technologie (drukpers) of financiën (crypto) gaat, en ik ben oprecht benieuwd hoe we hier over tien jaar op terugkijken. :)

Ok, daar kan ik mij wel in vinden. Ik vind het alleen geen sterk argument om de prijs te verklaren. Integendeel zelfs, want wat jij hier zegt gaat ongetwijfeld een reactie uitlokken van heel veel overheden. En de technologie kan een twee snijdend zwaard zijn. Blockchains maken alles traceerbaar, het is voor een overheid niet zo moeilijk om daar gigantisch misbruik van te maken. BV verplichten je bitcoin adressen te registreren, of het protocol een beetje aanpassen zodat transacties niet enkel met een private sleutel getekend moeten worden, maar ook met een publieke sleutel die jou identificeert. Enfin, ik wil ze niet te veel ideeën geven :).

P4man

Legacy Member
Musk zei:
GVD khad gewoon binnen kunnen zijn.

We hadden allemaal binnen kunnen zijn (*). Hadden we maar bitcoins gemined in 2009. Of een pizza betaald in , 2010? Of de juiste lotto cijfers ingevuld.
En je had net zo goed je huis kunnen kwijtspelen als bitcoin anders had uitgedraaid. Enkel achteraf lijkt het allemaal voorspelbaar, ..

(*) natuurlijk, hadden we dat echt allemaal gedaan, dan was natuurlijk niemand binnen :).

Nocto

Legacy Member
Weet er iemand toevallig een platform om Bitcoin aan te kopen in USD ( vanaf een dollar zichtrekening op een Belgische bank) ?
Achterliggende reden is dat ik van de werkgever regelmatig aandelen (RSU's) krijg , wanneer ik die nu verkoop laat ik dat bedrag door de broker in de US overmaken naar een usd rekening hier in België. Maar aangezien de USD altijd maar daalt tov de Euro zou ik durven overwegen van hier telkens voor korte termijn een omweg via BTC te maken...

Voor te traden met Euro gebruik ik nu voornamelijk coinbase en Btcdirect, maar daar ik blijkbaar niets met usd doen ?

Musk

Legacy Member
P4man zei:
We hadden allemaal binnen kunnen zijn (*). Hadden we maar bitcoins gemined in 2009. Of een pizza betaald in , 2010? Of de juiste lotto cijfers ingevuld.
En je had net zo goed je huis kunnen kwijtspelen als bitcoin anders had uitgedraaid. Enkel achteraf lijkt het allemaal voorspelbaar, ..

(*) natuurlijk, hadden we dat echt allemaal gedaan, dan was natuurlijk niemand binnen :).

Neenee, ik weet het wel. Het is gewoon dat ik op dat moment effectief meer wou investeren dan dat ik heb gedaan, maar dat was op dat moment gewoon niet verstandig/mogelijk :)

Het komt op hetzelfde neer 'had ik maar', maar het verschil is dat ik echt dieper in m'n buidel wou tasten, maar je kan natuurlijk niet meer kan investeren dan je bereid bent te verliezen :)

Ik zou momenteel wel meer kunnen investeren, maar ik denk dat ik dat enkel doe als er een échte crash zou gebeuren (50% ofzo)

Komt die er nooit, dan is het zo, na vandaag 1200% winst, wat erg mooi is in mijn ogen.

Musk

Legacy Member
Nocto zei:
Weet er iemand toevallig een platform om Bitcoin aan te kopen in USD ( vanaf een dollar zichtrekening op een Belgische bank) ?
Achterliggende reden is dat ik van de werkgever regelmatig aandelen (RSU's) krijg , wanneer ik die nu verkoop laat ik dat bedrag door de broker in de US overmaken naar een usd rekening hier in België. Maar aangezien de USD altijd maar daalt tov de Euro zou ik durven overwegen van hier telkens voor korte termijn een omweg via BTC te maken...

Voor te traden met Euro gebruik ik nu voornamelijk coinbase en Btcdirect, maar daar ik blijkbaar niets met usd doen ?

Bitstamp.net

P4man

Legacy Member
Kraken heeft USD pairs, wel met vrij laag volume. Om USD te storten moet je een swift transactie doen naar Japan, en het kost $10 in fees (voor kraken).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan