Inquisitor_007
Legacy Member
Tabletop RPG: Een inleiding
Door: Inquisitor_007
Vele onder u kennen waarschijnlijk wel een RPG van op de PC. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Neverwinter Nights, Baldur's Gate, Morrowind, .... Maar probeer deze even te vergeten terwijl ik u uitleg hoe een "normale" of beter gezegd tabletop RPG in zijn werk gaat.
Eerst en vooral is een RPG een zeer sociale aangelegenheid. Mensen komen namelijk samen en zetten zich rond een tafel en spreken heel de tijd tegen elkaar. De groep mensen bestaat uit spelers en een Gamemaster (GM) of Dungeon Master (DM). De benamingen GM of DM kunnen door elkaar gebruikt worden, maar DM wordt meestal gebruikt in Fantasy settings (hierover straks meer).
De spelers en de GM lopen samen een verhaal door dat op voorhand grotendeels door de GM is voorbereid. De GM speelt eigenlijk een beetje God. Hij weet in grote lijnen wat er de spelers te wachten staat en het is zijn taak om de wereld te omschrijven voor de spelers. Als de spelers monsters of speciale personages tegenkomen worden deze door de GM gespeeld en omschreven. Eigenlijk heeft de GM ook altijd het laatste woord als er een beslissing moet vallen tijdens een discussie.
De spelers gebruiken een op voorhand aangemaakte fictieve figuur om dit verhaal te doorlopen. Dit is hun Player Character (PC). Dit PC heeft bepaalde eigenschappen, sterktes en zwaktes. Elke speler heeft van zijn PC een papier waar zijn figuur volledig op beschreven staat. Een character sheet. (een voorbeeld van d20 Call of Cthulhu in pdf) Dit wordt voor het spel begint ingevuld aan de hand van de regels van de RPG en de keuze van de speler. Meestal kan er uit verschillende klassen gekozen worden. (bv dief, ridder, priester, tovenaar,...)
Het verhaal is interactief. De GM kent de grote lijnen van zijn verhaal maar de spelers kunnen actie ondernemen om zaken in het verhaal te veranderen of naar hun hand te zetten. Zo kan de GM een verhaal, of scenario zoals het vaker genoemd wordt, geschreven hebben waarin de spelers een dorpje moeten verlossen van kwaadaardige monsters die steeds het dorp onveilig komen maken. (vergeef mij het zeer stereotiepe voorbeeld) De spelers moeten dan een manier vinden om het dorp te helpen en dit door hun fantasie te gebruiken en gebruik te maken van de eigenschappen, sterktes en zwaktes die hun PC's hebben.
"Dat is toch net hetzelfde als een PC RPG ?!" zie ik vele onder u denken.
Ja, dat is ook voor een stuk zo. Alleen zie je bij een tabletop RPG niet wat er gebeurd (dus geen geweldige graphics), je moet alles zelf doen (je moet rollen met dobbelstenen om te zien wanneer je een monster raakt), je moet je fantasie en vindingrijkheid gebruiken (alleen hack and slash gaat je niet helpen), alles gebeurd door gewoon tegen elkaar te spreken, ... "Nog beter..." zie ik sommigen nu denken.
Waarom dan een tabletop RPG en niet een PC RPG spelen?
Wel juist voor alle zaken die ik hierboven heb opgenoemd en nog 1 zéér belangrijk ding: je bent volledig vrij! Het enige waar je van afhangt is je fantasie.
Zo kan je als speler in het bovengenoemde voorbeeld beslissen om het dorp helemaal niet te verdedigen. Of je misschien zelf proberen aan te sluiten bij de monsters. Of de monsters proberen te vangen en er een circus mee op te starten, of gewoon naar een andere stad doorreizen of.... Je fantasie is het einde! Bij PC RPG’s hang je nu eenmaal voor een groot deel vast aan wat er voorgeprogrammeerd is. Probeer in Neverwinter nights maar eens monsters te vangen en er een circus mee op te starten!
Als GM moet je natuurlijk wel over enige vorm van improvisatie beschikken als je spelers weer een beslissing nemen waar je in je scenario eerst helemaal geen rekening mee had gehouden. Maar zoiets went en als GM leer je snel je spelers kennen en weet je ongeveer wat hun acties gaan zijn.
Nu bestaan er veel verschillende soorten RPG's. RPG's zijn op 2 grote manieren op te delen. Qua setting en qua spelsysteem. Laten we beginnen met de verschillende genres van settings. Een setting is eigenlijk de wereld waarin het scenario zich afspeelt.
SETTINGS
Fantasy Setting
Hierbij denken we aan een wereld zoals we die zien in Lord of the Rings. Hierin wonen draken, elfen, dwergen, prinsen, ridders en ga zo maar door. PC's lopen hier vaak rond in dungeons (kerkers of grotten) op zoek naar schatten.
Sci-Fi Setting
Zo ongeveer alles wat zich in de toekomst afspeelt en/of waar waarschijnlijk veel technische snufjes bij komen kijken. Dit kan gaan van een wereld zoals in Mad Max, maar evengoed zoals in Star Trek of Star Wars.
Historische setting
Dit kan bijvoorbeeld een RPG zijn waar je een musketier speelt of dat je een samoerai bent. Vraagt meestal wel wat kennis van die periode.
Horror
Dit zijn roleplays die zich meestal in een "normale" hedendaagse of toch realistische setting afspelen maar die er op gericht zijn horror, spanning en gegriezel in het scenario te verwerken. Denk aan eender welk soort horrorfilm.
Alles wat je je maar kan inbeelden... Er zijn nog veel soorten genres maar eigenlijk teveel om hier op te noemen. Bij het surfen naar uitgeverijen krijg je snel een overzicht.
SPELSYSTEEM
Een andere opdeling kan gemaakt worden op basis van het spelsysteem.
Vroeger had iedere RPG zo ongeveer zijn eigen systeem. Daar is echter enkele jaren geleden verandering in gekomen. Wizards of The Coast (die we voornamelijk kennen van Dungeons and Dragons en Star Wars) hebben namelijk het d20 systeem (link naar officiële site) uitgebracht. De benaming komt van een 20-zijdige dobbelsteen. De d van dice of dobbelsteen en dan het aantal zijden. Deze dobbelsteen speelt dus de grootste rol in dit spelsysteem. Wizards heeft het mogelijk gemaakt voor eender wie om op basis van hun d20 systeem scenario's of achtergrondmateriaal te schrijven. Op voorwaarde dat je aan Wizards betaalt natuurlijk en dat je vanachter altijd een pagina afdrukt waar alle voorwaarden van het d20 systeem opstaan. Hierdoor zijn vele vroeger originele spelsystemen omgeschakeld naar d20 of is er toch een d20 versie van uitgekomen. Een goede zaak of niet? Er is veel discussie rond, maar daarvoor moet je maar is rondsurfen op het web.
Er zijn echter ook nog veel andere (soms eenvoudigere) spelsystemen. Zo is er bijvoorbeeld ook Gurps. Gurps probeert hét universele spelsysteem te zijn. Uit ervaring ken ik weinig mensen die echt het Gurps systeem spelen, maar vele gebruiken het achtergrondmateriaal van Gurps voor hun eigen spelsysteem. Dit materiaal is namelijk meestal van zeer goede kwaliteit.
Wat is er eigenlijk nodig om een RPG te spelen?
Dit kan van zeer weinig tot zeer veel zaken gaan. Zelfs de meest ervaren roleplayers hebben toch altijd deze zaken aan tafel: dobbelstenen, potlood en papier, boeken met de regels, spelers, GM en een goed humeur.
Even een woordje uitleg over de dobbelstenen. Er zijn er veel verschillende! Maar de meest voorkomende zijn de d4, d6, d8, d10, d12 en d20. (enkele foto's) De "d" staat telkens voor dice of dobbelsteen en het cijfer voor het aantal zijden. Geweldig leuke hebbedingetjes zijn het, en ik ken vele roleplayers die er een heuse collectie van hebben in alle mogelijke kleuren van de regenboog. Als er procenten moeten gerold worden gebeurd dit bijvoorbeeld met twee d10en. Een d10 voor de tientallen en de andere voor de eenheden. Soms moet je met een d3 rollen. Dit bestaat natuurlijk niet, maar dan moet je gewoon met een d6 rollen en 1of 2 = 1, 3 of 4 = 2, 5 of 6 = 3.
Ook kan er als je wil bijvoorbeeld met kleine figuurtjes gespeeld worden om de monsters en PC’s visueel te maken. (enkele foto's) De GM kan dan een schets maken op papier van de omgeving en de figuren kunnen daarop geplaatst worden. Dit is vooral handig als er een gevecht moet gevoerd worden. Dan is er veel minder discussie over wie ook alweer waar stond en naar waar hij aan het richten was, enz… Figuren kunnen even goed pionnetjes zijn of munten of dobbelstenen,… Zolang je je fantasie maar gebruikt.
Nu voor de mensen die daarstraks als ik zei dat fantasie de enige grens is al begonnen te huiveren en zoiets hadden van: nou ver ga ik dan niet geraken... wees niet bevreesd! Er is namelijk een hele hoop materiaal al voorgemaakt te koop in de betere roleplay winkel. Dit gaat van de regelboeken tot scenario's, maar ook achtergrondmateriaal zoals een heel boek dat beschrijft hoe een bepaald ras in die setting leeft of waarin een hele stad is uitgeschreven met alle hotels, cafés, personages, en noem maar op. Je bent dan natuurlijk vrij om daar daarna aan te veranderen wat je maar wil.
Ook kan je veel materiaal van andere mensen downloaden op het internet. Die stellen hun zelf geschreven scenario of setting gratis ter beschikking van de mensheid.
Wel ik denk dat ik nu wel ongeveer de basis heb uitgelegd. Wat volgt zijn nog wat links naar uitgeverijen en naar sites van bepaalde RPG's gerangschikt per soort setting. Dit zijn ze zeker niet allemaal maar is toch al een goed begin. Ga zeker is kijken op de site’s van de uitgeverijen want ik heb slechts enkele links rechtstreeks naar pagina’s van de RPG’s zelf gemaakt.
Have fun!
LINKS
RPG’s
Fantasy
- Dungeons and dragons
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/welcome
- Warhammer Fantasy RPG
http://www.hogshead.demon.co.uk/WarhammerFRPindex.htm
- Sword and Sorcery
http://www.swordsorcery.com/
Sci-Fi
- Star Trek
http://www.decipher.com/startrek/rpg/
- Star Wars
http://www.wizards.com/default.asp?x=starwars/welcome
Horror
- Call of Cthulhu
http://www.chaosium.com/catalog/default.php?cPath=41
- Buffy The Vampire Slayer RPG
http://www.btvsrpg.com/main.htm
- Vampire the Masquerade
http://www.white-wolf.com/Games/Pages/VampireHome.html
Historisch
- 7th Sea
http://www.swashbucklingadv.com/
- Legend of the five rings
http://www.legendofthefiverings.com/
Uitgeverijen
- Adept Press (Sorceror)
http://www.adept-press.com
- Alderac Entertainment Group (Legend of the five Rings, 7th Sea,...)
http://www.alderac.com
- Bastion Press (d20 materiaal)
http://www.bastionpress.com
- Chaosium (Call of Cthulhu, Stormbringer,...)
http://www.chaosium.com
- Decipher (Lord of the Rings)
http://www.decipher.com
- Dream Pod 9 (Heavy Gear, Tribe 8 systeem,...)
http://www.dp9.com
- Eden Studio's (Buffy The Vampire Slayer RPG, All Flesh Must Be Eaten,...)
http://www.edenstudios.net
- Fast Forward Entertainment (d20 materiaal)
http://www.fastforwardgames.com
- Gold Rush Games (Segoku,...)
http://www.goldrushgames.com
- Goodman Games (d20 materiaal)
http://www.goodman-games.com
- Green Ronin (d20 materiaal)
http://www.greenronin.com
- Grey Host Games (Fudge,...)
http://www.fudgerpg.com
- Guardians of Order (anime RPG's en d20 materiaal)
http://www.guardiansorder.com
- Hekaforge Productions (Legendary Adventures)
http://www.hekaforge.com
- Hogshead Publishing Co. (Warhammer Fantasy RPG, The Extraordinary Adventures Of Baron Munchausen)
http://www.hogshead.demon.co.uk
- Iron Crown Enterprises (Rolemaster, Middle Earth Roleplaying System)
http://www.ironcrown.com
- Mystic Eye Games (d20 materiaal)
http://www.mysticeyegames.com
- Perpetrated Press (d20 materiaal)
http://www.perpetrated.com
- Pinnacle (Deadland,...)
http://www.peginc.com
- R. Talsorian Games Inc. (Dragon Ball Z RPG, Teenagers From Outer Space,...)
http://www.talsorian.com
- SSDC (Battlelords RPG,...)
http://www.ssdc.com
- Steve Jackson Games (Gurps, Toon, Illuminati,...)
http://www.sjgames.com
- Unspoken Word (Hero Quest)
http://www.celtic-webs.com/theunspokenword
- White Wolf (Vampire, Werewolf, Mage, Ars Magica, Sword and Sorcery...)
http://www.white-wolf.com
- Wizards of the Coast (Dungeons and Dragons, Star Wars, vele CCG en makers d20 systeem)
http://www.wizards.com
Door: Inquisitor_007
Vele onder u kennen waarschijnlijk wel een RPG van op de PC. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Neverwinter Nights, Baldur's Gate, Morrowind, .... Maar probeer deze even te vergeten terwijl ik u uitleg hoe een "normale" of beter gezegd tabletop RPG in zijn werk gaat.
Eerst en vooral is een RPG een zeer sociale aangelegenheid. Mensen komen namelijk samen en zetten zich rond een tafel en spreken heel de tijd tegen elkaar. De groep mensen bestaat uit spelers en een Gamemaster (GM) of Dungeon Master (DM). De benamingen GM of DM kunnen door elkaar gebruikt worden, maar DM wordt meestal gebruikt in Fantasy settings (hierover straks meer).
De spelers en de GM lopen samen een verhaal door dat op voorhand grotendeels door de GM is voorbereid. De GM speelt eigenlijk een beetje God. Hij weet in grote lijnen wat er de spelers te wachten staat en het is zijn taak om de wereld te omschrijven voor de spelers. Als de spelers monsters of speciale personages tegenkomen worden deze door de GM gespeeld en omschreven. Eigenlijk heeft de GM ook altijd het laatste woord als er een beslissing moet vallen tijdens een discussie.
De spelers gebruiken een op voorhand aangemaakte fictieve figuur om dit verhaal te doorlopen. Dit is hun Player Character (PC). Dit PC heeft bepaalde eigenschappen, sterktes en zwaktes. Elke speler heeft van zijn PC een papier waar zijn figuur volledig op beschreven staat. Een character sheet. (een voorbeeld van d20 Call of Cthulhu in pdf) Dit wordt voor het spel begint ingevuld aan de hand van de regels van de RPG en de keuze van de speler. Meestal kan er uit verschillende klassen gekozen worden. (bv dief, ridder, priester, tovenaar,...)
Het verhaal is interactief. De GM kent de grote lijnen van zijn verhaal maar de spelers kunnen actie ondernemen om zaken in het verhaal te veranderen of naar hun hand te zetten. Zo kan de GM een verhaal, of scenario zoals het vaker genoemd wordt, geschreven hebben waarin de spelers een dorpje moeten verlossen van kwaadaardige monsters die steeds het dorp onveilig komen maken. (vergeef mij het zeer stereotiepe voorbeeld) De spelers moeten dan een manier vinden om het dorp te helpen en dit door hun fantasie te gebruiken en gebruik te maken van de eigenschappen, sterktes en zwaktes die hun PC's hebben.
"Dat is toch net hetzelfde als een PC RPG ?!" zie ik vele onder u denken.
Ja, dat is ook voor een stuk zo. Alleen zie je bij een tabletop RPG niet wat er gebeurd (dus geen geweldige graphics), je moet alles zelf doen (je moet rollen met dobbelstenen om te zien wanneer je een monster raakt), je moet je fantasie en vindingrijkheid gebruiken (alleen hack and slash gaat je niet helpen), alles gebeurd door gewoon tegen elkaar te spreken, ... "Nog beter..." zie ik sommigen nu denken.
Waarom dan een tabletop RPG en niet een PC RPG spelen?
Wel juist voor alle zaken die ik hierboven heb opgenoemd en nog 1 zéér belangrijk ding: je bent volledig vrij! Het enige waar je van afhangt is je fantasie.
Zo kan je als speler in het bovengenoemde voorbeeld beslissen om het dorp helemaal niet te verdedigen. Of je misschien zelf proberen aan te sluiten bij de monsters. Of de monsters proberen te vangen en er een circus mee op te starten, of gewoon naar een andere stad doorreizen of.... Je fantasie is het einde! Bij PC RPG’s hang je nu eenmaal voor een groot deel vast aan wat er voorgeprogrammeerd is. Probeer in Neverwinter nights maar eens monsters te vangen en er een circus mee op te starten!
Als GM moet je natuurlijk wel over enige vorm van improvisatie beschikken als je spelers weer een beslissing nemen waar je in je scenario eerst helemaal geen rekening mee had gehouden. Maar zoiets went en als GM leer je snel je spelers kennen en weet je ongeveer wat hun acties gaan zijn.
Nu bestaan er veel verschillende soorten RPG's. RPG's zijn op 2 grote manieren op te delen. Qua setting en qua spelsysteem. Laten we beginnen met de verschillende genres van settings. Een setting is eigenlijk de wereld waarin het scenario zich afspeelt.
SETTINGS
Fantasy Setting
Hierbij denken we aan een wereld zoals we die zien in Lord of the Rings. Hierin wonen draken, elfen, dwergen, prinsen, ridders en ga zo maar door. PC's lopen hier vaak rond in dungeons (kerkers of grotten) op zoek naar schatten.
Sci-Fi Setting
Zo ongeveer alles wat zich in de toekomst afspeelt en/of waar waarschijnlijk veel technische snufjes bij komen kijken. Dit kan gaan van een wereld zoals in Mad Max, maar evengoed zoals in Star Trek of Star Wars.
Historische setting
Dit kan bijvoorbeeld een RPG zijn waar je een musketier speelt of dat je een samoerai bent. Vraagt meestal wel wat kennis van die periode.
Horror
Dit zijn roleplays die zich meestal in een "normale" hedendaagse of toch realistische setting afspelen maar die er op gericht zijn horror, spanning en gegriezel in het scenario te verwerken. Denk aan eender welk soort horrorfilm.
Alles wat je je maar kan inbeelden... Er zijn nog veel soorten genres maar eigenlijk teveel om hier op te noemen. Bij het surfen naar uitgeverijen krijg je snel een overzicht.
SPELSYSTEEM
Een andere opdeling kan gemaakt worden op basis van het spelsysteem.
Vroeger had iedere RPG zo ongeveer zijn eigen systeem. Daar is echter enkele jaren geleden verandering in gekomen. Wizards of The Coast (die we voornamelijk kennen van Dungeons and Dragons en Star Wars) hebben namelijk het d20 systeem (link naar officiële site) uitgebracht. De benaming komt van een 20-zijdige dobbelsteen. De d van dice of dobbelsteen en dan het aantal zijden. Deze dobbelsteen speelt dus de grootste rol in dit spelsysteem. Wizards heeft het mogelijk gemaakt voor eender wie om op basis van hun d20 systeem scenario's of achtergrondmateriaal te schrijven. Op voorwaarde dat je aan Wizards betaalt natuurlijk en dat je vanachter altijd een pagina afdrukt waar alle voorwaarden van het d20 systeem opstaan. Hierdoor zijn vele vroeger originele spelsystemen omgeschakeld naar d20 of is er toch een d20 versie van uitgekomen. Een goede zaak of niet? Er is veel discussie rond, maar daarvoor moet je maar is rondsurfen op het web.
Er zijn echter ook nog veel andere (soms eenvoudigere) spelsystemen. Zo is er bijvoorbeeld ook Gurps. Gurps probeert hét universele spelsysteem te zijn. Uit ervaring ken ik weinig mensen die echt het Gurps systeem spelen, maar vele gebruiken het achtergrondmateriaal van Gurps voor hun eigen spelsysteem. Dit materiaal is namelijk meestal van zeer goede kwaliteit.
Wat is er eigenlijk nodig om een RPG te spelen?
Dit kan van zeer weinig tot zeer veel zaken gaan. Zelfs de meest ervaren roleplayers hebben toch altijd deze zaken aan tafel: dobbelstenen, potlood en papier, boeken met de regels, spelers, GM en een goed humeur.
Even een woordje uitleg over de dobbelstenen. Er zijn er veel verschillende! Maar de meest voorkomende zijn de d4, d6, d8, d10, d12 en d20. (enkele foto's) De "d" staat telkens voor dice of dobbelsteen en het cijfer voor het aantal zijden. Geweldig leuke hebbedingetjes zijn het, en ik ken vele roleplayers die er een heuse collectie van hebben in alle mogelijke kleuren van de regenboog. Als er procenten moeten gerold worden gebeurd dit bijvoorbeeld met twee d10en. Een d10 voor de tientallen en de andere voor de eenheden. Soms moet je met een d3 rollen. Dit bestaat natuurlijk niet, maar dan moet je gewoon met een d6 rollen en 1of 2 = 1, 3 of 4 = 2, 5 of 6 = 3.
Ook kan er als je wil bijvoorbeeld met kleine figuurtjes gespeeld worden om de monsters en PC’s visueel te maken. (enkele foto's) De GM kan dan een schets maken op papier van de omgeving en de figuren kunnen daarop geplaatst worden. Dit is vooral handig als er een gevecht moet gevoerd worden. Dan is er veel minder discussie over wie ook alweer waar stond en naar waar hij aan het richten was, enz… Figuren kunnen even goed pionnetjes zijn of munten of dobbelstenen,… Zolang je je fantasie maar gebruikt.
Nu voor de mensen die daarstraks als ik zei dat fantasie de enige grens is al begonnen te huiveren en zoiets hadden van: nou ver ga ik dan niet geraken... wees niet bevreesd! Er is namelijk een hele hoop materiaal al voorgemaakt te koop in de betere roleplay winkel. Dit gaat van de regelboeken tot scenario's, maar ook achtergrondmateriaal zoals een heel boek dat beschrijft hoe een bepaald ras in die setting leeft of waarin een hele stad is uitgeschreven met alle hotels, cafés, personages, en noem maar op. Je bent dan natuurlijk vrij om daar daarna aan te veranderen wat je maar wil.
Ook kan je veel materiaal van andere mensen downloaden op het internet. Die stellen hun zelf geschreven scenario of setting gratis ter beschikking van de mensheid.
Wel ik denk dat ik nu wel ongeveer de basis heb uitgelegd. Wat volgt zijn nog wat links naar uitgeverijen en naar sites van bepaalde RPG's gerangschikt per soort setting. Dit zijn ze zeker niet allemaal maar is toch al een goed begin. Ga zeker is kijken op de site’s van de uitgeverijen want ik heb slechts enkele links rechtstreeks naar pagina’s van de RPG’s zelf gemaakt.
Have fun!
LINKS
RPG’s
Fantasy
- Dungeons and dragons
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/welcome
- Warhammer Fantasy RPG
http://www.hogshead.demon.co.uk/WarhammerFRPindex.htm
- Sword and Sorcery
http://www.swordsorcery.com/
Sci-Fi
- Star Trek
http://www.decipher.com/startrek/rpg/
- Star Wars
http://www.wizards.com/default.asp?x=starwars/welcome
Horror
- Call of Cthulhu
http://www.chaosium.com/catalog/default.php?cPath=41
- Buffy The Vampire Slayer RPG
http://www.btvsrpg.com/main.htm
- Vampire the Masquerade
http://www.white-wolf.com/Games/Pages/VampireHome.html
Historisch
- 7th Sea
http://www.swashbucklingadv.com/
- Legend of the five rings
http://www.legendofthefiverings.com/
Uitgeverijen
- Adept Press (Sorceror)
http://www.adept-press.com
- Alderac Entertainment Group (Legend of the five Rings, 7th Sea,...)
http://www.alderac.com
- Bastion Press (d20 materiaal)
http://www.bastionpress.com
- Chaosium (Call of Cthulhu, Stormbringer,...)
http://www.chaosium.com
- Decipher (Lord of the Rings)
http://www.decipher.com
- Dream Pod 9 (Heavy Gear, Tribe 8 systeem,...)
http://www.dp9.com
- Eden Studio's (Buffy The Vampire Slayer RPG, All Flesh Must Be Eaten,...)
http://www.edenstudios.net
- Fast Forward Entertainment (d20 materiaal)
http://www.fastforwardgames.com
- Gold Rush Games (Segoku,...)
http://www.goldrushgames.com
- Goodman Games (d20 materiaal)
http://www.goodman-games.com
- Green Ronin (d20 materiaal)
http://www.greenronin.com
- Grey Host Games (Fudge,...)
http://www.fudgerpg.com
- Guardians of Order (anime RPG's en d20 materiaal)
http://www.guardiansorder.com
- Hekaforge Productions (Legendary Adventures)
http://www.hekaforge.com
- Hogshead Publishing Co. (Warhammer Fantasy RPG, The Extraordinary Adventures Of Baron Munchausen)
http://www.hogshead.demon.co.uk
- Iron Crown Enterprises (Rolemaster, Middle Earth Roleplaying System)
http://www.ironcrown.com
- Mystic Eye Games (d20 materiaal)
http://www.mysticeyegames.com
- Perpetrated Press (d20 materiaal)
http://www.perpetrated.com
- Pinnacle (Deadland,...)
http://www.peginc.com
- R. Talsorian Games Inc. (Dragon Ball Z RPG, Teenagers From Outer Space,...)
http://www.talsorian.com
- SSDC (Battlelords RPG,...)
http://www.ssdc.com
- Steve Jackson Games (Gurps, Toon, Illuminati,...)
http://www.sjgames.com
- Unspoken Word (Hero Quest)
http://www.celtic-webs.com/theunspokenword
- White Wolf (Vampire, Werewolf, Mage, Ars Magica, Sword and Sorcery...)
http://www.white-wolf.com
- Wizards of the Coast (Dungeons and Dragons, Star Wars, vele CCG en makers d20 systeem)
http://www.wizards.com