Archief - Tabletop RPG: Een inleiding

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Inquisitor_007

Legacy Member
Tabletop RPG: Een inleiding
Door: Inquisitor_007

Vele onder u kennen waarschijnlijk wel een RPG van op de PC. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Neverwinter Nights, Baldur's Gate, Morrowind, .... Maar probeer deze even te vergeten terwijl ik u uitleg hoe een "normale" of beter gezegd tabletop RPG in zijn werk gaat.

Eerst en vooral is een RPG een zeer sociale aangelegenheid. Mensen komen namelijk samen en zetten zich rond een tafel en spreken heel de tijd tegen elkaar. De groep mensen bestaat uit spelers en een Gamemaster (GM) of Dungeon Master (DM). De benamingen GM of DM kunnen door elkaar gebruikt worden, maar DM wordt meestal gebruikt in Fantasy settings (hierover straks meer).
De spelers en de GM lopen samen een verhaal door dat op voorhand grotendeels door de GM is voorbereid. De GM speelt eigenlijk een beetje God. Hij weet in grote lijnen wat er de spelers te wachten staat en het is zijn taak om de wereld te omschrijven voor de spelers. Als de spelers monsters of speciale personages tegenkomen worden deze door de GM gespeeld en omschreven. Eigenlijk heeft de GM ook altijd het laatste woord als er een beslissing moet vallen tijdens een discussie.
De spelers gebruiken een op voorhand aangemaakte fictieve figuur om dit verhaal te doorlopen. Dit is hun Player Character (PC). Dit PC heeft bepaalde eigenschappen, sterktes en zwaktes. Elke speler heeft van zijn PC een papier waar zijn figuur volledig op beschreven staat. Een character sheet. (een voorbeeld van d20 Call of Cthulhu in pdf) Dit wordt voor het spel begint ingevuld aan de hand van de regels van de RPG en de keuze van de speler. Meestal kan er uit verschillende klassen gekozen worden. (bv dief, ridder, priester, tovenaar,...)
Het verhaal is interactief. De GM kent de grote lijnen van zijn verhaal maar de spelers kunnen actie ondernemen om zaken in het verhaal te veranderen of naar hun hand te zetten. Zo kan de GM een verhaal, of scenario zoals het vaker genoemd wordt, geschreven hebben waarin de spelers een dorpje moeten verlossen van kwaadaardige monsters die steeds het dorp onveilig komen maken. (vergeef mij het zeer stereotiepe voorbeeld) De spelers moeten dan een manier vinden om het dorp te helpen en dit door hun fantasie te gebruiken en gebruik te maken van de eigenschappen, sterktes en zwaktes die hun PC's hebben.

"Dat is toch net hetzelfde als een PC RPG ?!" zie ik vele onder u denken.
Ja, dat is ook voor een stuk zo. Alleen zie je bij een tabletop RPG niet wat er gebeurd (dus geen geweldige graphics), je moet alles zelf doen (je moet rollen met dobbelstenen om te zien wanneer je een monster raakt), je moet je fantasie en vindingrijkheid gebruiken (alleen hack and slash gaat je niet helpen), alles gebeurd door gewoon tegen elkaar te spreken, ... "Nog beter..." zie ik sommigen nu denken.

Waarom dan een tabletop RPG en niet een PC RPG spelen?
Wel juist voor alle zaken die ik hierboven heb opgenoemd en nog 1 zéér belangrijk ding: je bent volledig vrij! Het enige waar je van afhangt is je fantasie.

Zo kan je als speler in het bovengenoemde voorbeeld beslissen om het dorp helemaal niet te verdedigen. Of je misschien zelf proberen aan te sluiten bij de monsters. Of de monsters proberen te vangen en er een circus mee op te starten, of gewoon naar een andere stad doorreizen of.... Je fantasie is het einde! Bij PC RPG’s hang je nu eenmaal voor een groot deel vast aan wat er voorgeprogrammeerd is. Probeer in Neverwinter nights maar eens monsters te vangen en er een circus mee op te starten!
Als GM moet je natuurlijk wel over enige vorm van improvisatie beschikken als je spelers weer een beslissing nemen waar je in je scenario eerst helemaal geen rekening mee had gehouden. Maar zoiets went en als GM leer je snel je spelers kennen en weet je ongeveer wat hun acties gaan zijn.

Nu bestaan er veel verschillende soorten RPG's. RPG's zijn op 2 grote manieren op te delen. Qua setting en qua spelsysteem. Laten we beginnen met de verschillende genres van settings. Een setting is eigenlijk de wereld waarin het scenario zich afspeelt.

SETTINGS

Fantasy Setting
Hierbij denken we aan een wereld zoals we die zien in Lord of the Rings. Hierin wonen draken, elfen, dwergen, prinsen, ridders en ga zo maar door. PC's lopen hier vaak rond in dungeons (kerkers of grotten) op zoek naar schatten.

Sci-Fi Setting
Zo ongeveer alles wat zich in de toekomst afspeelt en/of waar waarschijnlijk veel technische snufjes bij komen kijken. Dit kan gaan van een wereld zoals in Mad Max, maar evengoed zoals in Star Trek of Star Wars.

Historische setting
Dit kan bijvoorbeeld een RPG zijn waar je een musketier speelt of dat je een samoerai bent. Vraagt meestal wel wat kennis van die periode.

Horror
Dit zijn roleplays die zich meestal in een "normale" hedendaagse of toch realistische setting afspelen maar die er op gericht zijn horror, spanning en gegriezel in het scenario te verwerken. Denk aan eender welk soort horrorfilm.

Alles wat je je maar kan inbeelden... Er zijn nog veel soorten genres maar eigenlijk teveel om hier op te noemen. Bij het surfen naar uitgeverijen krijg je snel een overzicht.

SPELSYSTEEM

Een andere opdeling kan gemaakt worden op basis van het spelsysteem.
Vroeger had iedere RPG zo ongeveer zijn eigen systeem. Daar is echter enkele jaren geleden verandering in gekomen. Wizards of The Coast (die we voornamelijk kennen van Dungeons and Dragons en Star Wars) hebben namelijk het d20 systeem (link naar officiële site) uitgebracht. De benaming komt van een 20-zijdige dobbelsteen. De d van dice of dobbelsteen en dan het aantal zijden. Deze dobbelsteen speelt dus de grootste rol in dit spelsysteem. Wizards heeft het mogelijk gemaakt voor eender wie om op basis van hun d20 systeem scenario's of achtergrondmateriaal te schrijven. Op voorwaarde dat je aan Wizards betaalt natuurlijk en dat je vanachter altijd een pagina afdrukt waar alle voorwaarden van het d20 systeem opstaan. Hierdoor zijn vele vroeger originele spelsystemen omgeschakeld naar d20 of is er toch een d20 versie van uitgekomen. Een goede zaak of niet? Er is veel discussie rond, maar daarvoor moet je maar is rondsurfen op het web.
Er zijn echter ook nog veel andere (soms eenvoudigere) spelsystemen. Zo is er bijvoorbeeld ook Gurps. Gurps probeert hét universele spelsysteem te zijn. Uit ervaring ken ik weinig mensen die echt het Gurps systeem spelen, maar vele gebruiken het achtergrondmateriaal van Gurps voor hun eigen spelsysteem. Dit materiaal is namelijk meestal van zeer goede kwaliteit.

Wat is er eigenlijk nodig om een RPG te spelen?
Dit kan van zeer weinig tot zeer veel zaken gaan. Zelfs de meest ervaren roleplayers hebben toch altijd deze zaken aan tafel: dobbelstenen, potlood en papier, boeken met de regels, spelers, GM en een goed humeur.
Even een woordje uitleg over de dobbelstenen. Er zijn er veel verschillende! Maar de meest voorkomende zijn de d4, d6, d8, d10, d12 en d20. (enkele foto's) De "d" staat telkens voor dice of dobbelsteen en het cijfer voor het aantal zijden. Geweldig leuke hebbedingetjes zijn het, en ik ken vele roleplayers die er een heuse collectie van hebben in alle mogelijke kleuren van de regenboog. Als er procenten moeten gerold worden gebeurd dit bijvoorbeeld met twee d10en. Een d10 voor de tientallen en de andere voor de eenheden. Soms moet je met een d3 rollen. Dit bestaat natuurlijk niet, maar dan moet je gewoon met een d6 rollen en 1of 2 = 1, 3 of 4 = 2, 5 of 6 = 3.
Ook kan er als je wil bijvoorbeeld met kleine figuurtjes gespeeld worden om de monsters en PC’s visueel te maken. (enkele foto's) De GM kan dan een schets maken op papier van de omgeving en de figuren kunnen daarop geplaatst worden. Dit is vooral handig als er een gevecht moet gevoerd worden. Dan is er veel minder discussie over wie ook alweer waar stond en naar waar hij aan het richten was, enz… Figuren kunnen even goed pionnetjes zijn of munten of dobbelstenen,… Zolang je je fantasie maar gebruikt.

Nu voor de mensen die daarstraks als ik zei dat fantasie de enige grens is al begonnen te huiveren en zoiets hadden van: nou ver ga ik dan niet geraken... wees niet bevreesd! Er is namelijk een hele hoop materiaal al voorgemaakt te koop in de betere roleplay winkel. Dit gaat van de regelboeken tot scenario's, maar ook achtergrondmateriaal zoals een heel boek dat beschrijft hoe een bepaald ras in die setting leeft of waarin een hele stad is uitgeschreven met alle hotels, cafés, personages, en noem maar op. Je bent dan natuurlijk vrij om daar daarna aan te veranderen wat je maar wil.
Ook kan je veel materiaal van andere mensen downloaden op het internet. Die stellen hun zelf geschreven scenario of setting gratis ter beschikking van de mensheid.

Wel ik denk dat ik nu wel ongeveer de basis heb uitgelegd. Wat volgt zijn nog wat links naar uitgeverijen en naar sites van bepaalde RPG's gerangschikt per soort setting. Dit zijn ze zeker niet allemaal maar is toch al een goed begin. Ga zeker is kijken op de site’s van de uitgeverijen want ik heb slechts enkele links rechtstreeks naar pagina’s van de RPG’s zelf gemaakt.

Have fun!

LINKS

RPG’s
Fantasy
- Dungeons and dragons
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/welcome
- Warhammer Fantasy RPG
http://www.hogshead.demon.co.uk/WarhammerFRPindex.htm
- Sword and Sorcery
http://www.swordsorcery.com/

Sci-Fi
- Star Trek
http://www.decipher.com/startrek/rpg/
- Star Wars
http://www.wizards.com/default.asp?x=starwars/welcome

Horror
- Call of Cthulhu
http://www.chaosium.com/catalog/default.php?cPath=41
- Buffy The Vampire Slayer RPG
http://www.btvsrpg.com/main.htm
- Vampire the Masquerade
http://www.white-wolf.com/Games/Pages/VampireHome.html

Historisch
- 7th Sea
http://www.swashbucklingadv.com/
- Legend of the five rings
http://www.legendofthefiverings.com/

Uitgeverijen
- Adept Press (Sorceror)
http://www.adept-press.com
- Alderac Entertainment Group (Legend of the five Rings, 7th Sea,...)
http://www.alderac.com
- Bastion Press (d20 materiaal)
http://www.bastionpress.com
- Chaosium (Call of Cthulhu, Stormbringer,...)
http://www.chaosium.com
- Decipher (Lord of the Rings)
http://www.decipher.com
- Dream Pod 9 (Heavy Gear, Tribe 8 systeem,...)
http://www.dp9.com
- Eden Studio's (Buffy The Vampire Slayer RPG, All Flesh Must Be Eaten,...)
http://www.edenstudios.net
- Fast Forward Entertainment (d20 materiaal)
http://www.fastforwardgames.com
- Gold Rush Games (Segoku,...)
http://www.goldrushgames.com
- Goodman Games (d20 materiaal)
http://www.goodman-games.com
- Green Ronin (d20 materiaal)
http://www.greenronin.com
- Grey Host Games (Fudge,...)
http://www.fudgerpg.com
- Guardians of Order (anime RPG's en d20 materiaal)
http://www.guardiansorder.com
- Hekaforge Productions (Legendary Adventures)
http://www.hekaforge.com
- Hogshead Publishing Co. (Warhammer Fantasy RPG, The Extraordinary Adventures Of Baron Munchausen)
http://www.hogshead.demon.co.uk
- Iron Crown Enterprises (Rolemaster, Middle Earth Roleplaying System)
http://www.ironcrown.com
- Mystic Eye Games (d20 materiaal)
http://www.mysticeyegames.com
- Perpetrated Press (d20 materiaal)
http://www.perpetrated.com
- Pinnacle (Deadland,...)
http://www.peginc.com
- R. Talsorian Games Inc. (Dragon Ball Z RPG, Teenagers From Outer Space,...)
http://www.talsorian.com
- SSDC (Battlelords RPG,...)
http://www.ssdc.com
- Steve Jackson Games (Gurps, Toon, Illuminati,...)
http://www.sjgames.com
- Unspoken Word (Hero Quest)
http://www.celtic-webs.com/theunspokenword
- White Wolf (Vampire, Werewolf, Mage, Ars Magica, Sword and Sorcery...)
http://www.white-wolf.com
- Wizards of the Coast (Dungeons and Dragons, Star Wars, vele CCG en makers d20 systeem)
http://www.wizards.com

icerulez

Legacy Member
make it sticky zou'k zo zeggen, hier gaat nog veel achter gevraagd worden :)

ahriman

Legacy Member
heb altijd al d&d willen proberen maar nooit mensen gevonden. das nog is een hobby da nie teveel kost :)

l3gol4s

Legacy Member
zeer mooie, complete post!

ik speel af en toe een rpgtje en ben er echt weg van.

Zo heb ik met een groepje vrienden laatst gewoon zitten fantaseren zonder stats enzo, gewoon elk een personage in een moderne setting. dobbelen gebeurde enkel bij keuzes die gemaakt moeten worden. (geen monsters maar bijvoorbeeld: je komt voor een vrouw en spreekt haar aan, dobbel je meer dan 10 dan maakt ze oogcontact, anders draait ze zich om

Brengt echt hilarische situaties teweeg en heeft geen voorbereiding nodig. enkel wat dices, wat bier en een tafel :p

Deus ex Machina

Legacy Member
idd zeer knap, dit wordt een sticky thx for your work man:thumb: :thumb: :bow:
ik zal me morgen eens bezighouden met het schrijven voor realm creation voor de beginnende DM, je eigen wereld maken vind ik persoonlijk nog leuker dan er een van de winkel spelen.

oh en dit wordt een voorlopige sticky, ik zal als de meeste info er is een propere maken tot dan met meer overzicht ^^

Inquisitor_007

Legacy Member
Ja begrijp dat het voorlopig is. ;)

Er is nog een heleboel dat erbij kan, maar tot dan zal dit toch al enkele vragen oplossen hoop ik.

Enjoy it!

Deus ex Machina

Legacy Member
idd deze blijft open nog ff tot er genoeg info is en dan nen propere sticky van maken en close :)

Harlequin

Legacy Member
Ik zal uw lijstje met uitgeverijen/rpg's nog een beetje aanvullen:

Wizkids (Shadowrun, Mechwarroir, Battletech, Mage knight)
http://www.wizkidsgames.com/wk_home.asp
(Shadowrun, Mechwarrior, ... waren rpg's van FASA maar dat bedrijf is onlangs failliet gegaan, je kunt echter nog veel sourcebooks vinden met het FASA label erop)

Fanpro: Geeft hoofdzakelijk de duitstalige versies van ex-FASA games uit.
http://www.fanpro.com/

Talsorian: (Cyberpunk, DBZ rpg,...)
http://www.talsorian.com/cpindex.shtml

BIO man rpg (deze rpg alleen spelen als je gedrogeerd bent, anders is het niet aan te raden :) )
http://storos.free.fr/biomanrpg.html

Descartes: Franstalige uitgeverij, heeft heel wat rpg's naar het Frans vertaald. Handig voor de mensen die vlotter frans lezen dan engels.
http://www.jeux-descartes.fr/

Battlelords, Blood Dawn
http://www.ssdc.com/

Tot slot: naar het Nederlands vertaalde rpg sourcebooks, bestaan bij mijn weten niet.
Leer dus maar Frans, Engels, Duits of zelfs Spaans lezen :)

Er bestaan, een handvol originele nederlandstalige rpg's, maar die wil je niet spelen, geloof mij.

Deus ex Machina

Legacy Member
Ik hoop dat deze guide de beginnende Dungeon Master een beetje zal helpen met op weg te geraken.
Onthou mensen dat ik deze maar geschreven heb en dat dit puur uit persoonlijke ervaring schrijf. Dus je hoeft deze niet noodzakelijk te volgen, maar indien je dit wel doet, dan hoop ik dat het helpt
Deze Guide is niet enkel voor D&D, maar voor elke Pen en Papier RPG.


Ok, als DM moet je je spelers niets in het midden van een veld zetten, omsingeld door een hoop orcs, dat gaat sowiezo niet goed aflopen.
Een beetje voorbereiding is wel gevraagd natuurlijk.
En het eerste waarmee je begint, is net zoals in het echte leven zelf, de wereld (setting zoals Forgotten realms ed) waarin het verhaal zich zal afspelen.


1. Creation

Meestal is dit een hoop ruwe gedachten op een hoopje gegooid, zeg maar het ontwerp.
Begin met een idee dat je aanspreekt, denk aan iets algemeen, hoe wil je dat je wereld er uit ziet. Je kan natuurlijk de alombekende Tolkien setting nemen, bos, rivier, grot. Maar je kan natuurlijk een volledig, nieuw idee op touw zetten.
Een wereld met een constante regenval, een wereld waar 95% bedekt is met water, of kokende lava, of wees zeer experimenteel, en maak een wereld met Aliens die realiteit anders gewaarworden dan wij.
Begin met zo een idee, bezie het als een boom waarbij je zojuist de mast hebt getekend.
Nu denk je een stap verder, welke wezens leven er op mijn wereld, hoe beïnvloed de wereld de bewoners ervan? Op een Lava wereld lijkt het me niet natuurlijk om er wezens op te plaatsen die gek zijn van water (dus geen visachtige creaturen ).
Welke beschavingen zullen er zijn? Op een wereld gevuld met Lava waar hout niet voor de hand ligt, moet je ook geen elf dorp plaatsen, die hoog in de bomen wonen in houten hutjes.
Maak steden uit een soort gestolde magma, en als energie bron een soort power plant die de kracht van lava gebruikt voor de aanmaak van energie.
Wees origineel, gebruik idee na idee na idee om zo langzaam maar zeker je wereld vorm te geven maar hou rekening met de eigenheid van je wereld.
Wees creatief maar overdrijf niet, als je echt overdreven rare ideeën begint te gebruiken, zinkt het niet in bij je spelers, en krijg je ipv dat je spelers zich echt inleven in het verhaal, een effect waar de spelers geen band creëren met de wereld en dit is niet goed voor de game natuurlijk
Hou het bij 1 of 2 hoofd ideeën, en kleed deze verder aan.
Is de grond zo arm aan voedingsstoffen dat de planten allemaal carnivoren geworden zijn, of is de grond arm aan metaal dat een andere stof dienst doet .
Als je een paar van deze kerngedachten hebt, heb je zojuist de “blueprint” voor je wereld.
Nu gaan we door naar de volgende stap.


more to follow jongens

Deus ex Machina

Legacy Member
2. Foundation

Na dat je een tijdje gebrainstormd hebt, is het tijd om het doel van je wereld te bepalen.
Settings zijn als NPC’s (non playabel character), sommige helpen de boel vooruit, andere zijn gewoon “vulling”.
Hoe je de settings inkleurt hangt af van hoelang je denkt dat je spelers er zullen verblijven; zijn ze er op doortocht naar een andere plaats, zijn ze er gewoon om hun spaceship terug vol te tanken, of zullen ze er een tijd verblijven voor de een of andere quest?
Hoe langer ze er zullen zijn, hoe meer detail.
Ook moet nog niet beginnen gebied vorm te geven als je weet dat je spelers er nog niet meteen heen zullen gaan (of kunnen gaan). Alles op zijn tijd zeg maar.
Ook, geef je setting geen naam als, Ice world, waterworld :ironic: ed.
Net zoals bij NPC’s moet je ook settings opmerkelijke kenmerken geven, zodat deze bij de spelers blijven hangen, er is niets lonend voor een DM dan een groep spelers die na lange tijd terug in een stad komen en zich de stad herinneren.
Geef je settings iets speciaal, iets dat je spelers zich nog lang zullen herinneren.
Laat natuurlijk de rol van de setting zijn invloed hebben op de rest van de setting; is het een militaire outpost : laat de bevolking klein zijn en aangepast voor strijd, laat de planeet vol staan met basissen (hele stukken planeet die verdwenen zijn voor plaats te maken voor deze basissen) enz enz.
Dit stuk was om je wereld verder te vormen, laat ons zeggen, als deel 1 was het lichaam maken, dan heb je er zojuist de ziel ingestoken.

Deus ex Machina

Legacy Member
3.Realism

Hoe werkelijk je wereld overkomt, hangt af van hoe jij je genre bespeeld.
Meestal kan je gerust een maffe wereld maken, die totaal niet op de onze lijkt, als je het geloofwaardig aankleed, zal het ook geloofwaardig overkomen.
Neem nu de wereld van Tolkien: Middle Earth: een wereld geschapen door een lied, lijkt in onze ogen onwaarschijnlijk, maar het detail en de beschrijving ervan maakt het geheel fantastisch, en geloofwaardig.
Terry Pratchett’s Diskworld is nog zo een mooi voorbeeld, de wereld is enorm verdraaid en onwaarschijnlijk, met “the disk of the world being carried on the back of a giant turtle” maar het is zo weergegeven in zulk detail, van de vogels die vis pikken die uitpuilen aan de rand van de Rimfall toe, dat het overkomt als nauurlijk.
Als je gewoon tegen je spelers zegt : hier op dit stukje zweef je, Basta. Dan kweek je een gevoel van ongeloofwaardigheid, alles is mogelijk, mits mooit voorgesteld.
Je kunt dit bereiken door het te laten schijnen via de inwoners van je setting, laat de spelers weten dat alles een reden heeft.
Een heel knap voorbeeld : voor Helliconia wou Brian Aldiss een wereld waar de seizoenen honderden jaren duren, en om dit te verwezelijken, heeft hij zijn planeet en de planeet zijn zwakke zon, laten draaien rond een veel grotere zon, om zo het gewenste effect te creëeren.

Deus ex Machina

Legacy Member
4. Geography

Begin met een kaart van je wereld te tekenen, het hoeft niet meer dan een ruwe schets te zijn.
Op deze manier help je jezelf plaatsen visiulariseren die je later zal gebruiken.
Onthou, je hoeft je niet tot 1 bepaald type terrein te houden, moeder Aarde bestaat ook uit woestijn, poolkappen bos etc etc en zelf Waterworld heeft land.
Teken je kaart gerust spontaan, berggebied daar, woestijn ginder, steden daar...
Alles wijst zichzelf wel uit, kijk desnoods naar onze planeet en zoek redenen waarom dat bergmassief daar staat en niet ginder (aardverschuivingen ed)
Je hoeft hiervoor geen 10 jaar tekenles gevolgd te hebben, een potlood en papier is genoeg.
Nu als je een science fiction setting maakt, dan moet je iets meer nadenken, op een futurologische setting zal alles zijn reden hebben, meer dan in een fantasy setting,, hoe komt dat meer in de woestijn daar, waarom staat die stad daar, etc etc, maar zoals altijd, laat je fantasie de vrije loop.
Er bestaan natuurlijk hulpmiddelen hiervoor, een goed hulpmiddel is Dit, een tool om je werelden te helpen vorm te geven.

Deus ex Machina

Legacy Member
5. Enviroment

Eens je de kaart hebt, volgt omgeving.
Omgeving is enorm belangrijk voor een Gamesmaster.
Neem iets dat bij de verhaallijn past, vb. De koude, afgelegen setting van Mordor in Lord of the rings maakt de reis van Frodo en Sam nog alleen nog grimmiger, in contrast met de Gouw.
Maak de omgevingen memorabel, maar niet met Cliché namen als, mountain of Doom of the forest of Darkness, wees creatief in het gebruik van namen, deze geven de setting meer sfeer, en geloofwaardiger.
Tolkien was hier een meester in, als Linguist maakte gij honderden namen, elk eigen aan elk ras, Dwarf namen waren ruw en bars, terwijl Elf namen zacht en nobel waren etc.
Ook weer bepaald veel, als je Alien 3 gezien hebt, dan begrijp je het wel, de stormen buiten de gevangenis maakten het onmogelijk om te vluchten, gevolg is dat je een beklemd gevoel van opgeslotenheid krijgt, en opnieuw heb je meer sfeer gebracht in je spel.
En blijf zoals altijd rekening houden met je details, steek geen waterbased creatures in een ijswereld, tenzij hun bevroren status iets te doen heeft met je verhaal.

Deus ex Machina

Legacy Member
6. population

Een bewoonbare planeet hoeft niet aan de Aardse standaart te voldoen, hoe verder je gaat van een omgeving al die van de Aarde, hoe maffer (de bevolking) leven op de planeet zal worden.
Waarom geen wezens, die ipv de aap afstammen, van de vogels afstammen? Laat dit dan ook merken, geef detail (ander bekken, lichtere beenderen etc)
Ook het feit dat ze misschien wel lijken op hetgeen we kennen, maar dat ze zich anders gedragen maakt ze “fantastisch” om te beleven.
Bedenk een paar kenmerken die wat overal gelden voor je bevolking, zoals alleen maar carnivoren omdat er een gebrek aan plantenleven is of gewoonweg wezens die leven van zonlicht.
Denk aan wat er op Aarde rondloopt en vervorm deze dan aan de noden van uw setting, een 6 potige ankylosaurus dat eigenlijk niets anders dan een koe bijvoorbeeld, of een 2 koppige slang met vogels die als roofvogel dient, wederom, alleen jouw fantasy begrensd je.
Ga ook niet te ver, maak een paar rassen echt volledig, en geef de rest gewoon wat vorm.
Denk aan alledaagse zaken, en vervorm die naar je wereld, dat is het belangrijkst (en simpelst).
Zien ze bijvoorbeeld iemand een zwaard door zijn eigen lichaam steken, kunnen ze denken dat ze met een maatschappij te maken hebben waar de eer hoog staat zoals hier in Japan, maar misschien is het gewoon de keuze : zelfmoord of de marteldood. Dit moeten ze zelf uitzoeken, en is heel leuk natuurlijk.

Deus ex Machina

Legacy Member
7.Techonlogy/Magic

Terwijl de meeste dieren op je setting zich zullen aangepast hebben aan de setting, zal je ras (human, elf dwarf , etc) de omgeving aanpassen aan zich (steden, mijnen etc).
Tot welke mate ze dit doen hangt af van hun tech level : zijn ze in het bronzen tijdperk, stenen, industrieel, informatie, nanotijdperk of kunnen ze al interstellair reizen?
Bepaal hoever je wereld staat op gebied van wapens, bouwkunst, geneeskunde, transport, communicatie...
De graad van technologie zal invloed op je wereld hebben, maar niet zozeer op je bevolking, een pacifist ras zal zijn technologie gebruiken voor een betere wereld, terwijl een oorlogzuchtig ras zijn technologie zal aanwenden voor sterkere wapens.
Technologie staat wel niet rechtlijnig met inteligentie, een maatschappij kan achter lijken op technologisch gebied, maar ze kunnen het al voorbij zijn en besloten hebben om zich van alle technologie te ontdoen, omdat deze misschien tot verval leed van de planeet.

Ook iedereen kan technologie hebben, maar niet iedereen zal magie tot zijn beschikking hebben, meestal komt die alleen voor in fantasy worlds, en zelden in science fiction realms.
En als altijd, geef je magie iets speciaal, is het als de Magie van Gandalf en Saruman een soort onzichtbare kracht, of meer de gekendere flashy magie? Ook wie heeft er de magie in handen? Zulke dingen zijn zoals altijd weer door u te bepalen.

Deus ex Machina

Legacy Member
8. Politics

Een group Outsiders die geïntereseerd is in jouw wereld is altijd een goede zaak, of het nu Demonen, rivaliserende landen, goden of aliens zijn, ze zorgen voor conflict, en dat is waar RPG’s toch veel rond draaien.
Is het niet voor de materialen aanwezig op je setting, maak hem dan interesant om pilitieke redenen.
In “Return of the Jedi” is Endor een saaie, onbelangrijke planeet, waar er nies te rapen valt, maar het feit dat The Empire er in grote getalle aanwezig is maakt deze wel interesant, vanwege zijn strategisch gelegen positie.
Goden zijn een ander paar mouwen, deze zijn iets moeilijker te gebruiken.
Meestal verval je in clichés zoals de zeegod, onderwereldgod, etc en tenzij je ze echt gaat ontwikkelen, zijn ze redelijk saai en afgestomd.
Probeer nieuwe dingen, monotheïsme, druidisme of shamanisme als hoofdhodsdienst.
Wat je dan ook doet, religie mag niet aanzien worden als “Hobby”, maar is iets dat mensen echt kan aanzetten tot bepaalde zaken, van het zenden van missionarissen, tot het ontketenen van een echte Jihad.
In een maatschappij waar technologie heerst zal religie een minder belangrijke rol spelen, en dus minder effect hebben op de maatschappij.

Deus ex Machina

Legacy Member
9. evolution

Tenslotte moet je de hele tijd veranderingen aanbrengen aan je wereld, voeg meer toe, breng veranderingen aan, voeg nieuwe elementen toe, dit alles houdt het spannend voor zowel jou als jouw spelers.
Vergeet nooit, jij maakt het spel, en dat zal altijd zo blijven.


10. Een voorbeeld van Deus :D

Omdat al de voorbije uitleg nogal ingewikkeld kan lijken, zal ik hier een zelfgemaakt voorbeeld plaatsen.

Creation

Een Junglewereld springt in mijn gedachten, ik noem hem Dra’khanas en van hieruit brainstorm ik verder.Welk effect heeft de wereld op mijn wezens in de wereld? Hoe overleven ze?

Foundation

Waar dient de planeet voor? Ik maak er een strategische plaats voor militair transport en colonisatie van, maar de stammen en de omgeving maken de ontwikkeling er niet simpel op.

Realism

Enkele details: Dra’khanas is de 4de planeet van een zonnestelsel van 11 planeten, de positie van de planeet in het stelsel maakt de ontwikkeling van plantenleven ideaal, een daarom is de planeet ook een overwoekerde jungle, hij heeft 2 manen, Turus en Dungas.
De rotatie van de planeet zet aan tot enorme stortregens, behalve op een plek, van de planeet, die niets meer is dan een dood, dor land.

Geography

80% is jungle, met daartussen soms massieve bergen (ik heb mijn wereld gebaseerd op bepaalde afrikaanse streken) 10% is dood land genaamd Turundir en 10 % zijn graslanden.
Over het algemeen hebben we te maken met een vlakke planeet behalve dat er soms wel eens een massief van bergen te vinden is.

Environment

Dra’khanas bevat weinig zee, maar is desondanks heel vochtrijk, de temperatuur zakt nergens onder het vriespunt, en als het niet enorm veel regent, is het snikheet.
Er zijn al enkele colonies, sterk afgeschermd en bewaakt van de jungle errond.

Population

Het sentient ras van Dra’khanas houden er een erg primitieve levenswijze aan over, de Montaron aanbidden de natuur, en leven in bomen, waar ze enkele dorpen hebben gebouwd.
Ze zijn carnivoor, en jagen vooral op aapachtige wezentjes genaamd Eksies, vooral voor vlees en huid.
De Montaron zien er uit als kleine mensen, slanker en hariger, en ze hebben een sterke staart en een primitieve taal.
Ondanks hun gestalte en inteligentie zijn ze sterk en lenig en zeer gedreven in het maken van bijzonder primitieve maar effectieve wapens.

Technology/Magic

De montaron zitten nog in het jaag/verzamel stadium, maar desondanks zijn ze heel terrotoriaal, en zullen ze de colonies van de mensen aanvallen, vaak met grote schade tot gevolg.
Ook verdwijnen er veel patrouilles in de Jungle.

Politics

Dra’khanas is een belangrijke planeet voor de mensen, het is een mogelijk belangrijke militaire post, en een belangrijk knooppunt tussen verschillende planeten en ook het hout van de jungle blijkt als een goede brandstof dienst te doen.

Evolution

Het verhaal gaat verder, de Montaron en humans staan op punt oorlog te beginnen voeren tegen elkaar.
Door de colonisatie is het ecosysteem van Dra’khanas door elkaar geschud en blijken er veel soorten uit te sterven, en wat is nu de echte reden van die militaire outpost?
Allemaal dingen die de avonturiers zullen moeten ontdekken


zo hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad ;) voor voorstellen aanvullingen of als je een fout ziet, feel free to PM me ;)

craio

Legacy Member
Dunno of dit de geschikte thread is ... indien niet moet een mod dit maar deleten

Voort school moet ik java kunnen en om dit wat te oefenen en omdak vond dat die officiele suckt heb ok geprobeerd een character generator te maken voor d&d 3th edition .

Het resultaat bevat : zo goed als alle feats,weapons ,alle base classes +races en de races van forgotten realms campaign setting...

Het zit nog steeds in beta fase ,reden : kzag het nut er niet van in om het af te werken als toch bijna niemand het gebruikt.

Link

Deus ex Machina

Legacy Member
nice work craio, looks very nice, zal het een plaatsje geven in definitive sticky.
kweet nu wel niet of je gaat verder uitwerke.

craio

Legacy Member
Misschien wel ,kheb dit jaar weer java dusjah :)
Der is nie zo veel werk meer aan om het huidige geheel te kunnen gebruiken ,hier en daar wa bugs en dingen die er nog nie geheel inzitten
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan