Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EagleEye

Legacy Member
Ge hebt zonnepanelen en warmtepanelen he (die laatste zijn degene waar water doorloopt, en die wij op ons dak hebben staan :))

Preske

Legacy Member
Mee zei:
Dat slaagt op niks :p.

Of ge nu 5000 kW/maand verbruikt ipv 3000 kw/maand in een "groen" huis (cijfers zijn trouwens volledig uit de lucht gegrepen, ik heb geen idee hoeveel "een huis" verbruikt :unsure: ), dat maakt niet uit hè :p

ge hebt geen idee hoeveen een huis verbuikt, maar toch zijt ge absoluut zeker dat het niets uitmaakt.

mag ik daar even een grote :ironic: opgeven?

Ok einstein, als ge toch zo slim zijn. Waar gaat ge het snelst uw geld van uw zonnepannelen uit terughalen denkt ge?

Een slecht geisoleerd huis, of een huis dat zo groen mogelijk gemaakt is, met driedubbele beglazing en goede isolatie en weet ik veel wat??

LSDsmurf

Legacy Member
preske zei:
Ok einstein, als ge toch zo slim zijn. Waar gaat ge het snelst uw geld van uw zonnepannelen uit terughalen denkt ge?

Een slecht geisoleerd huis, of een huis dat zo groen mogelijk gemaakt is, met driedubbele beglazing en goede isolatie en weet ik veel wat??
Je hebt gelijk dat je in een goed geisoleerd huis veel minder stookkosten zal betalen maar in de meeste gevallen gaat dat niet veel invloed hebben op hoe snel je de investering in zonnepanelen gaat terugverdienen aangezien de meeste mensen in dit land geen elektrische verwarming hebben maar op olie of gas stoken.

Elektrische verwarming is zelf niet eens aan te raden aangezien het niet erg efficient is. Hetgeen jij bedoelt is dat je er best zorgt dat je elektriciteitsverbruik zo laag mogelijk ligt door bv zuinige lampen en huishoudapparaten te kopen die weinig verbruiken.

Mee

Legacy Member
preske zei:
ge hebt geen idee hoeveen een huis verbuikt, maar toch zijt ge absoluut zeker dat het niets uitmaakt.

mag ik daar even een grote :ironic: opgeven?

Ok einstein, als ge toch zo slim zijn. Waar gaat ge het snelst uw geld van uw zonnepannelen uit terughalen denkt ge?

Een slecht geisoleerd huis, of een huis dat zo groen mogelijk gemaakt is, met driedubbele beglazing en goede isolatie en weet ik veel wat??
Allé dan, aan de hand van een voorbeeldje:
Jan de grootverbruiker verbruikt 5000 kW/maand. Hij heeft vorig jaar zonnepanelen gelegd die zo'n 2000 kW/maand opleveren. Jan moet dus nog 3000 kW/maand betalen.

Griet heeft het slimmer aangepakt. Zij heeft haar huis goed geïsoleerd waardoor er maar 3000 kW wordt verbruikt per maand. Ze heeft vorig jaar ook zonnepanelen gelegd die 2000 kW/maand opleveren. Griet moet dus nog 1000 kW/h betalen.

Jan met zijn slecht, niet-groen huis heeft dus 2000 kW/maand bespaard, en Griet heeft dit ook bespaard.
M.a.w, ze hebben beide evenveel bespaard, hoewel Griet procentueel meer winst maakt door zonnepanelen te leggen, in de portefeuille is er echter geen verschil.

Of zie ik het echt zo verkeerd? :sop:

virtualdude

Legacy Member
Mee zei:
Allé dan, aan de hand van een voorbeeldje:
Jan de grootverbruiker verbruikt 5000 kW/maand. Hij heeft vorig jaar zonnepanelen gelegd die zo'n 2000 kW/maand opleveren. Jan moet dus nog 3000 kW/maand betalen.

Griet heeft het slimmer aangepakt. Zij heeft haar huis goed geïsoleerd waardoor er maar 3000 kW wordt verbruikt per maand. Ze heeft vorig jaar ook zonnepanelen gelegd die 2000 kW/maand opleveren. Griet moet dus nog 1000 kW/h betalen.

Jan met zijn slecht, niet-groen huis heeft dus 2000 kW/maand bespaard, en Griet heeft dit ook bespaard.
M.a.w, ze hebben beide evenveel bespaard, hoewel Griet procentueel meer winst maakt door zonnepanelen te leggen, in de portefeuille is er echter geen verschil.

Of zie ik het echt zo verkeerd? :sop:

Eigenlijk heeft Griet te veel zonnepanelen.
Men raadt meestal een bepaald percentage aan (1/3 ongeveer.)

Trouwens 5000KW is niet echt een grootverbruiker ze :)

Mee

Legacy Member
virtualdude zei:
Eigenlijk heeft Griet te veel zonnepanelen.
Men raadt meestal een bepaald percentage aan (1/3 ongeveer.)

Trouwens 5000KW is niet echt een grootverbruiker ze :)
Volledige fictieve bedragen :p.

ThA JoS

Legacy Member
Wij hebben thuis een 14 tal zonnepanelen, en zijn op dit moment dus niet meer afhankelijk van het elektriciteitsnet.
We krijgen elektriciteit en warm water via deze panelen.
Originele aankoopprijs 26000€ voor de hele installatie
25 jaar garantie
Terugbetaald op max 10 jaar
Groter rendement of aandelen !
Belastingsvoordeel !
Subsidies !
Pure winst naar de toekomst gericht .

themummy123

Legacy Member
virtualdude zei:
Eigenlijk heeft Griet te veel zonnepanelen.
Men raadt meestal een bepaald percentage aan (1/3 ongeveer.)

Trouwens 5000KW is niet echt een grootverbruiker ze :)


5000KW niet zo'n grootverbruiker? Kzie zojuist dat wij deze jaar zo'n 3200kWh/jaar verbruikt hebben. 05/10/2006 vergeleken met 05/10/2007...
Een gemiddeld gezin verbruikt 3500kWh dacht ik.

Bontus

Legacy Member
preske zei:
zonnepanelen werken pas echt goed als ge een huis hebt dat zo "groen" mogelijk gebouwd is en functioneert.

bij mijn weten hebben die toch vooral licht nodig :)

maar je bedoelt waarschijnlijk dat goede isolatie en dergelijke meer bespaart dan je wint aan zonnecellen.

Mee

Legacy Member
themummy123 zei:
Een gemiddeld gezin verbruikt 3500kWh dacht ik.
How zeker... juist gaan vragen hoeveel wij hier jaarlijks verbruiken: 16.000 kWh :oink:.

reteiP zei:
maar je bedoelt waarschijnlijk dat goede isolatie en dergelijke meer bespaart dan je wint aan zonnecellen.
Dáár sluit ik mij wel bij aan :)

snake880

Legacy Member
Mee zei:
How zeker... juist gaan vragen hoeveel wij hier jaarlijks verbruiken: 16.000 kWh :oink:.


Dáár sluit ik mij wel bij aan :)
dat zal wel een foutje zijn. Tenzij je huis 35 kamers heeft waar de lichten altijd branden.

Mee

Legacy Member
snake_880 zei:
dat zal wel een foutje zijn. Tenzij je huis 35 kamers heeft waar de lichten altijd branden.
Er staat wel 24u/24 een 2000 watt filter voor het zwembad te draaien + slecht geïsoleerd + airco's in zomer + verwarming via elektriciteit :unsure:.
Ik vind het ook veel, maar het is toch zo zenne...

themummy123

Legacy Member
Mee zei:
Er staat wel 24u/24 een 2000 watt filter voor het zwembad te draaien + slecht geïsoleerd + airco's in zomer + verwarming via elektriciteit :unsure:.
Ik vind het ook veel, maar het is toch zo zenne...

Een gemiddeld gezin op aardgas dan...:p

snake880

Legacy Member
Mee zei:
Er staat wel 24u/24 een 2000 watt filter voor het zwembad te draaien + slecht geïsoleerd + airco's in zomer + verwarming via elektriciteit :unsure:.
Ik vind het ook veel, maar het is toch zo zenne...
dan is het wel normaal natuurlijk.

Cycloon

Legacy Member
Een 2000W filter die constant aanstaat? Zo'n groot zwembad die constant gebruikt wordt? :oink:

chrismir

Legacy Member
Wij gaan eind dit jaar een 3000 wp installatie laten plaatsen totaal 14 panelen.Gaan dit terug verdienen op 5.8 jaar dus neem nu 6 jaar.
Kostprijs installatie : 17.200 euro
10% subsidie = 1720 euro
2 maal inbrengen in belastingen december 3380 euro en januari 3380 euro.

Dus installatie kost ons 8720 euro.

Die 3000 wp panelen geeft op jaarbasis ongeveer 2550 kwh = 2.5 groene stroom certificaten.Reken dan nog op jaarbasis een besparing op je energiefactuur kom je alles samen op ongeveer 1500 euro per jaar.

Dus mijn investering van 8720 euro delen door 1500 euro kom je op 5.8 jaar

Vanaf jaar 6 dus jaarlijks 1500 euro 'winst' en dit nog 14 jaar.

Voor meer info zie : http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1141753930&replies=47



groeten,

chris

GhO$T

Legacy Member
Details over die dingen kan ik niet echt geven, maar gelijk wat je neemt (electriciteit of warm water), zorg er maar voor dat je u aankoop doet bij een goede installateur met kennis van zaken.

Bij ons waren er fouten in de installatie waardoor de panelen na 1 jaar al kapot waren. Dan heb je veel aan u 10j garantie als den installateur maar wat prutst zonder te weten hoe het probleem echt moet opgelost worden, terwijl de leverancier niet wil afkomen omdat het volgens hun, niet hun taak is om de boel te repareren.

Poenanie zei:
wij hebben dat thuis en ik kom der soms slecht van omdat da water dan lauw is ofzo , in de zomer ebt ge warm water te veel , in de winter moet ge toch nog uwen boiler laten stoken of ge krijgt zo ne lauwen douche waar ge heel den dag zeikig van loopt :x
Lijkt mij toch maar al te logisch dat zo'n installatie alleen niet zal volstaan om u van warm water te voorzien in de winter.
Bij ons wordt dat dan ook gewoon automatisch bijgewarmd met aardgas als de temperatuur te laag wordt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan