Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mekna5

Legacy Member
chosen1 zei:
een zonneboiler en zonnepanelen hebben verschillende doelen.

panelen is voor stroom
boiler is voor warm water

wel nee u meent het alsof ik het niet weet

Darks

Legacy Member
Misschien nog éventjes wachten?

Het ziet er zo naaruit dat we ongeveer op het randje zitten van een serieuze stijging van energieprijzen (vooral olie dan). Als men over een aantal maanden 100+ USD/barrel moet betalen, zou dit dan niet leiden tot een stevige toename aan de vraag van zonnepanelen => groter aanbod => lagere prijs?

Anyway ik zit nog wel een aantal jaren thuis dus ik kijk de kat nog wat uit de boom. Tegen dat ik bouw zou ik het wel zeker overwegen.

denkimi

Legacy Member
moest ik u zijn ik zou nog wat wachten met zonnepanelen. ge kunt nu nog niet zeggen of ze rendabel gaan zijn of niet, gewoon omdat ge niet weet hoe lang ze mee zullen gaan. voor hetzelfde geld zijn ze kapot binnen 10 jaar, en zijt ge gescheten met u inverstering op 15 jaar.

LSDsmurf

Legacy Member
virtualdude zei:
met de belastingskorting en certificaten die je krijgt zijn de kosten in max 15-20 jaar eruit gehaald maar het is inderdaad een serieuze beginkost.
Indien je panelen echt 15-20 jaar nodig hebben om uit de kosten te geraken (zelf met al die subsidies) dan is dat toch helemaal niet rendabel aangezien die panelen met een beetje geluk misschien 25 jaar meegaan? Ben je dan niet beter dat je je geld in beleggingen stopt?


Hoe meer de electriciteitsprijzen stijgen hoe snellen de panelen terugverdient.
Dat is een gok natuurlijk. Voor hetzelfde geld plant men binnen een paar jaar wat kerncentrales erbij en dan denk ik niet dat de electriciteitsprijs spectaculair gaat stijgen. Bij kerncentrales maakt de kost van de brandstof slechts 5% uit.

virtualdude

Legacy Member
den-kimi zei:
voor hetzelfde geld zijn ze kapot binnen 10 jaar, en zijt ge gescheten met u inverstering op 15 jaar.

Zonnepanelen krijgen 25 jaar garantie :)

chosen1

Legacy Member
virtualdude zei:
Zonnepanelen krijgen 25 jaar garantie :)

en zelfs daarna zullen ze niet vlug stuk gaan tenzij ge er duizende duiven tegenaan gaat laten vliegen!

Blackstone

Legacy Member
@Threadstarter: Indien ge echt geïnteresseerd zijt in het plaatsen van zonnepanelen, nergeer dan deze thread en neem contact op met enkele leveranciers/de overheid voor meer informatie rond levensduur, subsidies en kostprijs. Deze thread staat vol zever afkomstig van individuen die helemaal niet weten waarover ze praten, dus laat dat niet de basis zijn waarop ge uw beslissing neemt.

Neem anders eens contact op met iemand die al zonnepanelen heeft? Of ga op zoek naar gespecialiseerde fora. In Nederland en vooral Duitsland zijn zonnepanelen al veel meer ingeburgerd dus er zal wel ergens iets te vinden zijn.

Spineless

Legacy Member
Darks zei:
Misschien nog éventjes wachten?

Het ziet er zo naaruit dat we ongeveer op het randje zitten van een serieuze stijging van energieprijzen (vooral olie dan). Als men over een aantal maanden 100+ USD/barrel moet betalen, zou dit dan niet leiden tot een stevige toename aan de vraag van zonnepanelen => groter aanbod => lagere prijs?

Anyway ik zit nog wel een aantal jaren thuis dus ik kijk de kat nog wat uit de boom. Tegen dat ik bouw zou ik het wel zeker overwegen.

als de vraag naar zonnepanelen stijgt, zal de prijs stijgen om de vraag te onderdrukken (simpel spel van V&A). uiteindelijk volgt het aanbod wel maar dat is iets op lange termijn, aangezien bedrijven ook niet zomaar uit de grond schieten als paddestoelen. ;)
maar als ik jou was zou ik nog wat wachten, in die sector zit héél erg veel potentieel en als je nog wat wacht komen ze mss wel op de proppen met een nieuwe technologie en wordt alles misschien veel goedkoper?

P2K-

Legacy Member
Zonnepanelen zijn duur hebben hebben nog een vrij slecht rendement ( 20% ? ).
Zonnecollectoren met boiler hebben een veel beter rendement van tot 70% ofzo en zijn voor de moment toch een betere keuze als voorverwarming voor de stookinstallatie of sanitair ww, vind ik persoonlijk.

Jonathan

Legacy Member
wij hebben dat thuis en ik kom der soms slecht van omdat da water dan lauw is ofzo , in de zomer ebt ge warm water te veel , in de winter moet ge toch nog uwen boiler laten stoken of ge krijgt zo ne lauwen douche waar ge heel den dag zeikig van loopt :x

P2K-

Legacy Member
Poenanie zei:
wij hebben dat thuis en ik kom der soms slecht van omdat da water dan lauw is ofzo , in de zomer ebt ge warm water te veel , in de winter moet ge toch nog uwen boiler laten stoken of ge krijgt zo ne lauwen douche waar ge heel den dag zeikig van loopt :x

is dan ook toch enkel aan te raden als voorverwarming vindt ik. om de reden die jij aanhaalt.

Preske

Legacy Member
de oplossing : in de winter u niet douchen, ge zweet toch niet omdat het te koud is
:D

snake880

Legacy Member
preske zei:
de oplossing : in de winter u niet douchen, ge zweet toch niet omdat het te koud is
:D
en in de zomer niet douchen want je zweet binnen 5 minuten toch weer.

gelieve niet in mijn straat te gaan wonen

JelleMees

Legacy Member
Ik heb pas nog gezien dat je zonnepanelen na 14 jaar terugverdiend hebt. Na 14 jaar bespaar je dus heel wat eurotjes.

Licargon

Legacy Member
Blackstone zei:
@Threadstarter: Indien ge echt geïnteresseerd zijt in het plaatsen van zonnepanelen, nergeer dan deze thread en neem contact op met enkele leveranciers/de overheid voor meer informatie rond levensduur, subsidies en kostprijs. Deze thread staat vol zever afkomstig van individuen die helemaal niet weten waarover ze praten, dus laat dat niet de basis zijn waarop ge uw beslissing neemt.

Neem anders eens contact op met iemand die al zonnepanelen heeft? Of ga op zoek naar gespecialiseerde fora. In Nederland en vooral Duitsland zijn zonnepanelen al veel meer ingeburgerd dus er zal wel ergens iets te vinden zijn.

Daar hebt ge gelijk in, maarja, kmoest da vans ons pa eerst eens op "mijn sites" vragen >.>

Khebbem deze reacties eens laten lezen en hij gaat idd eens wa leveranciers enzo bellen :rofl:

Nuja, alle reacties worden natuurlijk geapprecieerd. =)

snake880

Legacy Member
X_Forcemaster_X zei:
Daar hebt ge gelijk in, maarja, kmoest da vans ons pa eerst eens op "mijn sites" vragen >.>

Khebbem deze reacties eens laten lezen en hij gaat idd eens wa leveranciers enzo bellen :rofl:

Nuja, alle reacties worden natuurlijk geapprecieerd. =)
Op tweakers loopt er een topic over iemand die zonnepanelen heeft geplaatst.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1232232
Daar ben je misschien meer mee dan met een paar gamertjes.

Darks

Legacy Member
snake_880 zei:
Op tweakers loopt er een topic over iemand die zonnepanelen heeft geplaatst.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1232232
Daar ben je misschien meer mee dan met een paar gamertjes.

Heb het ook eens gelezen. Als je een beetje bewust op je verbruik let kan je inderdaad al 50% minder stroom verbruiken zonder in te leveren. En hij vangt die overgebleven 50% dan op met zonnepanelen. Mooi gedaan.

Goede isolatie doet natuurlijk ook wonderen. Ik heb hier op mijn kamer de buitenmuren een extra laag gyproc voor met isolatie achter, en in het plafond 20 cm isolatie. Ik stook bijna nooit. En als het dan écht koud is, zet ik de verwarming 10 min op en dan is het voor ongv. anderhalfuur in orde.

Ik ben ook van plan om over enkele jaren zelf te bouwen en dan wil ik ook wel alles tegoei in orde hebben. Het lijkt me in ieder geval fijner om 1x meer te moeten betalen, en er dan de rest van je leven vanaf te zijn.

Mee

Legacy Member
preske zei:
zonnepanelen werken pas echt goed als ge een huis hebt dat zo "groen" mogelijk gebouwd is en functioneert.
Dat slaagt op niks :p.

Of ge nu 5000 kW/maand verbruikt ipv 3000 kw/maand in een "groen" huis (cijfers zijn trouwens volledig uit de lucht gegrepen, ik heb geen idee hoeveel "een huis" verbruikt :unsure: ), dat maakt niet uit hè :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan