Archief - Zelf chips maken -> probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

cassie821

Legacy Member
Bij vis , vlees enzo . Maar bij frietjes , chips enzo in een frietpot is dat 150°C . Geen enkele frietpot kan onder de 100°C

Burrid

Legacy Member
Ik heb da ook eens gedaan, ma da trekt nie echt op chips. Smaken doet het ook niet als chips :D
Chips is gewoon artificial :o

bloodoo

Legacy Member
RB26DETT zei:
Pocheren is wel onder 100° he, zodat het water niet kookt.

ja mss bij vis ofzo in een court-bouillon maar in een friteuse mag je gerust het voorfrituren op een lagere temperatuur dan men ze uiteindelijk zal frituren ook pocheren noemen. BRON ? 7de jaar hotelschool :p
en in de friteuse is idd de juiste manier.in de winkel kan je een soort netjes kopen,zo gelijk kleine dubbele zeefjes.je klemt daar 3 over elkaar lappende frietjes in smijt het in de friteuse.nadien idd pas kruiden.Als het is om ze na elkaar binnen te spelen moet je ze eerst grondig wassen(zetmeel eraf) en ze nadien 1 per 1 in de friteuse smijten.

Hurricurry

Legacy Member
ge moet die frituren, en daarna kruiden en een minuutje in een oven van 180 graden ongeveer

Jonathan

Legacy Member
Ik heb zo'n gekarteld mes zo gelijk van die ribbelchips , kzou eiglijk wel keer geribbelde lays sensations hot sweet chilli willen maken , chillipepers is geen probleem :D

Gamb|t

Legacy Member
Als je uw aardappelen snijdt komt er veel zetmeel vrij. Daarom met je na het snijden je aardappelen nag eens wasen zodat je minder zetmeel in je schijfjes hebt zitten.

Dus na het snijden je aardappelen heel goed wassen. Dit integenstelling met de gratin aadrappelen waar je het zetmeel nodig hebt en de aardappelen zo wainig mogelijk gewassen mag worden.

EternalSilence

Legacy Member
cassie821 zei:
eerst pocheren ( 150°)
Dan frituren
En als dat gedaan is dan pas kruiden

2nd that, u zout moet je er op doen op het laatste hee, toch wel vrij normaal.

wie zout er nu zijn eten voor hij het bakt, da ga totaal nie goe aflopen in de pan/friteuse


maar waarom niet?
S.O.S. Piet eventjes bellen en we weten het allemaal

Anoniem05

Legacy Member
Frituren, daarna zouten?

heb de thread niet doorgelezen dus srry als het er al staat

Shellshock

Legacy Member
Na het zien van deze thread ook goesting gekregen om het eens te proberen. :p
Maar het lukt niet zo goed.

Ik schil de aardappels
Was ze
Snij ze in stukken
Was ze nog eens
Bak ze op 190°
(dit mislukt)

Tweede poging
Ik schil de aardappels
Was ze
Snij ze in stukken
Was ze nog eens
Bak één minuut op 150°
Laat het afkoelen
Bak anderhalve minuut op 190°

Dit mislukt ook. De chips zijn aan een kant chocoladebruin, aan de andere kant heel licht geel, en smaken verbrand.
Aardappelen zijn Nicola en gebruikte olie is Becel 0% colesterol (of zoiets)

Gamb|t

Legacy Member
Na het snijden de aardappelen wassen dan deze schijfjes drogen dmv een handdoek. De schijfjes moeten goed gewassen en zeer droog zijn.

Als je ze bakt niet teveel in 1 mandje.

Ik zou ze bakken op max 180°C 4 à 5 minuten.

Wil je vb. gezouten chips leg de rauwe plakjes in gezouten water alvorens te bakken. Plakes uit laten lekken en weeral GOED afdrogen.

DeViL-M4N

Legacy Member
wanner je de schijfjes gesneden hebt, leg ze in een overschaal en zet ze 10-15 minuten in de oven om te drogen (na eerst drogen met keuekenpapier) dan afbakken in de frituur : geeft toch het beste resultaat

ook doe je zout of paprika er pas achteraf op, als ze nog warm en een beetje vettig zijn van de frituur

CP-RB2H

Legacy Member
Tip om krokantere te krijgen is in alle geval de aardappel schillen en dan een dagje in het water laten liggen. Als je zelf frieten bakt is dit ook veel lekkerder en krokanter.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan