Archief - Zelf chips maken -> probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

scipicore

Legacy Member
Ik heb net geprobeerd om wat chips te maken maar ik ben op een probleem gestoten; hier volgt mijn manier van werken

  • Ik neem een aantal aardappelen
  • Ik was en schil ze
  • Ik snij ze in zeer dunne plakjes ( < 1mm)
  • Ik doe er zout bij en verdeel het zout tussen de sneetjes met mijn handen
  • Ik zet een pan op en doe er arachide-olie in
  • Wanneer de olie klaar is doe ik de gesneden aardappelen in de pan
  • Ik bak ze tot ze bruin zijn
  • Ik eet ze op

Het probleem zit er hem nu in dat die sneetjes aardappelen nogal hard aan elkaar plakken waardoor ik gewoon 5 grote stukken krijg met als resultaat dat de sneetjes die tussenin liggen gewoon zoals frieten worden. De sneetjes die niet in een hoop tesamen lagen waren geweldig lekker :p

Weet er nu iemand hoe ik ervoor zorg dat die sneetjes nie zo hard aan elkaar plakken? Andere tips zijn ook altijd welkom :)

Jonathan

Legacy Member
Scip zei:
Ik heb net geprobeerd om wat chips te maken maar ik ben op een probleem gestoten; hier volgt mijn manier van werken

  • Ik neem een aantal aardappelen
  • Ik was en schil ze
  • Ik snij ze in zeer dunne plakjes ( < 1mm)
  • Ik doe er zout bij en verdeel het zout tussen de sneetjes met mijn handen
  • Ik zet een pan op en doe er arachide-olie in
  • Wanneer de olie klaar is doe ik de gesneden aardappelen in de pan
  • Ik bak ze tot ze bruin zijn
  • Ik eet ze op

Het probleem zit er hem nu in dat die sneetjes aardappelen nogal hard aan elkaar plakken waardoor ik gewoon 5 grote stukken krijg met als resultaat dat de sneetjes die tussenin liggen gewoon zoals frieten worden. De sneetjes die niet in een hoop tesamen lagen waren geweldig lekker :p

Weet er nu iemand hoe ik ervoor zorg dat die sneetjes nie zo hard aan elkaar plakken? Andere tips zijn ook altijd welkom :)

Wss gewoon niet te veel in één keer bakken zodat je ze kan verspreiden ..

scipicore

Legacy Member
dan kunnen er mss 15 sneetjes in de pan :p en het is een behoorlijk grote pan hoor

PureFun

Legacy Member
Maak ze dan ook niet in een pan maar in een frituurtoestel.
Voor je ze bakt even een papieren doek opleggen voor het vocht op te nemen. Zout doe je er best op als ze klaar zijn, wsl zorgt het zout ervoor dat wanneer ze nog vochtig zijn ze nog sterker aan elkaar 'kleven'.

Edit, wat inet recepten raden aan om de aardappelschijfjes in koud/ijs water te plaatsen 5-60 minuten voor je ze bakt.

Amaryllis

Legacy Member
Ik spoel de aardappelschijfjes altijd eerst in koud water en dan zo goed mogelijk droogdeppen. Niet te veel in 1 keer bakken en er eventueel met een vork ofzo wat doorgaan voorkomt ook kleven.

Zout strooi ik er pas over na het bakken.

scipicore

Legacy Member
hmm ok, zal het volgende week eens op die manier proberen, de aardappelen zijn nu op :p

m-be

Legacy Member
goed spoelen zodat het zetmeel eraf is. Zetmeel zorgt ervoor dat de schijfjes samenkleven.

scipicore

Legacy Member
kzal volgende keer pics trekken :p

@Sephiroth; ik ben lui, de winkel is zeker een KM hier van daan + ik ben een kluizenaar

@Psykee; kzal ze volgende keer opsturen naar de kinnekes in Afrika ok?

Spineless

Legacy Member
Mijn ma zegt dat je ze moet wassen in warm water (en natuurlijk ook afdrogen) voor je ze gaat bakken. Beter ook om ze te frituren en achter pas kruiden (zout e.d.). :)

Oldskooler

Legacy Member
Frituren duh, zo maak je ze krokanter, en achteraf doe je pas het zout erop.

Darks

Legacy Member
Ge moet me dan toch eens vertellen of die lekkerder zijn dan die in de winkel.

scipicore

Legacy Member
ze smaken minder synthetisch, ge moet zelf maar uitmaken of ge da lekkerder vind als natuurlijk of niet

/\quila

Legacy Member
Wat ook wel lekker is, en iets minder ongezond, is ze in de oven bakken. Nu geeft het wel een iets andere smaak, maar ik vind het iets beter omdat ze minder vettig zijn...

cassie821

Legacy Member
eerst pocheren ( 150°)
Dan frituren
En als dat gedaan is dan pas kruiden
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan