Archief - Youth For Understanding

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

switchblade

Legacy Member
Hallo

Ik droom er al jaren van om naar de verenigde staten te gaan, maar het budget laat het jammergenoeg niet toe.
Ik heb onlangs vernomen dat YFU uitwisselingsprojecten verzorgt naar het buitenland.
Het is mogelijk om te kiezen tussen:
- (Secundaire) School
- Unief/College
- Au Pair
- Stage
- ...

Het schoolprogramma klinkt aantrekkelijk. Je volgt een jaar les in een secundaire school ginder. Ook al heb ik mijn secundair afgewerkt, toch lijkt mij dit interessant, omdat ik niet alleen nog iets bijleer in school, maar de volledig andere cultuur leer kennen; bijvoorbeeld: patriottisme, geloof, gebruiken binnen het gezin, familiefeesten, barbeque's, mentaliteit, ...

Nu vroeg ik me af of er hier iemand is die ervaring heeft met zo'n uitwisselingsproject. Want ik stel me toch enkele vragen hierbij.
Hoe heb je dat aan de man gebracht bij je ouders? Hoe reageerden ze hier op?
Wat is de volledige kostprijs hiervan?
Hoe was de begeleiding voor het vertrek en na de thuiskomst?
Hoe groot was de cultuurschok bij het terugkeren/aankomen?

grtz

Starrk

Legacy Member
Ik heb een jaar lang een amerikaan in huis gehad, via een ander uitwisselingsproject (namelijk AFS).

Ik kan dus enkel spreken uit ervaring als gastheer maar wat ik je kan meegeven is dat het een onvergetelijke ervaring is, voor beide fronten. Wij hadden het enorm getroffen om een intelligente, nieuwsgierige en geduldige amerikaan op bezoek te krijgen. Die jongen heeft 1 jaar lang engels gevolgd bij mij op school en andere vakken in de lagere jaren, was mee op onze schooluitstappen, etc...
Gelukkig zijn mijn ouders niet bepaald vies van engels (moeder is een engelse) dus zaten we niet met een taal probleem.

De cultuurschok bij het aankomen voor hem was niet zo groot denk ik...Zoals gezegd stond hij enorm open voor onze cultuur, en de 'schok' zal hem dan vooral ook in de 'kleine' dingen gezeten hebben, zoals bv. dat zij daar geen choco kennen :p

Wat ikzelf eraan overgehouden heb is een intercontinentale vriendschap :)

switchblade

Legacy Member
Ahzo
En hoe waren zijn prestaties op school? Vond hij het lespakket hier makkelijker of moeilijker dan in de VS?
Uit getuigenissen op de site van yfu blijkt ook dat zij een goede vriendschap er aan overhouden. Sommigen bezoeken elkaar zelfs nog en nog anderen zien er hun 2de thuis.

Maar zou zoiets 100% veilig zijn?

wouter_dc

Legacy Member
switchblade zei:
Ahzo
Maar zou zoiets 100% veilig zijn?

Ik weet niets over de organisatie, maar ik vermoed (en ik hoop voor alle uitwisselingsstudenten) dat al die gezinnen toch wel "gescreend" worden. Dat je bij wijze van spreken niet in een gezin terecht komt waar de vader aan de drank zit en de moeder achter het venster staat. Ook moet volgens mij het gezin genoeg financiële mogelijkheden hebben om een extra 'kind' te onderhouden.

coap

Legacy Member
Ken er verchilende die dit jaar zijn vertrokke of zijn terug gekome. En ik moet zeggen ik vind dat veel mensen wat verdwaasd zijn terug gekome en toch niet meer zijn wat ze waren . Maarja... Als ge naar america gaat zie gewoon da ge in een beetje een europese staat zit ( california , new york , ofzo). Was bijvoorbeeld een meisje en die was na een vré conservatieve staat gegaan en die is in de helft terug gekeert. Haar gast gezin had haar aangegeven bij de politie om dat ze een fles sterke drank op haar kamer had :x ( ze was 19 ) . En ook het uitgaans leven suckt er wel erg ( onder de 22) .

zipke

Legacy Member
Een vriendin van mij is deze zomervakantie geweest naar India met YFU. En als ik haar verhalen hoor was het echt een "wauw-ervaring". Ze had ook wel veel geluk met haar "ouders".
Ze was blijkbaar de eerste blanke die dat dorp bezocht (een echte Europese) en ze werd dan ook op handen gedragen. Haar "vader" was er de held van de streek en leidde verschillende projecten.
Tijdens haar verblijf is ze de projecten van haar vader gaan bezoeken en heeft ze les gegeven in een schooltje waar ze Engels gaf en uitleg heeft gegeven over Europa en ons Belgenland.
Ze volgde de gebruikelijke Yoga-lessen en volgde taallessen.
Zoals ik al eerder vermelde was ze echt de plaatselijke heldin en in ze zelfs in verschillende (!) kranten verschenen!

De laatste tijd van haar verblijf is ze naar Delhi gegaan om de hoofdstad te bezoeken en om de bekendste gebouwen te zien.

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met de VS maar ik wou je maar een idee geven van wat er te beleven valt tijdens de zomermaanden. Er zal altijd wel iets te beleven vallen of georganiseerd zijn.

Om het aan haar ouders te vertellen was het niet echt moeilijk aangezien het een "familietraditie" was.

Hoe je het aan je ouders moet voorleggen is mij nog steeds een raadsel want ik wou dit jaar een jaar naar Spanje (schoolprogramma) maar mocht/mag niet van mijn ouders... En geloof mij, ik heb er nog steeds spijt van.
Nu is het natuurlijk te laat, want een jaar stoppen in mijn unifjaren zal al helemaal uitgesloten zijn.
Ze zitten heel de tijd te zeggen dat ik tijdens een "Erasmus-jaar" naar het buitenland kon zoals ik wou maar dat is volgens mij een enorm verschil.

:sad:


Veel succes, Z.

SkateDivision

Legacy Member
sinds vandaag zit er bij mij op school een Argentijnse, deze is nu uitgewisseld met een ander meisje van bij ons op school. Zij doet haar laatste jaar bij ons opnieuw, en het meisje van bij ons op school haar laatste in Argentinïe

boogje

Legacy Member
volgend schooljaar gaan we in verband met cultuurwetenschappen ook zo'n uitwisselingsproject doen. Wel niet zo lang uiteraard...maar voor enkele weken dacht ik. ik ben benieuwd :)

vyeate

Legacy Member
Zoiets zou ik nog eens graag willen doen,tliefst moest ik ooit verderstuderen,of het zou moeten voor een paar weken zijn zoals boogje zei

boogje

Legacy Member
vyeate zei:
Zoiets zou ik nog eens graag willen doen,tliefst moest ik ooit verderstuderen,of het zou moeten voor een paar weken zijn zoals boogje zei

humane wetenschappen is the way to go dan :p

interesseert mij allesinds pakken meer dan Eco enzo :)

nevs38

Legacy Member
M'n zusje is hier volop mee bezig om dat te regelen.
Ze wilt na dit schooljaar vertrekken...
Ze twijfelt nog tussen noord- en zuid-amerika atm...
Dus over de dingen tijdens/na verblijf kan ik u niet mee helpen.
Ma mss dak u toch een aantal vragen kan beantwoorden.
Ge hebt verschillende opties via YFU, (qua prijzen enz)
Dus als ge een vraag moest hebben, pm mij ofzo (zit niet dagelijks opt forum)

zipke

Legacy Member
Amaai, Noord of Zuid Amerika is ook wel een groot verschil e. :)

Avilowca

Legacy Member
Ik zou daar toch mee oppassen dat uitwisselen. Uiteindelijk verlies je zo een jaar. Ik ken er twee die respectievelijk naar brazilië en californië zijn geweest maar toen ze terugkwamen hadden ze plots geen zin meer in studeren...

switchblade

Legacy Member
zipke zei:
Een vriendin van mij is deze zomervakantie geweest naar India met YFU. En als ik haar verhalen hoor was het echt een "wauw-ervaring".
En dat is net wat ik zou willen meemaken :)
Het is wss een unieke ervaring dat je moet gedaan hebben om te begrijpen hoe het voelt.

zipke zei:
Hoe je het aan je ouders moet voorleggen is mij nog steeds een raadsel want ik wou dit jaar een jaar naar Spanje (schoolprogramma) maar mocht/mag niet van mijn ouders... En geloof mij, ik heb er nog steeds spijt van.
Dat kan ik wel geloven. Ikzelf heb ook nooit alleen naar het buitenland gemogen. Ok, toen was ik 16 jaar en ik kan er nu inkomen waarom ze het me weigerden. Maar nu hebben ze me een kans gegeven om een opleiding Netwerkbeheer te doen, en ik denk dat ik nu ondankbaar zal overkomen als ik zeg "moeder, vader, ik wil een jaar in amerika gaan studeren". Ten eerste zullen ze me gewoon ferm uitlachen (ze vinden zo'n dingen onrealistisch), dan komt er een reactie à la 'is het hier niet goed genoeg?', gevolgd door een ruzie :/

zipke zei:
Nu is het natuurlijk te laat, want een jaar stoppen in mijn unifjaren zal al helemaal uitgesloten zijn.
En dat is wat ik net wil vermijden :(

zipke zei:
Ze zitten heel de tijd te zeggen dat ik tijdens een "Erasmus-jaar" naar het buitenland kon zoals ik wou maar dat is volgens mij een enorm verschil. :sad:
Nja, ik heb dat ook veel dat mijn ouders denken dat 2 dingen hetzelfde zijn (deels omdat ze er niet veel van afweten), maar voor mij toch een wereld van verschil bevatten.

nevs38 zei:
Dus als ge een vraag moest hebben, pm mij ofzo
Pm sent ;)

Avilowca zei:
Ik zou daar toch mee oppassen dat uitwisselen. Uiteindelijk verlies je zo een jaar. Ik ken er twee die respectievelijk naar brazilië en californië zijn geweest maar toen ze terugkwamen hadden ze plots geen zin meer in studeren...
Dat bedoel ik net met de cultuurschok bij de aankomst/terugkomst.
Zoals in Amerika is het normaal dat men naar de kerk gaat, dat men na school nog de school z'n kleuren verdedigt/supportert tijdens een of andere sportwedstrijd, barbeque's, familiefeesten, ...
Hier doen wij dat allemaal niet, en ik denk dat als je terugkomt naar België, dat je de gewoontes uit Amerika overgenomen hebt, en dus je meer ontgroeid voelt van je omgeving.

zipke

Legacy Member
Je kan idd geen zin meer hebben om te studeren na zo een jaar vrij zijn en feesten, dat is dan wel het spijtige van de zaak. Maar aan de andere kant wordt er ook vaak gezegd dat je na zo een ervaring sterker op eigen benen kan staan, meer zelfvetrouwen hebt en je echt meer "mens/volwassen" bent geworden en je dus meer inzet voor je studies en je niet makkelijk laat kelderen door tegenslagen etc. Maar dit hangt van persoon tot persoon af, en ik denk eerlijk gezegd dat als je in een situatie zit zoals switchblade en ik dat je zelfs niet meer durft zeggen, "mama en papa, ik heb eigenlijk geen zin meer om te studeren :unsure:". Ik denk dat ik dan mijn valies zou mogen pakken om mij nadien in een boomhut te nestelen.

Switchblade, ik denk dat het bij jou nog makkelijker ligt dan bij mij. Ik wou graag naar Spanje om Spaans te leren (prachtige taal, cultuur, leven,... imo) natuurlijk. Het antwoord van mijn ouders was natuurlijk "Spaans? Wa kunt he daar nu mee doen? In België ist Nederlands en Frans e...)
En wat het nog erger maakte was dat mijn zus effectief Spaanse les had in haar 3de graag. Ik had die keuze niet en moest Duits volgen. Telkens ik zei dat ik naar Spanje wou was hun antwoord: "Waarom zou gij naar Spanje gaan? U zus zou da beter doen. Gaat gij maar naar Duitsland."
"Uhu, echt definitly das daar echt dezelfde cultuur en mentaliteit enz, echt volledig te vergelijken..."
WTF JA!!!!

Ma gij gaat naar Amerika. Een taal die u zeer van pas gaat komen in de computerwereld. Daar kunnen ze niet omheen, toch?
Ik weet niet of dat bij u het geval is, maar bij mijn studierichting zijn de economische vakken volledig in het Engels en kan ik ook kiezen om mijn master-jaren in het Engels te volgen. (internationalisering etc.)
Dan kunnen ze tenminste niet zeggen dat het een "verloren taal en een verloren jaar" is, zoals de mijne wel deden.

Maar switchblade, zet alles op alles want ik heb er echt ontzettend veel spijt van. Telkens ik vorig jaar keek naar de brochures van de organisaties werd ik echt vrolijk en zag ik mezelf al in het Spaanse nachtleven. Wanneer ik daar nu aan terugdenk weet ik dat ik een enorme kans heb laten liggen. Eén die je maar één keer in je leven kan meemaken. (Ik kan namelijk moeilijk op mijn 23ste mijn 6de humaniora kan overdoen ik Spanje...)

Veel succes alvast en hou me op de hoogte!!!

Gegroet, Zipke :love:

*edit: Nog even een opmerking. Je middelbaar is afgewerkt wat dus wil zeggen dat je dit jaar aan Netwerkbeheer gaat beginnen. Ik denk dat je dan enkel nog (voor het schoolprogramma) van Januari tot Juni kan gaan, dus geen heel jaar.
Wanneer je dit wil doen moet je op tijd zijn ingeschreven zoals je ziet. En voor de "jaarformule" ben je al te laat...

Periode
11 maanden van augustus tot juni
1 semester van augustus tot december of van januari tot juli
inschrijven voor 15 maart (vertrek in augustus) of voor 15 september (vertrek in januari)

switchblade

Legacy Member
Ik denk da ook eerlijk gezegd :(
Tzal van nu al een reactie zijn in de aard van 'alst hier ni goe is, vertrekt dan'. Om dan nog maar te zwijgen van geen zin meer hebben om te studeren na mijn terugkomst :x

Zipke, ik kan er inkomen dat dat extreem frustrerend is voor je. Ik had dat ook toen ik overstapte van Administratie naar Netwerkbeheer, administratie had ik gekozen omdat ik de aap uitgehangen had de jaren voordien (wat ik me nu extreem beklaag.), en tegen dat ze door hadden dat administratie me totaal niet interesseerde...
Ik mag er niet aan denken dat mijn ouders me zouden 'discrimineren' omdat mijn zus al iets gelijkaardigs studeert. Jullie zijn tenslotte 2 verschillende personen...
Mijn ouders hebben ook zo'n ingesteldheid (ik noem het onwetendheid), ze zijn beiden arbeiders en weten met moeite wat er in de wereld gebeurt. Dan bekijken ze mij scheef als ik met iets "extreem" of "raar" afkom (bijvoorbeeld: paintball als sport, gamen als hobby, ...). Dan is het altijd zo van 'kun jij nu niet eens normaal zijn?' :s

zipke zei:
"Uhu, echt definitly das daar echt dezelfde cultuur en mentaliteit enz, echt volledig te vergelijken..."
WTF JA!!!!
Voor hen is blijkbaar Spanje volledig hetzelfde als Duitsland... uitgenomen de taal dan. Ik begrijp hoe moeilijk het dan is om uit te leggen dat het niet hetzelfde is.

Computers zijn volledig nutteloos in hun ogen. Ook al wijs ik hen er op dat ze constant op hun boordcomputer kijken als ze met de auto rijden & dat ze hun bankverrichtingen doen met computers. Dan ben ik de zeveraar dat niet meer weet wat te zeggen :oink:
En idd, Netwerkbeheer is grotendeels met behulp van Engelstalige boeken.
En zoiets als een verloren taal bestaat simpelweg niet. Talen zijn iets dat nooit nutteloos is om te leren (imo).


zipke zei:
Maar switchblade, zet alles op alles want ik heb er echt ontzettend veel spijt van. Telkens ik vorig jaar keek naar de brochures van de organisaties werd ik echt vrolijk en zag ik mezelf al in het Spaanse nachtleven.
Dat heb ik ook met foto's van Amerika. Ik wil sowieso naar de VS, en een gastgezin zou echt perfect zijn. Ik denk dat ik het morgen lichtjes aan te sprake proberen te brengen :eek:
Dus als ik niets meer post, woon ik in ons tuinhuis ofzo :unsure:

zipke zei:
Nog even een opmerking. Je middelbaar is afgewerkt wat dus wil zeggen dat je dit jaar aan Netwerkbeheer gaat beginnen. Ik denk dat je dan enkel nog (voor het schoolprogramma) van Januari tot Juni kan gaan, dus geen heel jaar.
Wanneer je dit wil doen moet je op tijd zijn ingeschreven zoals je ziet. En voor de "jaarformule" ben je al te laat...

Misschien eerst mijn jaar Netwerkbeheer afronden, en dan naar ginder trekken voor een jaar. Maar dat is dan nog een jaar wachten :(

Hoe het ook verloopt, ik zal je zeker op de hoogte houden :)

switchblade

Legacy Member
maxdevis zei:
je verliest niets,
je wint er alleen maar bij
idd :)


Vandaag voor het eerst over gesproken tegen men moeder.
Zoals verwacht lachtte ze me vierkant uit omdat ze het absurd vindt. Maar toen ze zag dat ik het meende raakte ze half geïnteresseerd en tegelijkertijd verward. Haar eerste vraag was, zoals ik voorspeld had, 'is het hier niet meer goed misschien?'. Toen de hele uitleg gedaan van de ervaring, verschil in cultuur enzo.
En daar is het bij gebleven. Maar ze heeft de boodschap wel door denk ik.
Straks bij het avondeten eens van praten tegen mijn vader. Om uiteindelijk nog eens uitgelachen te worden :sad:

sleejer

Legacy Member
Je kan hier natuurlijk ook pech mee hebben .. :p

mijn zus is een aantal jaar geleden enkele weken naar Italie geweest nadat ieamand van daar naar hier is gekomen .. Ze is daar op een boerderij gekomen waar het water soms nogal bruin uitsloeg, tijdens het eten ineens in u drinken een kakkerlak zien enzo van die dingen .. :)

Ook moest ze elke dag om half 5 ofzo vertrekken om op tijd om op school te geraken .. Ze heeft er vrij veel afgezien, en ze was blij dat ze ervan af was
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan