Archief - Wonen op een boot

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

twoen

Legacy Member
Ik vraag me af of treadstarter ooit al eens op een boot heeft gevaren..kpeis da het een bevliegingsken is ;)

Boten zijn duur, heb je geen geld dan zijn je mogelijkheden miniem...

De examens zijn ook niet simpel
vaarbewijs
radiobewijs

Eig is het ook een droom van mij om een boot te bezitten en dan naar engeland/middelandse zee enzo te varen...mss ooit ;)

Jedi M.S.

Legacy Member
twoen zei:
Ik vraag me af of treadstarter ooit al eens op een boot heeft gevaren..kpeis da het een bevliegingsken is ;)

Boten zijn duur, heb je geen geld dan zijn je mogelijkheden miniem...

De examens zijn ook niet simpel
vaarbewijs
radiobewijs

Eig is het ook een droom van mij om een boot te bezitten en dan naar engeland/middelandse zee enzo te varen...mss ooit ;)
Ik heb al een aantal keer op een boot gezeten, maar gewoon als passagier. Dat vond ik altijd zalig, maar kwas toen nog jong. Ik denk er al jaren over om op een boot te gaan wonen, maar kzat toen nog in school dus dat was nog te vroeg. Nu werk ik, woon ik alleen, dus nu is de moment :)

Examens nie simpel ? van welk vak wel ? ;)

Jedi M.S.

Legacy Member
En welk model boot heb ik daar eigenlijk voor nodig ? Een jacht, moterjacht, zeiljacht, vissersboot, ... ?

ignite

Legacy Member
Iemand enig idee waar je professioneel je boot uit het water kan laten trekken en onderhouden (=zandstralen en terug inpekken)?

TIA

Quilombo

Legacy Member
ignite zei:
Iemand enig idee waar je professioneel je boot uit het water kan laten trekken en onderhouden (=zandstralen en terug inpekken)?

TIA

in de dokken tiens

zarathustra

Legacy Member
hehe, gevallen van piraterij komen elk jaar meer en meer voor. Maar dat is dan vooral rond indonesie enzo

P|tt@

Legacy Member
killerbeam zei:
En die oversteek naar engeland is mogelijk zonder heel veel planning.
tripje naar Engeland is ongveer 20u en daarin zal het getij beide richtingen aandoen en kan je eig wel rechtdoor gaan.
s'avonds vertrekken en in de namiddag aankomen, geen 24/24u wacht nodig.

20uur is wel vrij ruim gerekend. 14-16u is eerder courant denk'k. Tenzij ge natuurlijk doordoet naar iets verdere havens, maar dover, ramsgate & andere in de buurt liggende havens zijn zover niet, ik reken vanuit Oostende.

zandbanken is geen probleem mits een goede zeekaart, verplicht aan boord te hebben, en de enige zandbanken waar je met een zeilboot kan opvaren zijn die op het schelde en op de Nederlandse binnenwateren.
Zandbanken op zee zijn enkel voor containerschepen een probleem.
En al die containerschepen moeten routes volgen dus enkel wanneer je een route doorkruist moet je goed opletten voor containerschepen.
Der zijn zandbanken voor de kust in Oostende waar ge bij laagtij ook kunt opvaren, voor noord-frankrijk ook nen helen troep.

killerbeam

Legacy Member
P|tt@ zei:
20uur is wel vrij ruim gerekend. 14-16u is eerder courant denk'k. Tenzij ge natuurlijk doordoet naar iets verdere havens, maar dover, ramsgate & andere in de buurt liggende havens zijn zover niet, ik reken vanuit Oostende.

Ja ik reken vanuit blankenberge met een 33voet jacht en het is wel ruim gerekend want weersomstandigheden kunnen wel altijd tegenvallen maar met mooie wind lukt dat zeker in 14-16u :)

killerbeam

Legacy Member
ignite zei:
Iemand enig idee waar je professioneel je boot uit het water kan laten trekken en onderhouden (=zandstralen en terug inpekken)?

TIA

De grote jachthavens in belgie normaal gezien
Blankenberge en Nieuwpoort en antwerpen kan je er professioneel uitgehaald worden en kan je op het droge voor onderhoud, van Antwerpen ben ik zeker dat je binnen kan staan ook.
Van zandstralen heb ik niet direct een idee.

LSDsmurf

Legacy Member
AL3XANDER zei:
meende da nu van die piraten ?:unsure:

Ja, in bepaalde gebieden zijn er nog steeds piraten. Maar hier in Europa ga je dat niet meer vinden denk ik.

Uit Wikipedia:

Moderne piraterij

Hoewel veel mensen denken dat piraterij iets is uit vroegere tijden en er een romantisch beeld bij hebben, is het tegenwoordig nog steeds een groot probleem. Deels doordat de macht van de westerse marines verminderd is ten opzichte van begin 20e eeuw, vooral de Royal Navy. Hierdoor is piraterij sinds de jaren 70 en 80 toegenomen in Zuid- en Zuidoost-Azië (de Zuid-Chinese Zee), delen van Zuid-Amerika, de Indische Oceaan, het zuiden van de Rode Zee en de Golf van Aden, waar piraten gebruik maken van kleine, snelle boten om vrachtschepen te enteren, die tegenwoordig met kleine bemanningen varen. De kleine motorboten zijn moeilijk te onderscheiden van vissersbootjes zoals deze voorkomen in bijvoorbeeld Straat Malakka. De gebieden waar piraterij voorkomt, zijn vaak landen met een relatief kleine marine en lange zeegrenzen. Met het einde van de Koude Oorlog zijn marines ingekrompen, terwijl de handel alleen maar is toegenomen, wat het de piraten makkelijker heeft gemaakt. Piraterij is soms een onderdeel van georganiseerde misdaad. In dat geval worden soms hele schepen verduisterd, waarbij de bemanning soms wordt vermoord, of overboord wordt gezet in een vlot. Soms worden ze vastgehouden voor losgeld. Het schip wordt dan omgeverfd en krijgt met valse documenten een nieuwe identiteit. Andere piraten gaan slechts voor de kluis van het schip.

Tussen 1993 en 2003 zijn de gevallen van piraterij verdriedubbeld. Het International Maritime Bureau (IMB) in Kuala Lumpur heeft een aparte afdeling voor piraterij. Hierbij werden in 2004 251 gevallen van piraterij gemeld, waarvan er 70 plaatsvonden in Indonesische wateren, waarvan het grootste deel in Straat Malakka. De meeste schepen die aangevallen werden waren tankers (67 aanvallen) en bulkcarriers (52 aanvallen). Deze schepen varen relatief langzaam en hebben een laag vrijboord.

EA lover

Legacy Member
Elke boot heeft wel zo zijn voordeel en zijn nadeel he.
Een zeilboot zal bv. amper diesel verbruiken, maar na verloop van tijd zal je wel nieuwe zeilen moeten kopen e.d.

Ik denk dat velen een verkeerd beeld hebben van een boot. Een boot hebben is 1 ding, het onderhouden een ander ding.
Als je een boot koopt, moet je er zeker van zijn dat je tijd gaat hebben om eraan te werken (dek schrobben, kleine dingetjes maken,...)

Een boot onderhouden kost enkel +- 25.000€ als je niets zelf doet.
Wij hebben een motorboot liggen van 10 meter in een Nederlandse haven (50 minuutjes rijden). Wij hebben het geluk dat die haven één van de goedkopere is. Ik dacht dat het zo'n 1500 € per jaar is + elektriciteitskosten.

Eens je een boot hebt, kan je alles laten doen door een havenmeester maar in 9 van de 10 gevallen, zet die u gewoon int zak. Rekeningen van 5000€ of meer zijn dan geen uitzondering.
Een boot kan je perfect zelf uit het water laten halen (50€), op het droge laten zetten tijdelijk (5€ per dag) en dan kan je perfect de romp helemaal schoonmaken. Dit doe je dan om de 2 jaar bv.
Bij een motorboot zal je vaak de motor ook moeten onderhouden, maar als je mensen kent die je daarbij helpen, bespaar je toch ook al duizenden euro's.

Bij een boot komt zeer veel bij kijken (al het materiaal, onderhoud) en als je een boot al minstens 1 jaar niet onderhoud, zal je enkele weken nodig hebben vooraleer hij terug de oude is.

Ik wil de mensen daar nu niet mee afschrikken he, maar als de topicstarter ooit naar Amerika wil varen, dan zal hij vele miljoenen € moeten hebben (liefst een goede crew van zeilers) en ervaring, veel ervaring.

Tevens kan je ook gewoon een tweedehands zeilboot kopen voor ongeveer 70.000€ waar je op de noordzee mee kan gaan varen.

EagleEye

Legacy Member
grappig, als ge over piraten spreekt denken veel mensen aan de Johnny Depp types :p in grote driemasters met een vlag met een doodshoofd erop :D

Dat is toch algemeen geweten dat piraterij nog een groot probleem is :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan