Archief - Wonen op een boot

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Close_Up

Legacy Member
In een aflevering van huis en thuis op vtm (zondagavond) is eens iets geweest over mensen die een boot omgebouwd hadden tot een leefplaats voor hun hele gezin. Lag ergens op het water in België, weet ook niet of ze nog werkte (vaarbaar was) en waar dat dan eventueel zou kunnen.


Huis en thuis zei:
Zondag 31 december na het nieuws van 17u45 op VTM
Heruitzending op zaterdag 6 januari na het nieuws van 13 u

Open huis: Sofie Verhulst en Didier Deschrijver

Sofie en Didier wonen met hun twee dochters, Lisa (5) en Mona (3) op een woonboot in Gent. Ze hebben een oud vrachtschip helemaal omgetoverd tot een modern, ruim en licht drijvend huis.

Het had héél wat voeten in de aarde, en meer tijd dan verwacht, maar het resultaat is helemaal zoals ze het wilden. Voor hen geen gewoon huis meer, het gevoel dat ze de trossen kunnen losgooien en vertrekken, vinden ze onbetaalbaar.

bron: http://www.huisenthuis.be/index.cfm?cat=afleveringen&afl=115

Bij open huis staan ook contactgevens van de personen, misschien zijt ge hier iets mee.

spray-bunny

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Maar stel nu, met een budget van 200.000 euro, is het mogelijk om daarmee een degelijke boot te kopen die intercontinentaal kan reizen ?
Een aanlegplaats/onderhoud... kan tot in de tienduizenden euro's per jaar lopen. Ik zal het zo stellen: als je je zorgen maakt of het financieel te doen is, moet je er al zeker niet aan beginnen.

Jedi M.S.

Legacy Member
hmm na dit allemaal te horen ziet het er naar uit dat het bij een droom zal blijven :(
Ik wist dat wonen op een boot duurder was dan wonen op een appartement, maar dat het zo immens duur is, ammai.

Bedankt allemaal voor jullie replies, now i can move on ;)

EverlastingHate

Legacy Member
Een jacht.

Uw wens is gewoon onmogelijk :p, tenzij je echt wel stinkend rijk zijt.

En wat ga je als job doen, als ge altijd wilt rondvaren :p. In een weekendje kunde niet ver varen hoor :p.

Mahah de brandstof alleen al, daar mag je uw levenlang al voor betalen.

lol, stomme vraag eigenlijk :p

LeSec

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
hmm na dit allemaal te horen ziet het er naar uit dat het bij een droom zal blijven :(
Ik wist dat wonen op een boot duurder was dan wonen op een appartement, maar dat het zo immens duur is, ammai.

Bedankt allemaal voor jullie replies, now i can move on ;)

Tkomt zelfs even duur uit als een nieuw huis te bouwen (wonen op zo een binnenvaart schip hé)

Ge moet met een heel pak andere kosten rekening houden :)

Enfin ja, werk ervoor en misschien hoeft het niet bij een droom te blijven hé

FroFro

Legacy Member
mja 't is nu wel vrij duidelijk da dit onbetaalbaar/onrealiseerbaar is :p Een van mijn gedachte van vroeger was dak ne tweedehands vrachtwage wou kope en die container ombouwe tot huisje, dus ne grotemobilhome eiglijk :p Das goe te doen, ma dan moete wel een rijbewijs C hebben natuurlijk :p

Jedi M.S.

Legacy Member
FroFro zei:
mja 't is nu wel vrij duidelijk da dit onbetaalbaar/onrealiseerbaar is :p Een van mijn gedachte van vroeger was dak ne tweedehands vrachtwage wou kope en die container ombouwe tot huisje, dus ne grotemobilhome eiglijk :p Das goe te doen, ma dan moete wel een rijbewijs C hebben natuurlijk :p
lol, das een droom die al wat realiseerbaarder is :p

Maar juist nog een vraagje: wie kan er dat eigenlijk betalen :oink:
Als jullie zeggen dat een boot jaarlijks een 25.000-tal euro kost aan onderhoud/brandstof/aanlegplaats; dat is een 2000-tal euro per maand. En dan moet je nog je boot afbetalen ook, wat toch ook rap een 600-tal euro/maand is. Je moet dus al een maandloon hebben van 3000 euro netto als je dat wilt doen, maar dat is toch onmogelijk :wtf:

Jedi M.S.

Legacy Member
The_Messenjah zei:
Tkomt zelfs even duur uit als een nieuw huis te bouwen (wonen op zo een binnenvaart schip hé)
Was het zo duur als een huis, dan was dit nog realiseerbaar. Iedereen die een job heeft kan in principe een huis bouwen.
Maar volgens wat jullie zeggen moet je een maandloon van 3000 euro hebben om dit te kunnen realiseren :oink:

LeSec

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Was het zo duur als een huis, dan was dit nog realiseerbaar. Iedereen die een job heeft kan in principe een huis bouwen.
Maar volgens wat jullie zeggen moet je een maandloon van 3000 euro hebben om dit te kunnen realiseren :oink:

Ik spreek hier oven een binnenvaartschip hé, gij wou intercontinentaal gaan varen :p
Bouwkosten van een nieuw huis - renovatie van schip tot bewoonbaar en stijlvol zullen niet veel van elkaar verschillen.

Sanitaire installaties in zo'n boot zijn bijvoorbeeld al pakken duurder dan in een gewoon huis. Stabiliteitsstudies, stalen constructies, etc.. En dan spreken we enkel nogmaar over de bouwkosten an sich, ge moet er nog eens brandstof, haventaxen, etc aan toevoegen :s

+ ge zit vrij klein op zo'n schip heb ik de indruk, tis wel origineel, uiteraard :p

killerbeam

Legacy Member
voor jullie allemaal dromen opgeven.
Een zeiljacht om oceanen over te steken moet echt geen fortuin kosten hoor.
Onderhoud, ligplaats, en verzekering is met een normaal loon geen probleem.
Men pa heeft gewone job en het is allemaal realiseerbaar.
Een 2e hands boot kopen kost je ongeveer 100 000 euro, inclusief zeilen, nog redelijk werkelijke motor.
Vergeet een zeiljacht gebruik je om te zeilen en de motor om binen en buiten de haven te komen.
@EverlastingHate: brandstof is zeer weinig, reken 100euro per jaar aan rode diesel.

Wat ik aanraad is het volgende, zoek iemand die zijn boot verkoopt en reeds een ligplaats heeft. Kans bestaat dat je die ligplaats kan behouden, het is geen zekerheid!
Zorg ervoor dat je de boot ook onderaan mag inspecteren en neem desnoods een deskundige mee want de kiel zorgt ervoor dat je boot blijft drijven.
Want binnenin is het werk als een huis, hier wat plankjes en daar een bout.
De kiel, de onderkant, is vergelijkbaar met de funderingen van een huis. Zonder ben je vrijwel niets.
Als dan ook bovendeks alles in redelijk goede staat is, lijkt het mij een mooie koop.

Vervolgens zou ik enkele jaren gewoon wat reizen doen in de zomer, circa 4 weken ofzo, naar Frankrijk, Duitsland of de rest van Europa.
En jaarlijks met een goed budgetje de boot opknappen, apparatuur aanschaffen en mss een setje nieuwe zeilen.

Wanneer je de boot echt kent, hij optimaal in orde is, jij en enkele vrienden van je of je vrouw/vriendin over echt veel ervaring bezit, kan je nog steeds die mooie reis maken naar de overkant van de Oceaan.

Probleem blijft dat het niet mogelijk is te wonen, dus als je echt over korte toekomst wil ver reizen neem je er een appartementje bij voor enkele jaren op huurbasis en op het moment dat je beslist nu ben ik weg, zeg je de huur op en trek je naar je boot en ben je weg.

zarathustra

Legacy Member
100000 euro klinkt me nu niet direct als een aankoop die gewone mensen doen (behalve als dat ziet ipv een huis natuurlijk)

killerbeam

Legacy Member
maar daar heeft hij het inderdaad ook op.
Als een soort 2e huis.
Ja het is een opoffering, maar vanaf april tot oktober zit je er ongeveer elke 2 weekends voor beetje onderhoud.
Het is een dure hobby, kan ik je gelijk geven maar een boot gaat ook wel makkelijk 30jaar mee mits een goed onderhoud.
Je hebt ook mensen die met groepje een boot aankopen aangezien alleen zeilen ook maar alleen is.
Wanneer je een gezin hebt, is het iets anders. Het hele gezin moet er achter staan en zeker de vrouw. Niets zo zeldzaam als een vrouw die van zeilen houdt. :)

-Helld0g-

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Met diepe zee bedoel ik echt varen naar waar je wilt, bv Engeland, Amerika, ...

En kheb het niet over zo'n boot, maar echt boten die naar continenten kunnen varen.

Maar bemanning, daar heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan :) Is het onmogelijk om op je eentje naar vb Amerika te varen ?

Engeland en amerika is al een heeel groot verschil,

beetje redelijk blijven

verder dan engeland en evt afrika zul je niet komen... denk dat ge zult verschieten hoelang het duurt om naar zuid-frankrijk te varen... eens ge daar zijt zitte natuurlijk rap in afrika!



MAAR: het moet niet bij een droom blijven, gewoon niet als jonge gast...
zal maar even mijn eigen droom uit de doeken doen: ik ga gewoon mijn leven werken en liefst een job met veel vakantie, veel de wereld rondreizen enzo om te kitesurfen. ondertussen ook een huis bouwen en een levensgezel zoeken.

De moment dat we op pensioen mogen (of genoeg geld bijeen hebben), gewoon ons huis verkopen (blijft een investering die zijn waarde behoud) en in de plaats een oceaanwaardige boot kopen en dan varen naar de zon...

Jedi M.S.

Legacy Member
killerbeam zei:
maar daar heeft hij het inderdaad ook op.
Als een soort 2e huis.
Ja het is een opoffering, maar vanaf april tot oktober zit je er ongeveer elke 2 weekends voor beetje onderhoud.
Bedoel je dat je om het weekend een onderhoud moet doen aan je boot ? En hoelang duurt zo'n onderhoud, wat houdt zo'n onderhoud juist in ? En waarom tussen april en oktober, en niet de andere maanden ?

Quilombo

Legacy Member
ons jeugdhuis is in nen boot en me dunkt dat alles hier nogal ferm overdreven wordt

wij hebben een vrachtschip gekocht voor, als ik me nie vergis, 50 000 euro. gerenoveerd (vloer ingelegd om te beginne ;) etc.), da zal mss evenveel gekost hebben.

nadien nie echt veel kosten. om de twee jaar eens naar de dokken, enjah da kost wel wat, hoeveel da weet ik nie.

moet van den eerste keer nen deftigen boot kopen, want wij zitten nu ook al aan onzen tweeden boot ^^

denk wel dat het vereist is om een handyman te zijn als ge aan zoiets begint, tenzij ge u wilt blauw betalen aan vakmannen.

killerbeam

Legacy Member
@Quilombo: jou type boot is iets dat de dag van vandaag van de hand wordt gedaan wegens de lage winsten in de binnenvaartsector.
Ook vind ik niet dat je een houten baksteen mag vergelijken met een zeiljacht waar wel beetje meer duur materiaal op staat.
Handyman is ook overdreven, beetje technische aanleg is genoeg.

Blackend

Legacy Member
Ge snapt toch dat uw eigen tegenstrijdig zijn ?

Een woonboot is een boot waar ge kasten hebt, spullekes op u kasten etc. Op een zee is er zoveel deining dat alles goed vast moet staan, dat kunt ge onmogelijk (veilig) doen in een gewone woonboot.

Verder, zelfs indien ge met lege woonboot dat zou doen, die kiel is veel te laag en zo'n boot is onbestuurbaar. Hoe dieper/zwaarder de kiel, hoe meer ge zelf controle hebt over uw boot bij enige deining.

Btw, als ge er al zo weinig over kent moet ge er zeker niet aan beginnen met die oversteek enzo.
Zoals reeds aangehaald, da lijkt een peuleschil "gewoon rechtdoor varen" :) maar héél veel ervaren (en zo ken ik er veel, van die Hollanders die al van kinds af mee op de boot gingen bij de ouders) mensen die het nog niet riskeren om de oversteek te maken.

Zelfs voor ne simpele oversteek naar Engeland moet ge al heel wat plannen hoor. Rekening houden met het getij, langs waar (zandbanken!!), en dan is het zeker op het kanaal niet mogelijk om voor anker te gaan (teveel stroming etc), er moet dus 24/24 iemand wakker zijn & natuurlijk de grote containerschepen hé.

Maar echt, moest een beetje kenner dit lezen wat ge hier nu vraagt, die zou u aanraden om maar gewoon een appartementje ergens in de stad te gaan kopen en eventueel eens op een cruise te gaan :')

Jedi M.S.

Legacy Member
Blackend zei:
Ge snapt toch dat uw eigen tegenstrijdig zijn ?

Een woonboot is een boot waar ge kasten hebt, spullekes op u kasten etc. Op een zee is er zoveel deining dat alles goed vast moet staan, dat kunt ge onmogelijk (veilig) doen in een gewone woonboot.

Verder, zelfs indien ge met lege woonboot dat zou doen, die kiel is veel te laag en zo'n boot is onbestuurbaar. Hoe dieper/zwaarder de kiel, hoe meer ge zelf controle hebt over uw boot bij enige deining.

Btw, als ge er al zo weinig over kent moet ge er zeker niet aan beginnen met die oversteek enzo.
Zoals reeds aangehaald, da lijkt een peuleschil "gewoon rechtdoor varen" :) maar héél veel ervaren (en zo ken ik er veel, van die Hollanders die al van kinds af mee op de boot gingen bij de ouders) mensen die het nog niet riskeren om de oversteek te maken.

Zelfs voor ne simpele oversteek naar Engeland moet ge al heel wat plannen hoor. Rekening houden met het getij, langs waar (zandbanken!!), en dan is het zeker op het kanaal niet mogelijk om voor anker te gaan (teveel stroming etc), er moet dus 24/24 iemand wakker zijn & natuurlijk de grote containerschepen hé.

Maar echt, moest een beetje kenner dit lezen wat ge hier nu vraagt, die zou u aanraden om maar gewoon een appartementje ergens in de stad te gaan kopen en eventueel eens op een cruise te gaan :')
Mijn kennis over dit onderwerp is momenteel nog nul de botten, maar het zou stom zijn om eerst al de kennis op te doen, m'n vaarbewijs te halen, enzovoort, om dan later tot het besluit te komen dat wat ik wil financieel niet mogelijk is he.

killerbeam

Legacy Member
Blackend zei:
Ge snapt toch dat uw eigen tegenstrijdig zijn ?

Een woonboot is een boot waar ge kasten hebt, spullekes op u kasten etc. Op een zee is er zoveel deining dat alles goed vast moet staan, dat kunt ge onmogelijk (veilig) doen in een gewone woonboot.

Verder, zelfs indien ge met lege woonboot dat zou doen, die kiel is veel te laag en zo'n boot is onbestuurbaar. Hoe dieper/zwaarder de kiel, hoe meer ge zelf controle hebt over uw boot bij enige deining.

Btw, als ge er al zo weinig over kent moet ge er zeker niet aan beginnen met die oversteek enzo.
Zoals reeds aangehaald, da lijkt een peuleschil "gewoon rechtdoor varen" :) maar héél veel ervaren (en zo ken ik er veel, van die Hollanders die al van kinds af mee op de boot gingen bij de ouders) mensen die het nog niet riskeren om de oversteek te maken.

Zelfs voor ne simpele oversteek naar Engeland moet ge al heel wat plannen hoor. Rekening houden met het getij, langs waar (zandbanken!!), en dan is het zeker op het kanaal niet mogelijk om voor anker te gaan (teveel stroming etc), er moet dus 24/24 iemand wakker zijn & natuurlijk de grote containerschepen hé.

Maar echt, moest een beetje kenner dit lezen wat ge hier nu vraagt, die zou u aanraden om maar gewoon een appartementje ergens in de stad te gaan kopen en eventueel eens op een cruise te gaan :')

Ondertussen heb ik als een beetje kenner hem al op weg geholpen en jou uitzetting reeds volledig uitgelegd.

En die oversteek naar engeland is mogelijk zonder heel veel planning.
tripje naar Engeland is ongveer 20u en daarin zal het getij beide richtingen aandoen en kan je eig wel rechtdoor gaan.
s'avonds vertrekken en in de namiddag aankomen, geen 24/24u wacht nodig.

zandbanken is geen probleem mits een goede zeekaart, verplicht aan boord te hebben, en de enige zandbanken waar je met een zeilboot kan opvaren zijn die op het schelde en op de Nederlandse binnenwateren.
Zandbanken op zee zijn enkel voor containerschepen een probleem.
En al die containerschepen moeten routes volgen dus enkel wanneer je een route doorkruist moet je goed opletten voor containerschepen.

Al ontken ik niet dat grote opletheid nodig is aan boord.
Maar dromen mogen we niet met de grond gelijk maken, al ontken ik niet dat de grote oversteek enkel voor de dapperste en meest ervaren is.
Maar een bootje kopen en zeilbrevet halen is zeer mooi doel in het leven.

Quilombo

Legacy Member
killerbeam zei:
@Quilombo: jou type boot is iets dat de dag van vandaag van de hand wordt gedaan wegens de lage winsten in de binnenvaartsector.
Ook vind ik niet dat je een houten baksteen mag vergelijken met een zeiljacht waar wel beetje meer duur materiaal op staat.
Handyman is ook overdreven, beetje technische aanleg is genoeg.

ik doelde op een woonboot
onzen boot heeft nie eens ne (werkende) motor, laat staan da ge der de oceaan mee kunt overvaren ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan