Archief - Werkgerelateerde vraag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Black Mamba

Legacy Member
Keintje zei:
Hey,

Ik heb een vraag i.v.m. mijn werk. Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.
Ik heb 7 jaar in een zaak gewerkt, van 14 jaar tot 21 jaar.
op 19 jarige leeftijd is het op mijn werk een beetje fout beginnen lopen.
Ik kreeg op het werk regelmatig te maken met pesterijen van collega's naar mij toe en ook naar andere collega's toe die daar ondertussen buitengepest zijn.

Op 2 jaar tijd heb ik een vrij uiteenlopend aantal praktijken gezien en te weten gekomen over die zaak die echt niet door de beugel kunnen. Vorige week ben ik door mijn bazin met dringende reden ontslagen: dus op staande voet ontslagen en daardoor heb ik geen recht op een uitkering. Mijn werkgever heeft een aangetekende brief verstuurd waar enkele feiten in omschreven staan, maar die zaken zijn zwaar overdreven.

Ik heb dus op enkele jaren veel meegemaakt met mijn werkgever en zij heeft mij ook al die jaren de loer afgestoken i.v.m. geldzaken en (het niet uitbetalen van) mijn loon. Omdat zij mij zo gekraakt, vernederd, gebroken en in de loer genomen heeft, zou ik heel graag mijn verhaal publiceren in een weekblad. Het is een verhaal van 12 blz. op A4 en alles wat ik daar meegemaakt heb staat hier in. Kan en mag ik dit laten publiceren, en kan ik hier zelf mee in de problemen geraken?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

ze moeten toch wel een deftige reden hebben hoor en ook bewijzen

Keintje

Legacy Member
Hier is mijn verhaal, het zijn zo'n 5 bladzijden, maar aangezien er interesse voor is heb ik het gepost:

Code:
Mijn verslag
December 2000: Ik was 14 jaar, ging studeren voor kapster en wou absoluut in een kapsalon werken. Het liefst van al bij ( een heel grote keten van kapsalons in belgie, maar k’heb de naam nu niet vermeld hé, ik benoem het in dit verhaal als salon) omdat zij vrij bekend zijn. Ik droomde ervan om een kapster te worden die heel veel in haar mars had en waar de mensen naar opkeken. Ik dacht dat ik deze droom bij salon kon vervullen maar niets was minder waar. 

Hier is mijn verhaal: Toen ik op mijn 14e begon te werken bij salon in het weekend vond ik het allemaal super. Ik kreeg 100 frank per uur, daar was ik toen wel blij mee. Geld was toen nog niet zo belangrijk voor mij. Elke zaterdag kreeg ik 800 frank op het einde van de dag. Ik leerde dingen bij zoals brushen,kleuren, wassen ik vond het echt super en was fier op mezelf. 1 jaar ging voorbij en toen ging A (de zaakvoerder) een kapsalon in Hoogstraten openen. Sinds het kapsalon open ging kwam A bijna niet meer in salon turnhout, ze gaf aan de collega’s niet door dat ze mij moesten betalen en zonder toestemming van A konden ze mij niet uitbetalen. Dus bleef ik maar wachten op het geld. Ik was ondertussen 15 jaar en durfde dat ook niet goed vragen aan A. Op een gegeven moment besliste mijn moeder om eens met A te bellen en naar het geld te vragen, op die vraag kreeg mijn moeder het antwoord: “ja ja, ik ben er mee bezig”. Die zin heb ik de voorbije jaren nog veel mogen horen. Het was ondertussen 5 maand geleden dat ik nog iets gekregen had. Uiteindelijk heb ik delen van het geld gekregen dat ik moest krijgen, waar ik voor gewerkt had maar sommige delen heb ik nooit gekregen. Ik vond het toen allemaal nog niet zo erg maar besefte toen nog niet hoe hard er van mij werd geprofiteerd. Mijn moeder heeft me nochtans vaak gewaarschuwd, maar op 15 jarige leeftijd luister je ook niet altijd naar je ouders. Elke zaterdag deed ik enorm mijn best. Mijn collega’s vooral mijn toenmalige manager E apprecieerde wat ik deed. Door de week kwam ik regelmatig in het salon na de schooluren, als het druk was deed ik voor hen de orde al. Ik keerde het salon uit, vouwde de handdoeken op, deed de afwas, ….. ik deed het voor hen zodat zij dan niet meer zoveel moesten doen als ze gedaan hadden. De collega’s waar ik toen mee samen werkte vonden dat lief maar A heeft hier nooit iets van gezegd zelfs geen dank u wel. Ik deed dat vrijwillig en offerde al mijn vrije dagen op, woensdagnamiddag, vakanties, … . 

2002, ondertussen had ik op 2 jaar tijd al enkele collega’s de revue zien passeren. Geen enkele van hen was vriendschappelijk weggegaan, allemaal kregen ze ruzie met A voor een of andere reden. 1 augustus 2002 ik kreeg een contract dat ik elke zaterdag bij hen mocht komen werken voor 8 uur per dag aan 7,0663 EURO per uur  maar enkele maanden gingen voorbij en op 1 november 2002 werd mijn contract aangepast van 8 naar 4 uur per dag. Die aanpassing heeft ze gedaan omdat ze anders veel te veel voor mij moest betalen. A eiste wel aan mij dat ik zaterdag 8 uur kwam werk maar dan 4 uur contractueel en 4 uur niet contractueel, ja wat doe je dan als je 15 bent en je daar zo graag wil blijven werken. Je wil je job niet zo maar riskeren natuurlijk hé. De uren die ik dan niet contractueel werkte werden dan weer cash uitbetaald maar ik moest er maar op hopen dat ik genoeg zou krijgen, zoals gewoonlijk gaf ze maar de helft van wat ze moest geven. Ik moest weer maanden wachten op een beetje geld. Op 30 juni 2005 studeerde ik af, die zomer ging ik elke dag werken door de week, ik kreeg wel een rustdag ter compensatie van de zaterdag. Op 24/10/2005 kreeg ik een IBO contract, dit is een contract om opgeleerd te worden tijdens je aan het  werk bent, normaal krijg je zo’n contract enkel als je nog niet in de zaak in kwestie gewerkt hebt, maar A kon zich hier natuurlijk wel uitbabbelen. Dat is namelijk iets wat ze wel heel goed kan: praatjes verkopen. ik was in september ook gestart met een leraren opleiding, daar was A vrij hard tegen maar ik heb doorgezet want ik wil aan mijn toekomst denken. Ik werd voor 35/39 uur ingeschreven omdat ik op zaterdag voormiddag naar de les moest. Ik werd deels door A betaald en deels door VDAB. Het contract werd beeïndigd op 25/12/05 en op 26/12/05 kreeg ik een vast contract van 35/39 uur, ik werd aan 7.8324 EURO per uur uitbetaald. Dit is het minimum en geldt voor mensen die nog geen diploma hebben, maar ik had wel een diploma van mijn school + het IBO diploma dat ik net behaald had. Vanaf 01/04/06 kreeg ik 7.9107 EURO per uur ( dit was indexaanpassing) A zei dan tegen mij dat ik opslag kreeg omdat ik zo goed bezig was. Ze probeerde altijd haar werknemers de lucht in te prijzen maar profiteerde er alleen van. Als je naar mijn loonbrieven kijkt zie je ook dat er geen vaste lijn in zit en dat de lonen vaak verschillen. Dan had ik 7, 5738 EURO per uur en daarna sprong het ineens weer op 8, 0689 EURO per uur. Op de loonbrief van  01/06/06 bedraagt het 7.8771 EURO per uur en op 01/08/06 is het 8,0346 EURO per uur en sindsdien is dat zo gebleven. Tot 15/06/07, die dag ben ik ontslagen. 

Vanaf januari 2005 is eigenlijk de collegiale miserie begonnen.
B was een meisje, even oud als ik. Ik heb er nog bij in de klas gezeten. Het is een vrij losbandige. Toen ik daar werkte werd het in het kapsalon zo professioneel mogelijk gehouden, er kon al wel eens gelachen worden maar er waren zeker grenzen. Toen zij in het salon kwam ging het er veel losser aan toe. B was op een gegeven moment met water aan het spuiten naar een collega en heel luidruchtig aan het lachen terwijl er nog klanten binnen zaten, dit kon voor mij niet. Er mag zeker gelachen worden maar je moet ergens kunnen stoppen hé. Zo zijn er nog meer dingen voorgevallen dat B in het salon deed die echt niet konden. Ze ging ook vaak in discussie met andere collega’s in het salon terwijl de klanten erbij waren, dit mag je normaal niet doen omdat de klanten hierdoor een onzeker gevoel krijgen en denken dat de kapster er niet veel van afweet. Als we in de keuken waren kon ze vaak vrij negatief, agressief, negerend en spottend reageren tegenover haar collega’s en tegenover mij. Als ik hier iets van zei werd dit genegeerd of kreeg ik als antwoord: “ach ja dat is B hé”, en dan werd er niets aan gedaan. Ik heb hier verschillende keren iets over gezegd maar tevergeefs. Op de duur deed ook D even vrolijk mee ( leercontract). Ze begon ook hetzelfde grof gedrag te vertonen. Het is niet zo dat ik te weinig zelfvertrouwen had om terug te reageren maar als ik dat deed werd het erger en kreeg ik de schuld. In de periode dat D en B zich zo gedroegen hebben ze 2 personen buiten gepest bij salon. Iemand met een stagecontract en iemand met een leercontract. 1 van die personen was F. Ze was een poolse vrouw tussen de 30 en 40 jaar ze was getrouwd en had 2 kinderen. Ze volgde haartooi via Sintra ( tweedekans onderwijs) 1 dag in de week ging ze naar school de rest van de week kwam ze werken bij salon. Ze kon vrij goed Nederlands maar sommige dingen waren soms nog moeilijk. Toen ze bij ons werkte voelde ik me heel vervelend door het racistische  gedrag van de collega’s. Als F in de keuken kwam zwegen de collega’s plots of ze babbelden verder maar sloten haar volledig uit, als iedereen aan tafel zat bleef zij aan de deur staan want ze wouden niet dat F ook aan dezelfde tafel zat. Soms heb ik geprobeerd om haar erbij te betrekken maar de anderen protesteerden dan. Andere keren ging ik met F in het salon staan en ruimden we wat op. F wist goed genoeg hoe men over haar dacht maar F zei tegen mij dat ik het mij niet moest aantrekken want dat het onwetende mensen zijn die daar in de keuken zaten. Ik kon het niet aanzien hoe de anderen tegen haar deden maar als ik hier iets van zei deden ze precies of er niks aan de hand was. Ze hebben ervoor gezorgd dat F ontslagen werd, weer een meisje van wie haar droom werd afgenomen. 


September- oktober 2006
E, mijn toenmalige manager heeft aangekondigd dat ze salon gaat verlaten en ze zelf een zaak gaat opstarten. Dit nieuws wist E al bijna een jaar maar A had haar verboden om dit nieuws aan ons te vertellen. E was hier kapot van, het deed haar pijn om te moeten liegen tegen ons en iets te verzwijgen. Het nieuws sloeg in als een bom. E is altijd mijn steun en toeverlaat geweest bij salon. Ze werkte er 8 jaar en 6 jaar manager. Ik heb met E 6 jaar samen gewerkt en heb heel veel van haar geleerd. De manier hoe E problemen kon oplossen was fantastisch. Omdat E wegging werd C manager. C was assistent en omdat die plaats nu vrij kwam moest hier ook iemand voor inde plaats komen. In mijn ogen leek het me logisch dat ik de nieuwe assistent zou worden omdat ik er buiten E het langste werkte en het meeste van E heb kunnen leren. Ik had ook pas een managers diploma behaald. Maar niets was minderwaar toen ik vernam dat ze het aan B ook hadden gevraagd. Tussen mij en B brak er die periode een strijd uit, we wilden ons bewijzen en uiteindelijk eindigde dat in ruzie’s. toen we op een gegeven moment naar A zijn gegaan en vroegen wie het nu zou worden kregen we het antwoord dat we ons moesten bewijzen, wie de beste was kreeg de kans om assistent te worden. Dat vond ik echt een dom en onbedachtzaam antwoord. Iedereen kon op dat ogenblik zien dat ik en B elkaar niet konden luchten. Door het antwoord van A ging er natuurlijk nog meer gestreden worden. Tijdens deze periode werd er voor mij, B en D een weekendcursus vastgelegd: 10 stappen naar succes heette de cursus. Dat weekend is het helemaal fout gelopen. D en B lieten me totaal links liggen, de cursus ging erover dat je je doelen moet volgen en stap voor stap proberen te bereiken. We moesten vragen oplossen, discussies voeren, praten over jouw doelen,… . tijdens deze cursus kwam ik te weten dat bij B alles om het geld draaide dat ze zou verdienen als ze assistent werd. Toen werd ik echt kwaad. Ik wou assistent worden voor alle andere dingen die erbij kwamen kijken zoals: collega’s nieuwe dingen aanleren, vergaderingen voeren, altijd klaar staan voor de anderen, verantwoordelijkheid, probleemoplossingen, ideeën uitwisselen en voorstellen, … deze dingen waren voor B totaal niet van belang, daarom werd ik kwaad. Ik wou niet dat A een geldwolf zou verkiezen boven iemand met veel ambitie. Er zijn dit weekend nog dingen gebeurd die echt niet door de beugel konden. Na dit weekend schreef ik een brief met mijn gedachtegang over B, ik heb deze brief laten lezen aan A, E en C. Dit was een schreeuw om hulp, ik wou dat ze mij hiermee konden helpen om niet zo over mijn collega’s te denken, maar dat werd niet zo begrepen. A insinueerde dat ik met deze brief B wou buiten krijgen, maar dat was helemaal mijn bedoeling niet, ik wou gewoon dat alles eerlijk verliep. Dat A toen niet professioneler heeft gereageerd daar kan ik niet goed bij met mijn hoofd. Ze zei dat ik dit stil moest houden en alles werd in de doofpot gestopt. 




Overslapen
Ondertussen met al die ruzie enzo was ik al enkele keren overslapen, E heeft me hier over aan gesproken en ik deed mijn best dat het niet meer zou gebeuren, maar ik was veel te overspannen en gestrest. Op een gegeven moment heeft A me hier ook over aangesproken tijdens een persoonlijk gesprek. A stak met de vinger naar mijn vriend. Ze stak de schuld op hem omdat hij voorlopig werkloos was op dat moment, ze beweerde dat ik me dat veel te hard aantrok maar dat was niet zo. Ik ontkende dit, ik en mijn vriend hebben een prachtige relatie, hij heeft me altijd gesteund. Als ik van een vergadering wenend bij hem toekwam kon hij mij altijd steunen en weer positief doen denken. Toen ik tegen A zei dat het volgens mij aan stress lag lachte ze mij uit. Ze zei dat ik bij haar niet moest afkomen over stresstoestanden want dat ze daar alles over wist. Ik ben zelfs pillen gaan halen bij de apotheek om me weer wat op te beuren maar dat hielp niet echt. 

Kerstfeestje
Eind december had A een kerstfeestje gepland bij haar thuis, elk jaar is dit een andere locatie. Er werden namen getrokken en iedereen mocht een lijstje maken waar je dan iets uit kon kiezen om te kopen. A had mijn naam getrokken, weet je wat ik van haar kreeg? Een “klok” en dit was geen fopcadeau ofzo, ik vond dit echt wel grof. Naargelang de avond vorderde gingen er meer en meer collega’s naar huis. A zei tegen mij en mijn vriend om nog wat te blijven, C en haar vriend bleven ook nog zitten. A had veel gedronken, ze kon bijna niet meer rechtstaan. Toen we nog met 5 overbleven begon A ineens vrij grof over mijn vriend te praten terwijl hij ook bij aan de tafel zat, ze zei dat mijn vriend mij niet steunde en dat hij niet van me hield. Nadat ze dit gezegd had draaide ze zich naar C en haar vriend en begon plots over iets anders te praten. Ik wist niet goed wat me over kwam en wat haar bezielde. Ik kon dit niet laten gebeuren en riep haar even de gang in, ik zei haar dat ik het niet mooi vond wat ze allemaal over mijn vriend zei maar ze antwoordde terug dat het toch de waarheid was en ze begon weer hetzelfde te doen, ik zei haar om ermee te stoppen maar dat deed ze niet, iets later kwam ze terug in de living en begon ze tegen mijn vriend heel haar uitleg te doen. Tussen 3 en 6 uur ’s morgens heeft ze tegen mij en mijn vriend staan schelden, preken en zatte praat staan te verkopen. ik en mijn vriend hielden ons rustig maar toen we naar huis reden beseften we pas wat A aan het doen was, dit kon echt niet. Ze probeerde ons bijna uit elkaar te krijgen want ze probeerden ons tegen elkaar op te zetten. Het was haar bijna gelukt want die nacht heb ik en mijn vriend voor de 1ste keer in bijna 7 jaar ruzie gemaakt. Gelukkig hadden we snel door dat we ruzie maakten voor A en dat we ons niet moesten laten doen. Toen ik maandag terug ging werken wou ik A hier over aanspreken maar ze was die week op skiverlof. Ik moest hier wel over kunnen praten, maar met A ging dit niet toen. Ik babbelde er met C over omdat zij er ook een deel van had gehoord. C zei tegen me dat ik er mijn plan mee moest trekken en dat ik het me niet zo hard moest aantrekken maar dat kon ik niet, ik kon me niet voorstellen dat een baas zomaar het recht heeft om de vriend van een werknemer zomaar uit te schelden voor rotte vis en dan doen alsof er niks aan de hand was. Dus praatte ik er ook over met mijn andere collega’s, zei antwoordden vrij medelevend en zeiden dat A dit niet had mogen doen, ze vonden het niet mooi en vonden dat ik me niet moest laten doen en mijn mond moest opentrekken tegen A. ik had het gevoel dat mijn collega’s het weer goed met me meenden maar dat was niet zo. Één voor één hadden ze na de gesprekken naar A gebeld en alles doorgebeld. Na een week kreeg ik een kwade telefoon van A dat ze met mij wou praten. Tijdens het gesprek beschuldigde ze mij er van dat ik roddelde over haar en loog. Het gesprek dat ik met mijn collega’s gehad had was dus van een mug naar een olifant vervormd en dan nog eens naar mijn bazin doorgebeld. Ik heb alles proberen uitpraten met A en ze wou me een nieuwe kans geven maar ze had geen spijt van wat ze die avond gedaan en gezegd had. Omdat mijn collega’s mijn vertrouwen geschonden hadden weigerde ik om nog iets van privé zaken tegen hun te vertellen, ik praatte nog met hen over het werk maar niet over andere dingen, daarvoor gingen ze ook weer naar A omdat ze vonden dat ik zo stil was. Ik werd dan nog eens op het matje geroepen en mijn bazin vroeg dan wat ik tegen mijn collega’s had, bla bla bla het spelletje was bezig ze, ik werd er gek van. Voor de kleinste pruts dat ik zei of deed belden ze naar A. innerlijk was ik compleet gestrest, ik ben op 4 maand tijd 6 kilo afgevallen, weeg nog maar 50 door heel dit gebeuren. 
Met de auto
We moesten voor het werk ook vaak naar Antwerpen of brussel rijden voor cursussen te volgen. Ik heb nu bijna 1 jaar mijn rijbewijs maar heb een enorme angst voor autosnelwegen. Dit was voor de collega’s blijkbaar moeilijk te begrijpen en een groot probleem. Ik voelde me hier verevlend bij dus stelde ik voor dat ik de naft zou betalen voor degene die rijd, daar gingen ze niet mee akkoord. Ik kreeg op mijn vrije dag een scheldtelefoon van B en C = manager en assistent. Ik heb wel terug gescholden want ik laat me zomaar niet doen maar ik was hier echt wel van geschrokken, vooral omdat het de manager en assistent was, zij zouden dit toch wel beter moeten kunnen oplossen hé. Na die telefoon heb ik direct naar mijn werkgever gebeld maar die heeft hier eigenlijk niets aan gedaan. Het werd dus erger en erger, elke avond kwam ik met een slecht gevoel thuis, ik ging enkel nog werken voor de klanten maar zeker niet meer voor mijn collega’s.

Geld gepikt
Op een gegeven moment bleek er uit de kassa enkele keren na elkaar geld verdwenen, iedereen werd hiervoor aangepakt en iedereen voelde zich aangesproken. In die periode werkte er ook een jongen bij ons, toen ik hem op mijn vrije dag tegen kwam in de stad kwam ik te weten dat de collega’s mij verdachten en viseerden. Mijn naam was uitdrukkelijk vermeld bij het verdenken van de diefstallen. De collega’s zijn zelfs tegen mijn werkgever gaan zeggen dat ik het geld gestolen had. Ik had daar niets mee te maken maar ja dit kan je niet bewijzen he. Na een paar dagen was het vergadering. Ik heb hen hier toen over aangesproken en ze bevestigden dit en één persoon bood haar excuses hier voor aan. Op die vergadering mij met de volgende woorden toegesproken: G wij willen met jou niets meer te maken hebben en zijn het zat om met u samen te werken en naar u gezever te luistern, we sluiten ons af voor u en je zal niet meer in onze kring geraken. Ik was totaal gebroken, ik ben gelijk een klein kind beginnen blèten en ben even buiten gaan staan. Niemand kwam me achterna om me wat te bedaren ofzo, na 10 min ofzo ben ik terug binnen gegaan en werd de vergadering doorgezet alsof er niets aan de hand was. Mijn werkgever heeft op het einde van de vergadering nog tegen me gezegd dat ik er zelf voor moest proberen zorgen om terug bij de groep te horen. In mijn ogen was dit een verloren zaak, maar ja k’heb toch wa moeite gedaan. Ik vond het ook heel onprofessioneel van mijn werkgever dat ze de collega’s als wilde beesten op mij af laat gaan en zich afreageren op mij en dat ze zelf enkel toekeek. Na een paar dagen kon ik het niet meer aan en stond ik ’s morgens op met hevige maagpijn. Ik meldde me ziek en ging die dag naar de dokter. De dokter constateerde dat ik op het nippertje stond van een maagzweer te krijgen. De dokter vroeg me toen ook of het op het werk wel goed ging en daarop heb ik grotendeels mijn verhaal uitgelegd. Die dag heeft mijn werkgever nog naar mij gebeld of ik echt niet kon komen werken als ik wat pilletjes slikte want anders moest zij haar vrije dag opgeven omdat ik ziek was. De laatste 3 dagen van mijn ziekte verlof ben ik toch nog gaan werken op aandringen van mijn werkgever, ze eiste het praktisch, als ik niet kwam werken zou ze stappen ondernemen zei ze. 

Bijkomende zaken
Enkele weken geleden moest ik op medisch onderzoek van het werk. Ik moest om 9 uur beginnen, en om 10 uur had ik daar een afspraak. Ik heb die dag van 9 tot 10 gewerkt dan van 10 tot 12 op het medisch onderzoek gezeten want het was wat uitgelopen en daarna nog van 12 tot 13 uur gewerkt. Die dag heeft ze mij maar 2 uur uitbetaald, die 2 uur van het medisch onderzoek kreeg ik niet vergoed.
Ik ben enkele keren in een andere vestiging moeten gaan werken, zo’n half uur rijden en hier heb ik geen kilometer vergoeding voor gekregen.
Mijn werkgever zette soms op mijn loonbrief dat ik enkele uren toegestane afwezigheid kreeg maar die ik wel gewerkt heb dus sommige gewerkte uren kreeg ik soms niet uitbetaald.     

Mijn laatste dag in hat salon
Ik had ’s avonds na de werkuren met A afgesproken om eens te babbelen want ze had me een voorstel gedaan om als assistent te gaan werken in salon Vosselaar. Ze hield zich niet aan de afspraak en kwam gewoon tijdens het werk met me praten. Ze vroeg of ik mee ging naar vosselaar en ik antwoordde dat ik dat enkel deed als ik opslag kreeg aangezien ik een assistent functie zou krijgen en mensen zou moeten opleiden. Ze lachte hiermee en zei, vergeet het maar. Daarop heb ik geantwoord dat het voor mij niet hoeft dan. Ze werd kwaad en vroeg aan mij wanneer ik mijn ontslag wou hebben dan en omdat ik zo kwaad was zei ik : liefst zo snel mogelijk. Daarna is ze weggegaan. Ik was kwaad en heb in een woede bui een bericht gestuurd nar mijn moeder waarin ik had uitgelegd hoe het gesprek was verlopen en eindigde het bericht met “het vuil kutwijf dat da is”. Dat berichtje is per ongeluk bij A aangekomen i.p.v. bij mijn moeder. Ik denk dat ze daarom mijn ontslag met dringende reden heeft gestuurd.  

Ps: als iemand in heel het verslag nog een naam vind, gelieve deze dan te schrappen dank u.

Bedankt voor jullie interesse !

Keintje

Legacy Member
Oei, het is blijkbaar een beetje onhandig gepost, maar je kan copy/pasten als je wil, groetjes !

bludgeoned

Legacy Member
HEt is allemaal wel heel erg voor jou, maar als je ze uitscheld voor "Vuil Kutwijf" heeft ze volgens mij wel een reden.

Hiapoe

Legacy Member
ok, ik heb je verhaal eens gelezen en zou enkele punten willen aanhalen:

1. Ik leef met je mee om het feit dat je zoveel tijd verspild hebt in een zaak waar je uiteindelijk niet graag werkte.

2. Het klinkt misschien wat hard, maar als ik jou was zou ik het ganse incident vergeten en op zoek gaan naar een andere degelijke job waar je jezelf en je ambities kan waarmaken! Ga naar een ander kapsalon, of een andere keten, biedt jezelf aan, vertel over al je ervaring die je al hebt, vertel welke je ambities zijn. En ik ben ervan overtuigd dat je snel een nieuwe job vindt.

3. Veel 'anecdotes' die je aanhaalt, lijken mij meer op 'girlfights' onder elkaar, dan om echte criminele financiele of menselijke misdaden. Ik geef een voorbeeld: Het feit dat je vriendin je vriendje uitmaakt en beledigt, heeft niks te maken met je job uiteindelijk. En je zegt dat ze je vriendje heeft uitgemaakt van 3 tot 6 in de morgen. Waarom blijf jij 3 uur lang bij iemand die je uitmaakt? Ik zou na een kwartier dat huis al uit geweest zijn.

Ik wens je veel succes met je verdere leven en loopbaan en hoop dat je deze ganse historie zo snel mogelijk kan vergeten en verdergaan!

freeza

Legacy Member
Hiapoe zei:
ok, ik heb je verhaal eens gelezen en zou enkele punten willen aanhalen:

1. Ik leef met je mee om het feit dat je zoveel tijd verspild hebt in een zaak waar je uiteindelijk niet graag werkte.

2. Het klinkt misschien wat hard, maar als ik jou was zou ik het ganse incident vergeten en op zoek gaan naar een andere degelijke job waar je jezelf en je ambities kan waarmaken! Ga naar een ander kapsalon, of een andere keten, biedt jezelf aan, vertel over al je ervaring die je al hebt, vertel welke je ambities zijn. En ik ben ervan overtuigd dat je snel een nieuwe job vindt.

3. Veel 'anecdotes' die je aanhaalt, lijken mij meer op 'girlfights' onder elkaar, dan om echte criminele financiele of menselijke misdaden. Ik geef een voorbeeld: Het feit dat je vriendin je vriendje uitmaakt en beledigt, heeft niks te maken met je job uiteindelijk. En je zegt dat ze je vriendje heeft uitgemaakt van 3 tot 6 in de morgen. Waarom blijf jij 3 uur lang bij iemand die je uitmaakt? Ik zou na een kwartier dat huis al uit geweest zijn.

Ik wens je veel succes met je verdere leven en loopbaan en hoop dat je deze ganse historie zo snel mogelijk kan vergeten en verdergaan!

Zonet heel het verhaal gelezen en ik moet zeggen dat ik respect heb voor je doorzettingsvermogen. Maar kmoet toch wel akkoord gaan met deze 3 punten hoor.

Je hebt iets te lang met je voeten laten spelen. Voor sommige dingen had je beter een vakbond ofzo aangesproken.

Nuja vergeet gewoon die hele historie en ga op zoek naar een andere job. Zou toch zeker niet zo moeilijk mogen zijn aangezien je toch al een pak ervaring hebt...

The Black Mamba

Legacy Member
ik zou het toch aandurven om die A. eens goed aan te pakken. Je hebt niets te verliezen want ze kan niet meer doen als u ontslaan op stande voet. Er gebeuren daar duidelijk heel veel niet echt koosjere zaken in die keten. Die informatie is op zich heel veel waard , en mensen zoals A. die zullen hun zaakjes wel goed verstopt willen houden , probeer een gewoon ontslag te krijgen met een ontslagstpremie en zoek job met een eerlijke werkgever en ik denk da ge een belangrijke les geleerd hebt da maar weinig mensen te vertrouwen zijn.

PS: ik zeg ni dat ge haar moet chanteren maar een beetje dreigen mag wel :) zelf een advocaat nemen en haar voor de arbeidsrechtbank dagen zal u veel geld kosten en veel tijd doen verliezen + het is woord tegen woord alhoewel de werknemer beschermd is in zo'n zaken. anyway ik zou beginnen om eens te praten met haar , als ze niet wil luisteren dan moet ge ofwel een advocaat nemen en haar serieus aanpakken ofwel alles vergeten en het beste van het leven maken en ik denk dat je binnen 5 jaar content bent dat je weg bent daar

krisse5844

Legacy Member
Man , man , man respect voor uw inzettingsvemogen en het toch nog willen gaan werken bij deze werkgever ondanks het feit dat je daar zogezegd niets goed kon doen... Zo zou ik toch niet dagelijks willen opstaan en met die gedachte naar uw werk gaan :eek: ...

Grovver is dat er daar blijkbaar geld gestolen is , en dat het jij is die de dupe wordt van de zaak ondanks dat men onschuldig is tot het tegendeel bewezen is :doh: ...

Ik zou zeggen, licht de vakbond in omtrend deze malifide zaken zoals uren wegcijferen als toegestane afwezigheid , meerdere uren niet uitbetaald worden om welke redenen dan ook , geen KM vergoeding , enz ... Zij zullen eventueel wel actie ondernemen ...

Ik zou zeggen , laat uw hoofd niet hangen , ga solliciteren bij een ander ( en als ik u was , niet meer bij grote ketens maar ergens bij een zelfstandig coifure want in die grote zaken wordt je toch maar beschouwd als een nummer en als het hun niet aanstaat , ander en beter denken ze dan in die grote ketens)...

Hoop dat je op uw nieuwe werkvloer het véél beter zal hebben dan dat je nu hebt gehad => wat een onleefbare situatie daar zeg :wtf: :wtf: :wtf: !!!

Greetz krisse...

whacker

Legacy Member
Ik snap niet dat ge er blijft werken terwijl ze te laat of helemaal niet uitbetaalt (en dit al van in't begin). Vanaf er zo'n praktijken gebeuren zonder uitdrukkelijke reden (op papier dus) bolt ge het best af. Als het financieel al niet correct is dan zal het met de minder te controleren zaken zeker niet juist zijn. Zoek nieuw werk en leg daar de situatie KORT uit als ze vragen waarom ge op staande voet ontslagen zijt. Zeg dan dat ze wel zullen zien dat je de job waard bent tijdens je proefperiode. Dit zal zeker niet overal werken maar normaal zou er toch wel iemand je moeten aannemen. Gezien iedereen in dat salon tegen u was (als ik uw verhaal zo lees), denk ik dat ge weinig kunt bewijzen van alle dingen die gebeurd zijn.

Hiapoe

Legacy Member
Pas op,

Misschien nog even iets cru wat ik ga zeggen, maar wat ik OOK uit je verhaal opmerk is dat je veel van je eigen foutjes verbloemt. Ik ben ervan overtuigd dat je zelf ook geen doetje bent.
Je overslapen IS niet positief, gelijk wat de reden is, en ik merk wel dat je er niet te veel over uitwijdt hoe lang en waarom je je overslaapt.
Ik merk ook dat je niet op je mondje gevallen bent (mensen 'kutwijf' noemen via sms, ook al is het niet naar die persoon zelf, zou ik persoonlijk al nooit doen, ik heb dat woord in mijn leven nog nooit gebruikt in een reëele situatie).

Ik zeg dit niet om je in de grond te boren, maar vooral om niet alles op een ander te steken, maar ook in eigen boezem te kijken. Zijn er bepaalde karaktertrekken waaraan je zelf kan werken om je sociale interactie beter te doen verlopen met iedereen,...? Altijd aan jezelf werken is ook belangrijk! :)

Maar zoals gezegd, veel succes met alles! :)
Hiapoe

Santa

Legacy Member
Idd; moesten mijn werkgevers hun meer dan één keer overslapen ik zou ze ook buitenshotten.

Een wekker zetten is nu eenmaal NIET moeilijk.

KoenDK

Legacy Member
zoek gewoon nieuw werk, ik veronderstel dat het kapperwereldje in vlaanderen nu niet zoooooo groot is, dus wees de slimste...

(iets wat je al LANG had moeten doen)

Keintje

Legacy Member
Hey allemaal,

Bedankt dat jullie zo'n interesse hadden in dit verhaal. Ik ben vandaag naar een advocaat geweest, hij heeft me gezegd dat ik hier zeker mee verder moet gaan, aangezien ik nog heel wat geld moet terug krijgen van mijn vorige werkgever en aangezien zij niets kan bewijzen tegen mij i.v.m. overslapen. Ik heb daar ook nog enkele andere argumeneten aan gehaald, bv.: dat ik nooit een contract mee naar huis heb gekregen en ik hier wel meerdere malen om gevraagd heb, ik daar ben beginnen werken op mijn 14e. De werknemer mag niet zomaar minderjarigen in dienst nemen of laten werken, en dat ik een te laag loon kreeg enzo. .... de advocaat heeft me gezegd dat ik een grote kans heb om deze zaak te winnen en dan ook mijn geld zal terug krijgen + een schadevergoeding kan aanvechten.

Ik denk wel dat ik deze zaak ga opstarten, ondertussen ga ik nu eerst zien dat ik terug in een ander salon kan beginnen werken.

Alvast bedankt voor al jullie tips en meningen, jullie hebben me hier heel hard mee geholpen en het deed ook al eens goed om er over te kunnen praten.

groetekes, keintje

:-)

Santa

Legacy Member
Natuurlijk zegt die advocaat dat je daar moet verdergaan. Die man gaat niets verdienen als hij het omgekeerde zegt ze.

Vertrouw NOOIT de man die u iets probeert te verkopen.

JelleMees

Legacy Member
Keintje zei:
Hey allemaal,

Bedankt dat jullie zo'n interesse hadden in dit verhaal. Ik ben vandaag naar een advocaat geweest, hij heeft me gezegd dat ik hier zeker mee verder moet gaan, aangezien ik nog heel wat geld moet terug krijgen van mijn vorige werkgever en aangezien zij niets kan bewijzen tegen mij i.v.m. overslapen. Ik heb daar ook nog enkele andere argumeneten aan gehaald, bv.: dat ik nooit een contract mee naar huis heb gekregen en ik hier wel meerdere malen om gevraagd heb, ik daar ben beginnen werken op mijn 14e. De werknemer mag niet zomaar minderjarigen in dienst nemen of laten werken, en dat ik een te laag loon kreeg enzo. .... de advocaat heeft me gezegd dat ik een grote kans heb om deze zaak te winnen en dan ook mijn geld zal terug krijgen + een schadevergoeding kan aanvechten.

Ik denk wel dat ik deze zaak ga opstarten, ondertussen ga ik nu eerst zien dat ik terug in een ander salon kan beginnen werken.

Alvast bedankt voor al jullie tips en meningen, jullie hebben me hier heel hard mee geholpen en het deed ook al eens goed om er over te kunnen praten.

groetekes, keintje

:-)

Leuk dat te horen. Maar geloof aub niet alles wat de advocaat je zegd. Vergeet niet dat hij/zij geen cent ziet als hij/zegt "je kan niet winnen".

Ice

Legacy Member
Zet 10 venten bij mekaar die elkaar niet kennen en die kunnen hun heel den avond rot amuseren zonder dat ze elkaars naam nog maar weten.

Zet 10 vrouwen bij elkaar en ze slachten elkaar af.

Ja het is seksistisch, ja het is niet altijd zo en ja het komt toch veel voor.


1. Je hebt daar veeeeeeeel te lang met uw voeten laten spelen. Uiteraard, dat is achteraf veel eenvoudiger gezegd dan op de moment zelf. Zeker als je zo jong bent en niet beter weet. 800fr is niet niets voor een 14 jarige, dus wie was er niet blijven werken hé.
2. Wat ik niet begrijp is dat je er na al die jaren miserie er toch met een vast contract bent begonnen. Een baas die niet omziet naar zijn personeel en niet op tijd betaald is niet iemand waar je dag in dag uit voor wil werken.
3. Der is natuurlijk ook de andere kant van het verhaal die wij niet weten.
4. Voor zover ik weet moeten ze voor ontslag om dwingende reden wel die reden vermelden. Herhaaldelijk ongewettigd afwezig zijn (lees: overslapen) is er dus wel degelijk een.
5. Als ge goed zijt in uw werk & het graag doet, dan zulde echt wel snel een ander & beter job vinden
en 6. Ge zijt de eerste die ik tegenkom die graag naar meetings gaat :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan