Archief - Wereldkaarten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Time

Legacy Member
Groenland is toch gans links onderaan?

Edit: UK en Ijsland staan er toch op, serieus miskeken.:p

Time

Legacy Member
Idd, ik nam het oostelijke deel van Groenland rechts onderaan voor het begin van het UK.

grey-turtle

Legacy Member
Is Groenland even groot als het arabische schiereiland of niet?

grey-turtle

Legacy Member
Ik dat het te maken had dat bepaalde kaartprojecties een verkeerd beeld geven van de grootte.
Volgens wikipedia is de opp van groenland 2.1 km² en die van saudi-arabië 1.9 km². Met jemen en oman erbij komen we aan ongeveer 2.0 km².

wlibaers

Legacy Member
grey-turtle zei:
Ik dat het te maken had dat bepaalde kaartprojecties een verkeerd beeld geven van de grootte.
Volgens wikipedia is de opp van groenland 2.1 km² en die van saudi-arabië 1.9 km². Met jemen en oman erbij komen we aan ongeveer 2.0 km².

Vele kaartprojecties geven een verkeerd beeld van de oppervlakte. De projecties die een juist beeld van de oppervlakte geven veranderen dan weer de vorm nogal drastisch. Je hebt ook compromissen tussen beide (projecties die vorm en oppervlakte beide matig veranderen). Alleen een wereldbol geeft beide juist weer.
http://www.nationalatlas.gov/articles/mapping/a_projections.html
http://www.progonos.com/furuti/MapProj/Normal/TOC/cartTOC.html

Quilombo

Legacy Member
virtualdude zei:
Bij Noord-korea is de aarde plat en bevat deze enkel Noord-Korea

huh? (link?)

waarom eigenlijk noord boven, en in sommige gevallen zuid boven ;o ?

Time

Legacy Member
Quilombo zei:
huh? (link?)

waarom eigenlijk noord boven, en in sommige gevallen zuid boven ;o ?
Zuidelijk halfrond <-> Noordelijk halfrond?:p

Als ik wat nadenk kan ik me eigenlijk geen enkele reden inbeelden waarom Australiërs het noorden vanboven zouden moeten plaatsen. Behalve dan het gemak van een standaard te kiezen, want die omgekeerde wereldkaart komt echt freaky over.:x

D@SîR0

Legacy Member
de enige juiste kaart is een 3D wereldbol, al de rest heeft afrondingen

Quilombo

Legacy Member
Time^- zei:
Zuidelijk halfrond <-> Noordelijk halfrond?:p

Als ik wat nadenk kan ik me eigenlijk geen enkele reden inbeelden waarom Australiërs het noorden vanboven zouden moeten plaatsen. Behalve dan het gemak van een standaard te kiezen, want die omgekeerde wereldkaart komt echt freaky over.:x

lol totaal nie aan gedacht :x

btw heb jij mn post verwijderd in die thread van polletpoulet ;p ?

Dreamchaser

Legacy Member
grey-turtle zei:
Ik dat het te maken had dat bepaalde kaartprojecties een verkeerd beeld geven van de grootte.
Volgens wikipedia is de opp van groenland 2.1 km² en die van saudi-arabië 1.9 km². Met jemen en oman erbij komen we aan ongeveer 2.0 km².

amai, dan is saudi-arabië kleiner dan het gemiddelde golfterrein... Doe dat maar maal 1 miljoen zeker?

SenSeY

Legacy Member
Time^- zei:
Ik denk dat Groenland meer dan twee keer zo groot is.

mij heeft men verteld dat ze ongeveer even groot zijn qua oppervlakte. Het kan natuurlijk ook wel een foute bron geweest zijn of het kan 50% ofzo schelen. Hoe dan ook is de mercatorprojectie niet relevant qua oppervlaktes, maar wel goed voor de scheepvaart.

Conradus

Legacy Member
't Noorden van de kaart wordt dan toch ook uitgerokken bij projecteren van een wereldbol op een kaart?

SenSeY

Legacy Member
Ja, vooral bij de mercatorprojectie is dit zichtbaar.
Het concept van een mercatorprojectie is dat je rond een wereldbol een blad zou draaien tot je een cylinder hebt en dan alle punten projecteren.
Dit heeft als resultaat dat je de noordpool (eigenlijk 1 punt) in een 40.000 kilometer lange lijn verandert. Waardoor alles des te dichter bij de polen, des te meer wordt uitgerokken. Dit merk je vooral aan de onmogelijke grootte van Groenland, Europa, de Zuidpool, de Noordpool en Rusland.
De gebieden die het dichtst bij de evenaar liggen zijn bij de mercatorprojectie het betrouwbaarst qua oppervlakte.

grey-turtle

Legacy Member
Ik leer bij :).
Zijn er veel kaarten die mercatorprojectie gebruiken?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan