Archief - Waargebeurd of fictie?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Time

Legacy Member
Ik ben momenteel de Mieren-trilogie aan het lezen en daarin wordt regelmatig uit een fictieve encyclopedie geciteerd. Ik twijfel echter of hetgeen dat geciteerd wordt al dan niet fictief is. Is er iemand die deze herkent?

DENKEN: Het menselijk denken is tot alles in staat.
In de jaren vijftig komt een Engels containerschip, dat flessen madeirawijn uit Portugal vervoert, zijn lading lossen in een Schotse haven. Een matroos gaat de koelruimte binnen om te controleren of alles goed is afgeleverd. Niet wetend dat hij daar is, doet een andere matroos de deur aan de buitenkant op slot. Uit alle macht slaat de gevangene op de wanden, maar niemand die hem hoort, en het schip gaat terug naar Portugal.
De man ontdekt voldoende eten, maar hij weet dat hij het in deze koelruimte niet lang zal kunnen volhouden. toch vindt hij de energie om een stukje metaal te pakken en op de wanden, uur na uur, dag na dag, het relaas van zijn lijdensweg te krassen. Met wetenschappelijke nauwkeurigheid vertelt hij hoe de snijdend koude lucht tot een onverdraaglijke brandende pijn wordt. Hoe stukje bij beetje zijn hele lichaam tot een blok ijs verstijft.
Als de boot in Lissabon voor anker gaat, ontdekt de kapitein die de container opent de dode matroos. Op de wanden leest hij het minitieuze verslag van zijn afschuwelijke lijden.
Toch is dat niet het meest verbluffende. De kapitein vestigt de aandacht op de temperatuur binnen in de container. De thermometer wijst 19°C aan. Omdat er geen goederen meer in lagen, was het koelsysteem tijdens de terugreis niet ingeschakeld. De man was alleen gestorven omdat hij dacht dat hij het koud had. enkel en alleen zijn eigen verbeelding had hem de das omgedaan.

KRACHTSVERHOUDING: Men heeft een experiment op ratten gedaan. Om te onderzoeken hoe goed ze konden zwemmen, heeft een onderzoeker van het laboratorium voor diergedrag aan de universiteit van Nancy, Didier Desor, er zes in een kooi bij elkaar gezet. De enige uitgang daarvan kwam uit op een zwembad dat ze moesten oversteken om bij een etensbakje te komen. Al snel werd vastgesteld dat de zes ratten hun voedsel niet gezamenlijk zwemmend gingen halen. Er ontstond de volgende rolverdeling: twee zwemmers die worden uitgebuit, twee uitbuitende niet-zwemmers, een onafhankelijke zwemmer en een getreiterde niet-zwemmer.

De twee uitgebuite ratten gingen het voedsel onder water zwemmend halen. Als ze bij de kooi terugkwamen, werden ze net zo lang door de uitbuiters geslagen ten met de kop onder water geduwd tot ze hun buit loslieten. Pas nadat ze de twee uitbuiters van voedsel hadden voorzien, mochten de beide onderworpen ratten hun eigen hapje nuttigen. De uitbuiters zwommen nooit, ze beperkten zich ertoe de zwemmers te slaan om aan eten te komen. De onafhankelijke rat was een zwemmer die gespierd genoeg was om niet voor de uitbuiters te zwichten. De getreiterde, ten slotte, kon niet zwemmen en was evenmin in staat de zwemmers schrik aan te jagen, dus zocht hij de kruimeltjes die tijdens de gevechten op de grond vielen. Dezelfde structuur - twee uitbuiters, twee uitgebuiten, een onafhankelijke en een getreiterde rat - werd eveneens waargenomen in de twintig kooien waarin het experiment werd herhaald.

Om dit hiërarchische mechanisme beter te doorgronden, werden er zes uitbuiters bij elkaar gezet. Ze vochten de hele nacht. 's Ochtend hadden er twee twee van hen corvee, eentje zwom alleen en een andere onderging alles gelaten. Men is op dezelfde wijze te werk gegaan met ratten die zich gedroegen als de uitgebuite, onderworpen types. De volgende morgen hingen twee ervan de pasja uit.
Maar de reden waarom dit experiment werkelijk tot nadenken stemt is, dat toen de schedels van de ratten werden gelicht om hun hersenen te bestuderen, men ontdekte dat degeneen met de meeste stress de uitbuiters waren. ze waren ongetwijfeld bang geweet dat de utigebuite ratten hen niet langer zouden gehoorzamen.

SYNCHRONICITEIT: Een wetenschappelijk experiment dat in 1901 in verscheidene landen tegelijk werd uitgevoerd, toonde aan dat muizen die aan een serie intelligentietests werden onderworpen, op een schaal tot 20 een 6 scoorden.
Bij herhaling in 1965, in dezelfde landen en met precies dezelfde proeven, haalden de muizen gemiddeld een 8.
Geografische gebieden hadden hier niet mee te maken. De Europese muizen waren niet meet of minder intelligent dan de Amerikaanse, Afrikaanse, Australische of Aziatische muizen. Op alle continenten hadden de muizen van 1965 een beter cijfer gekregen dan hun voorouders uit 1901. Overl op aarde hadden ze vooruitgang geboekt. Het was alsof er een wereldomvattende 'muizenintelligentie' bestond diein de loop der jaren groter was geworden.

Bij de menselijke soort heeft men vastgesteld dat sommige uitvindingen gelijktijdig in China, India en Europa zijn gedaan: vuur, buskruit en weven bij voorbeeld. Ook in onze tijd komt het nog voor dat men op hetzelfde moment op verschillende plekken op aarde en binnen een bepaalde periode uitvindingen doet.
Alles wijst erop dat sommige ideeën in de lucht hangen, buiten de atmosfeer, en dat degenen die het vermogen hebben ze te vatten, bijdragen an de verbetering an het globale kennisniveau van de soort.

De 2de en 3de komen me nog geloofwaardig over, maar die 1ste... :help:

En deze komt al helemaal als zever over:
ZOEN: Soms wordt me gevraagd wat de mens van de mieren heeft overgenomen. Mijn antwoord: de zoen op de mond. Lange tijd heeft men geloofd dat de Romeinen al verscheidene eeuwen voor het begin van onze jaartelling de zoen op de mond hadden bedacht. In werkelijkheid hebben ze ermee volstaan insekten te observeren. ze hebben begrepen dat wanneer hun lippen elkaar raakten, de mieren een vrijgevige daad stelden waarmee ze hun samenleving consolideerden. De volle betekenis van het gebaar hebben ze nooit gevat, maar ze vonden dat ze deze aanraking moesten nadoen om de hechtheid van het mierennest te hervinden. Elkaar op de mond zoenen is een trofallaxie nabootsen. Maar bij de echte trofallaxie wordt er voedsel geschonken, terwijl er bij een menselijke zoen alleen speksel wordt gegeven dat geen enkele voeding bevat.

Soit, sowieso wel zalige stukjes om te lezen.:)

metaphore

Legacy Member
eerste is volgens mij zowizo niet waar.

Als ge al is in zone vriezer geweest bent merkt ge duidelijk genoeg dat het daar -18 is.. na 15min vriezen u neusgaten dicht, u handen kunt ge nie meer dan 5min zonder handschoenen houden etc.

btw, volgens mij bestaat er geen enkele vriezer die ge buitenaf op slot kunt doen zodat ge er van binnenuit niet meer uit kunt. Binnen zit zowizo nog een klink en normaal gezien kunt ge die wel op slot doen maar als ge van binnenaf die klink opent dan lost het slot automatisch. (empirische ondervindingen trouwens)

Deus ex Machina

Legacy Member
der zitten toch wel enkele opmerkelijke fouten in.

buskruit is nooit in europa uitgevonden, maar overgenomen van een ander volk.

Hellrabbit

Legacy Member
metaphore zei:
eerste is volgens mij zowizo niet waar.

Als ge al is in zone vriezer geweest bent merkt ge duidelijk genoeg dat het daar -18 is.. na 15min vriezen u neusgaten dicht, u handen kunt ge nie meer dan 5min zonder handschoenen houden etc.

btw, volgens mij bestaat er geen enkele vriezer die ge buitenaf op slot kunt doen zodat ge er van binnenuit niet meer uit kunt. Binnen zit zowizo nog een klink en normaal gezien kunt ge die wel op slot doen maar als ge van binnenaf die klink opent dan lost het slot automatisch. (empirische ondervindingen trouwens)

iemand wou u dood? :p

killgore

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
der zitten toch wel enkele opmerkelijke fouten in.

buskruit is nooit in europa uitgevonden, maar overgenomen van een ander volk.

nope

iirc zijn er 2 theorieën:
1) het is op 1 of andere manier (wrsch langs arabieren) van chinezen tot bij ons geraakt ==> Meest geloofde
2) Het is wel degelijk nog eens apart hier uitgevonden.

Is echt niet zo raar hoor, om u een "indrukwekkender" vb. te geven: speciale relativiteitstheorie werd +/- tegelijkertijd onafhankelijk door 2 mensen uitgevonden (Einstein & poincaré).

a242050

Legacy Member
metaphore zei:
eerste is volgens mij zowizo niet waar.

Als ge al is in zone vriezer geweest bent merkt ge duidelijk genoeg dat het daar -18 is.. na 15min vriezen u neusgaten dicht, u handen kunt ge nie meer dan 5min zonder handschoenen houden etc.

btw, volgens mij bestaat er geen enkele vriezer die ge buitenaf op slot kunt doen zodat ge er van binnenuit niet meer uit kunt. Binnen zit zowizo nog een klink en normaal gezien kunt ge die wel op slot doen maar als ge van binnenaf die klink opent dan lost het slot automatisch. (empirische ondervindingen trouwens)
Er bestaan zo wel vriezers, ik heb al eens in ene vastgezeten :p.
-18? Van waar haalt ge dat? Wijn gaan ze niet op -18 bewaren hoor.

Deus ex Machina

Legacy Member
killgore zei:
nope

iirc zijn er 2 theorieën:
1) het is op 1 of andere manier (wrsch langs arabieren) van chinezen tot bij ons geraakt ==> Meest geloofde
2) Het is wel degelijk nog eens apart hier uitgevonden.

Is echt niet zo raar hoor, om u een "indrukwekkender" vb. te geven: speciale relativiteitstheorie werd +/- tegelijkertijd onafhankelijk door 2 mensen uitgevonden (Einstein & poincaré).

tja er worden wel geregeld ontdekkingen gedaan op hetzelfde ogenblik, maar dat is toch geen argument voor een 'algemene intelligentie'?

nuja ik heb toch nog verlede jaar geleerd dat buskruit overkwam uit het oosten in wereldgeschiedenis.

en volgens mij heeft Poincaré het relativiteitsprincipe eerder 'ontdekt' dan Einstein, maar dat er toch nog een verschil zit tussen wat beide heren zeggen.

chosen1

Legacy Member
1) daar kan ik inkomen aangezien ge uzelf zo ziek kunt maken als ge wilt gewoon door zelf te denken da ge ziek bent! dus doodgaan mss ook?

killgore

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
tja er worden wel geregeld ontdekkingen gedaan op hetzelfde ogenblik, maar dat is toch geen argument voor een 'algemene intelligentie'?

nuja ik heb toch nog verlede jaar geleerd dat buskruit overkwam uit het oosten in wereldgeschiedenis.

en volgens mij heeft Poincaré het relativiteitsprincipe eerder 'ontdekt' dan Einstein, maar dat er toch nog een verschil zit tussen wat beide heren zeggen.

ik dacht dat het maar 2 weken verschil was of zo :p, Einstein is gewoon een publieker persoon & heeft het verder gedreven als alleen wiskundig uitwerking iirc.

ik ga ook niet blindelings akkoord met die stelling hoor, ik zei gewoon dat zulke dingen (zaken opnieuw uitvinden) echt niet moeilijk zijn.

over dat buskruit ben ik vrij zeker dat men het nog steeds niet ontdekt heeft hoe het is hier gekomen ;).

wikipedia geeft me gelijk.

Tha_nOn

Legacy Member
eerlijk gezegd leek mij 1 nog meest waarschijnlijk + eventueel da van de ratten, al betwijfel ik da ook:p

al bij al wel leuk om te lezen:p

maar aangezien er geciteerd wordt uit een fictieve encyclopedie:p

fragrag

Legacy Member
schreef hij op de wanden, terwijl hij stierf 'It's freezing cold here, I'm dieing, aarrgghh' :D (Monty Python FTW :D)

metaphore

Legacy Member
a242050 zei:
Er bestaan zo wel vriezers, ik heb al eens in ene vastgezeten :p.
-18? Van waar haalt ge dat? Wijn gaan ze niet op -18 bewaren hoor.

sorry te snel gelezen :)
khad nie gezien dat het wijn koelruimte was

kdacht gewoon ne vriezer ^^

Zeta Reticula

Legacy Member
Uit de Standaard online:

Oezbeekse wetenschappers ontwikkelen levenselixir

TASJKENT - Weg met theorieën over hoe een wijntje per dag of een actief seksleven leiden tot een langer leven: met een Oezbeeks levenselixir kan je voortaan tot honderd jaar langer leven, zonder veel moeite.
Oezbeekse wetenschappers hebben een drankje op basis van schildpaddenbloed ontwikkeld dat het leven van wie het drinkt met honderd jaar zou verlengen. Het nieuws werd door de Oezbeekse media op hoongelach onthaald, maar de Academie der Wetenschappen van Oezbekistan verdedigt het middel.

"Tortezin" zou beschermen tegen radioactieve straling; altijd handig in deze poloniumtijden. De academie wijst erop dat al sinds de jaren '70 bewezen is dat de schildpadden uit Centraal-Azië immuun zijn voor radioactiviteit. Daarom ziet de academie wel heil in het middel, al ,,moet de werking ervan nog bewezen worden".


Yagshemash! The gays from Uzbekistan! :D

EverlastingHate

Legacy Member
Verhaal 1 kan wel waarheid bevatten, gewoon uit pure angt uw zinnen verliezen, of in shock geraken en uiteindelijk uit stress of angst sterven.

Of kerel was psychisch gewoon niet in orde.

HEt kan zelfs zijn dat als je in shock geraakt of aan hevige stress lijdt, dat je het vrij koud krijgt, wat die kerel nog meer vermoeden zou geven dat hij aan het doodvriezen was.

maxdevis

Legacy Member
dat van de ratten is zowieso niet juist. aangezien ik denk, spreek me tegen als het niet zo is, ratten niet in die mate een hiërarchie kennen en kudde-beesten zijn.
daarenboven is het vaak zo, spreek me weer tegen als het niet zo is, dat als er bij dieren sprake is van een dier dat een ander commandeert dat dat eerste dan op iets zich van het ander distantieerd. vb die mierenkoningin (duidelijk fysisch anders en nodig voor de voortplanting, of de sterkste leeuw.

wat bij het eerste verhaal wel kan is dat die mens ingebeelde kou had, maar gestorven is wegens uitdroging.(?)

en als je kijkt naar de geschiedenis: er zijn wel meer uitvindingen gedaan op verschillende plaatsen en zelfs op verschillende tijdstippen.(cfr. egyptenaren vs maya's of de geneeskunde uit het midden-oosten die tijdens de middeleeuwen veel verder stond dan hier)
ik denk dat het gewoon meer te maken heeft met de behoefte van een volk in een bepaald maatschappelijk stadium.
je kan niet zeggen dat iemand de boot heeft uitgevonden, maar toch is iedereen over deze wereld boten beginnen bouwen, omdat daar gewoon behoefte aan was.

Hellrabbit

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Verhaal 1 kan wel waarheid bevatten, gewoon uit pure angt uw zinnen verliezen, of in shock geraken en uiteindelijk uit stress of angst sterven.

Of kerel was psychisch gewoon niet in orde.

HEt kan zelfs zijn dat als je in shock geraakt of aan hevige stress lijdt, dat je het vrij koud krijgt, wat die kerel nog meer vermoeden zou geven dat hij aan het doodvriezen was.

als het 19° celcius is, dan ben ik geneigd om mijn trui uit te doen

warre

Legacy Member
dat van de ratten zou ik ook nog kunnen geloven. Het is namelijk zo dat als ratten eten vinden er altijd 1 rat is die gaat proeven en als die niet doodvalt de rest er ook van eet.


Dat doodgaan in de warme koelruimte is al moeilijker. Mss was het er nog steeds koud en bleef het niet koud maar warmde het traag op.

Het placebo-effect is ook puur psychologisch (dat ge denkt dat het werkt) mss dat het dan ook kan.

denkimi

Legacy Member
en niet te vergeten: een koelruimte is hermetrisch afgesloten dus lang kunt ge daarin niet overleven.

gamer1

Legacy Member
killgore zei:
nope

Is echt niet zo raar hoor, om u een "indrukwekkender" vb. te geven: speciale relativiteitstheorie werd +/- tegelijkertijd onafhankelijk door 2 mensen uitgevonden (Einstein & poincaré).

Er zijn zelfs betwistingen of Einstein wel de relativiteitstheorie zelf heeft uitgevonden. Men zegt dat Einstein op een pattentenbureau werkte, iemand (ken znne naam niemer) een pattentaanvraag deed voor zijn relativiteitstheorie en Einstein deze geript heeft.

Weet wel niet wat ervan waar is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan