Archief - [VORMSPEL] Een nieuwe wereld

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Delirium

Legacy Member
noreeeee zei:
Godsdiensten hebben ook tot vele goede dingens geleid.

On topic: Ik wil dat iedereen goed gaat doen uit 'goedheid'. Er moet zoals verliefdheid of iets dergelijk, 'goedheid' bestaan. De onweerstaanbare drang om mensen te helpen, vriendelijk zijn,...
Verder zou ik uit de nieuwe wereld jaloezie bannen.
Als het mogelijk is een soort van communisme toepassen. Voor ik hier reacties op krijg enzo (Stalin was geen communist, pol pot was geen communist, mao zedong ook niet, dat zijn gewoon domme mensen die uitwaren op macht)

Utopie :(

Idd, godsdiensten kunnen ook bijdragen tot goeie dingen. Uiteindelijk is het nog steeds het individue zelf dat verantwoordelijk is voor zijn daden. Het zijn de mensen die de oorlog voeren. Kijk eerst eens van alle gelovigen een oorlog voeren voor hun geloof. In de geschiedenis zijn er idd veel voorbeelden van oorlogen ivm de godsdiensten, maar volgens mij zijn het nog steeds de simpelen van geest die daar oorlog om voeren. Geloof waar je zelf in wil geloven en dring dit anderen niet op hé.

Ik ben ook een communistisch ingesteld mens, maar theorie en praktijk liggen ver uit elkaar vrees ik. Communisme is lijkt theoritisch wel goed, maar praktisch is dit nooit haalbaar denk ik. Zeker niet als je kijkt naar de ingesteldheid van de mensen tegenwoordig.

ElBramo

Legacy Member
Mensen die luisteren naar wat je te vertellen hebt, geen haat, geen scheve blikken. Respect krijgen voor wat je doet en verdraagzaamheid.
Een veel socialere samenleving is eigenlijk het enige wat ik écht zou willen. Zoals in post 1: gezellig een babbeltje kunnen doen terwijl je op de trein wacht. Stiltes die niet pijnlijk zijn, iedereen zelfverzekerd, geen zelfgenoegzaamheid, geen arrogantie,...

Sociale samenleving: het gevoel afhankelijk te zijn van anderen en anderen die afhankelijk van u zijn. Een hechtere band met uw familie en medemens...

Onmogelijk weliswaar.

ElBramo

Legacy Member
noreeeee zei:
Godsdiensten hebben ook tot vele goede dingens geleid.

On topic: Ik wil dat iedereen goed gaat doen uit 'goedheid'. Er moet zoals verliefdheid of iets dergelijk, 'goedheid' bestaan. De onweerstaanbare drang om mensen te helpen, vriendelijk zijn,...
Utopie :(
Altruïsme ipv egoïsme.

Kermit zei:
dus onrechtstreeks wel de godsdiensten, want hoe vaak worden ze juist geïnterpreteerd.... zeeeeeer weinig, de godsdiensten hadden een goed doel, ma ze veroorzaken gewoon altijd ambras en onenigheid
Godsdiensten hadden vroeger als doel onverklaarbare dingen te verklaren. Dan werden godsdiensten misbruikt, het werden machtsmiddelen en manieren om het volk onder controle te houden.
Wat dodelijk is voor onze samenleving is de machtswellust van de mens, en die zit in ieder van ons. Een klein proefje van macht en men wil automatisch meer macht. En de manier waarop ze die macht over anderen bekomen is machiavellistisch.
Godsdiensten zoals deze nu bestaan zijn vergif, het maakt 1 persoon in staat om zich boven anderen te stellen.

Delirium zei:
Uiteindelijk is het nog steeds het individue zelf dat verantwoordelijk is voor zijn daden. Het zijn de mensen die de oorlog voeren.
Gehoord van ideologie als moordmotief? Het individu is niet verantwoordelijk te stellen voor zijn daden die gebeuren in groep. Doordat mensen er een ideologie op na houden worden ze meegesleept door dat ideologie en de groep die erachter staat en zijn ze tot veel ergere dingen in staat dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. Ik geloof dat een 'geloof' mensen zodanig kan opjutten dat deze niet meer verantwoordelijk zijn voor hun daden.

Exorikos

Legacy Member
Mijn ideale droomwereld is zoiets als het communisme dat echt werkt.

Genious

Legacy Member
Mediamonk zei:
-Totale vrijheid
-Ruilsysteem

Totaal is wat onmogelijk (goed samen leven vereist een paar basisafspraken), maar heel grote vrijheid is wat ik ook wel zie zitten.

En een ruilsysteem, geld is een ruilsysteem, het heeft totaal geen waarde, we gebruiken het gewoon om ruilen te vereenvoudigen.
(of had je een ander systeem gewenst?)



Ik ga me niet gaan moeien in de eindeloze godsdienstdiscussie die hier spijtig genoeg weer zit op te komen, laat me gewoon zeggen dat ik niets zou hebben tegen godsdiensten. (per slot van rekening is een godsdienst beleiden een deel van je vrijheid benutten, als je daarbij anderen niet schaadt, dan is er denk ik geen probleem)


Wat ook wel zou mogen is een beperktere bevolking, dat leidt denk ik tot betere contacten (omdat je met minder bent is het mogelijk ze allen te kennen) en minder conflict. Veel mensen op weinig oppervlakte leidt nogal eens tot spanningen.

holycrus

Legacy Member
ik ben van mening dat geld echt niet nodig is hoor lol. Als ge kijkt alles, corruptie, etc, wordt meestal uitgelokt door geld, iedereen wordt elke dag weer in een kotteke geramd omdat ze moeten werken voor gelld, want zonder geld ben je niks in dit systeem. In mijn wereld zou er zoiets zijn als automatische voedselverdeling, verdeling van technologische stuffz, er blivjen maar mensen bijkomen en bijkomen, we kunnen simpelweg ni onverschillig blijven doen tegen andere bevolkingsgroepen. Daarom dat ik zo'n systeen zou verkiezen. Dat hetgene bannt wat zoveel mensen drijft in wat ze doen...

Ook het vrij vergaren van alle kennis zou ik graag hebben, maar dan echt alle kennis, het gebruik van technology zonder het negatieve controle kantje, dan kunnen we echt een veel betere samnenleving hebben.

holycrus

Legacy Member
Dit ORME metal om even terug te komen, zou zowiezo zorgen voor minder conflict, waarom, omdat wij dan gewoon onze gevoelens konden doorgeven aan elkaar, zodat wij elkaar in z'n totaliteit zouden begrijpen en beseffen dat wij allemaal dezelfde zijn, dat zou mooi zijn.

Genious

Legacy Member
holycrus zei:
ik ben van mening dat geld echt niet nodig is hoor lol. Als ge kijkt alles, corruptie, etc, wordt meestal uitgelokt door geld, iedereen wordt elke dag weer in een kotteke geramd omdat ze moeten werken voor gelld, want zonder geld ben je niks in dit systeem. In mijn wereld zou er zoiets zijn als automatische voedselverdeling, verdeling van technologische stuffz, er blivjen maar mensen bijkomen en bijkomen, we kunnen simpelweg ni onverschillig blijven doen tegen andere bevolkingsgroepen. Daarom dat ik zo'n systeen zou verkiezen. Dat hetgene bannt wat zoveel mensen drijft in wat ze doen...

Ook het vrij vergaren van alle kennis zou ik graag hebben, maar dan echt alle kennis, het gebruik van technology zonder het negatieve controle kantje, dan kunnen we echt een veel betere samnenleving hebben.

Iets anders zou gewoon de functie van geld overnemen.
Trouwens, in een goede wereld hebben mensen een motivatie nodig voor hun werk. Gemotiveerd werken is toch beter voor iedereen, neen?

Ssup

Legacy Member
Als alles perfect is heb hebben de mensen geen reden om te leven,iedereen zou ongelukkig zijn.De mensen zullen doelloos leven dus de perfecte wereld volgens mij is zoals hij nu is met alle problemen erbij die we trachten te overkomen.

Doggiedog

Legacy Member
dees is echt wel moeilijk.

Iedereen interpreteert alles op zijn eigen manier, en die interpretatie wordt gevormd door de eigen persoonlijkheid, de gekregen opvoeding en de omgeving waarin men is opgegroeid. Doordat iedereen dus een verschillende interpretatie heeft over alles worden er automatisch "misverstanden" gecreëerd. Een wereld waarin iedereen elkaar verstaat is gewoon onmogelijk.

Ge kunt zo al beginnen met wat iedereen hier op dees forum eigenlijk precies verstaat onder het woord "evenwaardigheid". Een gebruikelijk antwoord dat ge dan zou krijgen is dat "iedereen gelijke en dezelfde waarden heeft", maar wat verstaat ge dan onder een "waarde"? de Vandale zelf geeft al 4 verschillende betekenissen:
waar•de (de ~ (v.))
1 betekenis die iets heeft als bezit of ruilobject
2 (~n) zedelijke, esthetische of persoonlijke betekenis van iets => belang, gewicht, gewichtigheid, importantie, zwaarte
3 (~n/~s) [muz.] (van een noot) tijdsduur
4 getal, bedrag dat een meter aanwijst
Nummer 2 past dan het best in onze context, maar dat antwoord bestaat op zich al uit 3 delen: zedelijk, esthetisch en persoonlijk. Kies daar nu maar eens uw antwoord uit. En kies ondertussen ook VOOR WIE al deze personen dezelfde waarde hebben. Het is evengoed onmogelijk dat iedereen dezelfde waarde heeft voor iedereen. Dan zouden er geen familiebanden en dergelijke meer bestaan, en stel dat iedereen elkaar echt liefheeft, dan gaat hier binnen de kortste keren en gigantische overbevolking ontstaan (met al die ... euh ... groepssex) met uitsterven van de soort als gevolg. Hetzelfde gevolg geldt trouwens ook als we die liefde voor elkaar negeren en ons houden aan een absolute onthouding van sex. Als ge ten bate van de reproductie van de mensheid bepaalde mensen gaat uitkiezen om kinderen voort te brengen, moogt ge uw evenwaardigheid ook vergeten, tenzij ge misschien at random mensen uitkiest, maar dan gaan bepaalde mensen zich nog altijd tekort gedaan voelen, tenzij ge misschien elke mens om de beurt de kans geeft, maar dan hebt ge ook weer een probleem als de man-vrouw verdeling in de bevolking niet gelijk is (waarvan de kans enorm groot is). Evenwaardigheid kan de vrijheid van de mens erg beperken, en daar gaan ze ook niet echt tevreden mee zijn.

We denken als collectief (dwz we denken als een eenheid, en we staan ook infunctie van die eenheid)
dat doet mij echt wel denken aan een mierennest of een bijenkorf. Als ge zou aannemen dat wij mensen op dezelfde manier zouden leven, dan klopt het nog niet, want we zouden een "koningin" nodig hebben, en daar gaat uw gelijkwaardigheid. Daarbij zijt ge daarbij helemaal niet zo vrij in uw doen en laten doordat we bepaalde verplichtingen zullen hebben in zo’n maatschappij zodat deze laatste kan blijven bestaan, maar meer daarover in de volgende paragraaf.

we een maatschappij willen creëren waarin we zoveel mogelijk kunnen doen waar we zin in hebben (natuurlijk houden wijzelf onszelf ook in bedwang want iedereen heeft goede normen en waarden)
Sommige dingen die ge graag eens zou willen uitproberen, doet ge gewoon helemaal niet omdat ge op één of andere manier tegengehouden wordt (door uw geweten of zo). Uzelf in bedwang houden (ten voordele van uzelf vooral, tenzij ge door de maatschappij uitgestoten wilt worden omdat zij alleen nadelen aan u ondervindt) staat gelijk met uw vrijheid inperken, en bepaalde verplichtingen hebben en eraan voldoen. Daar gaat onze zogezegde vrijheid dus. Ge kunt natuurlijk nog een beperkte mate van vrijheid hebben die nog beknot kan worden, en ik denk dat ge daar vooral op doelde. Ik wou dit even uitschrijven (makkelijker voor mij om erbij na te denken) om te tonen dat onze huidige maatschappij redelijk dicht daarbij ligt (alhoewel dat ook weer mijn eigen interpretatie is, want het moeilijkste is nog altijd de balans vinden tussen veiligheid en vrijheid (daarmee doelend op al die bewakingscamera’s en dergelijke en het debat errond)).
Daarbij kunt ge beter eerst eens goed nadenken over wat ge precies verstaat onder "goede normen en waarden". Bedoelt ge misschien de normen en waarden die ons door de hedendaagse en tijdelijk machthebbers in de regering werden opgelegd? Die "goede" normen en waarden zijn op zichzelf ook maar tijdelijk. Vergeet niet dat “goed” en “slecht” ook maar bepaald worden door mensen die in welke betekenis dan ook boven u staan (admiratie voor een persoon, of gewoon hoger staand op de hiërarchische ladder), en gij die automatisch (vaak zelfs onbewust) overneemt.

Maar goed, dat was het doel wel niet van deze discussie, dus ik zal mij maar concentreren op uw doel. ^^

Probleem is wel dat geld zelf niets te maken heeft met de hebzucht van de mens. Het is wél een middel om macht en seks mee te kopen, de twee uiteindelijke doelen van de mens. Wel, eigenlijk seks en seks, want hoe meer macht iemand heeft, hoe gemakkelijker die aan seks geraakt (das allemaal uit onderzoek gebleken). Het echte probleem bestaat er dus eigenlijk uit dat seks in de plaats zou moeten geschrapt worden, maar dan is de soort natuurlijk binnen de kortste keren uitgestorven.

Mijn ideale wereld dus …

Eerlijk? Oké, een wereld waar ik zonder al te veel problemen rond kan reizen en foto’s nemen en nieuwe culturen ontmoeten, en de opwarming van de aarde een fabeltje is of gewoon effectief een deel van de evolutie van de Aarde. Waar oorlogen kunnen uitgevochten met Stratego-spellekes of iets in die aard, godsdiensten verdraagzaam zijn tegenover elkaar (maar er wel plaats is voor meningsverschillen), iedereen wel min of meer gelijke kansen krijgt (maar ge zult wel zelf moeten kiezen of ge ze grijpt of niet). Het idee achter communisme spreekt mij ook wel aan, maar aangezien er altijd iemand zal moeten zijn die dat regelt, en dus aan het hoofd staat daarvan, is dat zo ongeveer onmogelijk doordat die mensen zich vroeg of laat laten verleiden en de verkeerde kant opgaan. Ik ben enorm geïnteresseerd in anderen hun mening (zolang het over onderwerpen gaat die mij ook interesseren), dus laat iedereen maar zijn of haar mening behouden over alles. Voor mijn part mogen ze mij gerust eens scheef bekijken, dat op zichzelf is al een mededeling van iemand zijn mening over iets. Haat mag ook bestaan, het is tenslotte ook een soort mening, maar ze moeten zichzelf wel kunnen bedwingen en geen zotte kuren beginnen uithalen omdat er iets was dat ze haten.

Het is echt wel moeilijk om zomaar eventjes te zeggen hoe uw ideale droomwereld eruit ziet. Alles wat er tegenwoordig bestaat, heeft een reden om te bestaan. Manipulatie van anderen wordt gezien als slecht, maar men vergeet dat dat een extreem geval is van de skill om anderen te beïnvloeden, om anderen uw standpunten te doen zien en te doen begrijpen, wat we dan weer nodig hebben opdat we onszelf in anderen hun wereld kunnen plaatsen en elkaar kunnen verstaan.

Ik denk dat ik het daarbij ga laten …

Ssup

Legacy Member
Communisme is helemaal niet ideaal.Niemand bezit iets buiten de staat,het huis waar ge woont zal nooit echt van u zijn,de auto waar ge mee rijd zal ook nooit echt van u zijn in een communistische samenleving.En waarom dan nog de moeite doen om iets te presteren als alles toch gewoon verdeeld wordt of ge nu nen hersenchirurg zijt of wc madam.

Communisme zelfs in zijn ideale vorm is verre van de beste staatsvorm.Daarin hebben de burgers helemaal geen bal te zeggen.Niet dat dat nu het geval is maar als de staat alles bezit kan dat alleen maar veel erger zijn.

Delirium

Legacy Member
ElBramo zei:
Gehoord van ideologie als moordmotief? Het individu is niet verantwoordelijk te stellen voor zijn daden die gebeuren in groep. Doordat mensen er een ideologie op na houden worden ze meegesleept door dat ideologie en de groep die erachter staat en zijn ze tot veel ergere dingen in staat dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. Ik geloof dat een 'geloof' mensen zodanig kan opjutten dat deze niet meer verantwoordelijk zijn voor hun daden.

Dat is ook wat ik bedoel hé (En je spreekt jezelf trouwens tegen, maar dit ter zijde).
Je zegt "Het individu is niet verantwoordelijk te stellen voor zijn daden die gebeuren in groep". OK maar dan zeg je "...orden ze meegesleept door dat ideologie en de groep die erachter staat..." --> Niemand dwingt u om dit te volgen hé, uiteindelijk kies je er toch zelf voor of je breinloos alles slikt en gelooft wat een groep gelooft.
Als die mensen zo zwakzinning zijn om maar te volgen wat iedereen zegt, dan doen ze maar hé. Laat mij maar liever nadenken en de weg gaan die ik wil, en dit ook met mijn geloof.

Spliffsnatcher

Legacy Member
1) We gebruiken al 100 procent van onze hersenen, telepathie is onzin. spraak is uiteindelijk beste vorm van communicatie.

2) de onzin in deze thread loopt weer de spuigaten uit. Ik zou willen en ik zou wensen zijn hypocriete levensvragen die enkel een rijke westerling zich kan permiteren.

Bubba

Legacy Member
Ik prefereer eerlijk gezegd deze wereld boven degene die gij voorsteld...

holycrus

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
1) We gebruiken al 100 procent van onze hersenen, telepathie is onzin. spraak is uiteindelijk beste vorm van communicatie.

2) de onzin in deze thread loopt weer de spuigaten uit. Ik zou willen en ik zou wensen zijn hypocriete levensvragen die enkel een rijke westerling zich kan permiteren.

lol en gij gelooft werkelijk dat wij 100% van onze hersenen gebruiken, vergeet dat maar. Spraak de beste vorm van communicatie ? helemaal niet, spraak is te beperkt.

En wat is hier onzin aan? ik moet per sé slaafs mijn bek houden en mee in het gareel lopen ? Ik mag niet dromen van een betere wereld, ik zei hier duidelijk dat iedereen hier zijn beter wereld mocht creëren, maar jij komt hier gewoon wat commentaar geven.

holycrus

Legacy Member
BuBbA zei:
Ik prefereer eerlijk gezegd deze wereld boven degene die gij voorsteld...

dat is natuurlijk uw goed recht hé. en fixeer jullie alstublieft niet op mijn mening alleen, ik zeg ook maar wat ik zou wensen, net zoals alle anderen hier :) maar voor jou is deze wereld beter, waarin zoveel mensen ongelukkig zijn?

virox

Legacy Member
Hoezeer ik mij ook intresseer in utopische werelden toch zou'k er nooit graag inleven. Nooit op en neergaande gevoelens/tegenslagen. Niets om van te dromen of naar te verlangen. Lijkt mij enorm doelloos.
Streven naar een betere/utopische wereld daarentegen is dan wel weer goed in mijn ogen, zolang het nooit realiseerbaar wordt en een droom blijft.

Handsome Hermit

Legacy Member
Mithrandix zei:
Om een wereld te laten draaien moet er juist wél geld zijn, deze zou dan wel de ceteris paribus op 1 of andere manier moeten doorbreken zodat iedereen in welvaart leeft

mijn ideale wereld is dan ook een liberale
Een volledig liberale is een anarchie. Da's toch ook niet het beste denk ik.

Maar bovenal:
BuBbA zei:
Ik prefereer eerlijk gezegd deze wereld boven degene die gij voorsteld...

Een wereld zonder dt-fouten. ;););)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan