Archief - voor de juristen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

volpetrolski

Legacy Member
Arifiene zei:
Ik ben nog altijd geen gerechtsdeurwaarder :p.
(en ik was er gisteren niet).

En ik ga akkoord met Santa: Ge had verzet moeten aantekenen tegen uw verstekvonnis, want die termijn is nu verstreken...

Overigens kunt ge wel in beroep aanvoeren dat door bvb uw verhuis de desbetreffende exploten/minnelijke schikking/boete zelf u niet hebben bereikt. Uw dagvaardingsexploot geldt immers pas sinds kennisneming ervan, en aangezien ge er geen kennis hebt van genomen (ge hebt het niet gekregen)...

Kzou er wel es over nadenken want hoger beroep brengt weer kosten met zich mee+ geen garantie dat ge uw gelijk zult halen. In het vervolg mss wat sneller uw domicilie aanpassen als ge verhuist? (En zowieso de eerste maand nog elke weke uw post ophalen ;)).

Ge kunt u btw informeren in verscheidene wetswinkels :).

Arifiene, merci beaucoup.

Heb ondertussen ontdekt dat ik die minnelijke schikking WEL ontvangen heb. :ironic: Blijkbaar is er iets misgelopen met de elektrocnishce overschrijving want ik had ze nochtans gemarkeerd als betaald. Damn. al die misère door zo'n dom voorval.

Die minnelijke schikking terzijde, ik weet nu echter nog altijd of die manier van werken van 'een briefke in de bus steken' door de gerechtsdeurwaarder wel toegestaan is? Want moest dit zo zijn, dan is dat de wereld op zijn kop. voor weet ik veel welke onnozelteit sturen ze tegenwoordig al een aangetekende brief op en voor zoiets zou dat dan niet hoeven.

al maar goed dat het hier over maximum een paar honderd euro's gaat. Stel u voor dat het een zaak betrof waar mij iets aangeklaagd werd waarbij ik mij wel moest verdedigen. Da's gewoon een nachtmerrie als u dan zoiets overkomt..

Durin

Legacy Member
En wat moet de deurwaarder doen als ge niet opendoet?
Morgen nog eens weerkomen? Die mensen stikken in het werk, dus als ge niet aanwezig zijt steken ze een briefje (groen papiertje) in de bus daje het exploot kan gaan ophalen in het politiekantoor. Vindt ge dit briefje niet (of verliest ge het) tant pis...
Ge kunt moeilijk verwachten dat de deurwaarder daags nadien nog eens komt kijken of het briefje wel werd ontvangen en gelezen enzo hé. Die mensen hebben veel beters te doen.

Dus in dit geval heb je brut pech, maar heoplijk leer je eruit dat je zekevr bij verhuis etc best zo snel mogelijk dit meldt aan de gemeente en dergelijke.

Durin

Legacy Member
Oké dan,

'briefke' in de bus steken is toegestaan wanneer ge niet komt opendoen en der is niemand anders aanwezig aan wie het kan (mag) worden betekend.
Tegenbewijs is uiteraard moeilijk te leveren, maar neem maar van mij aan dat deurwaarders doorgaans zéér ethisch met die zaken omspringen en dus niet snel 'om er van af te zijn' een briefje in de bus stoppen. Zelfs bij de moeilijke gevallen en 'vaste klanten' bel ik nog aan. (dikwijls om verweten te worden voor het vuil van de straat maar soit)

Santa

Legacy Member
Deniske zei:
Solid uw 15 ( correctioneel = 15 ) dagen de tijd om verzet aan te tekenen gaan in vanaf de datum van betekening van het vonnis. Niet van uitspraak.

Lolz ge kunt toch maar verzet aantekenen tegen een verstekvonnis als de uitspraak geveld is :wtf:

Santa

Legacy Member
Durin zei:
Oké dan,

'briefke' in de bus steken is toegestaan wanneer ge niet komt opendoen en der is niemand anders aanwezig aan wie het kan (mag) worden betekend.
Tegenbewijs is uiteraard moeilijk te leveren, maar neem maar van mij aan dat deurwaarders doorgaans zéér ethisch met die zaken omspringen en dus niet snel 'om er van af te zijn' een briefje in de bus stoppen. Zelfs bij de moeilijke gevallen en 'vaste klanten' bel ik nog aan. (dikwijls om verweten te worden voor het vuil van de straat maar soit)

Haha zeje gij gerechtsdeurwaarder ofwa? Zalig! Verdient goe naart schijnt :p

Deniske

Legacy Member
Kandidaat zal u bedoelen ? :crazy:


Santa : Ik zeg toch gewoon dat de termijn om in verzet te gaan begint te lopen vanaf de datum van betekening van het vonnis .... ( vonnis = uitspraak )

En als hij gisteren zijn betekening van het vonnis heeft gehad kan hij zonder problemen nog verzet aantekenen.

mobman

Legacy Member
kort vraagje...

Heb boete gekregen voor het rijden zonder fietslicht. Nu stonden mijn opklikbare lichtjes erop, maar de batterij van het voorlicht was maar redelijk zwakjes (batterij bijna plat)...
Kan ik dit aanvechten (en kans hebben om gelijk te krijgen) want pv stelt dat ik zonder fietslicht reed? Boete bedraagt nu 50euro wat ik belachelijk vind.

Wat kunnen de gevolgen zijn van het aanvechten van dit pv

cura

Legacy Member
kan de boete niet veel hoger zijn dan 50 voor zonder licht rijden?

russian

Legacy Member
mobman zei:
kort vraagje...

Heb boete gekregen voor het rijden zonder fietslicht. Nu stonden mijn opklikbare lichtjes erop, maar de batterij van het voorlicht was maar redelijk zwakjes (batterij bijna plat)...
Kan ik dit aanvechten (en kans hebben om gelijk te krijgen) want pv stelt dat ik zonder fietslicht reed? Boete bedraagt nu 50euro wat ik belachelijk vind.

Wat kunnen de gevolgen zijn van het aanvechten van dit pv


Jammer maar betalen is de goedkoopste oplossing. Aanvechten levert je bijkomende gerechtskosten op, en de vrijspraak is onwaarschijnlijk omdat dat een precedent kan zijn. Waar trek je dan immers de lijn eh.

Ik heb iets anders aangevochten en heb er dik spijt van. In mijn geval reed ik op het fietspad elf meter zonder handen om een schoudertas van schouder te wisselen. Ook origineel 50 euro. Helaas dus nog een pakje duurder uitgevallen uiteindelijk...

SoliD

Legacy Member
mobman zei:
kort vraagje...

Heb boete gekregen voor het rijden zonder fietslicht. Nu stonden mijn opklikbare lichtjes erop, maar de batterij van het voorlicht was maar redelijk zwakjes (batterij bijna plat)...
Kan ik dit aanvechten (en kans hebben om gelijk te krijgen) want pv stelt dat ik zonder fietslicht reed? Boete bedraagt nu 50euro wat ik belachelijk vind.

Wat kunnen de gevolgen zijn van het aanvechten van dit pv
50 euro is een lachertje in vergelijking met wat het u kan kosten als je de zaak verliest, zo'n boetes moet je, jammer genoeg, zonder na te denken betalen.

volpetrolski

Legacy Member
Durin zei:
En wat moet de deurwaarder doen als ge niet opendoet?
Morgen nog eens weerkomen? Die mensen stikken in het werk, dus als ge niet aanwezig zijt steken ze een briefje (groen papiertje) in de bus daje het exploot kan gaan ophalen in het politiekantoor. Vindt ge dit briefje niet (of verliest ge het) tant pis...
Ge kunt moeilijk verwachten dat de deurwaarder daags nadien nog eens komt kijken of het briefje wel werd ontvangen en gelezen enzo hé. Die mensen hebben veel beters te doen.

Dus in dit geval heb je brut pech, maar heoplijk leer je eruit dat je zekevr bij verhuis etc best zo snel mogelijk dit meldt aan de gemeente en dergelijke.
Dat laatste heb ik ook gedaan. Heb zelfs de post betaald om alle post op oud adres door te zenden naar mijn nieuw.

Maar hoeveel keer moet ik nu nog zeggen dat het systeem van aangetekende brief (desnoods laten ze het door een postbode doen als ze geen tijd hebben) in een dergelijk geval toch wel verplicht moet worden? In mijn geval maar om een boete van 50 euro, maar wat als ge in extremis de bak in wordt gestuurd zonder dat ge van iets weet. Maakt da mee.

Durin

Legacy Member
Deniske zei:
Kandidaat zal u bedoelen ? :crazy:

Neen stagair.
Je bent pas kandidaat gerechtsdeurwaarder nadat je 2 jaar stage hebt gedaan en dan het examen succesvol hebt afgelegd (jammer genoeg).

En als stagair verdien je niks ;) (tenzij jouw stagemeester je iets biedt voor de moeite natuurlijk, wat men doorgaans wel doet ^^ )

Destroyer

Legacy Member
zie dat de sociale inspectie nie moeilijk komt doen :p studenten mogen geen loon krijgen, nuja de kans is klein

Deniske

Legacy Member
Durin zei:
Neen stagair.
Je bent pas kandidaat gerechtsdeurwaarder nadat je 2 jaar stage hebt gedaan en dan het examen succesvol hebt afgelegd (jammer genoeg).

En als stagair verdien je niks ;) (tenzij jouw stagemeester je iets biedt voor de moeite natuurlijk, wat men doorgaans wel doet ^^ )

Voor zover ik wist kon een stagiar nog niet zelf beteken ?

Of zit ik volledig verkeerd ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan