Archief - Testament laten opmaken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

grungywout

Legacy Member
Een testament dat opgesteld is door een notaris is natuurlijk altijd iets beter dan een testament dat zelf opgesteld is vanwege de reden dat aan een authentiek testament in het algemeen een grotere rechtskracht wordt toegerekend. Een onderhands testament is nu éénmaal veel vatbaarder voor betwisting (wat in de praktijk ook regelmatig gebeurt).

Maar als ge een onderhands testament opstelt laat het dan op ze'n minst registreren in het CRT door een notaris (kost iets van een 50 euro), dan hoeft ge u ook al geen zorgen te maken dat dat testament plotseling "verdwijnt". Uw testament opstellen door een notaris zelf kost iets van een 300 tot 350 euro

tgc_9012 zei:
In een gezin met twee kinderen kan je het ene kind 1/3 vd erfenis geven en het andere 2/3. Maar hoe het zit met meer dan twee kinderen weet ik niet.

Bij gezinnen met meer dan 2 kinderen is het beschikbaar deel 1/4de

toeter2

Legacy Member
serial zei:
Er zijn dingen die ik zeker zou willen laten opnemen (al mijn geld/bezittingen naar mijn zus) + in grote lijnen verloop begrafenis.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om in een testament te laten opnemen hoe je de begrafenis/crematie in grote lijnen wil laten verlopen? (sfeer, ceremonie, muziek, welke kringen,...)
Het verloop van een begrafenis en alles wat erbij hoort (kist kiezen, koffietafel, ...) kan je normaal perfect op voorhand, dus als je nog gezond en wel bent, regelen met je begrafenisondernemer.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je nabestaanden natuurlijk wel weten voor welke begrafenisondernemer je kiest, anders zijn deze regelingen natuurlijk nutteloos.

Toen mijn tante een aantal jaar terug terminaal verklaard werd, heeft zij dit ook zelf nog allemaal zonder problemen geregeld met de begrafenisondernemer.
Zelfs een voorschot kan je betalen voor je begrafenis, geloof ik.

Gromme

Legacy Member
Als het financieel is kan je best voor je dood (als je die ongeveer weet), geld 'lenen' aan iemand.

angelus2002

Legacy Member
In jouw situatie:

Zonder testament:

Elk van jouw ouders krijgt 1/4. Dat is de wettelijke reserve. Je broers of zussen worden geroepen voor de rest van de nalatenschap (het wettelijke erfdeel, volgens gelijke verdeling). Heb je dus meerdere broers of zussen, en je wil dat slechts 1 ervan erft, dan moet je de andere testamentair uitsluiten. Let wel; je kan de wettelijke reserve van de ouders niet testamentair veranderenn daar kan je niets aan doen (tenzij uitzonderlijk in gevallen van onwaardigheid ed). (art. 915 eerste lid BW)

Met testament:
Je kan de reserve niet testamentair bepalen. De helft van de nalatenschap komt jouw ouders toe, daar kan je niets aan veranderen. Het wettelijke erfdeel daar kan je wel over beschikken. Zie hierboven, als je meerder broers of zussen hebt. Heb je slechts 1 zus, dan hoeft een testament dus niet!

Vorm:
Je kan dit via de notaris doen, maar je kan het evengoed zelf doen (en dat dan geven aan de bevoorrechte, aka je zus)

Doe je het zelf:
(art. 970 BW)
- Geheel met de hand geschreven
- dagtekenen (!)
- ondertekenen

ivm erfrechten:
percentages zijn progressief:
broers en zussen:
0.01 - 75000 : 30%
75000 - 125000 : 55%
+125000: 65%

voor de ouders:
0.01 - 50000 : 3%
50000 - 250000 : 9%
+250000 : 27%

Vanaf je trouwt en/of kinderen krijgt verandert dit alles uiteraard drastisch (tenminste toch wat betreft de reserve, het beschikbare deel zal sowieso naar je zus gaan als je dat testamentair zo bepaalt hebt...)

Je begrafenis kan je overigens volledig in je testament laten bepalen. De kosten worden dan afgetrokken van het beschikbare deel van de nalatenschap.

cheers
bij vragen...

¨$^µù^§èçà#&&²

Legacy Member
Die erfenisrechten zijn echt schandalig hoog.
En belachelijk dat je je geld niet kan geven aan wie je wilt. Wie is de staat om daarover te beslissen? Zo wens ik mijn geld te doneren aan ngo's: die kunnen dat nu eenmaal op een nuttiger manier besteden dan mijn familieleden, die toch nooit iets te kort zullen komen.

angelus2002

Legacy Member
Is eigenlijk gewoon een inkomstenbelasting hé. Als jij loon krijgt, betaal je daar toch ook bedrijfsvoorheffing op? Wel, de fiscus beziet een erfenis als niets meer dan een inkomen voor de begunstigde. En in die zin zijn succesierechten nog aan de lage kant. In sommige gevallen 3%, daar waar het bij je loon gemakkelijk rond de 33% zal liggen.

Het feit dat je je geld niet kan geven aan eender wie, ligt dan vooral in de bescherming van familie leden; Zo kan bijvoorbeeld een 'verpleegster' die een 'seniele man' in het laatst van zijn leven verzorgd, niet gaan lopen met de centjes die de kinderen broodnodig hebben. Is in de meeste rechtstselsels zo hoor...

¨$^µù^§èçà#&&²

Legacy Member
Waarom zou mijn familie er meer recht op hebben dan een verpleegster? Ik kan dat zelf toch het best beslissen?

En jah, ik heb wel al eens inkomstenbelasting betaald op dat geld, dat hoeft niet nog een keer. Als ik schenk terwijl ik nog leef betaal je dat ook niet (of toch niet zoveel).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan