Archief - Testament laten opmaken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

serial

Legacy Member
Ik vroeg me af hoeveel het feitelijk kost om bij een notaris een beknopt testament te laten opmaken?
Ik ben zeker niet van plan binnenkort te sterver maar daar een zeer goede vriend van me een maand geleden overleden is, ben ik aan het denken geslaan.
Er zijn dingen die ik zeker zou willen laten opnemen (al mijn geld/bezittingen naar mijn zus) + in grote lijnen verloop begrafenis.

Ik weet dat dit mss voorbarig of zelf gek klinkt maar sinds het dodelijk ongeval van die goede vriend ben ik redelijk nuchter geworden op dat vlak. Is het bijvoorbeeld mogelijk om in een testament te laten opnemen hoe je de begrafenis/crematie in grote lijnen wil laten verlopen? (sfeer, ceremonie, muziek, welke kringen,...)

In ieder geval dank bij voorbaat!

gizmo666

Legacy Member
ga eens naar een notaris en vraag hem dat, ik denk niet dat ge voor vragen beantwoorden moet betalen bij een notaris

Tha_nOn

Legacy Member
voor een testament moet ge ook niet naar een notaris, daar zijn een aantal richtlijnen voor en als ge die in acht neemt kunt ge dat thuis gewoon opstellen (wel zien dat het niet verloren geraakt zeker:p) o.a met de hand geschreven, datum vanboven enz.

ivm bezittingen kunt niet zeggen dat uw zus alles mag krijgen, er is maar een beperkt deel waarvan ge kunt zeggen wie het mag krijgen (gezien ge nog geen kinderen hebt of een vrouw zal er een stuk naar uw ouders teruggaan, kunt niet zeggen dat die dat niet mogen krijgen)

anyway kdenk dat ge ook kunt laten opnemen in een testament hoe ge een begrafenis wilt, maar dat hoeft denk ik toch ook niet persé in een testament, als uw familie en vrienden weten hoe ge het wilt, zullen die dat wel respecteren vermoed ik? (nuja liefst wel nagelaten in een document, maar of ge daarbij echt voor een testament moet kiezen?)

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik heb dat gratis bij m'n advocaat laten doen, die mogen dat blijkbaar ook.

themummy123

Legacy Member
Je hebt 3 manieren dacht ik.

1)volledig zelf==>maar dit kan je 'kwijtspelen'. Een famililid leest het papier en denkt van 'godverdomme, ik krijg niets' en voila, papier in de prullenmand. Het meest onveilige dus.
2)Je stelt het zelf op en geeft het af aan de notaris(of die kopieert dat, dunno)
3)volledig laten opstellen door notari(kweetnie of advocaten dat ook doen)

3 is het veiligst en 1 het onveiligst.

Ik weet uiteraard uw familiale situatie niet, maar je kunt in ieder geval niemand onterven. Je kunt niet alles aan 1 kind geven en dat andere krijgt vb niets. Dat kan dus niet, ook al is het een testament...

Razzia

Legacy Member
Onterven gaat niet, maar je kan wel de ene persoon meer geven als de andere. Weet niet exact hoe dat systeem in elkaar zit.

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Razzia` zei:
Onterven gaat niet, maar je kan wel de ene persoon meer geven als de andere. Weet niet exact hoe dat systeem in elkaar zit.

Je kinderen krijgen altijd een bepaald %, ook al wil je hen niks geven. Bij ouders denk ik dat het ook zo loopt, maar dat ben ik niet zeker, dus als je alles op je zus zou zetten, zouden je ouders toch nog een deeltje krijgen.

moloko

Legacy Member
Als je het schenkt is het maar 3 percent successierechten tussen uw ouders en 7 percent tussen de rest.Maar je moet nog minstens 3 jaar in leven blijven na de schenking of ze moeten nog de volle pot betalen.Dit noemt men de handgift.
Wat ik zou doen is een zeeeer groot feest geven na uw begrafenis.

serial

Legacy Member
moloko zei:
Als je het schenkt is het maar 3 percent successierechten tussen uw ouders en 7 percent tussen de rest.Maar je moet nog minstens 3 jaar in leven blijven na de schenking of ze moeten nog de volle pot betalen.Dit noemt men de handgift.
Wat ik zou doen is een zeeeer groot feest geven na uw begrafenis.

dan ga ik er niet zoveel meer van kunnen genieten eh ;)

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Idd, je zou beter da geld van dat feest geven aan je zus en een sober "feest" geven. Of zelfs geen.

maxdevis

Legacy Member
hoewel je bij sommige banken wel kan zeggen wie het geld krijgt in geval van overlijden

tgc_9012

Legacy Member
Razzia` zei:
Onterven gaat niet, maar je kan wel de ene persoon meer geven als de andere. Weet niet exact hoe dat systeem in elkaar zit.
In een gezin met twee kinderen kan je het ene kind 1/3 vd erfenis geven en het andere 2/3. Maar hoe het zit met meer dan twee kinderen weet ik niet.

Defees

Legacy Member
je kan dat zelf opstellen, maar minstens de helft moet naar nabestaanden gaan dacht ik :)

moemi

Legacy Member
maxdevis zei:
hoewel je bij sommige banken wel kan zeggen wie het geld krijgt in geval van overlijden

Idd als ik een crestrekening wilde openen overlaatst, moest ik dus zeggen of ik akkoord ging dat het geld naar zus en broer gaat mocht ik overlijden.. Dus als ge dan verklaard dat dit naar iemand anders moet gaan .. Maar da's dan nog niet geheel hetzelfde..

dedex

Legacy Member
gewoon bij de notaris gaan om te informeren, kost je niets

en een testament opstellen moet schriftelijk gebeuren, en je kan dat laten bestatigen voor +/- €50, dan staat dit testament ingeschreven in een register.

Ik heb dit onlangs laten doen nav de aankoop van onze woning :)

Destroyer

Legacy Member
als je zelf een testament opstelt, moet dat conform zijn aan verschillende regels, datum, handtekening en handgeschreven. getypt is zowiezo niet rechtsgeldig
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan