Er zijn verschillende manieren om efficiënt en veilig te beleggen, maar het vergt inderdaad een kleine moeite om ze te leren kennen. Daarentegen vergt het ook moeite om andere formules of bankproducten met elkaar te vergelijken, zoals bvb termijnrekeningen, leningen, etc ...
Geld op lange termijn gespreid over 'goede huisvader aandelen' beleggen is vaak de beste keuze voor mensen die het op veilig willen spelen maar toch hoger rendement dan een spaarboekje willen bekomen. Aan te bevelen aandelen zijn die van de grootbanken (KBC, Fortis, Dexia), investeringsmaatschappijen en bevaks (GBL, NPM, Cofinimmo) en nutsbedrijven zoals Belgacom en Suez. Op lange termijn haal je hier toch al vaak boven de 10% effectief rendement mee + je hebt jaarlijkse dividenduitkeringen. Je hoeft ook niet iedere dag de beurs te volgen, gewoon in het oog houden wanneer je dividenduitkering ontvangt

.
Belegginsfondsen (fondsen die jouw geld voor je beleggen) lijken op het eerste gezicht ook zeer aantrekkelijk, maar daar schuilen heel wat addertjes onder het gras. Vaak rekenen beleggingsfondsen verborgen beheerskosten aan die aan je rendement knibbelen.
Af te raden zijn beleggingsfondsen van de bank zelf, zéker die met kapitaalbescherming. Dergelijke fondsen 'beleggen' je gewaarborgd kapitaal (vaak tot 90%) gewoonweg in obligaties, iets wat je net zo goed zelf kan doen. Je rendement is dan ook niet hoog + er worden ook beheerskosten aangerekend.
Obligaties worden wel interessant als de kortetermijnrente hoog staat (economie aan het slabakken), maar daar zijn we hoegenaamd nog niet aan toe

.