Archief - Termijnrekening bij Fortis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ravefiend

Legacy Member
De Fortis bank biedt termijnrekening aan met rentevoeten die voor een termijn van 1 jaar 3,65% intrest geeft. Dit is uiteraard al een flinke vooruitgang op de spaarrekening zelf waar ze maar 1,50% + 0,50% op geven. Uiteraard zoek ik naar een veilige manier van beleggen en de bank stelde me voor om mijn spaargeld op een dergelijke termijnrekening te plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen met een termijnrekening? Totally "not done" of toch wel best interessant voor iemand die zijn geld niet zo direct in aandelen oid ziet omgezet worden? ;)

Weusje77

Legacy Member
Ja, tis alleszins interessanter dan een spaarrekening, maar je moet idd een TERMIJN voor ogen hebben staan. bovendien dacht ik, toen ik ervoor ging horen bij fortis, dat ze slechts 1.25 + 1.25% konden garanderen (2.5 dus), kan evenwel zijn dat dit om een spaarrekening ging, kweetniet, vermits ik een andere optie gekozen heb, nl. een fonds (3x6%), 3 jaar lang wordt er 6% gegarandeerd door fortis, end aarna word je uitgenodigd voor een gesprek om te kiezne of je al dan niet winst neemt... Lijkt me nog een relatief veilige belegging... :)

russian

Legacy Member
Ravefiend zei:
De Fortis bank biedt termijnrekening aan met rentevoeten die voor een termijn van 1 jaar 3,65% intrest geeft. Dit is uiteraard al een flinke vooruitgang op de spaarrekening zelf waar ze maar 1,50% + 0,50% op geven. Uiteraard zoek ik naar een veilige manier van beleggen en de bank stelde me voor om mijn spaargeld op een dergelijke termijnrekening te plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen met een termijnrekening? Totally "not done" of toch wel best interessant voor iemand die zijn geld niet zo direct in aandelen oid ziet omgezet worden? ;)

Het is m.i. onverantwoord om je geld aan zo'n malafide organisaties te schenken en er ook nog eens kosten voor te betalen (afhankelijk van je leeftijd).

Je moet kijken naar andere alternatieven. Ook is in tegenstelling tot de spaarrekening de termijnrekening niet vrijgesteld van roerende voorheffing op de eerste schijf van 1630 euro interest. Je krijgt dus netto een stukje minder dan je 3,65%. Je kan meer ontvangen bij gewone spaarrekeningen bij minder corrupte banken; b.v. KeyTrade (3,25% rente ofzo), Rabobank, ...

Even goed nadenken en vergelijken is hier wel op zijn plaats.

SilentSpring

Legacy Member
bwa, voordat je aan die 1630€ intrest zit moet je al nen redelijk sommetje erin stoppen.

Termijnrekeningen zijn wel safe, hoe langer je uw geld vastzet, hoe meer rente je meestal krijgt.

Andere betrouwbare belegging is een staatsbon, kasbon, obligatie enzo.
Die hebben meestal een vaste, gewaargborgde rente gedurende zoveel jaar.
Ik zou eens kijken naar een groeibon ofzo, als je ieder jaar uw intrest ook laat kapitaliseren krijgt ge intrest op intrest^^.

Soit, 't is niet allemaal zo duidelijk uitgelegd.
In't 1ste semester had ik ne vak ' geld & krediet' waar al die beleggingsvormen aan bod zijn gekomen samen met voordelen en nadelen.
Maar 'k ben daar dus al enkele dinges van vergeten, indien nodig willek m'n cursus wel es bovenhalen.

clubje

Legacy Member
Den Freddie zei:
bwa, voordat je aan die 1630€ intrest zit moet je al nen redelijk sommetje erin stoppen.


Dat is het nu net, je gaat nooit boven die 1630 euro intrest geraken, dus je gaat nooit vrijgesteld worden van belasting. Je moet dus de roerende voorheffing in rekening brengen en dan is je rente op die termijnrekening al een stuk kleiner...

En obligaties zijn wel "veilig" (alhoewel niet 100 % veilig!) maar de inflatie holt hun waarde wel uit...

grootbanken zijn meestal duur, misschien toch eens naar andere banken kijken.

russian

Legacy Member
clubje zei:
Dat is het nu net, je gaat nooit boven die 1630 euro intrest geraken, dus je gaat nooit vrijgesteld worden van belasting. Je moet dus de roerende voorheffing in rekening brengen en dan is je rente op die termijnrekening al een stuk kleiner...

En obligaties zijn wel "veilig" (alhoewel niet 100 % veilig!) maar de inflatie holt hun waarde wel uit...

grootbanken zijn meestal duur, misschien toch eens naar andere banken kijken.

Exactly :p! Ook nu je nog niet al te veel domiciliëringen hebt, is het de moment om een overstap naar een andere bank te overwegen.

SIO

Legacy Member
das zo'n zeikding in België naar mijn mening, 2u Duits, 2u Geschiedenis, 2u Godsdienst etc etc maar eens een deftig vak economie voor niet economische richtingen, nope, zoek t zelf maar uit, tis tenslotte maar uiterst belangrijk in uw later leven :doh:

russian

Legacy Member
SIO zei:
das zo'n zeikding in België naar mijn mening, 2u Duits, 2u Geschiedenis, 2u Godsdienst etc etc maar eens een deftig van economie voor niet economische richtingen, nope, zoek t zelf maar uit, tis tenslotte maar uiterst belangrijk in uw later leven :doh:

Klopt. Jan met de Pet laat zich dan ook snel bedotten. Anderzijds is het aan u om een beetje opzoekwerk te verrichten en eventueel de hulp van het forum aan te roepen é. Toch geef ik je overschot van gelijk.

Boris Barowski

Legacy Member
netto rente termijnrekening = bruto rente * 0,85

voor spaarrekeningen geldt dit ook, maar 3% interest moet je al 54000 euro op de bank staan hebben voor je iets van Roerende voorheffing betaalt, dus je betaalt maar 15% Roerende voorheffing op het geld boven de 54000 euro.

dus je netto rente moet al hoger zijn dan de interest van een spaarrekening.

Kijk anders eens op Rabobank, ik denk dat ze daar nu op hun SPAARrekening al 3,4% geven. uiteindelijk is dat een pak beter dan de 3,65 % bruto op de termijnrekening van fortis

Waldorf

Legacy Member
Je kan dan beter een spaarrekening openen bij Rabobank. Die bieden 3,4% dat onbelast is (aan 1630 euro rente ga je echt niet geraken), terwijl je bij een termijnrekening nog 15% roerende voorheffing in mindering moet brengen en dan blijft er een goeie 3,1% over.

Messias.

Legacy Member
Een termijnrekening is alleen maar interessanter dan een spaarrekening indien je heel veel geld hebt, zeg maar €100.000+. Op een termijnrekening betaal je sowieso roerende voorheffing, op een spaarrekening maar vanaf je intrestopbrengsten een bepaald bedrag overschrijden dat afhankelijk is van je burgerlijke staat.

En inderdaad, Rabobank is een pàk interessanter dan Fortis, of gelijk welke andere grootbank. Die maken monsterwinsten, maar zijn duur, hebben hoge rente en lage intrestvoeten.

virtualdude

Legacy Member
Waldorf zei:
Die bieden 3,4% dat onbelast is (aan 1630 euro rente ga je echt niet geraken)

gooi er 50 K erop en ge zit er al boven.
50K in niet onmenselijk veel hoor.

Ravefiend

Legacy Member
virtualdude zei:
gooi er 50 K erop en ge zit er al boven.
50K in niet onmenselijk veel hoor.
Da's ook mijn gedacht en voor het vervolg van de discussie stel ik voor dat we er vanuit gaan dat we dus wel meer dan die 50K hebben ... maar ook niet meer dan 100K ... ;)

russian

Legacy Member
hitman47 zei:
wij hebben dat hier thuis niet liggen hoor

Eén uit drie gezinnen heeft 50.000 euro (of meer natuurlijk) aan spaargeld. En dat komt o.a. door de sterk presterende beurs de afgelopen jaren. Overigens zijn de Amerikanen nog grotere beleggers dan de Vlamingen (die het niet onaardig doen) :).


Bijna één Belg op de drie heeft meer dan 50.000 euro in zijn spaarpot, tegen gemiddeld één West-Europeaan op de acht. Dat blijkt uit de zesmaandelijkse enquête van het studiebureau GfK Worldwide.

russian

Legacy Member
Ravefiend zei:
Da's ook mijn gedacht en voor het vervolg van de discussie stel ik voor dat we er vanuit gaan dat we dus wel meer dan die 50K hebben ... maar ook niet meer dan 100K ... ;)

Je kan ook je situatie (blijkbaar meer dan 50.000 euro spaargeld maar minder dan 100.000 euro) aan een aantal banken voorleggen en vragen wat ze je te bieden hebben. Bij veel banken krijg je een aangepaste interestvoet bij bijvoorbeeld 100.000 euro of meer en bij 250.000 euro kan je een private banker krijgen (die dan wel met je centjes aan de haal kan gaan :lol:).

Messias.

Legacy Member
Als de spaarrekening op naam staat van 2 echtgenoten of samenwonenden ben je vrijgesteld van roerende voorheffing tot een intrest van €3.260.

SIO

Legacy Member
russian zei:
Klopt. Jan met de Pet laat zich dan ook snel bedotten. Anderzijds is het aan u om een beetje opzoekwerk te verrichten en eventueel de hulp van het forum aan te roepen é. Toch geef ik je overschot van gelijk.
das waar maar ik moet echt zeggen: voorlopig ken ik er de ballen af (ben ook nog student dusja niet zo erg voorlopig) maar al die termen hier is zo => :confused: en opzoeken zal ik doen, maar het zal lang duren denk ik :)

Waldorf

Legacy Member
virtualdude zei:
gooi er 50 K erop en ge zit er al boven.
50K in niet onmenselijk veel hoor.

Ik denk niet dat de gemiddelde forumganger hier meer dan 50 000 euro op zijn spaarrekening heeft geparkeerd. Eigenlijk al wie een huis af te betalen heeft of huurt en een gewoon inkomen heeft, zal daar ook niet snel aan geraken, vrees ik en dat zal wel de meerderheid van de mensen zijn.


SIO zei:
das waar maar ik moet echt zeggen: voorlopig ken ik er de ballen af (ben ook nog student dusja niet zo erg voorlopig) maar al die termen hier is zo => :confused: en opzoeken zal ik doen, maar het zal lang duren denk ik :)

Op de site van Fortis staat alles overzichtelijk uitgelegd: https://www.fortisbanking.be en dan naar sparen en beleggen > onze producten .

SIO

Legacy Member
nooit op één uitleg vertrouwen zou ik zeggen, is bij gsm's enzo toch ook altijd het geval
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan