Archief - Stoppen met roken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

acquisitor

Legacy Member
ik rookte 10 jaar lang, de laatste jaren een pakje rode Marlboro per dag. Mijn dag begon en eindigde met een sigaret. Ik kon er niet zonder...

Ben ondertussen 2 jaar gestopt en de zin om te roken bezoekt mij nog steeds af en toe, al is het minder en minder vaak..

Ik heb ENORM veel moeite gedaan om te stoppen en niet opnieuw te beginnen. Ik kon niet slapen, was zwak, had andere BIJZONDER onaangename problemen etc. Maar ik voelde mij bijna meteen beter mentaal en fysiek, alsof de duivel uit mij lijf gehaald werd. Met de tijd ging het beter en beter, ik voelde mij gezonder en gezonder. Iemand die stopt en een paar dagen volhoudt merkt al hoe ERG het roken eigenlijk is.

ik blijf wel verslaafd maar rook gewoon niet meer. Ik vergeet echter nooit : 1 sigaret en ik ben opnieuw vertrokken.. De meeste mensen houden geen jaar vol, slechts 5% blijft clean na een jaar, 95% herbegint opnieuw door ergens op een feest of op een zwakke moment een sigaret op te steken..

Stoppen is op zich niet zo moeilijk maar volhouden, leren leven zonder nicotine is een nachtmerrie.

hier is een site dat mij geholpen heeft :

www.whyquit.com

oh ja, Zyban, plijsters etc zijn COMMERCIELE producten, die wanhopige verslaafden zouden helpen. = BULLSHIT. Iemand die zin heeft om te stoppen kan het even goed zonder Zyban doen.. Iemand die hoopt dat Zyban een soort mirakelproduct is zal bedrogen zijn...

Stop op eigen overthuiging en wilskracht is mijn advies.
Ik ben een van die 5 op 100 die langer dan een jaar volhouden :)

hatetn

Legacy Member
waarom altijd doen alsof het zo moeilijk is om te stoppen
ik ken verschillende rokers(meer dan 1pakje sommige zelf 2) die gewoon zeiden ik stop ermee en da ze gewoon stopten
tis pas wanneer ge zelf nie wilt of geen karakter hebt da het nie lukt

acquisitor

Legacy Member
hatetn zei:
waarom altijd doen alsof het zo moeilijk is om te stoppen
ik ken verschillende rokers(meer dan 1pakje sommige zelf 2) die gewoon zeiden ik stop ermee en da ze gewoon stopten
tis pas wanneer ge zelf nie wilt of geen karakter hebt da het nie lukt


de vraag is: hoe lang geleden zijn ze al gestopt ? de meesten herbeginnen tussen de zesde en de twaalfde maand..

hatetn

Legacy Member
acquisitor zei:
de vraag is: hoe lang geleden zijn ze al gestopt ? de meesten herbeginnen tussen de zesde en de twaalfde maand..


al enkele jaren en ze hebben nie bepaald goesting om te herbeginnen
ze zijn dolgelukkig da ze besloten hebben dermee te stoppen

m@rle

Legacy Member
je moet het echt willen om te stoppen.

sporten is volgens mij een hele goede methode om te stoppen.
als je gesport hebt heb ej echt geen zin meer op een sigaret (toch bij mij).

en je moet zeker de regelmaat eruit halen.
bv als het school gedaan is en je rookt dan derect, wacht dan al een uurtje en dan is er minder kans dat je je sigaret wilt.

je moet het willen, en dit is het moelijkste deel van allemaal.

ikzelf rook ook, en heb er al aan gedacht om te stoppen maa heb nog geen overtuigende reden gevonden.
tot ik begon te lopen dan hielp echt. nu ga'k proberen tijdens het schooljaar begingen te lopen en misschien dan te stoppen.
(ben zelf nog niet hellemaal overtuigd, maar ik wil wel een x aantal km kunnen lopen dus dit zal wel echt helpen volgens mij).

madior

Legacy Member
zelf heb ik nooit gerookt maar men pa wel, hij is gestopt een paar maand voor ik geboren was.
Hij heeft het zonder hulpmiddelen gedaan maar kweet wel dat het zeer moeilijk was. Hij had bvb. de gewoonte om bij zen koffie een sigaret op te steken en hij heeft dan enkele weken/maanden thee gedronken...

Phoen!x

Legacy Member
TheAntropoid zei:
geen voor & tegen rook thread van maken ok.. interesseert me niet

Sorry, maar ik kan het gewoon nie laten...
Gewoon nooit aan beginnen is het beste middeltje... Ik begrijp nog altijd nie waarom rook opzuigen uit een stokske en daarna terug uitblazen zo populair is...
Het staat stoer das waar... Maar dage 500% meer kans ebt op kanker neemde derbij waarschijnlijk...

En om toch nog iets bij te dragen aan de thread. Ik zou het proberen zonder al die 'hulpmiddeltjes', gewoon doorzetten, da geeft waarschijnlijk ook de grootste voldoening.

Quilombo

Legacy Member
lees een boek van Allen Carr

en zoek wat op internet over psychologie, het is wel handig om te weten wat een verslaving eigenlijk is in je hersenen want je praat het jezelf gewoon aan "zonder saf ben ik niet gelukkig en word ik zenuwachtig.."

als je da gelooft is het zo ook hoor :)

ComputerVISTA

Legacy Member
Phoen!x zei:
en dus degene die in de eerste plaats verstandigst was

edit: sorry, het is sterker dan mezelf :p


zij diegene die dus geen verstand kan hebben van te stoppen...

Ja sorry 't was sterker dan mezelf...

Hiapoe

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
zij diegene die dus geen verstand kan hebben van te stoppen...

Ja sorry 't was sterker dan mezelf...


Eerst en vooral succes aan iedereen die wil stoppen. Ik kan alleen maar vermoeden hoe moeilijk het is om te stoppen met roken, aangezien ik zelf nog nooit een sigaret heb aangeraakt.

Ik vermoed dat het bij de één al makkelijker gaat dan de ander. Afhankelijk van verschillende factoren: karakter, genetisch bepaalde verslavingsbevattelijkheid, etc.

Ik moet zeggen dat ik hoop dat alle jonge (en niet jonge ook natuurlijk) niet-rokers deze thread lezen, vooral ook de post van acquisitor en hierop beslissen om er nooit aan te beginnen. Want hoe je het ook draait of keert, er nooit aan beginnen blijft het belangrijkste in gans dit verhaal!

Zet alle mensen op een rij die let's say al meer dan 10 jaar roken. Volgens mij is er van die groep mensen zeker meer dan 95% die wil stoppen maar ofwel het niet wil toegeven of het niet kan... Das niet hun fout of zo, of die mensen zijn daarom niet minderwaardig of zo, maar het toont toch hoe enorm verslavend het is! Het neemt je hersenen en lichaam helemaal over, het neemt bezit van jezelf. Zoals acquisitor zei, kan ik me goed inbeelden dat het moet voelen alsof de duivel in je lichaam zit!

Anyway, succes dus aan allen die willen stoppen!! Mijn steun heb je alleszins!

-RaZoR-

Legacy Member
ik rook ondertussen al zo'n goede 3,5 jaar en ik moet zeggen dat ik nog altijd die verslavende werking niet voel :s

bvb in de vakantie rook ikvrijwel niet (behalve dan op café met maten)

terwijl het in het schooljaar een pakje van 25 de week is...

imo: roken is pas verslavend als je het zelf toelaat om eraan verslaafd te geraken

(is nu een week geleden dat ik nog 1 opgestoken heb btw, en kvoel de drang niet echt om er 1 te roken, alhoewel dat het donderdagen vrijdag wrs wel anders zal zijn :D (herexamens))

XoN`-

Legacy Member
vnz` zei:
Je kan u wel afvragen of het wel verantwoord is van die dokter om dat voor te schrijven aan iemand van 65 als Zyban effectief de oorzaak was. Ik denk als het echt zo gevaarlijk is dat het al lang uit de handel genomen was. En dan nog, roken is ook gevaarlijk..

Toen waren die neveneffecten nog niet zo 'bekend'. Tevens zal het ook niet voor problemen hebben gezorgd wanneer de persoon ni naar Zuid frankrijk (warm) was getrokken om daar te g'n mountainbiken (zware inspanning).

Denk ni dat de doktor daar erges een schuld treft.
(men moet altijd zeer aandachtig de bijsluiter lezen, wat vele mensen al niet doen ...)

Hiapoe

Legacy Member
Nfsuplayer zei:
ik rook ondertussen al zo'n goede 3,5 jaar en ik moet zeggen dat ik nog altijd die verslavende werking niet voel :s

bvb in de vakantie rook ikvrijwel niet (behalve dan op café met maten)

terwijl het in het schooljaar een pakje van 25 de week is...

imo: roken is pas verslavend als je het zelf toelaat om eraan verslaafd te geraken

(is nu een week geleden dat ik nog 1 opgestoken heb btw, en kvoel de drang niet echt om er 1 te roken, alhoewel dat het donderdagen vrijdag wrs wel anders zal zijn :D (herexamens))

je kan makkelijk testen of je verslaafd bent of niet hé: rook es NIET nu donderdag en vrijdag hé. Je bent verslaafd als je 1 of meerdere van volgende verschijnselen vertoont:
- Je wordt humeurig.
- Je denkt steeds aan een sigaret willen hebben
- Je kan je niet concentreren op hetgeen waarmee je bezig bent, omdat je een sigaret wil
- Je bent zenuwachtig
- andere lichamelijke 'klachten': trillen, hyperventileren, etc. (maar dat is eerder voor de ergere gevallen ;))
- Stel dat je TOCH een sigaret opsteekt, ga je plots weer normaal functioneren, en kan je je weer concentreren, etc. (de nicotine doet zijn werk)

Test dit eens en lieg jezelf niks voor: heel waarschijnlijk besef je het zelf niet dat je verslaafd bent en zit je in de ontkenningsfase ;) Wees gerust, binnen een paar jaar (eens je echt verslaafd bent en het ook beseft) zal jij weer 1 van die zovele zijn die DAN plots zegt dat hij wou dat hij er nooit mee was begonnen ;)

Het kan natuurlijk ook dat je bij de 0,1% hoort die effectief gewoon sociaal rookt en niet echt verslaafd is... maar lieg jezelf vooral niks voor! Ik stel voor dat je ermee stopt vooraleer je het te ver laat komen!

Phoen!x

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
zij diegene die dus geen verstand kan hebben van te stoppen...

Ja sorry 't was sterker dan mezelf...

Nietske ze,
maar khoef daar ook geen verstand van te hebben... En ik heb ooit nog een maand of twee gerookt toen ik nog onwetend was, niets van verslaving gemerkt als ik dermee gestopt ben. Natuurlijk is twee maand niet te vergelijken met jaren verslaving.

ComputerVISTA

Legacy Member
Phoen!x zei:
Nietske ze,
maar khoef daar ook geen verstand van te hebben... En ik heb ooit nog een maand of twee gerookt toen ik nog onwetend was, niets van verslaving gemerkt als ik dermee gestopt ben. Natuurlijk is twee maand niet te vergelijken met jaren verslaving.


Inderdaad, na die 2 maand kun je nog perfect stoppen, zelf na een aantal jaar, ik ben een verstokte roker en ik kan elke minuut stoppen als ik wel voor bepaalde tijd. Ik weet dat ik dat kan omdat ik dat geregeld doe als ik voel dat ik ziek ga worden... Maar omdat ik gewoon graag rook is het voor perioden van soms een paar dagen en soms een paar weken tot een maand of 4...

Puur psychologisch.

BTW. Ik voel mezelf niet onwetend omdat ik GRAAG rook ;)

Myst!Q

Legacy Member
Doe gewoon zoals mij. Ik had een pakje roltabak en der zat nie zodanig veel meer in maar der zat er nog in. Kijkt eens en zegt van 'fuck it' keb genoeg van die viezigheid en gooi da weg.

Hou 7 dagen vol en zoals eerder gezegd de nicotine verdwijnt uit je lichaam. Dan moet je gewoon karakter hebben en je verslaving onderdrukken.
De meeste stoppers voelen zich fysiek beter en beter.
Doe er nog een sport bij en probeer je dagelijkse routine een beetje te veranderen zodat je de bepaalde momenten waarop je rookt vermijdt.

Ik ga tegenwoordig meer en meer gaan zwemmen ook en denk eraan om volgend jaar eventueel bij de zwemclub te gaan.
Ik ben altijd bang om te hervallen, ook al alsek weg ga en dergelijke ist enorm moeilijk, zeker alsek begin te drinken dan ist om zeep, dus drink ik niet. Das ook nog mooi meegenomen é .. :)

Zahur

Legacy Member
hmja voor alcoholisten heeft men zo'n chippie dat extreme pulsen uitzend waardoor je braakneigingen krijgt en gaat braken als je nog maar een slokje alcohol benuttigd...is er zoiest niet voor rokers?:)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan