Archief - stof..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lama`NiFkE

Legacy Member
ik was bezig met mijn pc te kuizen en toen zat ik plots met een vraag...

Mijn fan zit/zat vol met stof..
waarom blijft stof op deze fan plakken ? Er is toch een luchtstroming waardoor het stof weggeblazen wordt ? en deze fan draait een hoog aantal toeren waardoor er dus ook een grote middelpuntsvliegende kracht is en dat het stof ook naar buiten zou moeten vliegen.

iemand een verklaring voor dit ??

Cin

Legacy Member
Je fan draait door een elektromagnetisch veld te creeëren in de spoel.
En stof wordt aangetrokken door elektrisch geladen objecten, vandaar dat er zoveel stof op hangt.

demon326

Legacy Member
C|n zei:
Je fan draait door een elektromagnetisch veld te creeëren in de spoel.
En stof wordt aangetrokken door elektrisch geladen objecten, vandaar dat er zoveel stof op hangt.

mm voor zover ik weet bestaat een fan voor 90% ofzo uit plastiek en de rest is ijzer met electronica..:unsure: denk niet dat die kleine spoel gaat zorgen dat er zoveel stof aan de fan blijft hangen:unsure:

Cin

Legacy Member
Toch wel. :)

Wat denk je dat dat ijzer doet als je er stroom door jaagt?

demon326

Legacy Member
C|n zei:
Toch wel. :)

Wat denk je dat dat ijzer doet als je er stroom door jaagt?

het wordt magnetis?:unsure:,vind het dan toch maar raar dat de achterkant van de fan echt vol stof zit en voorkant eigenlijk niet..

ken zogoed als niks van electronica:)

Lama`NiFkE

Legacy Member
maar bij het uitschakelen zou het er toch moeten afvallen als het nog even verderdraait en stil valt ?

Exorikos

Legacy Member
Lama`NiFkE zei:
maar bij het uitschakelen zou het er toch moeten afvallen als het nog even verderdraait en stil valt ?
Ik denk dat de plastiek nog een zekere lading blijft behouden. Ook de vorm ervan zorgt ervoor dat zeker de helft van het stof er niet zal afvallen.

demon326

Legacy Member
dan hebben ik en de topic starter weer iets bijgeleerd:D

bedankt voor de uitleg:)

Lama`NiFkE

Legacy Member
all the same :P

dus als ik het goed voorheb en ik hang bovenaan in mijn case een plaat en zet er stroom op dat ik dan mijn stof aantrek en dan enkel mijn plaat moet uithalen en kuisen ipv mijn volledige pc ? :P

Kill0rBee

Legacy Member
Of 't zou een gigantische magnetische kracht hebben, maar denk niet dat u HDD zoiets graag zal hebben. :p

metaphore

Legacy Member
Lama`NiFkE zei:
all the same :P

dus als ik het goed voorheb en ik hang bovenaan in mijn case een plaat en zet er stroom op dat ik dan mijn stof aantrek en dan enkel mijn plaat moet uithalen en kuisen ipv mijn volledige pc ? :P

van magnetische velden gaat heel wat electronica kapot, dus ik zou het nie doen precies ;)

een een plaat met stroom op levert spijtig genoeg geen magnetisch veld :s

Lama`NiFkE

Legacy Member
moja beetje mee foefelen é ge weet wel :p (btw tis vakantie m'n brain rust nu)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan