Messias. zei:
Die werknemers van de nmbs zijn gewoon veel te lang veel te verwend geweest. Op pensioen op hun vijftigste en een hele batterij aan sociale voorzieningen die anderen niet hebben. Bij elke concessie die ze moeten doen, sja, dan gaan ze steigeren he.
Zwak hoor, deze actie kon (in tegenstelling tot sommige andere acties) niet op mijn respect rekenen. Al een geluk dat ik zelf geen hinder heb ondervonden.
Ken je iemand die bij de NMBS werkt?
Het absoluut niet zoals vele mensen denken. Je hebt gewoon enorme verschillen. Neem nu de reizigersdepot voor treinbestuurders van Antwerpen-Centraal, daar heeft men volk tekort, niemand kan verlof aanvragen etc. En dan krijg je het tegenovergestelde op bv Antwerpen Noord (goederen). Daar moeten de bestuurders soms gewoon de hele dag op hun gat zitten ("reserve"). En ze stellen zelf voor om dan de mensen in Antwerpen-Centraal te gaan helpen, maar dat vinden ze dan bij het bestuurd van de NMBS niet goed, want goederentreinbestuurders zijn niet competent genoeg om reizigerstreinen te rijden.
Het beroep van treinbestuurders is ook enorm ondergewaardeerd, zeker in België. Hier verdienen de treinbestuurders het minste van heel West-Europa, terwijl ze soms 9u op een keukenstoeltje moeten zitten zonder verwarming/airco,... En dan durft de gedelegeerd bestuurder nog het volgende schrijven:
Volgens Gedelegeerd Bestuurder Descheemaecker zijn treinbestuurders lastige mensen die nooit tevreden zijn!…..
De treinbestuurders zullen er niet kunnen mee lachen en de gevolgen zouden ernstig kunnen zijn. Iedereen weet dat het kader van de bestuurders onder zware druk en stress staat, de prestaties steeds zwaarder worden en toekennen van verlof een luxe is geworden. De Maatschappij erkent het probleem en verwijst naar de problemen om bestuurders aan te werven maar de baas van NMBS ziet het helemaal anders.
M. Descheemaecker heeft er zijn eigen mening op na. Een treinbestuurder presteert in zijn ogen vrijwel niets en positioneert zich, qua productiviteit, juist boven gepensioneerden. Van zwaar beroep kan volgens hem geen sprake zijn want ze hebben allemaal een bijberoep. Het zijn lastige mensen die nooit tevreden zijn. Voor een baremaherziening moeten zij zich geen begoochelingen maken want die komt er niet.
OVS-LOCO dat al jaren strijd voert voor verbetering van de werkomstandigheden van bestuurders rangeringen, (1ste) treinbestuurders en technische ondersectorchefs, voelt zich belachelijk gemaakt door de uitspraken van M. Descheemaecker. Het is een regelrechte aanval tegen het rijdend personeel en instructeurs.
Bron: OVS treinbestuurdersvakbond.
Dit werd vandaag bekend gemaakt, dus het zou mij niet verbazen als de OVS haar leden oproept het werk opnieuw neer te leggen.