Archief - Staking NMBS 26 oktober

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Messias.

Legacy Member
Die werknemers van de nmbs zijn gewoon veel te lang veel te verwend geweest. Op pensioen op hun vijftigste en een hele batterij aan sociale voorzieningen die anderen niet hebben. Bij elke concessie die ze moeten doen, sja, dan gaan ze steigeren he.

Zwak hoor, deze actie kon (in tegenstelling tot sommige andere acties) niet op mijn respect rekenen. Al een geluk dat ik zelf geen hinder heb ondervonden.

Wover

Legacy Member
Messias. zei:
Die werknemers van de nmbs zijn gewoon veel te lang veel te verwend geweest. Op pensioen op hun vijftigste en een hele batterij aan sociale voorzieningen die anderen niet hebben. Bij elke concessie die ze moeten doen, sja, dan gaan ze steigeren he.

Zwak hoor, deze actie kon (in tegenstelling tot sommige andere acties) niet op mijn respect rekenen. Al een geluk dat ik zelf geen hinder heb ondervonden.

Ken je iemand die bij de NMBS werkt?

Het absoluut niet zoals vele mensen denken. Je hebt gewoon enorme verschillen. Neem nu de reizigersdepot voor treinbestuurders van Antwerpen-Centraal, daar heeft men volk tekort, niemand kan verlof aanvragen etc. En dan krijg je het tegenovergestelde op bv Antwerpen Noord (goederen). Daar moeten de bestuurders soms gewoon de hele dag op hun gat zitten ("reserve"). En ze stellen zelf voor om dan de mensen in Antwerpen-Centraal te gaan helpen, maar dat vinden ze dan bij het bestuurd van de NMBS niet goed, want goederentreinbestuurders zijn niet competent genoeg om reizigerstreinen te rijden.

Het beroep van treinbestuurders is ook enorm ondergewaardeerd, zeker in België. Hier verdienen de treinbestuurders het minste van heel West-Europa, terwijl ze soms 9u op een keukenstoeltje moeten zitten zonder verwarming/airco,... En dan durft de gedelegeerd bestuurder nog het volgende schrijven:

Volgens Gedelegeerd Bestuurder Descheemaecker zijn treinbestuurders lastige mensen die nooit tevreden zijn!…..



De treinbestuurders zullen er niet kunnen mee lachen en de gevolgen zouden ernstig kunnen zijn. Iedereen weet dat het kader van de bestuurders onder zware druk en stress staat, de prestaties steeds zwaarder worden en toekennen van verlof een luxe is geworden. De Maatschappij erkent het probleem en verwijst naar de problemen om bestuurders aan te werven maar de baas van NMBS ziet het helemaal anders.



M. Descheemaecker heeft er zijn eigen mening op na. Een treinbestuurder presteert in zijn ogen vrijwel niets en positioneert zich, qua productiviteit, juist boven gepensioneerden. Van zwaar beroep kan volgens hem geen sprake zijn want ze hebben allemaal een bijberoep. Het zijn lastige mensen die nooit tevreden zijn. Voor een baremaherziening moeten zij zich geen begoochelingen maken want die komt er niet.



OVS-LOCO dat al jaren strijd voert voor verbetering van de werkomstandigheden van bestuurders rangeringen, (1ste) treinbestuurders en technische ondersectorchefs, voelt zich belachelijk gemaakt door de uitspraken van M. Descheemaecker. Het is een regelrechte aanval tegen het rijdend personeel en instructeurs.

Bron: OVS treinbestuurdersvakbond.

Dit werd vandaag bekend gemaakt, dus het zou mij niet verbazen als de OVS haar leden oproept het werk opnieuw neer te leggen.

Time

Legacy Member
Ja, dat zullen exact zijn woorden zijn. Een vakbondsbladje is even geloofwaardig als de site van het VB.:p

En die situatie die je daar aanhaalt is zowat het beste argument waarom zulke dingen moeten geprivatiseerd worden. Efficiënter werken en overheid gaan niet goed samen.

Wover

Legacy Member
Time^- zei:
Ja, dat zullen exact zijn woorden zijn. Een vakbondsbladje is even geloofwaardig als de site van het VB.:p

Mensen die de "verslaggever" persoonlijk kennen bevestigen de quotes.

En je hebt wel gelijk over dat overheidsbedrijven niet efficiënt kunnen zijn, maar het is zo belachelijk eigenlijk... En o zo frustrerend voor het personeel, want zij willen wel efficiënt werken, maar hogerop gaat het allemaal de mist in...

Handsome Hermit

Legacy Member
Time^- zei:
En die situatie die je daar aanhaalt is zowat het beste argument waarom zulke dingen moeten geprivatiseerd worden. Efficiënter werken en overheid gaan niet goed samen.

O ja tuurlijk de spoorwegen privatiseren. Dat de treinen helemaal niet meer in orde zijn er wat doden zullen vallen nemen we er gerust bij. :ironic:

Ik heb overigens de trein gewoon niet gepakt. (Had de mogelijkheid om mijn ritje naar huis toch uit te stellen.) Ik zal maandag na de les economie wel naar huis sporen.

Al ben ik het er wel mee eens dat er veel betere acties zouden bestaan zoals bijvoorbeeld de treinreizigers gratis laten rijden.

ComputerVISTA

Legacy Member
Time^- zei:
Ja, dat zullen exact zijn woorden zijn. Een vakbondsbladje is even geloofwaardig als de site van het VB.:p

En die situatie die je daar aanhaalt is zowat het beste argument waarom zulke dingen moeten geprivatiseerd worden. Efficiënter werken en overheid gaan niet goed samen.

Jij hebt blijkbaar nog nooit de trein moeten nemen in de UK. Of gezien hoe goed die privatisatie wel werkt.

GaMe®

Legacy Member
Die staking van vrijdag vond ik nog kunnen. Hij was aangekondigd.
Die staking van donderdag in Hasselt kon echt niet door de beugel.
Ik hoorde het op het nieuws van 6.30 terwijl ik de trein van 6.46 moest nemen die natuurlijk niet reed.
Met gevolg uren te laat op school. Er reden nauwelijks treinen naar Hasselt.
Had ik dat eerder geweten had ik gewoon kunnen uitslapen en was ik niet voor niets zo vroeg vertrokken om toch alleen maar te zitten wachten.

aXl_

Legacy Member
Woverke zei:
Ja, dat ligt aan die bende eikels die wat kabeltjes hadden overgesneden en daardoor een kortsluiting hadden gemaakt tussen +3000V en massa. Daardoor was alles opgesmoord in het seinhuis...

meestal probeer je eerst de kortsluiting te maken zodat de beveiliging in werking treedt alvorens je de kabel probeert over te knippen :D (en ook dat laatste is ni zo evident want op zo'n kabel staat veel meer spanning (in trekkracht dan) dan je denkt)

Wover

Legacy Member
Handsome Hermit zei:
Al ben ik het er wel mee eens dat er veel betere acties zouden bestaan zoals bijvoorbeeld de treinreizigers gratis laten rijden.

Dat vind ik eigenlijk ook. Of toch minstens de publieke opinie proberen achter zich te scharen dmv flyers met de situatie in.

Het probleem is dat dat niet mag, aangezien het elke nmbs werknemer contractueel verboden is eender wat over de manier van werken bloot te leggen aan de buitenwereld...

Je ziet dan bv wel dat mensen die op pensioen gaan hun verhaal doen in de pers, maar dat gaat dan meestal ongemerkt voorbij...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan