Archief - SMS club naar 7920

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

deathdevil

Legacy Member
Hey,

Daarnet krijg ik een sms "U heeft een Ipod Touch gewonnen, stuur win naar 7920 en dan bevestigd u uw deelname"..

Ok ik geef toe ik had het waarschijnlijk dan al kunnen weten :p

In my defence:
- I heb aan meerdere wedstrijden om een ipod touch te winnen deelgenomen
- Sms zag er totaal anders uit dan al mijn andere sms'en... waarmee ik bedoel, alles was wit..terwijl er normaal een paarse achtergrond bij is..
Verder was hij daarna gedelete waardoor ik dacht dat het miss een soort servermessage was van mobistar.. (alweer een vrij domme redenering, I admit)

Nu goed ik stuur dus weldegelijk WIN naar die nummer..en krijg nu sms terug (van een ander nummer) "sms Club naar 7920 om je subscription te bevestigen en ontvang jouw persoonlijke vraag (2eur/sms stoppen = stop, min 18jr, max 15Ep/deelname) "

m.a.w. zoals ik het versta als ik nu niks stuur (wat ik niet van plan ben) stopt het..

maar ik vraag mij enkele dingen af:
1) hoe komen ze aan mijn info
2) wat kunnen ze zoal van mij te weten komen uit die 1 sms
3) Is zoiets wel een faire handelspraktijk? Het lijkt me nl. logisch dat die eerste sms me ook al 2 euro gekost gaat hebben hoewel dat nergens vermeld stond..

Dus als iemand er iets over weet of er ervaring mee heeft..
Laat het maar weten aub :)

(k'blijf het nog altijd vrij dom vinden van mezelf btw :D)

VMax

Legacy Member
Dat die sms er anders uit ziet komt doordat het een 'flash message' is (ik ben er zeker van dat dit nog anders noemt ook)
Met sommige gsm's kunt ge dit verzenden, ik doe het met pc software :)

http://www.dreamfabric.com/sms/alert.html


Ge moet na die sms nog een vraag beantwoorden, de kans dat ge die juist hebt..
Ik zou er niet verder aan meedoen :)

Gavin

Legacy Member
deathdevil zei:
Daarnet krijg ik een sms "U heeft een Ipod Touch gewonnen, stuur win naar 7920 en dan bevestigd u uw deelname"..
Stond daar werkelijk 'bevestigd'?

Gavin

Legacy Member
deathdevil zei:
Geen idee aangezien het bericht weg is..

point taken, maar relevantie nul natuurlijk..
Vindt ge?

Ge hebt gewonnen, maar ge moet uw deelname nog bevestigen?

SMS 'standaardcodewoord' naar 'viercijferig nummer'. Kosten zijn €'getal > 3' per ontvangen/verzonden SMS.



Als dat niet fishy klinkt, komt dit jaar de zon niet meer op.

deathdevil

Legacy Member
Gavin zei:
Vindt ge?

Ge hebt gewonnen, maar ge moet uw deelname nog bevestigen?

Ah je bedoelde het op die manier :p

Ik naam aan dat je wees op het feit dat die "bevestigd" feitelijk "bevestigt" moet zijn..

En dat het fishy is daar was ik ook van overtuigd :) maar gedane zaken nemen geen keer.. net daarom dat ik zou willen weten wat de mogelijke gevolgen zijn..

kRa

Legacy Member
"(2eur/sms stoppen = stop, min 18jr, max 15Ep/deelname)"

volgens mij moette ook nog stop naar 7920 sturen anders gade zo een sms'kes blijven ontvangen

Gavin

Legacy Member
deathdevil zei:
Ik naam aan dat je wees op het feit dat die "bevestigd" feitelijk "bevestigt" moet zijn..
In de eerste plaats wel, maar dat had ge in de post erboven al door.

dabal

Legacy Member
deze praktijken zijn pure oplichting: art.496 strafwetboek:

"Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, ... doet afgeven, ... door het aanwenden van listige kunstgrepen ... om misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot drieduizend euro.
(Poging tot polichting wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweeduizend euro) "

Uit de commentaren die ik hier las, blijkt wat reeds lang in de literatuur is vermeld: slachtoffers van oplichting worden meestal voor "naief" gehouden, terwijl de dader als "intelligent" wordt afgeschilderd. Niets is echter minder waar: de daders zijn criminelen, en de slachtoffers worden vaak op een uitgekiende manier in de val gelokt.

Het gespuis dat deze daders zijn, adverteert op commerciële tv-zenders: hun luxewagens en villa's zijn door hun slachtoffers betaald. Het is een maffia van witte boorden criminelen.

Wat eraan doen? Klacht neerleggen bij de procureur (best per aangetekende brief) en consumentenorganisaties aanschrijven. Bij voldoende klachten en persaandacht, zullen ze op het parket wel moeten optreden.

Hoe te vermijden? Doe niet mee aan allerhande spelletjes waarvan je de kleine lettertjes (ALS die al worden getoond) niet hebt gelezen.

Conclusie? De slachtoffers hebben mijn sympathie; de daders raken hopelijk ooit waar ze thuishoren: in de bak.

Wesdude

Legacy Member
oL|Pulse zei:
"(2eur/sms stoppen = stop, min 18jr, max 15Ep/deelname)"

volgens mij moette ook nog stop naar 7920 sturen anders gade zo een sms'kes blijven ontvangen

Ja zo is het meestal volgens mij.

Defees

Legacy Member
dabal zei:
deze praktijken zijn pure oplichting: art.496 strafwetboek:

"Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, ... doet afgeven, ... door het aanwenden van listige kunstgrepen ... om misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot drieduizend euro.
(Poging tot polichting wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweeduizend euro) "

Uit de commentaren die ik hier las, blijkt wat reeds lang in de literatuur is vermeld: slachtoffers van oplichting worden meestal voor "naief" gehouden, terwijl de dader als "intelligent" wordt afgeschilderd. Niets is echter minder waar: de daders zijn criminelen, en de slachtoffers worden vaak op een uitgekiende manier in de val gelokt.

Het gespuis dat deze daders zijn, adverteert op commerciële tv-zenders: hun luxewagens en villa's zijn door hun slachtoffers betaald. Het is een maffia van witte boorden criminelen.

Wat eraan doen? Klacht neerleggen bij de procureur (best per aangetekende brief) en consumentenorganisaties aanschrijven. Bij voldoende klachten en persaandacht, zullen ze op het parket wel moeten optreden.

Hoe te vermijden? Doe niet mee aan allerhande spelletjes waarvan je de kleine lettertjes (ALS die al worden getoond) niet hebt gelezen.

Conclusie? De slachtoffers hebben mijn sympathie; de daders raken hopelijk ooit waar ze thuishoren: in de bak.

juist geregistreerd ja ... :O

maar idd, al die tv reclammekes zijn pure zever voor mensen die geen echte "hoop" of "geluk" hebben of vinden

deathdevil

Legacy Member
Hey,

Ik heb nu 2 maal mijn mobistar factuur ontvangen..
Het blijkt dus zo te zijn dat per sms die zij mij stuurden ik 2 euro heb betaald.
Aangezien dit een keer of 6-7 gebeurt is(ze sturen er soms 2 na elkaar) kost dit gedoe mij +- 14 euro...

Daarom zou ik hier liefst iets aan willen doen, enig idee welke instantie ik daarvoor het best contacteer?
Op dit moment lijkt de FOD me een logische keuze, maar ik weet niet of ze zich met zo'n dingen echt bezig houden? Verder heb ik die smsjes niet meer, mijn gsm is in reparatie gegaan en aldus zijn de smsjes weg...
-> Bijgevolg is het enige bewijs de factuur, en kan ik nu onmogelijk bewijzen dat het niet duidelijk was hoe ik het kon stoppen en wat de bedoeling was...

Iemand enige hints? Het zou vrij welkom zijn..

swuis

Legacy Member
deathdevil zei:
Hey,

Ik heb nu 2 maal mijn mobistar factuur ontvangen..
Het blijkt dus zo te zijn dat per sms die zij mij stuurden ik 2 euro heb betaald.
Aangezien dit een keer of 6-7 gebeurt is(ze sturen er soms 2 na elkaar) kost dit gedoe mij +- 14 euro...

Daarom zou ik hier liefst iets aan willen doen, enig idee welke instantie ik daarvoor het best contacteer?
Op dit moment lijkt de FOD me een logische keuze, maar ik weet niet of ze zich met zo'n dingen echt bezig houden? Verder heb ik die smsjes niet meer, mijn gsm is in reparatie gegaan en aldus zijn de smsjes weg...
-> Bijgevolg is het enige bewijs de factuur, en kan ik nu onmogelijk bewijzen dat het niet duidelijk was hoe ik het kon stoppen en wat de bedoeling was...

Iemand enige hints? Het zou vrij welkom zijn..

Mobistar zelf contacteren, en daar het probleem uit leggen... had hetzelfde, en contacteerde in mijn geval Proximus, niets meer van hoord....


Grtz

deathdevil

Legacy Member
Maar die hebben daar feitelijk toch niks mee te maken?
Of bedoel je dat om die berichtjes op te vragen ofzo? (kunnen ze zoiets?)

Durin

Legacy Member
klacht neerleggen bij de procureur? :lol:

Begin bij de politie misschien? Of leer uw cursus strafvordering nog is :niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan